Η αυτοκίνηση αποκτά το δικό της AirBnB

Όπως έγινε μόδα η διαδικτυακή ενοικίαση κοινών καταλυμάτων πoυ έχουν στην κατοχή τους ιδιώτες, η αμερικανική Turo λανσάρει το επιχειρηματικό μοντέλο κοινής χρήσης αυτοκινήτου από άτομο σε άτομο

Οι εμπειρογνώμονες του κλάδου της αυτοκίνησης που προέβλεπαν από την αρχή της πανδημίας του κορωνοϊού το 2020 ότι η εν άλλοτε ανθηρή βιομηχανία θα πληγεί καίρια δεν έπεσαν έξω.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Αλλά και τώρα που η υγειονομική κρίση μοιάζει να τιθασεύεται –τουλάχιστον μέχρι νεοτέρας– κάτι η διατάραξη της προσφοράς και της ζήτησης, κάτι η εκτίναξη του κόστους στις πρώτες ύλες, αλλά και οι ελλείψεις καθοριστικών «κομματιών» της παραγωγής αυτοκινήτων όπως οι ημιαγωγοί, έκαναν για τους αγοραστές να περιμένουν σαν την… Πηνελόπη την παράδοση του εκλεκτού τετράτροχου που έχουν παραγγείλει.

Αυτό έχει δημιουργήσει διάφορες ανισορροπίες ειδικά σε μεγάλες παραδοσιακές αγορές  που είναι ταυτόχρονα και καταναλωτές και παραγωγοί όπως για παράδειγμα η αμερικανική. Στις ΗΠΑ όπου ο μέσος όρος κατοχής τετράτροχου είναι περισσότερα από δύο αυτοκίνητα ανά κάτοχο, ο στόλος των ΙΧ αρχίζει και γερνάει με αποτέλεσμα στους αμερικανικούς  οδικούς άξονες να κυκλοφορούν «μοντελάκια» 12ετίας και άνω.

Οι αιτίες πολλές: από την ακρίβεια και τις καθυστερήσεις στη κατασκευή νέων αυτοκινήτων που προαναφέρθηκαν ως τη μεγάλη διάρκεια αποπληρωμής των δανείων που εκταμιεύτηκαν ώστε οι δανειολήπτες να αγοράσουν αυτοκίνητο. Η πρακτική συνέπεια μία: ένας πολυάριθμος στόλος ακινητοποιημένων επί της ουσίας αυτοκινήτων που παράγουν μόνο έξοδα για τους ιδιοκτήτες τους.

Καλές προοπτικές 

Κι επειδή όπως θα επαναλάμβανε ο Αμερικανός ποιητής Έντουαρντ Έστλιν Κάμινγκς, «η Αμερική έχει τεράστια ελαττώματα αλλά είναι πάντα σε κίνηση», μία ταχύτατα αναπτυσσόμενη αμερικανική νεοφυής επιχείρηση, η Turo, ακτινογράφησε τη συγκυρία και διέγνωσε ευκαιρία.

Ποια είναι αυτή; Η δημιουργία μίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα λειτουργεί στη λογική του AirBnB επιτρέποντας στους χρήστες της που είναι ιδιοκτήτες ΙΧ οχημάτων να τα βγάζουν προς ενοικίαση. Σύμφωνα τον επικεφαλής του τμήματος Μάρκετινγκ της Turo, Άντριου Μοκ, περίπου το 13% των οδηγών στις ΗΠΑ δεν έχει δικό του αυτοκίνητο, ενώ περίπου το 17% των ερωτηθέντων σε σχετικές έρευνες δηλώνει ότι σε ορίζοντα πενταετίας δεν σχεδιάζει να αγοράσει αυτοκίνητο.

Υπό αυτό το πρίσμα και σε συνδυασμό του «στοκ» αυτοκινήτων που υπάρχει στις τοπικές κοινωνίες, εκτιμάται ότι το car sharing έχει πολύ… ψωμί, καθώς οι οδηγοί μπορούν να εξοικονομήσουν διάφορα τέλη παράλληλα με τα οφέλη προς το περιβάλλον που επιβαρύνεται λιγότερο. Αντίστοιχα οι εκμισθωτές του οχήματος θα έχουν την ευκαιρία εξασφάλισης εισοδήματος από ένα περιουσιακό τους στοιχείο που υποχρησιμοποιούν.

ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΩΡΑ ΝΑ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΚΡΙΒΕΣ ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΚΛΗΘΕΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΠΑΙΚΤΕΣ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ

Σε κάθε περίπτωση, η γενική εκτίμηση –τουλάχιστον μέχρι αποδείξεως του εναντίου– είναι ότι το επιχειρηματικό μοντέλο κοινής χρήσης αυτοκινήτου από άτομο σε άτομο (P2P) θα μπορούσε να κατακτήσει διπλάσιο μερίδιο αγοράς στο μέλλον, με τις προοπτικές ανάπτυξής του να είναι ακόμη πιο ευοίωνες στη σχετικά αναξιοποίητη ευρωπαϊκή αγορά, αλλά και στις αντίστοιχες αγορές της Λατινικής Αμερικής, της Αυστραλίας, της Μέσης Ανατολής και της Νότιας Αφρικής.

Αυτό που κανείς δεν μπορεί για την ώρα να προβλέψει είναι το ακριβές μέγεθος της αντίδρασης που θα προκληθεί από τους μεγάλους παίκτες του κλάδου ενοικίασης αυτοκινήτων. Θα ήταν έκπληξη πρώτου μεγέθους αν δεν συμβεί κάτι τέτοιο, αφού ποτέ και κανένας στην ιστορία του παγκόσμιο επιχειρείν δεν χαρίζει τα κέρδη του στους ανταγωνιστές του, τουλάχιστον μέχρι να ξεκαθαριστούν (σ.σ. όπως έγινε και στη περίπτωση του AirBnB με τους ξενοδόχους) οι όροι με τους οποίους ο ανταγωνισμός θα λειτουργεί (βλ. φορολόγηση).

Προς… άγρα 100.000.000 δολαρίων

Ως ένα ενδιαφέρον επιχειρηματικό στόρι επιτυχίας, η αμερικανική startup που ιδρύθηκε το 2009 στο Σαν Φρανσίσκο και έχει ήδη φτάσει σωρευτικά παγκόσμια ακαθάριστα έσοδα ύψους 1 δισ. δολαρίων, μπήκε στο μικροσκόπιο της κυπριακής εταιρείας επενδύσεων CapitalPanda. Όπως εξηγούν οι αναλυτές της τελευταίας, η Turo αναζητά 100.000.000 δολάρια μέσω αρχικής δημόσιας προσφοράς (IPO). Το πόσες μετοχές θα προσφερθούν ή ποια είναι η εκτιμώμενη αξία τους δεν έχει γνωστοποιηθεί ακόμη, ενώ δεν έχει προσδιοριστεί ούτε κάποια συγκεκριμένη ημερομηνία για τη δημόσια προσφορά. Το μόνο που έχει κυκλοφορήσει είναι ότι η εταιρεία θα συναλλάσσεται στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης με το TURO ticker, ενώ οι Morgan Stanley και J.P.Morgan θα γίνουν οι κύριοι ανάδοχοι της συναλλαγής.

Σημειώνεται ότι το 2020, τα καθαρά κέρδη της Turo υπολείπονταν κατάτι τα 150 εκατ. δολάρια, αυξημένα κατά 6% συγκριτικά με την καθαρή κερδοφορία της εταιρείας το 2019. Επίσης η καθαρή απώλεια ύψους 97,1 εκατ. δολαρίων που προέκυψε κατά το 2020 ήταν μικρότερη της καθαρής απώλειας του 2019 που είχε ανέλθει στα 98,6 εκατ. δολάρια.

Οι καλές οικονομικές επιδόσεις της αμερικανικής startup συνεχίστηκαν και στο εννεάμηνο της περσινής χρονιάς, με την Turo να «γράφει» καθαρά έσοδα 330,5 εκατ. δολαρίων. Αυτά τα έσοδα είναι 207% υψηλότερα από εκείνα του 2020 και η καθαρή ζημία μειώθηκε στα 51,7 εκατομμύρια δολάρια για την ίδια περίοδο το 2020. Η εταιρεία μπορεί να υπερηφανεύεται για χρηματοδότηση έως και 467,4 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την πλατφόρμα επιχειρηματικών στατιστικών δεδομένων Crunchbase.

Σύμφωνα, πάντα, με τους αναλυτές της κυπριακής CapitalPanda το αρχικό επιχειρηματικό μοντέλο της Tura έχει σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι των ανταγωνιστών της, τα οποία θα μπορούσαν να διασφαλίσουν την κερδοφορία της εταιρείας ακόμη και μετά την IPO. Ένα από αυτά είναι η ενοικίαση αυτοκινήτου με άμεσο τρόπο (peer-to-peer), διαδικασία που στην ουσία «ακυρώνει» τη μετάβαση του μισθωτή σε φυσικό κατάστημα όπως θα συνέβαινε στην περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος θα ήθελε να νοικιάσει ένα όχημα από μία παραδοσιακή rent-a-car εταιρεία.

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα