Η μεγάλη σκηνοθεσία διά χειρός Παππά και Σπίρτζη

Το Ελεγκτικό Συνέδριο μας γλίτωσε από σπατάλη €39.000.000, για διαγωνισμό που «έτρεξε» επί ΣΥΡΙΖΑ και ο οποίος αφορούσε την ψηφιοποίηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (που διοικούσε ο Στέλιος Παππάς), παρά το γεγονός ότι ο ΟΑΣΘ διέθετε σύστημα τηλεματικής

Ο υιός Παππάς επέμεινε με τις τηλεοπτικές άδειες κι έχοντας ως σύμβουλο τον ινστρούχτορα της ιδεολογίας του «τσοχατζοπουλισμού» τον καθηγητή Δημοσίου Δικαίου στη Νομική Αθηνών, Γιάννη Δρόσο, έφαγε τα μούτρα του στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου ακύρωσε τον διαγωνισμό ως αντισυνταγματικό. Αλλά και ο πατήρ Παππάς, ο συμπαθής φυσιογνωμικά Στέλιος, ένιωσε άλλη μία απόρριψη από τη Δικαιοσύνη, σε διαγωνισμό για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ.

Του Χρήστου Αγγελόπουλου

Οι εμπνευστές του διαγωνισμού προϋπολογισμού €39.000.000 (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), που είχε χαρακτηριστεί ως μαμούθ, δηλαδή οι Σπίρτζης και Παππάς, έφαγαν τα μούτρα τους. Επί ημερών διακυβέρνησης Τσίπρα είχε προκηρυχθεί με αντικείμενο τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ. Στον διαγωνισμό μετείχε μόλις ένας ανάδοχος και οι διοικούντες (επί Ν.Δ.)… έτρεξαν να υπογράψουν σύμβαση. Και κάπου εδώ ήλθε το Ελεγκτικό Συνέδριο, απέρριψε το σχέδιο σύμβασης στις 25 Μαΐου του 2020 και γλίτωσε το ελληνικό Δημόσιο από μία αχρείαστη δαπάνη.

Για την υλοποίησης του διαγωνισμού υπήρξαν πολλές ενστάσεις, τόσο για το εάν ήταν αναγκαίος, όσο και ως προς το τελικό ύψος του προϋπολογισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι στελέχη της αγοράς της Θεσσαλονίκης, όταν προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός, ισχυρίζονταν πως «το τίμημα για έναν τέτοιο διαγωνισμό ήταν σκανδαλωδώς υψηλό». Επιπλέον, είχαν διατυπωθεί σοβαρές καταγγελίες περί φωτογραφικών όρων στη διακήρυξη, κάτι που τελικά αποδείχθηκε στην πράξη, με τη συμμετοχή στον διαγωνισμό ενός και μόνο αναδόχου, αλλά το αποδέχθηκε εν τέλει και το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Διαβούλευση στο άψε-σβήσε…

Τον διαγωνισμό είχαν «τρέξει» οι τότε υπουργοί Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παππάς και Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Οι δύο όπως είναι γνωστό είναι κολλητοί, κάνουν παρέα και είναι υπέρμαχοι της ΠΑΣΟΚοποίησης του ΣΥΡΙΖΑ. Μάλιστα, η «παρέα» είχε σηκώσει τους τόνους, κατηγορώντας την τότε αντιπολίτευση. Διότι είχαν καταθέσει ερωτήσεις ο Θόδωρος Καράογλου, ο Σάββας Αναστασιάδης και η Κατερίνα Μάρκου.

Η διακήρυξη είχε ολοκληρωθεί από τον Μάιο του 2018, ωστόσο δόθηκε προς δημόσια διαβούλευση επτά μήνες αργότερα, μέσα στην περίοδο των Χριστουγέννων. Η διαβούλευση ολοκληρώθηκε στο άψε-σβήσε, μέσα σε εννιά ημέρες και έληξε την πρώτη εργάσιμη του 2019, δηλαδή στις 2 Ιανουαρίου. Έστω και σε σύντομο χρονικό διάστημα υποβλήθηκαν 150 παρατηρήσεις, οι οποίες στη συντριπτική πλειονότητά τους αγνοήθηκαν.

Αυτό που σηκώνει πολλή κουβέντα ήταν ότι ο διαγωνισμός βγήκε στον αέρα στις 6 Ιουνίου 2019 κι ενώ ήδη είχαμε εισέλθει σε προεκλογική περίοδο για τις εθνικές εκλογές της 7ης Ιουλίου. Ως ημερομηνία υποβολής προσφορών είχε οριστεί η 4η Ιουλίου, δηλαδή μόλις μία εργάσιμη πριν από τις εκλογές, αν και στη συνέχεια δόθηκαν δύο παρατάσεις για τις 12 Ιουλίου και 2 Αυγούστου. Νωρίτερα στις 14 Μαΐου 2019 υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (με υπουργό τον κ. Σπίρτζη), το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης (ως φορέα χρηματοδότησης, με υπουργό τον κ. Παππά) και τον ΟΣΕΘ (ως κύριο του έργου) με σκοπό τον ριζικό ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕΘ και του ΟΑΣΘ (με τότε πρόεδρο τον Στέλιο Παππά). Το μνημόνιο περιέγραφε για ποιον λόγο θα δίνονταν τα 39 εκατ. ευρώ για να… εκσυγχρονιστεί ο ΟΑΣΘ. Ή όπως ισχυρίζονται στη Θεσσαλονίκη «για να εκσυγχρονιστεί η τσέπη φίλων της προηγούμενης κυβέρνησης».

Οι καταγγελίες

Οι καταγγελίες για φωτογραφικό διαγωνισμό δεν πτόησαν την παρέα και η διαγωνιστική διαδικασία ολοκληρώθηκε. Το εντυπωσιακό είναι ότι τον Φεβρουάριο του 2020 υπογράφηκε και η σύμβαση με τον μοναδικό υποψήφιο, που φυσικά μετατράπηκε σε ανάδοχο. Κι εδώ προκύπτουν τα ερωτήματα. Η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών (ΚαραμανλήςΚεφαλογιάννης), το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής (ΠιερρακάκηςΓεωργαντάς) και η νέα διοίκηση του ΟΑΣΘ (πρόεδρος ο Γεώργιος Σκόδρας και διευθύνων σύμβουλος ο Γεώργιος Σπανός), δεν πήραν χαμπάρι τι συμβαίνει; Για ποιον λόγο προχώρησαν σε υπογραφή, από τη στιγμή που υπήρχαν και καταγγελίες και επερωτήσεις βουλευτών της Ν.Δ.;

Τη σύμβαση εκ μέρους του Δημοσίου και των προαναφερθέντων φορέων υπέγραψε η Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. (πρόεδρος Δημήτρης Ασκούνης, διευθύνων σύμβουλος Σταύρος Ασθενίδης) με κοινοπραξία τριών εταιρειών, η οποία κατέθεσε προσφορά €37.200.000, με έκπτωση δηλαδή μόλις 4,6%. Το σχέδιο σύμβασης, μαζί και με τον φάκελο της διακήρυξης του διαγωνισμού, υποβλήθηκαν προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις 27 Μαρτίου 2020, ενώ ακολούθησε η κατάθεση συμπληρωματικών στοιχείων στις 24 Απριλίου. Κι ευτυχώς για το Δημόσιο, το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε τη σύμβαση.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΟΙ «ΓΑΛΑΖΙΕΣ» ΗΓΕΣΙΕΣ ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΕΝ ΠΗΡΑΝ ΧΑΜΠΑΡΙ ΤΗΝ ΤΡΙΚΛΟΠΟΔΙΑ

Οι λόγοι ακύρωσης

Ο λόγος που το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε τη σύμβαση ήταν επειδή έκρινε ως φωτογραφικούς τους όρους της διακήρυξης του διαγωνισμού. Δηλαδή, για να πάρει κάποιος μέρος στον διαγωνισμό θα έπρεπε να έχει διαχειριστεί την τελευταία τριετία το σύστημα έξυπνης διαχείρισης εισιτηρίου, αλλά και το λογισμικό προγραμματισμού και βελτιστοποίησης δρομολογίων και υπηρεσιών. Όπως γίνεται αντιληπτό, ο συγκεκριμένος όρος έδινε τη δουλειά σε συγκεκριμένο ανάδοχο, προφανώς σε αυτόν που επί ΣΥΡΙΖΑ είχε ετοιμάσει τα λεγόμενα έξυπνα εισιτήρια σε λεωφορεία και μετρό. Το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε ότι με τους συγκεκριμένους όρους περιορίζουν υπέρμετρα τον ανταγωνισμό και εισάγουν «δυσμενή εκ των πραγμάτων διάκριση σε βάρος των εγχώριων επιχειρήσεων». Να σημειωθεί ότι στον διαγωνισμό μετείχε ένας υποψήφιος φορέας (ένωση εταιρειών), ο οποίος και προσέφυγε στη στήριξη δύο αλλοδαπών επιχειρήσεων.

Επίσης, το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε έναν άλλο όρο του διαγωνισμού ως άσχετο και με στόχο να περιορίσει τον ανταγωνισμό. Ο όρος αυτός προέβλεπε οι υποψήφιοι ανάδοχοι «να διαθέτουν πιστοποιητικό συμμόρφωσης από διαπιστευμένο φορέα του δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα όσον αφορά στην παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών σε φορείς του Δημοσίου ή του ευρύτερου δημοσίου τομέα».

Για το οικονομικό σκέλος του διαγωνισμού το Ελεγκτικό Συνέδριο αναφέρει στην απόφασή του ότι «η διακήρυξη είναι αόριστη, τόσο ως προς τον προσδιορισμό του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης όσο και ως προς τον τρόπο κατάστρωσης και αξιολόγησης της οικονομικής προσφοράς των δυνητικών υποψηφίων αναδόχων».

Περιττό έργο

Το εντυπωσιακό είναι ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε ότι πως δεν χρειαζόταν ούτε καν να προκηρυχθεί ο εν λόγω διαγωνισμός, καθώς ο ΟΑΣΘ είχε ήδη εγκατεστημένο σύστημα τηλεματικής, που στοίχισε 2,8 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, τους τελευταίους μήνες ο ΟΑΣΘ και τα ΚΤΕΛ τα οποία ανέλαβαν γραμμές αστικής συγκοινωνίας, έχουν προχωρήσει στην αναβάθμιση μιας σειράς υπηρεσιών τηλεματικής, εισροών εκροών, μηχανογράφησης, και σύντομα σχεδιάζεται η είσοδος και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, το επιπλέον αυτό έργο κοστολογείται σε σημερινές τιμές περίπου στα 2 εκατ. ευρώ, ποσόν το οποίο απέχει παρασάγγας από τα 39 εκατ. της διακήρυξης.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα