Φιλόδοξο και «ακριβό» business plan 5ετίας από τη ΔΕΠΑ

Eπενδύσεις που υπερβαίνουν τα €200.000.000 έχουν προγραμματιστεί για την περίοδο 2020-2024

Χωρίς τη ΔΕΠΑ, τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου, οι Έλληνες θα έβλεπαν αυτούς τους κίτρινους σωλήνες που μεταφέρουν στα σπίτια τους το καθαρό ενεργειακό καύσιμο μόνο από την τηλεόραση και στις αμερικανικές ταινίες. Κι από τον μακρινό Σεπτέμβρη του 1988, που ιδρύθηκε, σήμερα η ΔΕΠΑ ανοίγει τα φτερά της και διεκδικεί την εδραίωσή της εντός και εκτός συνόρων, έχοντας στο συρτάρι της μεγαλεπήβολα επενδυτικά σχέδια.

Ήταν 1987, όταν ο Ανδρέας Παπανδρέου και ο τότε υπουργός Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, Αναστάσιος Πεπονής, υπέγραφαν τη διακρατική συμφωνία με τη Ρωσία (τότε Σοβιετικής Ένωσης) για τον εφοδιασμό της Ελλάδας µε φυσικό αέριο. Πρωτόγνωρο πρότζεκτ για την εποχή…  Ειδικά σε μία χώρα που μόνο το ρεύμα της ΔΕΗ ήξερε, μόνο το ρεύμα της ΔΕΗ εμπιστευόταν. Χρειάστηκε να ιδρυθεί η ΔΕΠΑ, να υπογραφεί –τον Δεκέµβριο του 1988– η πρώτη σημαντική συμφωνία κατασκευής του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου, μήκους 512 χλµ., από τα ελληνο-βουλγαρικά σύνορα έως την Αττική, και τελικά όλα να πάρουν τον δρόμο τους: να είναι η ΔΕΠΑ σήμερα ένα ταχύτατα εξελισσόμενο ενεργειακό brand, με καθετοποιημένο σύστημα λειτουργίας και παραγωγής που είναι σε θέση να παρέχει σε διαφορετικό πελατολόγιο ένα μπουκέτο ολοκληρωμένων και ανταγωνιστικών υπηρεσιών.

Η διπλή πρόκληση

Όσο αυτονόητα κι αν ακούγονται τα παραπάνω για μία σύγχρονη επιχείρηση δεν είναι a priori και εύκολα στην υλοποίησή τους. Ειδικά για τη ΔΕΠΑ που ως δημόσια επιχείρηση έπρεπε τα προηγούμενα χρόνια να αντιμετωπίσει μία διπλή πρόκληση. Ποια ήταν αυτή; Αφενός ο μετασχηματισμός της εταιρείας με φόντο την αποκρατικοποίησή της, αφετέρου η μεγέθυνση του ανταγωνισμού στην αρένα της πραγματικής καταναλωτικής αγοράς που προκλήθηκε από το «άνοιγμα» –  απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΔΕΠΑ όχι απλώς ολοκλήρωσε επιτυχώς το «σπάσιμό» της σε τρία διακριτά και με πλήρη λειτουργική αυτονομία εταιρικά σχήματα –τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ  Διεθνών Έργων–, αλλά σε συνθήκες οικονομικής κρίσης που προκάλεσε η υγειονομική κρίση η δημόσια επιχείρηση αερίου επέδειξε ισχυρά αντισώματα και αντοχές, καταφέρνοντας μάλιστα να ανακτήσει σημαντικό μερίδιο αγοράς. Υπογραμμίζεται, εξάλλου, ότι την ίδια περίοδο η ΔΕΠΑ μείωσε τις τιμές και επέστρεψε στους πελάτες της δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, αφού επαναδιαπραγματεύτηκε με επιτυχία τα μακροχρόνια συμβόλαια προμήθειας φυσικού αερίου αγωγού, που έχει συνάψει με ενεργειακούς κολοσσούς του εξωτερικού.

Επενδυτικό πλάνο 5ετίας

Στα πρότυπα της λαϊκής σοφίας που επιμένει ότι πέτρα που κυλάει, δεν χορταριάζει, η ΔΕΠΑ δεν μένει στα παραπάνω αλλά έχει ήδη βάλει πλώρη για τις επόμενες ημέρες της επιχειρηματικής ζωής της. Οδικός χάρτης δεν είναι άλλος από το νέο business plan τη εταιρείας, βάσει του οποίου έχουν προγραμματιστεί επενδύσεις που υπερβαίνουν τα €200.000.000 και έχουν ως χρονικό ορίζοντα την πενταετία 2020-2024. Στόχος του εταιρικού επενδυτικού πλάνου της ΔΕΠΑ είναι η δημιουργία ενός «πράσινου» χαρτοφυλακίου άνω των 200 MW, με τη συμμετοχή της σε αιολικά ή φωτοβολταϊκά έργα που είτε λειτουργούν ήδη ή είτε βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης.

Την ίδια ώρα η ΔΕΠΑ διευρύνει τις χρήσεις του φυσικού αερίου, επικεντρώνοντας στην ανάπτυξη εφαρμογών υγροποιημένου φυσικού αερίου μικρής κλίμακας (Small Scale LNG) και την αξιοποίηση του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου στην ανατολική Μεσόγειο, κατασκευάζοντας ένα καινοτόμο πλοίο μεταφοράς που θα τροφοδοτεί τα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής. Παράλληλα, επεκτείνει συστηματικά το πανελλαδικό της δίκτυο πρατηρίων CNG, FISIKON, καθιστώντας «προσβάσιμα» τα οφέλη της αεριοκίνησης σε περισσότερες περιοχές (άρα και οδηγούς) της χώρας.

Εξίσου σημαντική είναι, ωστόσο, και η δραστηριοποίηση της ΔΕΠΑ στον τομέα των ανανεώσιμων αερίων, όπως το βιομεθάνιο και το υδρογόνο. Σημειώνεται ότι η εταιρεία είναι ιδρυτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για το Καθαρό Υδρογόνο, η οποία διαμορφώνει το κατάλληλο πλαίσιο για την προσέλκυση επενδύσεων στις τεχνολογίες υδρογόνου και κυψελών καυσίμου και έχει ήδη αναλάβει πρωτοβουλίες για τη δημιουργία του πρώτου σταθμού ανεφοδιασμού με υδρογόνο στη χώρα μας.

Όπως εξηγούν οι άνθρωποι της ΔΕΠΑ, στο καινούργιο επιχειρηματικό πλάνο της εταιρείας δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αύξηση της ανταγωνιστικότητάς της, προωθώντας μια ευέλικτη οργανωτική δομή, ικανή να παρακολουθεί τις εξελίξεις στον κλάδο, αναβαθμίζοντας τις δεξιότητες του προσωπικού της ώστε να ανταποκρίνονται στις αυξημένες απαιτήσεις της αγοράς, αλλά και αναπτύσσοντας εξωτερικές συνεργασίες που της επιτρέπουν να διευρύνει την γκάμα των προϊόντων και των υπηρεσιών που προσφέρει.

Και διεύρυνση δραστηριοτήτων

Η λιανική αγορά μόνο αδιάφορη δεν αφήνει τη ΔΕΠΑ, γι’ αυτό και στη στοχοθεσία της διοίκησης έχει υπογραμμιστεί με έντονο χρώμα η επιδίωξη –  επέκταση των δραστηριοτήτων στην εν λόγω αγορά που για την ώρα «τρέχουν» κυρίως μέσω της θυγατρικής της ΔΕΠΑ, «Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας». Τον ίδιο στόχο εξυπηρετούν και οι κινήσεις ενίσχυσης των συνεργειών της ΔΕΠΑ με τη χονδρική, καθώς και η αναβάθμιση της διεθνούς εμπορικής παρουσίας της επιχείρησης, μέσω στοχευμένων πωλήσεων στις αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Την ίδια ώρα, η ΔΕΠΑ έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στον υπό σχεδιασμό πλωτό τερματικό σταθμό LNG της Αλεξανδρούπολης, που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ενεργειακά έργα που υλοποιούνται στην Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες. Η ΔΕΠΑ επιταχύνει, τέλος, την υλοποίηση του Διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας, IGB, με τις εργασίες λεπτομερούς σχεδιασμού και προμήθειας υλικών κατασκευής, τόσο για το ελληνικό, όσο και το βουλγαρικό τμήμα να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Ο αγωγός, μάλιστα, θα λειτουργεί σε πλήρη συνέργεια με τον σταθμό LNG της Αλεξανδρούπολης, πολλαπλασιάζοντας τα οφέλη τους.

Ν.ΤΣ.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα