Η ΕΕΤΤ αλλάζει το σκηνικό στην κινητή τηλεφωνία

Όσοι παρακολουθούν εκ του εκ του σύνεγγυς τα τεκταινόμενα στην αγορά των telecoms γνωρίζουν από πρώτο χέρι ότι το τελευταίο δωδεκάμηνο –ουσιαστικά από τον Δεκέμβριο του 2017– το πλαίσιο των όρων που μέχρι πρότινος καθόριζαν τη συναλλακτική σχέση των εταιρειών με τους καταναλωτές έχει αρχίσει να υπόκειται σε δομικές αλλαγές.

Νέο σκηνικό δημιούργησαν, για παράδειγμα, τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους οι πρόνοιες του επικαιροποιημένου κανονισμού της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) που έθεταν καινούργια δεδομένα στα αιτήματα φορητότητας και συνακόλουθα στην ακύρωσή τους.

Όπως είχε γράψει τότε η «Α» (σ.σ. ήταν από τις πρώτες εφημερίδες που είχε ασχοληθεί με το θέμα) και ισχύει επισήμως από τις 3/6/2018, ο υφιστάμενος πάροχος του εκάστοτε συνδρομητή θα ενημερώνεται πλέον για το αίτημα φορητότητας μέσω της εθνικής βάσης δεδομένων μόνο όταν ο συνδρομητής δεν θα έχει πλέον δικαίωμα να υπαναχωρήσει από τη συμφωνία του με τον πάροχο «δέκτη».

Η αλήθεια είναι πως εκείνη η αλλαγή μάλλον «ευνόησε» τα τμήματα μάρκετινγκ και πωλήσεων των εταιρειών, καθώς περιόρισε τη… μανιέρα της –προσχηματικής σε κάποιες περιπτώσεις– αλλαγής τηλεπικοινωνιακού παρόχου εκ μέρους του πελάτη, προκειμένου η «διαζευγμένη» εταιρεία να δελεάσει τον αποχωρούντα καταναλωτή με μια νέα καλύτερη οικονομική προσφορά.

Ωστόσο οι καινούργιες ρυθμίσεις της ΕΕΤΤ που έκαναν… ντεμπούτο την 1η Οκτωβρίου δεν θα φέρουν χαμόγελα μόνο στις εταιρικές διοικήσεις αλλά στους πελάτες, που μεταξύ άλλων θα έχουν από ‘δω και στο εξής το συμβατικό δικαίωμα να ενημερώνονται από τις εταιρείες παροχής τηλεπικοινωνιακών για την υπέρβαση του ορίου κατανάλωσης.

 

Διευκρινίσεις για το… πέναλτι!

Αυτό που, πάντως, θα πρέπει να υπογραμμιστεί είναι η αρχική σύγχυση που δημιουργήθηκε στην αγορά από την πρώτη «ανάγνωση» της ρύθμισης της ΕΕΤΤ που αφορούσε το τέλος διακοπής/καταγγελίας μίας σύμβασης.

Η αρχική αίσθηση που ανακυκλώθηκε στα ΜΜΕ ήταν ότι καταργείται πλήρως το πέναλτι διακοπής για όλους τους τύπους συμβολαίου κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας. Χρειάστηκε διευκρινιστική παρέμβαση της ΕΕΤΤ, σύμφωνα με την οποία η απαγόρευση των παρόχων να επιβάλουν τέλος αποσύνδεσης λόγω διακοπής /καταγγελίας σύμβασης δεν αφορά σε συμβάσεις ορισμένου χρόνου, αλλά μόνο συμβάσεις αορίστου χρόνου και συνδέσεις καρτοκινητής τηλεφωνίας. όπως αναφέρεται και στη σχετική προχθεσινή ανακοίνωση της ΕΕΤΤ. «Στις συμβάσεις ορισμένου χρόνου» επεξηγεί ο Ρυθμιστής «ο συνδρομητής δεσμεύεται να παραμείνει στον πάροχό του για συγκεκριμένο διάστημα (π.χ. 12, 18 ή 24 μήνες). Συνεπώς, σε περίπτωση που διακόψει ή καταγγείλει τη σύμβαση πριν την παρέλευση του ορισμένου χρόνου, ο πάροχος έχει δικαίωμα να επιβάλει το τέλος διακοπής/καταγγελίας».

 

Δεύτερο «κύμα» με έμφαση στη διαφάνεια

Σημειώνεται ότι πρόκειται για το δεύτερο στάδιο ρυθμίσεων που προβλέπονται στον Κανονισμό Γενικών Αδειών της ΕΕΤΤ και τίθενται σε ισχύ, έχοντας όπως φαίνεται στο επίκεντρό τους την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμβατική διαφάνεια εκ μέρους των εταιρειών. Χαρακτηριστική είναι λ.χ. η «εντολή» της ΕΕΤΤ ότι στην πρώτη σελίδα της σύμβασης πρέπει απαρέγκλιτα να αναφέρονται με σαφήνεια, η ημερομηνία υπογραφής, η τελική τιμή χρέωσης του παγίου και οι υπηρεσίες που περιλαμβάνονται σε αυτό, το ύψος τυχόν επιδότησης και η απόσβεσή της, καθώς και τυχόν τέλος για διακοπή / καταγγελία σύμβασης ορισμένου χρόνου. Επίσης, πρέπει να παρέχονται στον συνδρομητή δυνατότητες, όπως η άμεση ενεργοποίηση της σύνδεσης, ο καθορισμός ανώτατου ορίου χρέωσης για την ενεργοποίηση φραγής εξερχομένων, η εξαίρεση του αριθμού από τηλεφωνικούς καταλόγους.

Σημειώνεται ότι υπολείπεται ακόμη ένα στάδιο ρυθμίσεων (σ.σ. το οποίο θα είναι και το τελικό) και αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή στα τέλη Δεκεμβρίου.

 

Οι κυριότερες αλλαγές

Επιγραμματικά, οι κυριότερες αλλαγές που επιβάλει στις εταιρείες telecoms ο επικαιροποιημένος κανονισμός της ΕΕΤΤ προβλέπουν τα εξής:

 

>ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΣΥΜΒΑΣΗΣ: Αυξάνεται η προθεσμία για την καταγγελία σύμβασης ορισμένου/αορίστου χρόνου αζημίως, σε περίπτωση μονομερούς τροποποίησης των συμβατικών όρων ή των τιμολογίων από τον πάροχο.

 

>ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΟΡΙΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ: Ο συνδρομητής κινητής τηλεφωνίας ενημερώνεται υποχρεωτικά, όταν υπερβαίνει το 80% των λεπτών ομιλίας/SMS/MB του προγράμματός ή πακέτου προπληρωμένων υπηρεσιών. Ειδικά, για τα MB ενημερώνεται επίσης, υποχρεωτικά, και όταν καταναλώσει το 100% του όγκου.

 

>ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΠΙΣΤΩΣΗ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ ΓΙΑ ΒΛΑΒΕΣ: Εφόσον η βλάβη υπερβαίνει τις δύο εργάσιμες ημέρες από την ημέρα δήλωσής της, πρέπει να πιστώνεται αυτόματα και εντός τετραμήνου στον λογαριασμό του συνδρομητή, το τμήμα του παγίου που αντιστοιχεί στη χρονική περίοδο διακοπής των παρεχόμενων υπηρεσιών.

 

>ΔΩΡΕΑΝ ΓΡΑΜΜΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΒΛΑΒΩΝ ΑΠΟ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΔΙΚΤΥΟ: Σε περίπτωση βλάβης, ο συνδρομητής μπορεί να καλεί, χωρίς χρέωση, από όλα τα δίκτυα σταθερής και κινητής τηλεφωνίας τη γραμμή εξυπηρέτησης βλαβών που διαθέτει ο πάροχος.

 

>ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΥΕΛΙΞΙΑ ΣΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ: Ο συνδρομητής μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση, είτε στα καταστήματα του παρόχου, είτε με αποστολή επιστολής/τηλεομοιοτυπίας ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Η παροχή υπηρεσιών πρέπει να διακόπτεται εντός δύο εργάσιμων ημερών για την κινητή τηλεφωνία και οχτώ για τη σταθερή (εκτός εάν ο καταναλωτής έχει ζητήσει συγκεκριμένη ημερομηνία).

 

>ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΤΕΛΟΥΣ ΔΙΑΚΟΠΗΣ/ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ: Ο πάροχος δεν επιτρέπεται να επιβάλει τέλος αποσύνδεσης λόγω διακοπής/καταγγελίας είτε σύμβασης αορίστου χρόνου είτε σύνδεσης καρτοκινητής τηλεφωνίας. Επίσης, απαγορεύεται να επιβάλει τέλος ανανέωσης για νέα σύμβαση ορισμένου χρόνου σε υφιστάμενο συνδρομητή με σύμβαση αορίστου χρόνου.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα