Από το σκάνδαλο της Πετρόλα έως το «προαναγγελθέν» ατύχημα

Για ακόμη μία φορά οι δικαστικές αρχές αναμένεται να ασχοληθούν με τα Ελληνικά Πετρέλαια. Θα είναι η πολλοστή φορά από τότε που τα ΕΛ.ΠΕ. πέρασαν στον όμιλο Λάτση το 2003.

Τότε που ο διαγωνισμός απέβη άκαρπος και προχώρησε η συγχώνευση των ΕΛ.ΠΕ. με την Πετρόλα. Τότε, ο επιχειρηματίας απέκτησε περίπου το 16% του ενοποιημένου ομίλου, αλλά σταδια¬κά ανέβασε το ποσοστό του στο 41% (που έχει σήμερα), ενώ το Δημόσιο παραμένει περίπου στο 35,5%. Κάτι που ποτέ δεν χώνεψε ο έτερος μεγάλος όμιλος της χώρας, η Μότορ Όιλ.

Από την ημέρα, λοιπόν, που η διοίκηση πέρασε στον όμιλο Λάτση, στα ΕΛ.ΠΕ. έχουν συμβεί πολλά και διάφορα, με αποκορύφωμα το ατύχημα της προηγούμενης εβδομάδας, που όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι η έννοια «μέτρα ασφαλείας» αποτελεί ίσως το πιο σύντομο ανέκδοτο.

Κι όμως, το 2011 είχε ξεσπάσει στις εγκαταστάσεις απεργία που κράτησε 11 ημέρες ενάντια στις αλλαγές που προωθούσε η διοίκηση. Τότε η διοίκηση με οδηγίες τού μέχρι πρότινος ισχυρού άνδρα των ΕΛ.ΠΕ., Γιάννη Κωστόπουλου, και μέσω πακτωλού διαφημίσεων και χορηγιών προς τα ΜΜΕ κατάφερε να διαστρεβλώσει την πραγματικότητα. Η αντίσταση στην υποστελέχωση και την πτώση των στάνταρ ασφαλείας που θα έφερνε η εργολαβοποίηση παρουσιάστηκε ως «συντεχνιακός αγώνας για την υπεράσπιση σκανδαλωδών προνομίων». Σήμερα οι χειρότεροι φόβοι των εργατών επαληθεύτηκαν με τον πιο αιματηρό τρόπο.

Η ρύπανση
Η «Α» με μπαράζ δημοσιευμάτων το 2014 έδωσε το έναυσμα στον εισαγγελέα να ασχοληθεί με τη ρύπανση του περιβάλλοντος από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου και Ελευσίνας. Και μάλιστα με ενέργειές της προς τον εισαγγελέα Περιβάλλοντος, κατόπιν επίσκεψής του, έκλεισε για ένα μήνα το διυλιστήριο της Ελευσίνας. Στα δημοσιεύματα αυτά οι κάτοικοι στο Θριάσιο Πεδίο περιέγραψαν την κατάσταση που βιώνουν καταγγέλλοντας ότι «οι αναθυμιάσεις από το νέο εργοστάσιο της Ελευσίνας πνίγουν όλο το Θριάσιο Πεδίο». Κι όμως, όπως είχαμε αποκαλύψει, οι αρμόδιες αρχές επέβαλαν πρόστιμα, αλλά κανένας δεν γνώριζε εάν αυτά τα πρόστιμα είχαν εισπραχθεί. Ούτε από το ΥΠΕΚΑ, ούτε από την αντιπεριφέρεια της Δυτ. Αττικής.

Αυτό που προκάλεσε τεράστια εντύπωση είναι ότι στις καταγγελίες των κατοίκων δεν έδειξαν την ίδια θέρμη οι δημοτικές αρχές. Ναι μεν έλεγαν στις δηλώσεις τους ότι υποφέρουν οι κάτοικοι, αλλά δεν «έτρεξαν» προκειμένου οι φωνές των δημοτών τους να ακουστούν πιο ψηλά και πιο βροντερά. Έτσι, δικαίως πολλοί καλοθελητές έλεγαν τότε πως «με μία καλή χορηγία, όλα διορθώνονται».

Να σημειωθεί ότι στο διυλιστήριο της Ελευσίνας, τον Ιούνιο του 2013, κατά τη διάρκεια των αποτυχημένων προσπαθειών επανεκκίνησης της Μονάδας 32, τραυματίστηκε σοβαρά ένας εργαζόμενος. Με τραύματα στο πρόσωπο και το χέρι, ο εργαζόμενος μεταφέρθηκε στο ΚΑΤ. Την ίδια στιγμή, καταγράφηκαν σημαντικά ρυπαντικά επεισόδια, καθώς απελευθερώθηκαν χιλιάδες κυβικά μέτρα καυσαερίων. Το περιστατικό δεν ήταν το μοναδικό, αφού λίγες ημέρες αργότερα σημειώθηκε και δεύτερο, όταν ένας εργαζόμενος πήγε να πάρει δείγματα από δεξαμενή.

Αναζητώντας πράγματα από το αρχείο, ανακαλύψαμε ότι μέσα σε ένα δίμηνο είχαν δημιουργηθεί έξι ρυπαντικά επεισόδια. Και φυσικά, η διοίκηση τα απέκρυψε. Όπως έκανε και πριν από το ατύχημα της προηγούμενης εβδομάδας, όπου απέκρυψαν δύο φωτιές.

Η διαπλοκή με εργολάβο
Όμως ο εισαγγελέας που θα διερευνήσει το ατύχημα στον Ασπρόπυργο θα πρέπει να ασχοληθεί και με καταγγελίες εργαζομένων σχετικά με τη δράση ενός εργολάβου, μόνιμου συνεργάτη των ΕΛ.ΠΕ., όπου μετέχει σε όλες τις εργασίες συντήρησης.

Στα εργολαβικά συνεργεία συνήθως προσλαμβάνονται εργαζόμενοι με τη διαδικασία των συνεντεύξεων και προτιμώνται όσοι έχουν σπουδές σε ΤΕΙ και μία προϋπηρεσία. Αντίθετα, στο συγκεκριμένο εργολαβικό συνεργείο, για να προσληφθείς χρειάζεται να έχεις μπάρμπα στην Κορώνη. Ή συστατική επιστολή από βουλευτή, ή να σε προτείνει η διοίκηση.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται πως το συγκεκριμένο εργολαβικό συνεργείο δημιουργήθηκε μετά την αποψίλωση των μονίμων εργαζομένων, είτε με εθελούσια έξοδο, είτε με πρόωρες συνταξιοδοτήσεις. Κι εκεί βρίσκουν καταφύγιο άνθρωποι του συστήματος. Έτσι, οι φωνές για την ανάγκη πρόσληψης προσωπικού έχουν αδυνατίσει σε όλα τα επίπεδα. Οι δε εργαζόμενοι στον συγκεκριμένο εργολάβο έχουν άλλη μεταχείριση, προνομιακή.

Όπως προαναφέραμε, τα διαφημιστικά πακέτα που στα ΕΛ.ΠΕ. διαχειρίζεται ο πολυπράγμων κ. Ευάγγελος Στράνης, έχουν κρύψει κάτω από το χαλί τα προβλήματα που αφορούν το περιβάλλον και την ασφάλεια των εργαζομένων στα διυλιστήρια. Όμως οι ενέργειες των αρμοδίων των ΕΛ.ΠΕ, στο διυλιστήριο του Ασπροπύργου μετά τη σημειωθείσα έκρηξη, ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Για να καλύψει τα λάθη της, δεν επέτρεψε –αν είναι δυνατόν!– ως κράτος εν κράτει την είσοδο της πυροσβεστικής που με τον νόμο προΐσταται σε κάθε ενέργεια που αφορά πυρκαγιά.

Αυτό και μόνο είναι αρκετό για να οδηγήσει τους υπεύθυνους άμεσα και με αυτόφωρη διαδικασία σε σύλληψη και παραπομπή στο εδώλιο. Το ερώτημα είναι εάν οι εισαγγελικές αρχές έχουν ενημερωθεί για το «πραξικόπημα» αυτό και σε τι ενέργειες έχουν προβεί.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα