Διάλογος κωφών…

Εδώ η τρόικα, εκεί η τρόικα, που είναι η τρόικα; Ο Πολ Τόμσεν, ο Ματίας Μορς και ο Κλάους Μαζούχ ακόμη δεν έχουν πατήσει το πόδι τους στην Αθήνα, αλλά έστω κι εξ αποστάσεως εξακολουθούν να ταλανίζουν τη χώρα. Σχεδόν σε καθημερινή βάση και σε επικοινωνίες τους μέσω τηλεδιασκέψεων και αποστολή e-mail, εμμένουν στις θέσεις τους και ισχυρίζονται ότι είναι απαραίτητα νέα μέτρα για να αντιμετωπιστεί το χρηματοδοτικό και δημοσιονομικό κενό.

Του Μιχάλη Κωτσάκου

Την ίδια ώρα η ελληνική κυβέρνηση ούτε που θέλει να ακούει για νέα μέτρα και έχει κάνει ξεκάθαρο προς τους εκπρόσωπους των δανειστών, ότι κανένα νέο μέτρο δεν θα περάσει από τη Βουλή, αφού και οι βουλευτές της συμπολίτευσης τονίζουν πως δεν υπάρχει κανένα ενδεχόμενο να τα ψηφίσουν. Έτσι το μόνο που θα τεθεί προς ψηφοφορία είναι το νέο μεσοπρόθεσμο, το οποίο θα περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις και όχι μέτρα δημοσιονομικού χαρακτήρα. Παράλληλα αυξάνονται τα κυβερνητικά στελέχη που διαβεβαιώνουν πως το πρωτογενές πλεόνασμα θα είναι η ευχάριστη έκπληξη και το «ανάχωμα» για να αποκλειστούν νέα μέτρα. Μάλιστα κάποιοι κάνουν λόγο για πλεόνασμα που θα ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ και θα είναι κατά περίπου 200 εκατομμύρια μεγαλύτερο από τον μνημονιακό στόχο των 812 εκατ. ευρώ. Όπως υποστηρίζεται από αρμόδια κυβερνητικά στελέχη, οι ενδείξεις είναι ισχυρές, αν και οι… αποδείξεις θα έρθουν στις 23-24 Απριλίου, όταν θα πιστοποιηθούν από τη Eurostat τα στοιχεία. Έως τότε, όμως, αναφέρουν, η Ελλάδα ανάγει το πλεόνασμα ως το μεγάλο επιχείρημα-αντίβαρο στις πιέσεις για νέα μέτρα το 2014.

Οι ίδιοι κύκλοι υποστηρίζουν ότι η επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος και η σύνθεση της προέλευσής του δρουν ανασταλτικά στις πιέσεις για νέα δημοσιονομικά μέτρα για το 2014. Παρόμοια είναι και η επιχειρηματολογία για το 2015 και μετά, αλλά προς το παρόν η τρόικα δεν φαίνεται να πείθεται. Η Ελλάδα έχει δώσει στοιχεία προβλέψεων Μεσοπρόθεσμου προγράμματος με περιοχές εξοικονόμησης δαπανών που λέει ότι επαρκούν για να καλύψουν ένα μικρό δημοσιονομικό κενό, αλλά η τρόικα ζητά συγκεκριμένα μέτρα για τα οποία θα πρέπει να δεσμευτεί η κυβέρνηση από τώρα.

Η ελληνική πλευρά, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αρνηθεί να ξεκινήσει καν τη διαπραγμάτευση για τον υπολογισμό του δημοσιονομικού κενού και ζητά το θέμα αυτό να ανοίξει στην Αθήνα, όταν επιστρέψει η τρόικα, μαζί με τα υπόλοιπα μεγάλα διαρθρωτικά θέματα στα οποία φαίνεται ότι πλέον στρέφεται η προσοχή της κυβέρνησης.

Οι προτάσεις ΟΟΣΑ

Στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων οι δανειστές φέρεται να τοποθετούν τις μεταρρυθμίσεις, με κορυφαίο ζήτημα το πρόγραμμα διαρθρωτικών μέτρων που προτείνει ο ΟΟΣΑ. Η κυβέρνηση επιχειρεί και αυτή, από την πλευρά της, σταδιακά να ανεβάσει τους τόνους, αποδίδοντας πολλές φορές στις πιέσεις της ίδιας της τρόικας τις παρεμβάσεις, οι οποίες για ένα πολύ μεγάλο μερίδιο της αγοράς και των πολιτών θεωρούνται επωφελείς, αλλά δεν «περνάνε» (παρεμβάσεις στο γάλα, στο ψωμί, στα φάρμακα κ.λπ.).

Το πότε θα επιστρέψει η τρόικα στην Αθήνα δεν είναι επίσης δεδομένο. Και αυτό διότι η ΕΚΤ και το ΔΝΤ έχουν διαφορετικές ατζέντα και προς το παρόν πέρα από τις καθυστερήσεις της χώρας μας υπάρχουν και σοβαρές διαφωνίες, οι οποίες δεν είναι εύκολο να υπερκεραστούν.

Από την πλευρά της ΕΚΤ το ζήτημα, σύμφωνα με πληροφορίες, σχετίζεται με τις τράπεζες τόσο σε ελληνικό όσο και σε κοινοτικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, το θέμα αφορά τους όρους των ελληνικών τεστ αντοχής και τους όρους πώλησης τραπεζικών μετοχών, για τους οποίους φέρεται να υπάρχουν ενστάσεις εντός και εκτός Ελλάδας, το επίπεδο αυστηρότητας των όρων σε σχέση με το κοινοτικό πλαίσιο των ευρωπαϊκών τεστ, αλλά και τις εγγυήσεις απόδοσης των προς πώληση μετοχών.

Από πλευράς ΔΝΤ οι ενστάσεις φέρεται ότι δεν έχουν να κάνουν αυτήν τη φορά με τον ρόλο του «καλού» και του «κακού» που ακουγόταν στο παρελθόν, αλλά με τη γενικότερη «διάθεση» του Ταμείου να παραμείνει και με ποιους όρους στα κράτη της Ε.Ε., σε συνάρτηση με τις πολιτικές δεσμεύσεις της Ευρωζώνης και το εύρος των ευθυνών που είναι διατεθειμένη να αναλάβει.

Τα ομόλογα

Και, όσο «τρενάρει» η… κάθοδος και η διαδικασία που θα ακολουθηθεί μέχρι να υπάρξει συμφωνία, εντείνεται η αγωνία για τις λήξεις των ομολόγων του Μαΐου. Τα βήματα που απομένουν είναι πολλά και δύσκολα. Θα πρέπει να έρθουν τεχνικά κλιμάκια και να ακολουθήσουν οι επικεφαλής των δανειστών. Μετά θα πρέπει, ύστερα από έξι μήνες διαπραγματεύσεων, να συγκλίνουν οι δύο πλευρές σε μια επί της αρχής συμφωνία.

Η συμφωνία αυτή θα πρέπει να είναι τέτοια, που να μπορέσει να οδηγήσει σε ψήφιση από τη Βουλή (σ.σ.: των 153 βουλευτών του κυβερνητικού συνασπισμού), λίγο πριν από τις εκλογές, της νέας γενιάς προαπαιτούμενων. Έπειτα θα πρέπει να βρεθεί λύση για το χρηματοδοτικό κενό και να εγκριθεί η εκταμίευση των δόσεων με ομόλογα σχεδόν 10 δισ. ευρώ να λήγουν τον Μάιο και έως τότε η Ελλάδα να πορεύεται καλύπτοντας «ακριβά» τις ανάγκες της με έντοκα. Σε κάθε περίπτωση, στην πορεία προς τις ευρωεκλογές του Μαΐου η τρόικα θα έχει φύγει και μετά τις κάλπες τη σκυτάλη της διαπραγμάτευσης θα πάρουν οι Ευρωπαίοι για τη μεγάλη συμφωνία της ελάφρυνσης του δημοσίου χρέους.

Οι 12 εκκρεμότητες-«αγκάθια» της διαπραγμάτευσης

Τόσο από την τρόικα, όσο και από το υπουργείο Οικονομικών υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις σε διάφορα καυτά ζητήματα σε ό,τι αφορά την διαπραγμάτευση. Όμως υπάρχουν και σημαντικές εκκρεμότητες, που υποτίθεται έχει συμφωνήσει η χώρα μας και οι οποίες μετατέθηκαν στις ελληνικές καλένδες. Αποτέλεσμα αυτής της αργοπορίας είναι να αποτελούν πλέον ένα όπλο των εκπροσώπων των δανειστών για να θέτουν διαρκώς νέα θέματα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Αυτές οι εκκρεμότητες είναι:

# Έλεγχοι για 15 υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής.

# Σχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.

# Ηλεκτρονική παρακολούθηση εκτελωνισμού εμπορευμάτων.

# Μεταφορά αναξιοποίητων ακινήτων στο Ενιαίο Ταμείο Αξιοποίησης Ακινήτων.

# Χρονοδιάγραμμα αναθεώρησης των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων.

# Αυστηρές κυρώσεις έως και κλείσιμο φορέων που δεν τηρούν τις υποχρεώσεις τους.

# Νομοθετική κατοχύρωση «δομικού κανόνα ισοσκέλισης του προϋπολογισμού με αυτόματο μηχανισμό διόρθωσης».

# Σύσταση Ανεξάρτητου Δημοσιονομικού Συμβουλίου για τις προσλήψεις.

# Αναθεώρηση του νόμου περί ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.

# Σύνταξη μελέτης για την απελευθέρωση και άλλων επαγγελμάτων.

# Αλλαγή του καθεστώτος των επαγγελματικών μισθώσεων.

# Απελευθέρωση της αγοράς με βάση την έκθεση του ΟΟΣΑ.

 

 

 

 

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα