Η «Ελπίδα» και το φιάσκο Στυλιανίδη – Ανεπαρκής ο –«φυτευτός»– Κύπριος

Την ώρα που η θεομηνία του χιονιά απαιτούσε λύσεις και κυρίως τον συντονισμό όλου του κρατικού μηχανισμού, ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας ήταν ωσεί παρών, χωρίς σχέδιο συντονισμού των εμπλεκομένων φορέων και του κράτους

Το 1990 ο Λουκιανός Κηλαηδόνης έγραψε και τραγούδησε το «φταίει ο χοντρός» από το άλμπουμ «Γιατί θα γίνω μαραγκός». Από τότε ο Χατζηπετρής μπήκε στη ζωή μας και πάντα σε αυτόν ρίχνουν τις ευθύνες μικροί και μεγάλοι διάσημοι και άσημοι. Οι στίχοι τού εν λόγω τραγουδιού ήταν «Τι θα πει πως φταίει ο χοντρός; Φταίει κι ο χοντρός κι ο λιγνός. Θα πει πως φταίμε κι εμείς, φταίτε κι εσείς, ναι, φταίνε κι οι άλλοι. Φταίμε κι εμείς, φταίτε κι εσείς, να σου κι ο Χατζηπετρής».

Κάπως έτσι μπορεί να χαρακτηριστεί ο τρόπος που απέδωσε τις ευθύνες ο πρωθυπουργός για τις τεράστιες αστοχίες στη διαχείριση της κακοκαιρίας τη Δευτέρα, με συνέπεια τον αποκλεισμό και την ταλαιπωρία χιλιάδων συμπολιτών μας στην Αττική Οδό, στις άλλες κεντρικές αρτηρίες της πρωτεύουσας, αλλά και στα ταξίδια τους με το τρένο προς τη Θεσσαλονίκη, όπως και με τις πολύωρες διακοπές στην παροχή ηλεκτρικού ρεύματος.

Ναι μεν είναι πολύ σημαντικό ότι ο πρωθυπουργός ζήτησε συγγνώμη, αλλά απέφυγε να αποδώσει ευθύνες και να πάρει κεφάλια, όπως πολλοί ανέμεναν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν από τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου ο ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε την αποπομπή έξι υπουργών (Στυλιανίδη, Οικονόμου, Θεοδωρικάκου, Βορίδη, Σκρέκα, και Καραμανλή).

Ο πρωθυπουργός μιλώντας στο Υπουργικό Συμβούλιο παραδέχθηκε ότι «υπάρχουν ευθύνες», αλλά μάλλον ο τρόπος που υποσχέθηκε ότι θα διερευνηθούν ήταν αόριστος. Εάν εισακούσει τον Χρήστο Στυλιανίδη, για επιτροπή εμπειρογνωμόνων, τότε μάλλον παραπέμπει στην παροιμία «ζήσε, Μάη μου, να φας τριφύλλι».

Περισσότερο ο κ. Μητσοτάκης ενδιαφέρθηκε για το πώς θα βγάλει στη σέντρα την Αττική Οδό, η οποία έτσι κι αλλιώς απεδείχθη κατώτερη των περιστάσεων, όμως μέσω αυτής έστειλε την μπάλα στην εξέδρα για τα άλλα σοβαρά ζητήματα, που ακόμη ταλαιπωρούν χιλιάδες κατοίκους της Αττικής.

Και οι αποζημιώσεις των 2.000 ευρώ για κάθε παθόντα στην Αττική Οδό και 1.000 ευρώ σε κάθε πολίτη που ταλαιπωρήθηκε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν μειώνουν τις ευθύνες του βασικού συντονιστή, που ήταν ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ο Χρήστος Στυλιανίδης.

Ο συντονιστής υπουργός απέτυχε παταγωδώς. Και μπορεί ο κ. Μητσοτάκης να μην είπε αυτό που σκέφτεται η πλειοψηφία των Ελλήνων, είτε από πολιτικό πολιτισμό, είτε γιατί δεν θέλει να παραδεχθεί το λάθος της επιλογής του στο πρόσωπο του Κύπριου πολιτικού, όμως το φωτογράφισε.

«Όποιος και να είναι, αν δεν γίνει ο συντονισμός για να λειτουργήσει ο κρατικός μηχανισμός,και ο Θεός να μπει, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί το οτιδήποτε», υποστήριξε ο πρωθυπουργός.

Οι τυπικές ερωτήσεις
Και σύμφωνα με τις πληροφορίες ο συντονιστής υπουργός, κατά τη σύσκεψη στις 23 Ιανουαρίου ημέρα Κυριακή, αρκέστηκε σε τυπικές ερωτήσεις για το πόσα εκχιονιστικά μηχανήματα έχει ο κάθε φορέας και για το εάν είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν αυτή την δύσκολη κακοκαιρία.

Όλοι απάντησαν «είμαστε έτοιμοι» και ο κ. Στυλιανίδης έκατσε αναπαυτικά στην πολυθρόνα του… Προφανώς, δεν έκρινε σκόπιμο να προχωρήσει σε περαιτέρω λεπτομέρειες και να πληροφορηθεί σε βάθος για όλο το εύρος του σχεδιασμού ως συντονιστικό όργανο.

Ρωτάμε λοιπόν:

>>Ζήτησε τα σχέδια κάθε φορέα –εκτός από τον αριθμό των εκχιονιστικών– για τις δραστηριότητες και υποχρεώσεις των τομέων του;

>>Εξέτασε σενάρια επικάλυψης των αρμοδιοτήτων τους, ώστε ως συντονιστής να γνωρίζει πώς θα δώσει τις κατάλληλες εντολές για την εμπλοκή και συνεργασία μεταξύ φορέων για την επίλυση του προβλήματος;

>>Όταν μεγάλος αριθμός από εγκλωβισμένα αυτοκίνητα διέφυγαν από την Αττική Οδό, ζητώντας διέξοδο στη Μεσογείων, υπήρχε σχέδιο από τον συντονιστή υπουργό Πολιτικής Προστασίας ώστε να μη «φρακάρει» και αυτή η λεωφόρος;

Όταν άρχισαν τα δύσκολα και η Αττική οδός δεν είχε καμία επαφή με την Τροχαία και αποκλείστηκαν περί των 3.000 πολιτών με εκατοντάδες σταματημένα οχήματα, ο υπουργός έδειξε την ανεπάρκεια του. Έλεγε ότι σύντομα θα απεγκλωβιστούν, δείχνοντας άνθρωπο που αγνοούσε πως εάν μπεις σε μία κλειστή οδό ταχείας κυκλοφορίας δεν μπορείς να βγεις παρά μόνο από τις προγραμματισμένε εξόδους.

Ούτε επίσης γνώριζε πως για να φτάσει βοήθεια πρέπει να υπάρχει και δίοδος. Και η μοναδική δίοδος ήταν μόνο από τον αέρα. Διότι τα εγκλωβισμένα αμάξια-το ένα δίπλα στο άλλο-δεν επέτρεπαν στα διασωστικά οχήματα να τα προσεγγίσουν.

Όταν με τα χίλια ζόρια και μετά από πολλές ώρες άρχισε ο απεγκλωβισμός, τότε έγινε χαμός στις κεντρικές αρτηρίες, οι οποίες λόγω και της τεράστιας χιονόπτωσης είχαν κλείσει και δεν άντεχαν τόσο μεγάλο όγκο οχημάτων. Ενδεχομένως να υπήρξαν και αστοχίες για τον τρόπο που μοιράστηκαν τα εκχιονιστικά οχήματα στους δρόμους.

Δόθηκε έμφαση στο πως θα μείνουν ανοιχτά τα μεγάλα νοσοκομεία και οι γύρω δρόμοι θέτοντας μηχανήματα σε επιφυλακή εκτιμώντας ότι πάνω απ’ όλα προέχει η ανθρώπινη ζωή. Εάν, όμως ο συντονιστής υπουργός Πολιτικής Προσασίας είχε την εμπειρία και τη γνώση επίλυσης προβλημάτων αυτής της μορφής, θα μπορούσε αφού θα είχε το γενικό πρόσταγμα να τροποποιήσει τον αρχικό σχεδιασμό.

Λέμε πολλά «αν» για τις ενέργειες του Χρήστου Στυλιανίδη γιατί σε όλους είναι γνωστό ότι ο εν λόγω υπουργός δεν είχε κάποια εμπειρία από τη θητεία του στην Ε.Ε., όπως είναι επίσης γνωστό ότι βρέθηκε στον ελληνικό υπουργικό θώκο κατόπιν εισήγησης ενός ατόμου, που και πριν και μετά είχε μηδαμινή παρουσία στην ΕΕ, και βεβαίως εννοούμε τον Έλληνα Επίτροπο Μαργατίτη Σχοινά, που φέρει τον τίτλο του αντιπροέδρου της ΕΕ και μέχρι σήμερα στα δεκάδες θέματα που έχουν απασχολήσει τον πανευρωπαϊκό αυτό φορέα λάμπει διά της απουσίας του.

Μιλάμε δηλαδή για δύο επιλογές που ο πρωθυπουργός θα μπορούσε να έχει αποφύγει…

Δεν τον στέλνει
Οι ευθύνες του συντονιστή υπουργού είναι τεράστιες και η διαχείριση της κακοκαιρίας ήταν αποτυχημένη από όλες τις πλευρές. Προφανώς ο κ. Στυλιανίδης, απουσιάζοντας στις Βρυξέλλες επί σειρά ετών, δεν ήταν υποχρεωμένος να γνώριζε τα παθήματα του παρελθόντος.

Διότι από την περσινή μεγάλης έκτασης χιονόπτωση (τέτοια εποχή με την επωνυμία «Μήδεια») είδαμε ότι πρέπει να κόψουμε όλα τα δέντρα που κινδυνεύουν να πέσουν από την κακοκαιρία στα καλώδια της ΔΕΗ και να υπάρχουν διακοπές στο ηλεκτρικό ρεύμα.

Πέρυσι μάθαμε ότι εμπλέκονται οι αρμοδιότητες μεταξύ δήμων και δασαρχείων. Πέρυσι δόθηκαν διαβεβαιώσεις ότι τα προβλήματα θα λυθούν νομοθετικά. Τι έγινε επί ένα χρόνο; Ελάχιστα, για να μην πούμε τίποτα απολύτως…

Τα δέντρα που ενοχλούν δεν κόπηκαν, πάλι έπεσαν και πάλι είχαμε διακοπές στην παροχή ηλεκτρικού ρεύματος. Αλήθεια ο συντονιστής υπουργός ρώτησε για το συγκεκριμένο θέμα; Έμαθε εάν υπάρχει πρόοδος; Και για να πούμε του στραβού το δίκιο ακόμη κι εάν ρωτούσε τελευταία στιγμή δεν θα γινόταν τίποτα απολύτως.

Απλά θα προλάβαινε να ανάψει ένα κεράκι στον Άγιο Τριφύλλιο, τον προστάτη της Λευκωσίας (γεννέτειρά του), για να κάνει το θαύμα του και να κρατήσει όρθια τα δέντρα από τη σφοδρή κακοκαιρία.

Όμως ο κ. Στυλιανίδης ούτε αυτό έκανε (να ανάψει κεράκι) και τα δέντρα έπεσαν και πολλές περιοχές στην Αττική έζησαν όλο το μένος της κακοκαιρίας επί τρία 24ωρα, δίχως να έχουν ηλεκτρικό ρεύμα.

Προς ώρας δεν τίθεται θέμα αποπομπής του Στυλιανίδη. Ναι μεν δεν υπάρχει ενθουσιασμός στο επιτελικό κράτος για το πρόσωπόο του, (κάποιοι ήδη αναπολούν το δίδυμο ΧρυσοχοΐδηΧαρδαλιά), αλλά παραμένει στη θέση του. Ξεκίνησαν ήδη να ψάχνουν αποδιοπομπαίους τράγους.

Φορτώνουν τις ευθύνες στην «Αττική Οδό», και εμμέσως στον Γ. Πατούλη, στην κακή μας τύχη, στους κακούς χιονάνθρωπους, στους μετεωρολόγους που δεν πρόβλεψαν ακριβώς την ώρα της χιονοθύελλας. Το μόνο που μένει από όλη την κακοκαιρία είναι να δούμε ποιον θα επιλέξει το Μαξίμου για συντονιστή στην επόμενη κακοκαιρία δίπλα στον Στυλιανίδη.

Η Πολιτική Προστασία συνολικά και ο κ. Στυλιανίδης ειδικά απέδειξαν μη αναμενόμενα αντανακλαστικά σε μία τόσο μεγάλης έκτασης κακοκαιρία. Ακόμη και η εμπλοκή του στρατού έγινε με καθυστέρηση. Η εικόνα φαντάρων να προσπαθούν με φτυάρια το 2022 να ξεθάψουν τα θαμμένα στο χιόνι αυτοκίνητα στην Αττική Οδό και των αστυνομικών να σπρώχνουν με τα χέρια τα οχήματα 48 ώρες μετά τη χιονόπτωση μας γύρισε δεκαετίες πίσω. Και σε καμία των περιπτώσεων δεν θύμισε ευρωπαϊκή χώρα που αντιμετωπίζει μία κακοκαιρία.

Να συμφωνήσουμε ότι η κακοκαιρία ήταν πρωτόγνωρη για χώρα της νότιας Ευρώπης, αλλά ας μην ξεχνούμε τι προβλέπουν οι επιστήμονες, ότι κάθε πέρυσι και καλύτερα. Ήδη ο Ακαδημαϊκός και εξαίρετος επιστήμονας Χρήστος Ζερεφός κτύπησε προ ολίγων 24ώρων το καμπανάκι, ότι «πολύ συχνά θα ζούμε τέτοιες ακραίες καταστάσεις και στην Ελλάδα».

Οπότε εάν συνεχίσει ο κ. Στυλιανίδης να παραμένει συντονιστής, τότε τα όσα ζήσαμε με την «Ελπίδα» στο μέλλον ίσως να μας φαίνονται παιχνιδάκι.

Διότι κακά τα ψέματα το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας επεχείρησε να αντιμετωπίσει την «Ελπίδα» στον αυτόματο. Με τις ίδιες δομές και τους ίδιους μηχανισμούς των προηγούμενων ετών, αλλά κυρίως με την ίδια νοοτροπία, χωρίς να δείχνει ότι έχει διδαχτεί από τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές και τις πολύ σοβαρές επιπτώσεις των ακραίων καιρικών φαινομένων.

Οπότε το να αναζητείς Χατζηπετρή για να του φορτώσεις τον μουτζούρη των ευθυνών «θολώνει» και τη συγγνώμη του πρωθυπουργού.

Η «Αττική Οδός ΑΕ» και η αποζημίωση των 2.000 ευρώ
Το γεγονός ότι η έχουσα την επίβλεψη του αυτοκινητοδρόμου εταιρεία «Αττική Οδός ΑΕ» θ’ αποζημιώσει με 2.000 ευρώ κάθε αυτοκίνητο που εγκλωβίστηκε λόγω πλημμέλειάς της, έχει και τα δικά του «ντεσού»…

Κατ’ αρχάς, θεωρείται απίθανο να καταβάλει το ποσόν αυτό χωρίς να εξασφαλίσει ότι ο λαβών ταλαίπωρος ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου δεν θα στραφεί δικαστικά εναντίον της. Βεβαίως, εκτός από το αδίκημα της «παρακώλυσης συγκοινωνιών», υπάρχει και ένα άλλο πολύ σημαντικό, το αδίκημα της «έκθεσης πολιτών σε κίνδυνο». Αλλά και αυτό τα σαΐνια της «Αττικής Οδού» το έχουν λύσει.

Με την παραίτηση του Διευθύνοντος Συμβούλου της «Αττικής Οδού ΑΕ», κ. Βασίλειου Χαλκιά, ουσιαστικά «φόρτωσαν» όλες τις ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες σε αυτόν… Κατά συνέπεια, η εικοσάωρη ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών θα κοστολογηθεί εις βάρος της εταιρείας με ένα ποσόν της τάξεως των 2-3 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπάρξουν ποινικές ευθύνες για κανέναν…

Η εταιρεία «Αττική Οδός ΑΕ» θα συμψηφίσει το ποσόν αυτό με ένα αίτημα κάποιων εκατομμυρίων ευρώ προς την κυβέρνηση, ως πληγείσασα εταιρεία από την πανδημία του Covid-19!!!

Συμπέρασμα: Μπορεί οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι να χρεώνουν την ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών στην εταιρεία «Αττική Οδός ΑΕ», αλλά κάθε χρέωση δεν συνεπάγεται και πληρωμή…

Βεβαίως, ο ΣΥΡΙΖΑ έδωσε τη δική του ερμηνεία στον παραπάνω συμψηφισμό, και εμμέσως πλην σαφώς, μέσω των φιλικών του ΜΜΕ, κάνει λόγο για εμπλοκή του δικηγορικού γραφείου τού ΥΠΕΞ, Νίκου Δένδια, που χειρίζεται τα θέματα του «ΕΛΛΑΚΤΩΡΑ», μεγαλομετόχου τής «Αττική Οδός ΑΕ».

Τα σχόλια είναι πολλά, ο Ν. Δένδιας απαξιεί να απαντήσει, και η ζωή συνεχίζεται…

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα