«ΕΦΙΑΛΤΗΣ» ΤΣΙΠΡΑ: 16 μεταρρυθμίσεις (που δεν… έγιναν)

Η πρώτη μεταμνημονιακή αξιολόγηση έδειξε ξεκάθαρα την ενόχληση των Ευρωπαίων για την απραξία της Ελλάδας αναφορικά με τις μεταρρυθμίσεις. Έτσι, η πρώτη αξιολόγηση μετά την έξοδο του προγράμματος προσμετρά όχι μία αλλά 16 ανολοκλήρωτες μεταρρυθμίσεις.

Της Αθανασίας Ακρίβου

Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά, άλλωστε έχουμε συνηθίσει σε κυβέρνηση που τη διακατέχει μια μεταρρυθμιστική δυσπραγία ή και εντελώς απραξία.

Οι μεταρρυθμίσεις αυτές πάντως, όπως έχουν αναφέρει και στελέχη της Κομισιόν, είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την επιστροφή των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα αλλά και με την ακύρωση του επιτοκιακού πέναλτι σε μέρος των δανείων που έλαβε η χώρα με το 2ο Μνημόνιο (συνολικό ετήσιο όφελος 1,5 δισ. ευρώ).

Την προηγούμενη Πέμπτη (29/11), μάλιστα, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις στο Ευρωκοινοβούλιο, μετά από ερώτηση του αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη, δήλωσε πως «σε ό,τι αφορά την επιστροφή των κερδών από τα ομόλογα πρέπει να υπάρξει πρώτα διάλογος με τους πιστωτές, ώστε αυτή η προσέγγιση να μπορέσει να λειτουργήσει, εφόσον βέβαια η Ελλάδα ανταποκρίνεται στους στόχους και στις μεταρρυθμίσεις, που αποτελούν και προϋπόθεση για τέτοια μέτρα σχετικά με την ελάφρυνση του χρέους».

Και για να μην… ξεχνιόμαστε: στο Eurogroup που πραγματοποιήθηκε στις 3 του Δεκέμβρη, μπορεί να υπήρξε το καλό νέο της οριστικοποίησης της μη περικοπής των συντάξεων, αλλά η Ελλάδα δεσμεύτηκε ότι στο πεδίο των μεταρρυθμίσεων η δουλειά πρέπει να «τρέξει» συστηματικά και περισσότερο, με dead line την 27η Φεβρουαρίου, όταν και θα ανακοινωθεί η δεύτερη αξιολόγηση που είναι συνδεδεμένη με την επιστροφή των κερδών από τα ομόλογα ελληνικού Δημόσιου. 

Η «must to do» λίστα

Ποιες είναι οι μεταρρυθμίσεις, όμως, που έχουν δημιουργήσει πονοκέφαλο στην κυβέρνηση;

Οι μεταρρυθμίσεις στις οποίες αναφέρεται η Κομισιόν θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2018. Πράγμα πρακτικά αδύνατο, όπως αναφέρει και η έκθεση, πετώντας το πρώτο καρφί στην ελληνική κυβέρνηση. Μάλιστα, η Κομισιόν καλεί την Ελλάδα να συμμορφωθεί με το χρονοδιάγραμμα των μεταρρυθμίσεων και να τις ολοκληρώσει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2019.

Αναφορικά με τα capital controls, η Kομισιόν καλεί για περαιτέρω χαλάρωση των capital controls, ευθυγραμμιζόμενη βέβαια με τον οδικό χάρτη που δημοσιεύτηκε τον Μάιο του 2017.

Καθυστερήσεις υπάρχουν και στο πρώτο στάδιο για την ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού συστήματος Δικαιοσύνης (e-justice). Θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί και αυτό έως το τέλος του έτους.

Το ΤΧΣ θα πρέπει έως το τέλος του 2018 να ετοιμάσει μια στρατηγική εξόδου για την πώληση του ποσοστού του στις συστημικές τράπεζες.

Επιπλέον η ΔΕΗ θα πρέπει να έχει αποεπενδύσει από τις λιγνιτικές μονάδες.

Στον τομέα της Υγείας, πάλι, έχουν μείνει πίσω κατά πολύ οι μεταρρυθμίσεις για την ανάπτυξη της πρωτοβάθμιας περίθαλψης.

Καθυστερήσεις υπάρχουν και στο νομικό πλαίσιο για τη μείωση των «κόκκινων» δανείων και ιδιαίτερα για τον νόμο που θα αντικαταστήσει τον νόμο Κατσέλη.

Η μεταφορά του ΟΑΚΑ στο Υπερταμείο των Αποκρατικοποιήσεων θα έπρεπε ήδη να έχει γίνει. Ενώ για την περίπτωση του Ελληνικού, η Κομισιόν έδωσε άλλοθι στην κυβέρνηση αφού περιγράφει πως η καθυστέρηση δεν οφείλεται στον έλεγχο των ελληνικών αρχών. Για την περίπτωση του Ελληνικού την περασμένη εβδομάδα υπήρξε και ανακοίνωση της εργολήπτριας εταιρείας (Lamda Development), που δείχνει μια άλλη οπτική, ξεκαθαρίζοντας πως οποιαδήποτε κωλυσιεργία δεν οφείλεται στην ίδια, αλλά στο γεγονός πως υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες οι οποίες όταν τακτοποιηθούν και μόνο θα οδηγήσουν στη μεταβίβαση των μετοχών τής «Ελληνικό Α.Ε. από το Δημόσιο στην Εταιρεία».

Η Ελλάδα θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει και τη μεταρρύθμιση για την αδειοδότηση επενδύσεων, υιοθετώντας τη σχετική νομοθεσία.

Επιπλέον, το πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να εφαρμόζεται σε συνεχή βάση. Η μεταφορά του «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ΔΑΑ), και του ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2018. Το κλείσιμο της χρηματοοικονομικής συμφωνίας (financial closing) για τον ΔΕΣΦΑ αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2018, ωστόσο αυτή η προθεσμία αποτελεί πρόκληση για την περίπτωση του ΔΑΑ.

Επίσης, θα πρέπει να γίνουν μεταρρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης των ανθρώπινων πόρων στον δημόσιο τομέα και κυρίως στον διορισμό των Γενικών Γραμματέων και Γενικών Διευθυντών, σύμφωνα με τον νόμο 4369/2016, έως το τέλος του 2018. Ενώ και η στελέχωση της Ανεξάρτητης Αρχής Εσόδων είναι ανάμεσα στα αγκάθια των μεταρρυθμίσεων.

Τα μέτωπα είναι πολλά και δύσκολα και, αν αναλογιστούμε πως είμαστε μπροστά σε μια χρονιά που θα πραγματοποιηθούν τρεις εκλογικές αναμετρήσεις (ευρωεκλογές, δημοτικές, εθνικές εκλογές), το μόνο σίγουρο είναι να δούμε το έργο «Και οι μεταρρυθμίσεις άργησαν μια μέρα».

 

 

Διαβάστε επίσης