Ελεύθερη, ωραία και με πολλούς μνηστήρες

Μετά από αναμονή αρκετών μηνών ο Χοακίν Αλμούνια άναψε το «πράσινο φως» για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Κι αυτό, διότι ο Ισπανός Επίτροπος έβαλε στο συρτάρι την υπόθεση των κρατικών ενισχύσεων, που διερευνούσε η Ε.Ε., σημειώνοντας ότι η επιτευχθείσα αναδιάρθρωση και η επικείμενη ιδιωτικοποίησή της απαλλάσσουν την εταιρεία από την κατηγορία των παράνομων κρατικών ενισχύσεων.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού αναμένεται να επιβεβαιώσει και το ισχυρό ενδιαφέρον που έχει εκφραστεί για την ελληνική εταιρεία από σημαντικές επιχειρήσεις του εξωτερικού. Κατά πληροφορίες, ετοιμότητα να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό δηλώνουν ιδιωτικά επενδυτικά σχήματα αλλά και κρατικές εταιρείες από τη Ρωσία, την Κίνα, τη Γαλλία, τη Ρουμανία, την Ιταλία και τις ΗΠΑ. Επίσης, την πιθανότητα συμμετοχής τους στον διαγωνισμό, από κοινού με κάποιο σχήμα, ερευνούν και οι εργαζόμενοι της επιχείρησης. Η ανάδειξη της χώρας μας σε διαμετακομιστικό κέντρο της Ευρώπης για τα εμπορεύματα από και προς την Ανατολή φέρνει στο επίκεντρο την ελληνική εταιρεία παροχής σιδηροδρομικών υπηρεσιών. Τα μεγέθη είναι τεράστια καθώς κάθε χρόνο διακινούνται προς την Κεντρική Ευρώπη περισσότερα από 5 εκατομμύρια κοντέινερ.

Η επαναλαμβανόμενη θέση της COSCO ότι στα σχέδιά της περιλαμβάνεται η ανάδειξη του λιμανιού του Πειραιά στο πρώτο τη τάξει λιμάνι της Μεσογείου φέρνει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος καθώς μπορεί να αποτελέσει τον βασικό διαμετακομιστή των εμπορευμάτων προς την Ευρώπη. Βεβαίως, για να γίνει αυτό θα πρέπει προηγουμένως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να κερδίσει ένα πολύ δύσκολο στοίχημα, το οποίο μπορεί να βοηθήσει τα μέγιστα προκειμένου να γίνει η Ελλάδα κέντρο του διαμετακομιστικού εμπορίου. Πρόκειται για συμφωνία συνεργασίας μεταξύ της αμερικανικής πολυεθνικής Hewlett-Packard (ΗΡ) και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία βρίσκεται ακόμη σε φάση επεξεργασίας από τις δύο πλευρές. Οκτώ μήνες μετά την πανηγυρική ανακοίνωση των σχεδίων συνεργασίας των HP – Cosco – ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Η συμφωνία ακόμη δεν έχει πάρει την οριστική της μορφή μεταξύ των δύο εταιρειών και φυσικά δεν έχει ξεκινήσει να υλοποιείται.
Έχει υπογράψει

Αντίθετα, η COSCO έχει υπογράψει το τμήμα της συμφωνίας που της αναλογεί, αλλά και αυτό μένει «παγωμένο», δεδομένου ότι για να ξεκινήσει, δηλαδή για να μεταφερθούν με το τρένο εμπορεύματα της HP στο εργοστάσιό της στην Τσεχία, θα πρέπει να υπογραφεί και το κομμάτι της συμφωνίας που αφορά τις ΤΡΑΙΝΟΣΕ-HP.

Η πρώτη μεγάλη δυσκολία, που ήταν η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού, έχει ξεπεραστεί εδώ και καιρό, καθώς η γραμμή Ικόνιο – Θριάσιο έχει παραδοθεί. Τώρα εκείνο που απομένει είναι να βεβαιωθεί η HP ότι τα προϊόντα της θα φτάνουν στην Τσεχία μέσα στον χρόνο που έχει συμφωνηθεί και με ασφάλεια. Πρόκειται για ένα εγχείρημα που δεν είναι καθόλου εύκολο καθώς οι συρμοί θα πρέπει να διέλθουν από πολλές ευρωπαϊκές χώρες πριν καταλήξουν στην κεντρική Ευρώπη. Πάντως η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει εδώ και καιρό πραγματοποιήσει εξαντλητικές επαφές με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές και ευελπιστεί ότι σύντομα τα προβλήματα θα επιλυθούν.

Σε κάθε περίπτωση, η έναρξη υλοποίησης μιας τέτοιας συμφωνίας θα ανοίξει τον δρόμο και για άλλες αντίστοιχες. Σχέδια από μεγάλες πολυεθνικές να χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα ως διαμετακομιστικό κέντρο υπάρχουν.
Η κινεζική εταιρεία τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού ΖΤΕ δεν είναι η μόνη που σχεδιάζει τη δημιουργία logistics hub στον Πειραιά για τη διανομή των προϊόντων της στη νοτιοανατολική Ευρώπη και στη Βόρεια Αφρική, φιλοδοξώντας να αποκομίσει σημαντικά οικονομικά οφέλη από τη θεαματική σύντμηση του χρόνου παράδοσης.

Αντίστοιχα σχέδια έχουν και άλλες επιχειρήσεις, που αναμένουν όμως να δουν τις δυνατότητες των εμπλεκόμενων να υλοποιήσουν με ακρίβεια ένα δύσκολο project.

Εκείνο που μένει να κάνει η ελληνική πλευρά, με προεξάρχουσα την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι να ανταποκριθεί μέχρι κεραίας στις δεσμεύσεις που θα αναλάβει, κάτι όχι και τόσο εύκολο, όπως αντιλαμβάνονται όλοι όσοι εμπλέκονται στη διαδικασία.

 

Τι λέει η επιστολή Αλμούνια

Το «πράσινο φως» για να προχωρήσει η διαδικασία της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία απαριθμεί μία σειρά από οφέλη που θα προκύψουν από την αναδιάρθρωση και ιδιωτικοποίησή της.
Ειδικότερα, με επιστολή που απέστειλε στον υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Χοακίν Αλμούνια (φωτ.), αναφερόμενος στα αναμενόμενα οφέλη, τονίζει ότι η επιτευχθείσα αναδιάρθρωση και η επικείμενη ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ:

# Θα απαλλάξει την εταιρεία από το θέμα των κρατικών ενισχύσεων.

# Θα εξασφαλίσει την επιβίωση και ανάπτυξη της εταιρείας.

# Θα επαναφέρει τους Ελληνικούς Σιδηρόδρομους στο κέντρο του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού.

# Θα επιφέρει πρόσθετα σημαντικά οφέλη στην εταιρεία, στο επιβατικό και εμπορικό κοινό.

«Η έγκριση της έναρξης ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανοίγει νέο κεφάλαιο, όχι μόνο στην ιστορία των σιδηροδρομικών μεταφορών, αλλά και στον τομέα των επενδύσεων στη χώρα μας», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Μ. Χρυσοχοΐδης. Όπως πρόσθεσε, η επικείμενη ιδιωτικοποίηση θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη στον ίδιο τον σιδηρόδρομο, τους εργαζόμενους και το κοινωνικό σύνολο, αλλά και στην προσπάθεια της αναπτυξιακής πορείας της χώρας.

Σημειώνεται πως το ενδιαφέρον για τον ελληνικό σιδηρόδρομο είναι έντονο και, σύμφωνα με πληροφορίες, έτοιμοι να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό είναι ιδιωτικά επενδυτικά σχήματα, αλλά και κρατικές εταιρείες από τη Ρωσία, την Κίνα, τη Γαλλία, τη Ρουμανία, αλλά και δύο επιχειρήσεις από τις ΗΠΑ

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα