Η ετήσια έκθεση της UEFA για τη βιομηχανία του Champions League και του Europa League

Ζαλίζουν οι αριθμοί του Champions League και του Europa League που ξεκινά την επόμενη εβδομάδα, όμως η Ελλάδα είναι ο «φτωχός συγγενής» καθώς μετέχει μόλις με έναν σύλλογο, τον Ολυμπιακό, στη φάση των ομίλων στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις όπου παίρνουν μέρος 80 σύλλογοι από όλη την Ευρώπη

Περίπου 4 δισ. ευρώ ξόδεψαν το καλοκαίρι για μεταγραφές οι 80 ομάδες (32+48) που από την ερχόμενη εβδομάδα (Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη) μπαίνουν στη μάχη των ομίλων του Champions League, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της UEFA.

Το ποσό ήταν 55% μεγαλύτερο από το αντίστοιχο περσινό, το καλοκαίρι του 2018, και αποτελεί το 58% των χρημάτων που επενδύονται για μεταγραφές σε όλο τον κόσμο.

Εδώ και πολλά χρόνια το Champions League, αλλά και το Europa League έχουν εκτοξεύσει τα κέρδη των ομάδων, οι οποίες στην προσπάθειά τους να γίνουν ανταγωνιστικές και να πάρουν ένα κομμάτι της πίτας επενδύουν με τη σειρά τους χρήματα στις μεταγραφές, το καλοκαίρι.

Η έκθεση της UEFA δείχνει ότι οι πιο πολλοί σύλλογοι αγόρασαν… επιθετικούς και αμυντικούς, σε σύνολο 70%. Μάλιστα, το 43% των ομάδων έκαναν το καλοκαίρι ρεκόρ στα χρήματα που έδωσαν για μεταγραφές. Η ηλικία που επέλεξαν για να αγοράσουν παίκτες ήταν μεταξύ 21 και 24 ετών σε ποσοστό 47%.

Μόλις το 7% από τις μεταγραφές που έγιναν ήταν για παίκτες άνω των 28 ετών.

Πιο αναλυτικά:

  • Το 5% των χρημάτων στις μεταγραφές δόθηκαν για τερματοφύλακες, το 35% για αμυντικούς, το 25% για μέσους και το 35% για επιθετικούς.
  • Το 17% για παίκτες κάτω των 21 ετών, το 47% για ποδοσφαιριστές από 21-24 ετών, το 29% για παίκτες από 25 έως 28 ετών και μόλις το 7% για παίκτες άνω των 28 ετών.

Ορισμένα άλλα στοιχεία της έκθεσης έχουν το δικό τους ενδιαφέρον:

  • 16 διαφορετικές εταιρείες ένδυσης έντυσαν τις 80 ομάδες.
  • Η Ρεάλ Μαδρίτης είναι η πιο δημοφιλής ομάδα στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης καθώς ακολουθείται από 22 εκατ. ακόλουθους, ενώ η κατάκτηση του Champions League από τη Λίβερπουλ (πέρσι) έδωσε τη δυνατότητα στην ηλεκτρονική σελίδα της ομάδας να γίνει η ιστοσελίδα με τις περισσότερες «επισκέψεις».
  • Οι 80 ομάδες που συνεχίζουν στους ομίλους του Champions League και του Europa League είχαν 8,4 δισ. επισκέψεις από τον Ιούνιο του 2018 έως και τον Ιούνιο του 2019.
  • Στη φάση των ομίλων των διοργανώσεων υπάρχουν 24 στάδια με χωρητικότητα μεγαλύτερη των 50.000 θεατών.
  • Οι 80 ομάδες έχουν επενδύσει 971 εκατ. ευρώ σε αθλητικές εγκαταστάσεις τους τελευταίους 12 μήνες.
  • Ο μέσος όρος ηλικίας των προπονητών τους είναι 48,6 ετών.

Αν δεν σας έπεισαν όλ’ αυτά τα στοιχεία ότι τελικά οι διασυλλογικές διοργανώσεις της UEFA είναι μια βαριά βιομηχανία, τότε δεν έχετε παρά να διαβάσετε την απήχησή τους στο κοινό…

  • Το Champions League είναι η πιο δημοφιλής διοργάνωση στον κόσμο στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Περίπου 136 εκατ. άνθρωποι ακολουθούν τη διοργάνωση στα Social Media. Είναι πιο δημοφιλής από το ΝΒΑ (116 εκατ. ακόλουθοι), την Premier League (92 εκατ.), την ισπανική La Liga (85 εκατ.) και το Παγκόσμιο Κύπελλο της FIFA (74 εκατ.)
  • Παγκοσμίως, το ποδόσφαιρο είναι το πιο δημοφιλές άθλημα στα Social Media. Υπολογίζεται ότι ημερησίως 517 εκατ. άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη ψάχνουν πληροφορίες για το άθλημα. Ακολουθούν το μπάσκετ (129 εκατ.) και ο μηχανοκίνητος αθλητισμός (68 εκατ.).
  • Οι 7 ομάδες από τις 237 που πήραν μέρος από τα προκριματικά της φετινής (2019/20) διοργάνωσης με τους περισσότερους ευρωπαϊκούς τίτλους είναι οι Ρεάλ (15), Μπαρτσελόνα (9), Λίβερπουλ (9), Μπάγερν (7), Άγιαξ (6), Ίντερ (6), Γιουβέντους (6), ενώ οι 5 ομάδες με τους πιο πολλούς εγχώριους είναι η Λίνφιλντ (96), η Σέλτικ (90), η Ρέιντζερς (87), ο Ολυμπιακός (71) και η Μπενφίκα (66).
  • Ο Ολυμπιακός συμμετέχει στον όμιλο με Μπάγερν, Τότεναμ και Ερυθρό Αστέρα. Οι «ερυθρόλευκοι» έχουν κατακτήσει 44 πρωταθλήματα και 27 Κύπελλα. Η Μπάγερν έχει πάρει 5 Κύπελλα Πρωταθλητριών ή Champions League και 5 Κύπελλα Europa League ή UEFA. Παράλληλα, οι Βαυαροί έχουν πάρει 29 φορές το πρωτάθλημα στη Γερμανία και 19 το Κύπελλο. Η Τότεναμ έχει πανηγυρίσει δύο φορές το Europa League/UEFA, έχει πάρει 2 πρωταθλήματα στην Αγγλία και 11 φορές το Κύπελλο, ενώ τέλος ο Ερυθρός Αστέρας έχει κατακτήσει 29 πρωταθλήματα και 29 Κύπελλα στη Σερβία ή στην ενωμένη Γιουγκοσλαβία.
  • Από τους 80 συλλόγους που συμμετέχουν στoυς ομίλους του Champions League και του Europa League, η Ελλάδα εκπροσωπείται μόνο από τον Ολυμπιακό. Ο ΠΑΟΚ, η ΑΕΚ, ο Ατρόμητος και ο Άρης αποκλείστηκαν στα προκριματικά.
  • Τις περισσότερες ομάδες έχουν η Ισπανία (7 εκ των οποίων 4 στο Champions League και 3 στο Europa League), η Γερμανία (7 με την ίδια αναλογία), η Αγγλία (7 με την ίδια αναλογία), η Ιταλία (6 από τις οποίες 4 στο Champions League και 2 στο Europa League) και η Γαλλία (5 από τις οποίες 3 στο Champions League και 2 στο Europa League.
  • Οι Τούρκοι έχουν 4 (1+3), οι Ρώσοι 4 (2+2), οι Ολλανδοί 4 (1+3), οι Βέλγοι 4 (2+2),οι Ελβετοί 3 (όλες στο Europa League), οι Ουκρανοί 3 (1+2) και από μία το Αζερμπαϊτζάν, η Βουλγαρία, η Κύπρος, η Τσεχία, η Δανία, η Ουγγαρία,το Καζακστάν, το Λουξεμβούργο, η Νορβηγία, η Σλοβακία και η Σουηδία. Συνολικά μετέχουν 32 ομάδες στο Champions League και 48 στο Europa League.

Τα οικονομικά στοιχεία είναι ακόμη πιο θεαματικά, καθώς για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού οι ομάδες είναι υποχρεωμένες να δημοσιεύουν ισολογισμούς.

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι το συνολικό κόστος για να δημιουργήσει κανείς μια ομάδα κυμαίνεται από 270.000 ευρώ μέχρι… 953 εκατ. ευρώ!

H αξία των συλλόγων ανέρχεται συνολικά σε 24,1 δισεκατομμύρια ευρώ, έχουν κύκλο εργασιών 11,7 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη 193 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα από εμπορικές πωλήσεις αντιπροσωπεύουν το 36% (πάνω από 4 δισ. ευρώ) και ακολουθούν τα τηλεοπτικά δικαιώματα (28%), τα εισιτήρια (17%), τα πριμ της UEFA και τα ασφάλιστρα αλληλεγγύης (14%), ενώ 5% είναι  «άλλα έσοδα».

Από την άλλη πλευρά, οι δαπάνες για τους παίκτες (46%) είναι οι πιο σημαντικές, ακολουθούμενες από το λειτουργικό κόστος (31%) και τους μισθούς των υπαλλήλων (16%).

Τρεις είναι οι βασικές κατηγορίες χορηγών. Αεροπορικές εταιρείες ή αυτοκινητοβιομηχανίες, εταιρείες τυχερών παιχνιδιών και εταιρείες μεταπώλησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 21% των ομάδων παρουσίασαν φέτος νέο χορηγό στη φανέλα τους!
Οι πέντε πιο δημοφιλείς ομάδες στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης στη χώρα τους είναι η Λίβερπουλ (908.000 ακόλουθοι), η Ρεάλ Μ. (692.000), η Μπάγερν (650.000), η Γιουβέντους (540.000) και η Ντόρτμουντ (461.000), ενώ παγκοσμίως οι πιο δημοφιλείς ομάδες είναι η Ρεάλ Μαδρίτης (1,9 εκατ. επισκέπτες) , η Λίβερπουλ (1,863 εκατ.), η Μπαρτσελόνα (1,56 εκατ.), η Μάντσεστερ Γιουν. (1,37 εκατ.)  και η Άρσεναλ (930.000).

H επισκεψιμότητα των ιστοσελίδων των συλλόγων στην Ευρώπη ποικίλει από χώρα σε χώρα. Πιο μεγάλο είναι το ενδιαφέρον στην Αγγλία, ενώ ακολουθούν η Γερμανία, η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Ρωσία, η Τουρκία, η Πορτογαλία, η  Ολλανδία και η Πολωνία.

Τα δέκα μεγαλύτερα στάδια σε χωρητικότητα, είναι το Καμπ Νου (98.679), το Μπερναμπέου (78,346), το Σαν Σίρο (78.275), το Ολντ Τράφορντ (73.538), το Αρένα Μούνχεν (70.000), το Ολίμπικο (68.530), το Ολιμπίνσκι (68.000), το Μετροπολιτάνο (67.872), το γήπεδο της Ντόρτμουντ (66.099), το στάδιο της Μπενφίκα (64.162).

Και κάτι τελευταίο…

Το 50% των ομάδων που συμμετέχουν στη φάση των ομίλων έχουν αλλάξει τον προπονητή τους τελευταίους 12 μήνες. Όμως μόλις το 38% των ομάδων έχουν ξένο προπονητή και μόλις το 6% των προπονητών βρίσκονται στον ίδιο σύλλογο τα 5 τελευταία χρόνια…

Οι όμιλοι του Champions League

1ος όμιλος: Παρί Σεν Ζερμέν, Ρεάλ Μαδρίτης, Μπριζ, Γαλατάσαραϊ

2ος όμιλος:Μπάγερν Μονάχου,Τότεναμ, Ολυμπιακός, Ερυθρός Αστέρας

3ος όμιλος: Μάντσεστερ Σίτι, Σαχτάρ Ντόνετσκ, Ντίναμο Ζάγκρεμπ, Αταλάντα

4ος όμιλος: Γιουβέντους, Ατλέτικο Μαδρίτης, Μπάγερ Λεβερκούζεν, Λοκομοτίβ Μόσχας

5ος όμιλος: Λίβερπουλ,Νάπολι, Ζάλτσμπουργκ,Γκενκ

6ος όμιλος: Μπαρτσελόνα, Ντόρτμουντ,Ίντερ, Σλάβια Πράγας

7ος όμιλος: Ζενίτ, Μπενφίκα, Λιόν, Λειψία

8ος όμιλος: Τσέλσι,  Άγιαξ, Βαλένθια, Λιλ

Οι όμιλοι του

Europa League

Οι 48 ομάδες και οι όμιλοι που έχουν διαμορφωθεί στο Europa League:

Αναλυτικά οι όμιλοι του Europa League για τη σεζόν 2019-2020:

1ος όμιλος: Σεβίλλη, ΑΠΟΕΛ, Καραμπάγκ, Ντουντελάνζ,

2ος όμιλος: Ντίναμο Κιέβου, Κοπεγχάγη, Μάλμε, Λουγκάνο

3ος όμιλος: Βασιλεία, Κράσνονταρ, Χετάφε, Τράμπζονσπορ

4ος όμιλος: Σπόρτινγκ Λισσαβώνας, Αϊντχόφεν, Ρόζενμποργκ, ΛΑΣΚ

5ος όμιλος:Λάτσιο, Σέλτικ,Ρεν,Κλουζ

6ος όμιλος: Άρσεναλ, Άιντραχτ Φρανκφούρτης, Σταντάρ Λιέγης, Βιτόρια Σετούμπαλ

7ος όμιλος: Πόρτο, Γιουνγκ Μπόις, Φέγενορντ, Ρέιντζερς

8ος όμιλος: ΤΣΣΚΑ Μόσχας, Λουντογκόρετς, Εσπανιόλ, Φερεντσβάρος

9ος όμιλος: Βόλφσμπουργκ, Γάνδη, Σεντ Ετιέν, Ολεξάντρια

1Οος όμιλος: Ρόμα, Γκλάντμπαχ, Μπασακσεχίρ, Βόλφσμπουργκ

11ος όμιλος: Μπεσίκτας, Μπράγκα, Γουλβς, Σλόβαν Μπρατισλάβας

12ος όμιλος: Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Αστάνα, Παρτίζαν, Άλκμααρ

 

Διαβάστε επίσης