«Δημοτική αλληλεγγύη 365 ημέρες τον χρόνο»

Στην Ελλάδα του 2014 –πλέον–, όπου οι δήμοι έχουν αναγορευτεί σε μαξιλάρια ανακούφισης των μαστιζόμενων από την κρίση και την ανεργία συμπολίτες μας, η «Α» αναζήτησε την αντιδήμαρχο Πολεοδομίας, Σχεδίου Πόλεως και Οικονομικών του δήμου Αθηναίων, Εύα Κοντοσταθάκου. Τι ζητήσαμε να μάθουμε; Όχι μόνο για τις δράσεις αλληλεγγύης του δήμου, αλλά και γενικότερα για τα προβλήματα που καλείται να λύσει η δημοτική αρχή της πρωτεύουσας σε μια τόσο δύσκολη οικονομική συγκυρία.

Συνέντευξη στον Νίκο Τσαγκατάκη

Η κρίση ανέδειξε τους δήμους σε βασικούς πυλώνες της κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης. Επ’ αφορμή και των εορτών, πώς δραστηριοποιήθηκε το Κέντρο Υποδοχής και Αλληλεγγύης του δήμου Αθηναίων (ΚΥΑΔΑ);

«Το Κέντρο Υποδοχής και αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων για άλλη μια χρονιά οργάνωσε και παρείχε τα εορταστικά Γεύματα Αγάπης τις ημέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς στο Κλειστό Γυμναστήριο του Ρουφ. Εκτός όμως από τα γεύματα αγάπης, οι κοινωνικές δομές του Δήμου Αθηναίων ενέτειναν τις προσπάθειές τους, που έτσι κι αλλιώς καταβάλλουν σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, και παρείχαν ακόμη περισσότερα τρόφιμα και άλλα απαραίτητα αγαθά, όπως ρουχισμό, καθώς και δωροεπιταγές από αλυσίδες super markets, ώστε να μπορούν όσο το δυνατόν περισσότεροι συνάνθρωποί μας να περάσουν τις ημέρες των εορτών στο σπίτι τους, με τους δικούς τους ανθρώπους, έχοντας και αυτοί τα απαραίτητα –και αυτονόητα, αν θέλετε– αγαθά των ημερών στο τραπέζι και το σπίτι τους. Είναι σημαντικό όμως να τονίσουμε ότι η προσπάθεια αυτή των υπηρεσιών κοινωνικής αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων τις μέρες αυτές απλά εντείνεται και ότι η δράση τους δεν σταματά 365 μέρες τον χρόνο».

Μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας, πώς αντιμετωπίζει η δημοτική αρχή την ευταξία στην πρωτεύουσα (παράνομη στάθμευση, έλεγχοι καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος κ.ά.);

«Στον δήμο μας, μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας συστήθηκε με το ΦΕΚ 2365/23/9/2013 –αμέσως δηλαδή μετά την κατάργηση της υπηρεσίας της Δημοτικής Αστυνομίας– η Διεύθυνση Ελέγχου Κοινοχρήστων Χώρων, διαρθρωμένη σε 3 τμήματα:

α) Το Τμήμα Ελεγχόμενης Στάθμευσης, με βασική αρμοδιότητα τον έλεγχο του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης του δήμου Αθηναίων και γενικά την τήρηση των διατάξεων του ΚΟΚ, καθώς και για την απρόσκοπτη κυκλοφορία των πεζών στους δημόσιους χώρους που προορίζονται για αυτήν.

β) Το Τμήμα Εποπτείας Κοινοχρήστων Χώρων, με αρμοδιότητες τον έλεγχο επιχειρήσεων και οικοδομών για την κατάληψη κοινοχρήστων χώρων, την τήρηση των σχετικών με την κατάληψη των κοινοχρήστων χώρων νομοθετημάτων και τοπικών κανονιστικών διατάξεων, των διατάξεων για την υπαίθρια διαφήμιση, καθώς και την καθαριότητα και αισθητική των κοινοχρήστων υπαιθρίων χώρων.

γ) Το Τμήμα Διοικητικών Πράξεων και Επιδόσεων, το οποίο εκτελεί τις διοικητικές πράξεις και τα διοικητικά μέτρα που αφορούν τη λειτουργία επιχειρήσεων που αδειοδοτούνται από τον Δήμο, επιβλέπει και εκτελεί διοικητικά μέτρα σχετικά με παραβάσεις που αφορούν δημοσίου κοινοχρήστους χώρους, επιβάλλει το μέτρο τις σφράγισης ή αποσφράγισης καταστημάτων όταν αυτό προβλέπεται από τη νομοθεσία, διενεργεί αυτοψίες, επιδόσεις εγγράφων καθώς και χορηγεί άδειες εισόδου στον δακτύλιο και διακοπής κυκλοφορίας.

Επιπλέον όλων αυτών, στις 30/12/2013, πραγματοποιήθηκε συνάντηση του δημάρχου Αθηναίων με τον γενικό διευθυντή της ΓΑΔΑ με αντικείμενα συζήτησης την επιτακτική ανάγκη για διασφάλιση της ευταξίας στην πόλη της Αθήνας, με αιχμή την αντιμετώπιση της παράνομης και αντικοινωνικής στάθμευσης αυτοκινήτων, καθώς και του ελέγχου των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας και των κενών που αυτή άφησε πίσω της.

Συζητήθηκε, επίσης, το πλαίσιο συνεργασίας σε αρμοδιότητες που ασκούν παράλληλα η Ελληνική Αστυνομία και ο Δήμος Αθηναίων, και συμφωνήθηκε η ανάγκη δράσης τόσο στο ζήτημα της παράνομης στάθμευσης όσο στον περιορισμό του παράνομου εμπορίου, του ελέγχου στη λειτουργία των οίκων ανοχής, των λαϊκών αγορών, καθώς επίσης και της καταστρατήγησης των κανόνων κατάληψης κοινόχρηστου χώρου».

Κάποιοι ισχυρίζονται ότι ο ελλειμματικός δημοτικός προϋπολογισμός του 2009 είναι… θαύμα που έγινε πλεονασματικός το 2012, ενώ κάποιοι άλλοι λένε ότι αυτό επετεύχθη με γενναίες περικοπές και εγκατάλειψη περιοχών όπως το 6ο Διαμέρισμα (Κυψέλη, Πλατεία Αμερικής κλπ). Τι απαντάτε;

«Θα σας απαντήσω με 4 απλές αλλά ενδεικτικές περιπτώσεις, οι οποίες αποδεικνύουν πως ο πλεονασματικός προϋπολογισμός του 2012 δεν είναι ούτε θαύμα, ούτε αποτέλεσμα εγκατάλειψης περιοχών, αλλά αποτέλεσμα μεθοδικής προσπάθειας και στοχευμένων παρεμβάσεών μας:

# Υπηρεσίες του Δήμου μετεστεγάστηκαν από ενοικιαζόμενα κτίρια σε ιδιόκτητα.

# Μειώθηκε μέσω του νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας ο αριθμός των διευθύνσεων και των θέσεων διευθυντών και τμηματαρχών, χωρίς αυτό να επηρεάσει την εσωτερική λειτουργία των υπηρεσιών μας και τις παρεχόμενες προς τον πολίτη υπηρεσίες.

# Εξορθολογίστηκαν οι δαπάνες και –το σημαντικότερο– η διαδικασία ελέγχου προμηθειών.

# Μειώθηκαν οι οργανισμοί και τα νομικά πρόσωπα του Δήμου, χωρίς και εδώ να μειωθούν ποσοτικά ή ποιοτικά οι παρεχόμενες προς τους δημότες μας υπηρεσίες.

Όσον αφορά το επιχείρημα περί εγκατάλειψης της 6ης Δημοτικής Κοινότητας, ενδεικτικά πάλι θα σας αναφέρω ότι η Δημοτική Αγορά Κυψέλης έχει ήδη αποδοθεί και πάλι στους πολίτες και έπαψε να αποτελεί εστία ανομίας και παρεμπορίου, τη λειτουργία Κέντρου Εξυπηρέτησης Πολιτών και Σημείου Εξυπηρέτησης του Δημότη και, μια και διανύουμε ακόμη εορταστικές ημέρες, τις Χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν τόσο στην 6η, όσο και σε όλες τις Κοινότητες του Δήμου Αθηναίων και έδωσαν και εκεί τον τόνο χαράς των εορτών, χωρίς να επιβαρύνουν οικονομικά τους Αθηναίους».

Μπορεί η Αθήνα να γίνει μια εξωστρεφής πολυπολιτισμική πρωτεύουσα και διεθνής πόλος έλξης, αντάξια της ιστορίας της; 

«Με την ευρύτερα αποδεκτή έννοια του όρου, θα μπορούσε κάποιος να ισχυρισθεί ότι η Αθήνα έχει γίνει de facto πολυπολιτισμική λόγω της εισροής πολύ μεγάλου αριθμού μεταναστών διαφόρων εθνικοτήτων τα τελευταία χρόνια. Το ζητούμενο όμως δεν είναι απλά το πώς θα αναδειχθεί ο πλουραλισμός των πολιτισμικών εκφράσεων μέσα π.χ. από σειρά πολιτιστικών παρεμβάσεων και καλλιτεχνικών δρώμενων. Η πραγματική πρόκληση είναι με ποιο μείγμα ευρύτερων πολιτικών –μεταναστατευτικής, εκπαιδευτικής, κοινωνικής και οικονομικής– η Πολιτεία θα επιτύχει την ανθρώπινη μεταχείριση και τη σταδιακή ένταξη των μεταναστών με ισότητα και δικαιοσύνη και τη δημιουργία ενός κοινωνικού πλαισίου μέσα στο οποίο η διαφορετικότητα θα αναγνωρίζεται, θα γίνεται σεβαστή και ταυτόχρονα οι πολιτισμικές ιδιαιτερότητες και παραδόσεις θα συνυπάρχουν, θα αξιοποιούνται και θα αλληλεπιδρούν, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η κοινωνική συνοχή. Ο Δήμος, στον βαθμό που του αναλογεί και με όσα μέσα διαθέτει, έχει υλοποιήσει μια σειρά ενεργειών, όπως διδασκαλία ελληνικής γλώσσας, πολιτιστικά δρώμενα και πολλές ακόμη ενέργειες για ομαλότερη κοινωνική ένταξη.

Η οικονομική κρίση επηρέασε την τουριστική κίνηση στην Αθήνα περισσότερο και δυσανάλογα συγκριτικά με του άλλους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας. Η Αθήνα μας διαθέτει μια πλειάδα πλεονεκτημάτων, όπως π.χ. η ανεκτίμητη αρχαιολογική της κληρονομιά, το πανέμορφο Αττικό φυσικό περιβάλλον, το υπέροχο κλίμα της, η ποικιλία των καλλιτεχνικών δρώμενων κάθε χρόνο, καλό δείκτη αναλογίας τιμών/ποιότητας παρεχομένων υπηρεσιών, στοιχεία που αποτελούν βασικά συστατικά ενός πόλου έλξης τουριστών. Αυτό που χρειάζεται είναι περισσότερες τουριστικές υποδομές υψηλού επιπέδου –π.χ., για συνεδριακό τουρισμό– εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας και καθαριότητα. Ο Δήμος Αθηναίων έχει προβεί σε σημαντικότατες προσπάθειες και έχει καταφέρει να βελτιώσει σημαντικά την εικόνα της Αθήνας τα τελευταία χρόνια, παρά τα περιορισμένα οικονομικά του, συνεπεία του γενικότερου δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος. Χαρακτηριστικές είναι οι εντατικές ενέργειες καθαρισμού και αποκαταστάσεως προσόψεων κτιρίων, οι συντονισμένες ενέργειες για ενίσχυση της εμπορικής δραστηριότητας στο κέντρο της πόλης μας και η στήριξη των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού της Αθήνας».

Το προφίλ της αντιδημάρχου

Η Εύα Κοντοσταθάκου γεννήθηκε στους Μολάους Λακωνίας και κατάγεται από τη Μάνη. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου MasterofScience στο Marketing και την Επικοινωνία με Νέες Τεχνολογίες από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Το 1998 ξεκίνησε να εργάζεται στη ΔΕΠΑ Α.Ε. και το 2007 γίνεται τομεάρχης στον Τομέα Χρηματοδότησης της Διεύθυνσης Διαχείρισης Διαθεσίμων και Επιχορηγήσεων, του ΔΕΣΦΑ Α.Ε., και είναι υπεύθυνη οικονομικής παρακολούθησης των κοινοτικών προγραμμάτων ΚΠΣ ΙΙΙ, ΕΣΠΑ & Διευρωπαϊκών Δικτύων Φυσικού Αερίου ΤΕΝ.

Ταυτόχρονα με την επαγγελματική της εξέλιξη, αναπτύσσει πολιτική και συνδικαλιστική δραστηριότητα:

# Στις δημοτικές εκλογές του 2006 εξελέγη δημοτική σύμβουλος του 1ου Δημοτικού Διαμερίσματος του Δήμου Αθηναίων με τον συνδυασμό «Η ΑΘΗΝΑ ΑΛΛΑΖΕΙ».

# Μέχρι το τέλος του 2009 διατέλεσε πρόεδρος εργαζομένων στο Σωματείο του ΔΕΣΦΑ Α.Ε. και γραμματέας της ΠΑΣΚΕ στον ΔΕΣΦΑ Α.Ε. Παράλληλα είναι μέλος της ΠΑΣΚΕ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στα Πετρελαιοειδή Διυλιστήρια και Χημική Βιομηχανία, μέλος Ινστιτούτου Στρατηγικών και Αναπτυξιακών Μελετών (ΙΣΤΑΜΕ) – Ανδρέας Παπανδρέου.

Η Εύα Κοντοσταθάκου μιλά αγγλικά και ιταλικά.

 

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα