Ελάχιστοι οι αστερίσκοι στον έλεγχο των δανειστών 

Αναθεωρημένη έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους θα πρέπει να καταθέσουν στο Eurogroup οι Θεσμοί, βάσει της οποίας θα αξιολογηθούν τα περιθώρια για δημοσιονομικές παρεμβάσεις στην ελληνική οικονομία

Με θετική δημοσιονομική εικόνα, αλλά μία σειρά από προαπαιτούμενα –κυρίως στον τραπεζικό τομέα– να εκκρεμούν, ολοκληρώθηκαν οι συνομιλίες των επικεφαλής των θεσμών με το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης.

Του Δημήτρη Τζιβελέκη

Όπως κατέστη εμφανές στις συνομιλίες, η εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2019 είναι απολύτως επιτυχής, ενώ αισιοδοξία επικρατεί και για αυτόν του 2020. Ωστόσο, απομένουν λεπτομέρειες για να καταγραφεί η τελική εικόνα για το 2019 (τον Φεβρουάριο), ενώ τα πρώτα μηνύματα για τη νέα χρονιά θα καταγραφούν τον ερχόμενο Απρίλιο. Αυτό που ζήτησε η Αθήνα από τους θεσμούς είναι μία σειρά πρωτοβουλιών που θα δημιουργήσουν δημοσιονομικό αέρα:

-Αλλαγή χρήσης των κερδών ομολόγων ούτως ώστε να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις (θα κατατεθεί συγκεκριμένο πλάνο το οποίο ήδη συζητείται),

-Δικαίωμα μεταφοράς υπερπλεονασμάτων από έτος σε έτος, με όρους στόχων μνημονίου (δημοσιονομικά στον προϋπολογισμό δεν υπολογίζεται),

-Ζητείται να μην προσμετρούνται δαπάνες αντιμετώπισης του μεταναστευτικού (περίπου 200 εκατ. ευρώ) στον προϋπολογισμό.

Επίσης, οι ελληνικές Αρχές έκαναν αναφορά για μείωση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2021 από 3,5% του ΑΕΠ σε 2%, καθώς και την πρόθεσή τους για μείωση του ΕΝΦΙΑ και της εισφοράς αλληλεγγύης

Οι θεσμοί θα πρέπει να καταθέσουν στο Eurogroup αναθεωρημένη έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, με βάση την οποία θα αξιολογηθούν τα περιθώρια για δημοσιονομικές παρεμβάσεις.

Καμπανάκι για πλειστηριασμούς και πτωχευτικό δίκαιο

Έντονες πιέσεις για την επίσπευση των πλειστηριασμών άσκησαν οι επικεφαλής των θεσμών, δεδομένου ότι ο ρυθμός που προχωρούν είναι απογοητευτικός σε σχέση με τον στόχο. Παράλληλα, προβληματίζονται για την αποτελεσματικότητα  αντιμετώπισης των «κόκκινων» δανείων, αναμένοντας πλέον την εφαρμογή του σχεδίου «ΗΡΑΚΛΗΣ». Προβληματισμός εκφράστηκε και για τον νέο πτωχευτικό κώδικα, κυρίως αναφορικά με την ευελιξία του σε θέματα εκποίησης περιουσιακών στοιχείων που θα αποτελεί προϋπόθεση για διαγραφή χρεών.

Αποκρατικοποιήσεις

Στο επίκεντρο των διαβουλεύσεων των επικεφαλής των θεσμών με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης βρέθηκε και το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων. Στόχος του υπουργείο Οικονομικών και ΤΑΙΠΕΔ είναι έσοδα ύψους 2,4 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις το 2020 με βασικούς άξονες τις αποκρατικοποιήσεις των ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας, των Ελληνικών Πετρελαίων και του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών. Έως το τέλος Ιανουαρίου θα βγει στον «αέρα» η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πώληση του 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Υπενθυμίζεται ότι το 35% ανήκει στα Ελληνικά Πετρέλαια και πως το ΤΑΙΠΕΔ είναι σε διαπραγματεύσεις με τα ΕΛ.ΠΕ. ως προς τους όρους για το ενδεχόμενο πώλησης του 35% στην περίπτωση που η πετρελαϊκή εταιρεία δεν αναδειχθεί πλειοδότης του διαγωνισμού.

Σε εξέλιξη είναι η διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών, με τη σχετική προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος να λήγει στις 14 Φεβρουαρίου 2020. Τα ΕΛ.ΠΕ. είναι το επόμενο μεγάλο πωλητήριο, με το Δημόσιο να θέλει να διαθέσει μέρος του 35% των μετοχών του. Αν και δεν προγραμματίζεται άμεσα έξοδος στις αγορές, το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται σε ετοιμότητα, ώστε όταν οι συνθήκες κριθούν ιδανικές να προχωρήσει σε πώληση. Παράλληλα, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ολοκληρώσει την αξιολόγηση των προτάσεων συμμετοχής των επενδυτικών σχημάτων στον διαγωνισμό πώλησης του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Τέλος, για τους επόμενους μήνες προγραμματίζονται διαγωνισμοί για την παραχώρηση ή πώληση των λιμανιών Καβάλας, Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του νέου έτους θα βγει σε διαγωνισμό η Υπόγεια Αποθήκη Αερίου της Καβάλας.

ΧΑΜΟΓΕΛΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΑ, ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΥΣ ΚΑΙ «ΚΟΚΚΙΝΑ» ΔΑΝΕΙΑ

Άρχισαν οι συγκρούσεις για το Ασφαλιστικό

Αντιδράσεις με το… καλημέρα γεννά, εξάλλου, το ασφαλιστικό νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση. Ο βουλευτής Μεσσηνίας και Εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Χαρίτσης, καταγγέλλει ότι ο επικοινωνιακός καταιγισμός της κυβέρνησης δεν μπορεί να αποκρύψει την πραγματικότητα που ήδη αντιμετωπίζουν οι πολίτες. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι «η κυβέρνηση Μητσοτάκη κρύβει την ουσιαστική κατάργηση της 13ης σύνταξης, αποσιωπά ότι φέτος για τις συντάξεις θα δοθούν λιγότερα χρήματα απ’ ό,τι πέρυσι και αποκρύπτει τη μεγάλη αύξηση των εισφορών που θα κληθεί να πληρώσει το 90% των ελεύθερων επαγγελματιών».

Κλίμα σύγκρουσης προδιαγράφεται επίσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και στα συνδικάτα, με τις κινητοποιήσεις να βρίσκονται προ των πυλών. Την πραγματοποίηση 24ωρης απεργιακής κινητοποίησης, μόλις το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο κατατεθεί στη Βουλή, αποφάσισε η ΑΔΕΔΥ. Σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, η κυβέρνηση όχι μόνο δεν προχώρησε στην ακύρωση του Νόμου Κατρούγκαλου, αλλά –όπως υποστηρίζει– με τις προωθούμενες διατάξεις:

>>Διατηρούνται τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 για όλους ή στα 62 με 40 χρόνια υπηρεσίας, που ψηφίστηκαν με τον Ν4336/15 (τρίτο μνημόνιο). Καμία εξαίρεση δεν υπάρχει για καμία κατηγορία εργαζομένων.

>>Διατηρούνται οι μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις, που έφτασαν στο 50%, καθώς και στο εφάπαξ όπου αθροιστικά οι περικοπές ξεπέρασαν το 40%.

>>Το ΕΤΕΑΕΠ (επικουρική ασφάλιση) ενσωματώνεται στον ΕΦΚΑ κι ανοίγει έτσι ο δρόμος για την πιθανή πλήρη κατάργησή του μελλοντικά. Ταυτόχρονα ενσωματώνονται στον ΕΦΚΑ στο σύστημα και τα 7 δισ. ευρώ  αποθεματικά που έχει το ΕΤΕΑΕΠ.

>>Διατηρείται η λεηλασία, που έγινε διαχρονικά στα ασφαλιστικά ταμεία, και καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει για επιστροφή των κλεμμένων.

>>Διατηρούνται τα εξευτελιστικά ποσοστά αναπλήρωσης του Νόμου Κατρούγκαλου, ιδιαίτερα για όσους έχουν μέχρι 30 χρόνια υπηρεσίας.

>>Καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει για καθιέρωση της 13ης και της 14ης σύνταξης, που περικόπηκε με τους προηγούμενους αντιασφαλιστικούς νόμους του 2010-2012.

>>Καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει για τους εργαζόμενους στα βαρέα και ανθυγιεινά  επαγγέλματα για μείωση των ορίων ηλικίας τους, ούτε για τους εκπαιδευτικούς που είχαν ειδικές συνταξιοδοτικές διατάξεις (Ν3075/02).

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα