Χώρα για να οδηγείς οικονομικά η Ελλάδα

Μεταξύ 22 ευρωπαϊκών χωρών, η Ελλάδα εμφανίζει το χαμηλότερο μέσο μηνιαίο κόστος χρήσης ενός αυτοκινήτου με €905 ενώ το υψηλότερο το έχει η Ελβετία με €1.313/μήνα

Αναμφίβολα το 2022 που αποχαιρετίσαμε πριν από περίπου 40 ημέρες θα καταγραφεί ως η χρονιά που η ενεργειακή κρίση –ελέω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία στα τέλη του περσινού Φεβρουαρίου– μας συνοδεύει μέχρι και σήμερα, καθιστώντας πανάκριβο «σπορ» μερικές από τις πιο βασικές καθημερινές λειτουργίες όπως είναι η θέρμανση και η αυτοκίνηση.

Επιμέλεια: Νίκος Τσαγκατάκης

Κι αν για το πρώτο δεν χωρά η παραμικρή αμφιβολία ότι τα πράγμα είναι ακριβώς έτσι, για το δεύτερο υπάρχουν συγκεκριμένες περί του αντιθέτου απόψεις. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα αριθμητικά δεδομένα που αποτυπώνονται στον Δείκτη Κόστους Αυτοκινήτου (Car Cost Index) που τα τελευταία 7 χρόνια καταγράφει ετησίως ο ελληνικός βραχίονας της πολυεθνικής LeasePlan, η LeasePlan Hellas. Τι έδειξαν, λοιπόν, αυτά τα δεδομένα; Πώς όσο παράξενο κι αν ακούγεται η Ελλάδα «μετρήθηκε» για το 2022 ως η χώρα όπου η χρήση αυτοκινήτου είχε το χαμηλότερο κόστος.

Το Car Cost Index αναλύει, συγκεκριμένα, το συνολικό κόστος οδήγησης και λειτουργίας που συνεπάγεται η χρήση ενός αυτοκινήτου σε 22 ευρωπαϊκές χώρες, από την κατηγορία sub-compact έως την κατηγορία executive, λαμβάνοντας ως παραμέτρους σύγκρισης τα κόστη ενέργειας/καυσίμων κίνησης, την απόσβεση του κόστους απόκτησης του αυτοκινήτου, τους τόκους, τους φόρους, την ασφαλιστική κάλυψη του οχήματος, καθώς και το κόστος για τη συντήρησή του.

Από την προσμέτρηση αυτών των δεδομένων κατά το δωδεκάμηνο αναφοράς (Ιανουάριος-Δεκέμβριος 2022) προέκυψε ότι το μέσο μηνιαίο κόστος χρήσης ενός αυτοκινήτου έχει ένα εύρος που κυμαίνεται από το minimum των €905 ανά μήνα στην Ελλάδα ως το maximum των €1.313 τον μήνα στην Ελβετία.

Σημειώνεται ότι η ελληνική «πρωτιά» δεν αφορά μόνο στα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν τα κλασικά καύσιμα κίνησης αλλά και τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, η οδήγηση των οποίων στη συντριπτική πλειονότητα των κατηγοριών στοιχίζει στον χρήστη/ιδιοκτήτη λιγότερα χρήματα.

Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι σύμφωνα με τους ερευνητές /συντάκτες του Car Cost Index της LeasePlan, το κόστος υπολογίζεται κατά μέσο όρο για τα πρώτα τέσσερα χρόνια χρήσης, με ετήσια χιλιομετρική απόσταση 30.000 χιλιομέτρων. Σύμφωνα με την έρευνα, ως «ανταγωνιστικά ως προς το κόστος», ορίζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που δεν είναι άνω του 5% ακριβότερα από αντίστοιχα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE).

Συνολικά φθηνότερη η ηλεκτροκίνηση

Από την πρόσφατη έκδοση του Car Cost Index που δημοσιοποίησε προ ημερών η LeasePlan Hellas, προκύπτει εξάλλου το εύρημα ότι παρά το ράλι των ανατιμήσεων που έχουν υποστεί τα ορυκτά και η ηλεκτρική ενέργειας, σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες –της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης– και σχεδόν σε κάθε κατηγορία το Συνολικό Κόστος Χρήσης (TCO) των ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι είτε φθηνότερο είτε ίδιο με αυτό που έχουν αυτοκίνητα που κινούνται με βενζίνη ή με πετρέλαιο. Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ανταγωνιστικό κόστος σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων. Μάλιστα, για τις κατηγορίες compact, standard μεσαίου μεγέθους και premium μεσαίου μεγέθους, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (Battery Electric Vehicle – BEV) αποτελούν την πιο συμφέρουσα επιλογή ως προς το κόστος χρήσης και λειτουργίας σε σχέση με υβριδικά, diesel και βενζινοκίνητα οχήματα. Στο Car Cost Index αναφέρεται ενδεικτικά ότι το Συνολικό Κόστος Χρήσης (TCO) για ένα standard μεσαίου μεγέθους BEV ανέρχεται στα €844, όταν το αντίστοιχο κόστος για ένα όχημα του ιδίου μεγέθους ανέρχεται στα €934 εάν αυτό κινείται με diesel και στα €1.018 αν κινείται με βενζίνη. Για να υπάρχει μία ποσοστιαία τάξη μεγέθους για το τι μιλάμε, σημειώνεται ότι επί του συνολικού κόστους χρήσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου το κόστος των καυσίμων αντιστοιχεί στο 15%, ενώ για τους χρήστες βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 23% και 28%, αντίστοιχα.

Οι λίστα των χωρών που «νίκησε» η Ελλάδα

Η σύγκριση που έβγαλε την Ελλάδα πρωταθλήτρια οικονομίας στον Δείκτη Κόστους Αυτοκινήτου έγινε με ακόμη 21 χώρες. Αυτές είναι (με αλφαβητική σειρά και όχι σειρά κατάταξης) η Αυστρία, το Βέλγιο, η Γαλλία, η Γερμανία, η Δανία, η Ελβετία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιρλανδία, η Ισπανία, η Ιταλία, το Λουξεμβούργο, η Νορβηγία, η Ολλανδία, η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Πορτογαλία, η Ρουμανία, η Σλοβακία, η Σουηδία, η Τσεχία και η Φινλανδία.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα