Αποκάλυψη Κλάτενμπεργκ: «Με το χέρι βάζουν τις γραμμές!!»

Αντί να ξεδιαλύνει τη φάση του γκολ που πέτυχε ο Χασάν για λογαριασμό του Ολυμπιακού στα Γιάννινα, θόλωσε τα νερά ακόμη περισσότερο ο Μαρκ Κλάτενμπεργκ. Ο αρχιδιαιτητής αποφάσισε να μιλήσει οκτώ ημέρες μετά τον αγώνα και ν’  αναλύσει τη φάση του 91ου λεπτού, με το ακυρωθέν γκολ του Χασάν, για οφσάιντ στον Γιουσέφ Ελ Αραμπί.

Ο Άγγλος αρχιδιαιτητής σε ένα βίντεο σχεδόν 11 λεπτών που δημοσιεύτηκε από την ΕΠΟ, αφού δείχνει μία αντίστοιχη φάση από την Premier League στο ματς Φούλαμ-Νιούκαστλ, επιχειρεί να εξηγήσει την τεχνολογία των γραμμών, αλλά αυτό που αποκαλύπτεται είναι πως οι… Varίστες βάζουν το χεράκι τους.

Ουσιαστικά ο Κλατενμπεργκ έκανε ένα βίντεο για να απαντήσει στην επιστολή του Ολυμπιακού, κι έδωσε κάποιες από τις συνομιλίες του VAR. Το σημαντικό είναι όμως ότι  επιβεβαιώνει πλήρως πως σε αυτό το «υπερσύγχρονο σύστημα», όπως αναφέρει, όλα γίνονται χειροκίνητα και όλα έχουν να κάνουν με το πού επιλέγουν οι διαιτητές του VAR να βάλουν τις γραμμές, αλλά και το σημείο επαφής του πασέρ με την μπάλα, όπως στην περίπτωση της πάσας του Φορτούνη.

Παραδόξως ο Κλάτενμπεργκ δεν θέλησε να πάρει ο ίδιος θέση εάν σωστά ακυρώθηκε το γκολ ή όχι. Το απέφυγε εντέχνως σε αντίθεση, με την τακτική που είχε ακολουθήσει μέχι σήμερα. Αυτή τη φορά, επέμεινε να μιλάει για την… τεχνολογία 3D, που όμως την επεξεργάζεται το ανθρώπινο χέρι.

Από το VAR μίλησαν για οφσάιντ

Στις συνομιλίες ακούγεται ο διαιτητής Καραντώνης να λέει προς τους παίκτες του Ολυμπιακού, “θα το δούμε, έχουμε το var δεν θα σας αδικήσουμε  και επίσης “καθίστε κάτω, τσεκάρουμε”. Ακούγεται επίσης, ξεκάθαρα ότι η απόφαση για το οφσάιντ πάρθηκε από το VAR. “Δημήτρη έχουμε οφσάιντ” είναι η ατάκα που ακούγεται από A VAR.

Ο Άγγλος αρχιδιαιτητής ανέλυσε χωρίς να πάρει θέση. Για τη γραμμή του οφσάιντ και τον αγώνα του ΠΑΣ με τον Ολυμπιακό, ο αρχιδιαιτητής αναφέρει:  «Γιατί οι γραμμές του VAR κάποιες φορές δεν φαίνονται ευθείες γραμμές;  Αυτή η αίσθηση έχει να κάνει με τη γωνία της κάμερας και με την προοπτική που σχηματίζεται από την εικόνα και εκτός της περίπτωσης που η κάμερα μετάδοσης είναι ακριβώς στην ίδια ευθεία με τον προτελευταίο αμυνόμενο, η γωνία μπορεί να δώσει την εντύπωση ότι ο παίκτης είναι πιο πίσω ή πιο μπροστά απ’ ότι πραγματικά είναι όταν η οριζόντια γραμμή χαραχθεί.  Αυτό ακριβώς το γεγονός απεικονίζεται στις φωτογραφίες στα παραδείγματα των αγώνων Φούλαμ – Νιουκάστλ και ΠΑΣ – Ολυμπιακός.

Μόνο στην περίπτωση που η κάμερα είναι ακριβώς στην ίδια ευθεία με το αγωνιστικό συμβάν, τη στιγμή του offside δηλαδή, οι γραμμές θα εμφανίζονταν στην οθόνη πλήρως ευθυγραμμισμένες. Παρόλο που όλοι όσοι – συμπεριλαμβανόμενου και εμένα – αγαπάμε το ποδόσφαιρο και θα προτιμούσαμε να βλέπουμε γκολ και θέαμα θα πρέπει να σεβαστούμε τους Κανόνες και το πνεύμα του παιχνιδιού.

Σε περιπτώσεις που αφορούν offside η απόφαση είναι αντικειμενική και λαμβάνεται με την ίδια ακρίβεια που μπορεί να αποδώσει η χρήση της τρισδιάστατης τεχνολογίας. Αυτή η νέα πραγματικότητα με χρήση νέας τεχνολογίας επίσης δείχνει ότι πιθανότατα στο παρελθόν είχαν κατακυρωθεί λανθασμένα αρκετά γκολ που είχαν επιτευχθεί. Η τεχνολογία είναι πλέον μέρος του αγώνα και θα πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτήν τη νέα εποχή για να την καταστήσουμε πετυχημένη».

Επίσης ο Κλάτενμπεργκ τονίζει ότι:

«Η τρισδιάσταση τεχνολογία της γραμμής του οφσάιντ χρησιμοποιεί την τρίτη διάσταση για να προσδιορίσει τη θέση των σημείων του σώματος των παικτών. Και αυτό ώστε να διασφαλίσει ότι θα λαμβάνονται σωστές αποφάσεις με σκοπό να βελτιώσει την καθαρότητα και την αξιοπιστία των καθοριστικών αυτών περιπτώσεων που αλλάζουν ένα παιχνίδι.

Στη Super League σήμερα ελέγχονται οι περιπτώσεις οφσάιντ από το VAR χρησιμοποιώντας την εικονική τεχνολογίας γραμμής offside που παρέχεται από την εταιρεία Media Pro.

Κατά τη χρήση της υπάρχουν επιλογές:  1. Η δυσδιάστατη εκδοχή: πρόκειται για ένα δυσδιάστατο πλέγμα γραμμών, που τοποθετείται πολύ γρήγορα στην ευθεία με τον προτελευταίο αμυνόμενο και χρησιμοποιείται στις ξεκάθαρες περιπτώσεις offside.

  1. Η τρισδιάστατη εκδοχή: πρόκειται για άξονες συντεταγμένων δίκην σταυρού όπου δύο γραμμές τοποθετούνται στον αμυνόμενο και τον επιτιθέμενο. Οι γραμμές του offside τοποθετούνται στο τελευταίο σημείο σώματος αυτών των παικτών, με το οποίο μπορούν να σκοράρουν (τα οποία είναι ίδια για όλους τους παίκτες ανεξάρτητα της θέσης τους τη στιγμή της φάσης). Οι γραμμές αυτές μπορούν επίσης να συμπεριλάβουν σημεία του σώματος πάνω από το έδαφος όπως ο ώμος ενός ποδοσφαιριστή με απεικόνιση με μία τρισδιάστατη κάθετη γραμμή. Ο τρόπος που τοποθετούνται οι άξονες δίκην σταυρού είναι χειροκίνητος και καθορίζεται από τον VAR σε συνεργασία με τον χειριστή του offside (offside operator) με μία γραμμή εύρους ενός pixel ούτως ώστε η ακριβής θέση της γραμμής offside και του σχετικού σημείου του σώματος να μπορεί με ακρίβεια να καθοριστεί από το VAR.

Κατά πρώτο λόγο οι 2 κάθετες γραμμές που εκτείνονται προς τα πάνω και εφάπτονται με τα αντίστοιχα σημεία των σωμάτων, είναι χρώματος μπλε για τον αμυντικό ή τη μπάλα και κόκκινο για τον επιθετικό, όπως καθορίζεται από τη Media Pro.   Μέχρι αυτό το σημείο οι γραμμές υπόκεινται σε αλλαγές πριν επιβεβαιωθεί η τελική τους θέση μετά τον τελευταίο έλεγχο της ακριβής τοποθέτησής τους. Η τελική θέση επιβεβαιώνεται από την τεχνολογία της Media Pro, που δημιουργεί άλλες δύο γραμμές, μπλε και κόκκινη, για να ολοκληρωθεί η τρισδιάστατη εικόνα στον αγωνιστικό χώρο, οι οποίες γραμμές είναι παράλληλες με τη γραμμή του τέρματος.   Από τη στιγμή που οι γραμμές γίνονται πιο έντονες είναι για να μπορούν να είναι πιο εύκολα ορατές από την τηλεόραση.

Το πάχος της γραμμής δεν έχει καμία επιδραση στην ακρίβεια της απόφασης. Το σημείο του σώματος – σύμφωνα πάντα με τους Κανόνες του Παιχνιδιού – που βρίσκεται πιο κοντά στη γραμμή του τέρματος παραμένει το σημείο που τοποθετήθηκε η γραμμή του ενός pixel. Η Media Pro επίσης χρησιμοποιεί την τριγωνοποίηση η οποία αυξάνει περισσότερο την ακρίβεια.  Ο παίκτης πρέπει να είναι  ορατός από 2 διαφορετικές γωνίες και στη συνέχεια το πλάνο τόσο από τη δυσδιάστατη όσο και από την τρισδιάστατη τεχνολογία χρησιμοποιείται για τη διαδικασία. Πριν από κάθε ματς η Media Pro καλιμπράρει πολλαπλές κάμερες ώστε να υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές στις περιπτώσεις εκίνες όπου μέρος του σώματος ενός παίκτη είναι καλυμμένο (δεν φαίνεται) σε μία κάμερα.

Η Media Pro χρησιμοποιεί επίσης κάθε κάμερα που έχει στη διάθεσή της, ώστε να είναι εφικτό να εντοπιστεί με ακρίβεια το χρονικό σημείο που απεικονίζεται η μπάλα να ‘φεύγει’ από το σώμα του παίκτη (σημείο επαφής) όπως περιγράφεται στους Κανόνες του Παιχνιδιού συγχρονίζοντας όλες τις κάμερες για αυτόν τον σκοπό. Οι κάμερες μετάδοσης λειτουργούν και δίνουν πάνω από 50 καρέ το δευτερόλεπτο, συνεπώς το σημείο επαφής με τη μπάλα βρίσκεται σε ένα από αυτά τα 50 καρέ και καθορίζεται από τον VAR κάνοντας χρήση της καλύτερης διαθέσιμης οπτικής γωνίας».

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα