Η Ρένα άδειασε τον Πάνο

Παρά το γεγονός ότι τον άδειασε και η περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου, αλλά και οι δήμαρχοι του ΣΥΡΙΖΑ ο Πάνος Σκουρλέτης επέμενε από το βήμα της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ, ότι το νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ, ο “Κλεισθένης” είναι πραγματική μεταρρύθμιση.

Κι όμως ο κ. Σκουρλέτης εξακολουθεί να αγνοεί το γεγονός ότι πλειοψηφία των δημάρχων από όλες τις κομματικές παρατάξεις κάνουν λόγο για ένα νομοσχέδιο που θα διαλύσει τον πρώτο και δεύτερο βαθμό της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Ο υπουργός Εσωτερικών έκανε λόγο ότι με την απλή αναλογική αναβαθμίζει την κουλτούρα των συνεργασιών και των συναινέσεων.

Κάνοντας τον απολογισμό του κυβερνητικού έργου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ανέφερε 10 σημεία που αφορούν τους δήμους και τις περιφέρειες.

– Το πρόγραμμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών για δήμους, που φτάνει σε 326 εκατ. ευρώ.

– Το πρόγραμμα ΑΚΣΙΑ για τους δήμους.

– Το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών του Ιουλίου του 2017.

– Το πρόγραμμα χρηματοδότησης υποδομών «Φιλόδημος 1» και «Φιλόδημος 2».

– Το πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας για δήμους.

– Τις έκτακτες ενισχύσεις για θεομηνίες, καταστροφές κλπ, με τετραπλασιασμό των ποσών.

– Τις έκτακτες ενισχύσεις σε μικρούς νησιωτικούς και ορεινούς δήμους.

– Το ΕΣΠΑ

– Τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ με 8.500 θέσεις εργασίας.

– Το «Κλεισθένης 1».

Κατά την ομιλία του, ο κ. Σκουρλέτης παρουσίασε τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου, το οποίο είπε ότι αποτελεί μεταρρυθμιστική, δημοκρατική τομή. Ανέφερε πως αφορά την ενίσχυση της αυτοδιοίκησης, πέραν της απλής αναλογικής, και τη συμμετοχή των πολιτών, όπως είπε.

Ανέφερε επίσης, ότι «το προηγούμενο διάστημα έγινε διάλογος με αυτοδιοικητικές δυνάμεις που δεν ανήκουν στην αριστερά και δεν εκφράζονται από τις ηγεσίες της ΚΕΔΕ», ενώ αποκάλεσε «θείο βρέφος» τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστα, καθώς δεν ανέλαβε τις βασικές τους ευθύνες για τις πρόσφατες καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλονίκη, παρά τη θεσμική του θέση.

Τέλος, ο Πάνος Σκουρλέτης είπε ότι πρέπει να δημιουργηθεί ένα διακριτό ρεύμα στην αυτοδιοίκηση, με συμμαχίες σε προγραμματική βάση.

Η Δούρου

Από την πλευρά της η Ρένα Δούρου επισήμανε ότι δεν ελήφθησαν καθόλου υπόψη θέματα που αντιμετώπισε η Περιφέρεια στην άσκηση πολιτικής σε δράσεις για την εξυπηρέτηση του πολίτη, ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή με το άρθρο 100 του Καλλικράτη που αποτρέπει κρίσιμης σημασίας προγραμματικές συμβάσεις με άλλους φορείς, κατά την άσκηση συγκεκριμένων δράσεων και πολιτικών – π.χ. για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (Ρομά), για νοσοκομεία, υπουργείο Πολιτισμού, αρχαιολογία, κ.ά.. Ως «κομβικής σημασίας» ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί, η περιφερειάρχης προέταξε την απαλλαγή της Αυτοδιοίκησης από την διαρκή εποπτεία «σειράς διαφορετικών ελεγκτικών, εποπτικών οργανισμών – την Αποκεντρωμένη, την Αρχαιολογία, τα Δασαρχεία, κλπ – που συνιστούν μικρά φέουδα, εμποδίζουν όταν δεν καθυστερούν καταστροφικά (βλ. Μάνδρα και όχι μόνο) σοβαρές αποφάσεις και σοβαρά έργα». Επίσης, ζήτησε την απαλλαγή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των αιρετών της από τη φιλοσοφία του “εσαεί υπόλογου”, θεωρώντας «παράλογο να κρέμεται διαρκώς πάνω από το κεφάλι των αιρετών ο πέλεκυς ενός εισαγγελικού λειτουργού».
Από εκεί πέρα, τόνισε, χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής τα εξής σημεία:

1. Το γεγονός ότι ο Κλεισθένης Ι ακολουθεί την ίδια δομή με τον Καλλικράτη, «μη αποτελώντας έτσι την απαραίτητη τομή με το παρελθόν».

2. Το νομοσχέδιο συστήνει με κοινές υπουργικές αποφάσεις (ΚΥΑ), μεικτές διυπουργικές επιτροπές ανακαθορισμού αρμοδιοτήτων και διαδικασιών – διαπίστωση που «δεν περιποιεί τιμή στην πρώτη κυβέρνηση της Αριστεράς».

3. Διατηρείται ο θεσμός της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

4. Διατηρούνται πολλαπλοί ελεγκτικοί μηχανισμοί, που ενισχύουν τη γραφειοκρατία, με αλληλοεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες, χωρίς διακριτούς ρόλους.

5. Ο πολλαπλασιασμός των υπηρεσιών εποπτείας επιδεινώνει τη γραφειοκρατική λειτουργία – π.χ. το νομοσχέδιο αφιερώνει 10 άρθρα για την οργάνωση της αυτοτελούς υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ και άλλα τόσα για τον Δημοτικό και Περιφερειακό Διαμεσολαβητή. Με καμία αναφορά στις άμεσα αναγκαίες, αρμοδιότητας του α’ και του β’ βαθμού.

6. Ενισχύει το Παρατηρητήριο, διευρύνοντας τη σύνθεση του Δ.Σ. με συμμετοχή, π.χ. εκπροσώπων από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους!

7. Δεν καταργεί αλλά θέτει και ανεξήγητα ασυμβίβαστα σε σχέση με το εκλέγεσθαι.
8. Δεν λύνεται το κρίσιμο θέμα της υποστελέχωσης της Περιφέρειας – ένα θέμα που θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί από την «κινητικότητα».
9. Δεν επιλύει σοβαρά ζητήματα που θέτει το δίπτυχο της υποδοχής και ένταξης των προσφύγων/μεταναστών. Συγκεκριμένα, δεν προχωρά στην επέκταση στον β’ βαθμό του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας του Συμβουλίου της Ευρώπης – «γεγονός το οποίο αποτελεί σημαντικό πολιτικό και νομοθετικό κενό, ενώ συνιστά, και βαθιά διοικητική αρρυθμία, ακόμη και παραβίαση του συντάγματος δια παραλείψεως». Εκκρεμεί, επίσης, η επικύρωση από τη χώρα μας, της Σύμβασης της Μαδρίτης του 1980, του Συμβουλίου της Ευρώπης, για τη διασυνοριακή συνεργασία. Πρόκειται για δύο εργαλεία που θα είναι πολύ χρήσιμα, μαζί με τη διασαφήνιση των αρμοδιοτήτων σε σχέση με τη διαχείριση του μεταναστευτικού / προσφυγικού φαινομένου (ένα θέμα που τίθεται άλλωστε και από τη στρατηγική ένταξης του αρμόδιου υπουργείου που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα) για την Περιφέρεια Αττικής και όχι μόνο.
Κλείνοντας, η κ. Δούρου υπενθυμίζει τις προ πενταετίες εξαγγελίες του Αλέξη Τσίπρα στο Ναύπλιο, σε εκδήλωση παρουσίασης των θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ για την αναδιοργάνωση και την ανασυγκρότηση του δημοσίου τομέα και της τοπικής αυτοδιοίκησης λέγοντας πως «θέλουμε ένα άλλο κράτος, δημοκρατικό, διαφανές, ανοιχτό, στην υπηρεσία των εργαζομένων».

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα