Η σχολική τάξη του μέλλοντος θέλει… ηρεμία!  

Η «Α» βρέθηκε στο 12ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου και παρουσιάζει το πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα εκπαιδευτικό εγχείρημα που ονομάζεται «Αίθουσα Ηρεμίας-Ησυχίας»!  

Πώς θα σας φαινόταν να ήσασταν παιδί και να υπήρχε στο σχολείο σας μία τάξη όπου θα μπορούσατε να ηρεμήσετε από το στρες, να σας κάνουν… μασάζ και να διώξουν την κούραση και τα αρνητικά συναισθήματα; Μάλλον θα νομίζατε ότι ονειρεύεστε, αλλά πλέον αυτό το όνειρο έχει πάρει σάρκα και οστά και, μάλιστα, όχι κάπου στο εξωτερικό αλλά στη Δυτική Αττική.

 

Ρεπορτάζ: Βίκυ Καλοφωτιά

 

Μια ομάδα εμπνευσμένων εκπαιδευτικών με διάθεση για προσφορά και ατόφια αγάπη για τα παιδιά ήταν αυτοί που υλοποίησαν τον «ονειρικό» χώρο του προλόγου στο 12ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου. Η «Α» συνάντησε εκεί τη διευθύντρια της μονάδας, κα Δήμητρα Μπαρμποπούλου, και τον εκπαιδευτικό-υπεύθυνο του Τμήματος Ένταξης, αλλά και βασικό συντονιστή του εγχειρήματος, κ. Αναστάσιο Ντρίκο, και έμαθε από πρώτο χέρι όλα όσα αφορούν την λεγόμενη «Αίθουσα Ηρεμίας-Ησυχίας».

«Το σχολείο μας έχει μακρά παράδοση σε ευρωπαϊκά προγράμματα και αυτό είναι το τρίτο πρόγραμμα, το οποίο ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2016 και είναι τριετές, με ημερομηνία λήξης τον Αύγουστο του 2019», αναφέρει στην αρχή της συζήτησής μας ο κ. Ντρίκος, επεξηγώντας ότι υπάρχει συνεργασία με άλλα 6 σχολεία από τη Φινλανδία, τη Δανία, τη Γερμανία, την Πολωνία, την Αυστρία και την Ισπανία. Σύμφωνα με τον κ. Ντρίκο, το θέμα τού εν Ελλάδι προγράμματος είναι δομημένο γύρω από το ρητό «νους υγιής εν σώματι υγιεί» και προέκυψε αφότου η ομάδα επισκέφθηκε για δεύτερη φορά ένα σχολείο στο Μαγδεβούργο της Γερμανίας, «που είναι μια λαϊκή συνοικία με πολλά προβλήματα, ακριβώς όπως και η δική μας. Εκεί ήταν που ήρθαμε για πρώτη φορά σε επαφή με κάτι τόσο πρωτόγνωρο και “φυτεύτηκε” μέσα μας ο σπόρος για να το υλοποιήσουμε και στο δικό μας σχολείο».

 

 

 

Με πόρους από το «Erasmus

Αναφερόμενη, εξάλλου, στα χρηματοδοτικά εργαλεία που βοήθησαν να ξεκινήσει το πρωτόγνωρο για την Ελλάδα εκπαιδευτικό εγχείρημα, η κα Μπαρμποπούλου αποκαλύπτει στην «Α» ότι οι απαιτούμενοι πόροι αντλήθηκαν μόνο από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Erasmus+» και βάσει αυτών ξεκίνησε η σταδιακή διαμόρφωση μιας απλής σχολικής αίθουσας στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που προσφέρει το 12ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου, ενώ η προοπτική είναι να λάβουν χώρα στην πορεία οι απαραίτητες τροποποιήσεις-βελτιώσεις που θα φέρουν το πρότζεκτ όσο το δυνατόν περισσότερο στα μέτρα των παιδιών.

 

Πρωτεύων στόχος τα παιδιά

Ερωτώμενος για τους στόχους της ελληνικής βερσιόν της «Αίθουσας Ηρεμίας-Ησυχίας», ο κ. Ντρίκος απάντησε ότι «σε μια κοινωνία που περνάει γενικά δύσκολα και ιδίως στην Ελλάδα λόγω των τωρινών συνθηκών, πρωτεύων στόχος είναι το παιδί. Τα θέματα που φιλοδοξούμε να μεταδώσουμε στα παιδιά είναι η υιοθέτηση υγιεινών τρόπων ζωής και διατροφής, η απόρριψη των ανθυγιεινών συνηθειών, η προαγωγή της ψυχικής τους υγείας, η ομαλή ενσωμάτωση και ένταξη ατόμων από μειονοτικές ομάδες, η αύξηση της συγκέντρωσης και της προσοχής, η διαδικασία καλλιέργειας της ενσυναίσθησης, της αλληλεγγύης, της κοινωνικοποίησης, του διαλόγου, της συνεργασίας και της απόκτησης της ικανότητας να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τον θυμό τους καθώς δυστυχώς αρκετά παιδιά κρύβουν μέσα τους οργή η οποία μάλλον οφείλεται σε όσα μεταφέρουν από το σπίτι και γενικότερα την κοινωνία».

 

 

Μπάλες μασάζ και πιλάτες!

Η πρώτη εντύπωση που δημιουργείται σε κάποιον που πρωτομπαίνει στην αίθουσα, είναι ένα συναίσθημα γαλήνης και ευφορίας, καθώς παντού υπάρχουν ζωντανά χρώματα, όμορφες παιδικές ζωγραφιές, πολύχρωμες μπάλες, αφράτα μαξιλάρια. Ακριβώς ό,τι χρειάζεται για να χαλαρώσει ένα παιδί και να αρχίσει να ονειρεύεται.

Η πρωτοποριακή αίθουσα στην οποία οδηγούνται τα παιδιά την τρίτη ώρα, αμέσως μετά το μεγάλο διάλειμμα και αφού έχουν παίξει και είναι φορτισμένα και κουρασμένα, απευθύνεται σε τρεις ομάδες μαθητών από την Α΄-ΣΤ΄ Δημοτικού, όπως μας ενημερώνει η διευθύντρια: «Ο χώρος μπορεί να χρησιμοποιηθεί μεμονωμένα από έναν ή δύο μαθητές –λ.χ. μετά από ένα περιστατικό βίας, έναν τσακωμό, μια περίπτωση συναισθηματικής έξαρσης, υπερκινητικότητας ή υπερβολικού άγχους– ή και από μια ολόκληρη τάξη. Αυτό θα λειτουργήσει προς αντικατάσταση της τιμωρίας. Αντί για τιμωρία, θα του προσφέρουμε αυτήν την όμορφη εμπειρία! Αλλά μπορεί να εφαρμοστεί και σε εμάς τους δασκάλους ως μέτρο πρόληψης έτσι ώστε να αποφεύγουμε το λεγόμενο “burnout” (σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης). Είναι πολύ δύσκολος και απαιτητικός ο ρόλος του εκπαιδευτικού».

 

 

«Φροντίσαμε να εξοπλίσουμε την αίθουσα με εκπαιδευτικά εργαλεία για την προαγωγή του παιδιού, με 3 βασικούς στόχους: την αποφόρτιση και εκτόνωση, τη συγκέντρωση και προσοχή, την ηρεμία και τη χαλάρωση. Για τον λόγο αυτό τοποθετήθηκαν σε κάθε γωνιά σάκοι του μποξ, μπάλες μασάζ και πιλάτες, θετικά μηνύματα στους τοίχους, αναπαυτικά στρώματα όπου τα παιδιά ξαπλώνουν σε όλη τη διάρκεια της χαλάρωσης, ακούγοντας παραμύθια και απαλή μουσική», συμπληρώνει ο βασικός συντονιστής του εγχειρήματος, κ. Ντρίκος, υπογραμμίζοντας ότι πριν ξεκινήσουν το όλο εγχείρημα σε συνεργασία με την κα Μπαρμποπούλου οργάνωσαν ειδική εκδήλωση προκειμένου να ενημερώσουν λεπτομερώς για την λειτουργία της αίθουσας φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, εκπρόσωπο του δήμου και τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων.

 

 

Όπως λέει χαρακτηριστικά, «καθετί που είναι καινοτόμο και διαφορετικό, αν λείπει η σωστή ενημέρωση, μπορεί να δημιουργηθούν λανθασμένες εντυπώσεις. Πάντως μέχρι στιγμής η ανταπόκριση τόσο των παιδιών, όσο και των γονέων τους είναι πάρα πολύ θετική, και αυτό μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε να εξελίσσουμε τη συνολική δράση, η οποία ήρθε για να μείνει και μετά το πέρας του προγράμματος! Είναι δυνατό να επιτευχθούν σημαντικά πράγματα και στο δημόσιο σχολείο, το οποίο μπορεί να ορθώνει το ανάστημά του και να πρωτοπορεί, όταν υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών, κι εμείς βάζουμε τα δυνατά μας χωρίς τις απαιτούμενες υποδομές, χωρίς μεγάλες αίθουσες, χωρίς οικονομικά budget και ουσιαστικά χωρίς βοήθεια από κανέναν!».

 

 

Διαβάστε επίσης