Η τσέπη πονάει, η τσέπη ψηφίζει…

Οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου εδώ και 20 ημέρες «ξιφομαχούν» για το σοβαρό θέμα που ανέκυψε με την παρακολούθηση των επικοινωνιών του Νίκου Ανδρουλάκη μέσω της νόμιμης επισύνδεσης της ΕΥΠ με την άδεια της εποπτεύουσας Εισαγγελέως. Αναμφίβολα τα ζητήματα δημοκρατίας και θεσμών είναι εξόχως κρίσιμα και πολύ ευαίσθητα και το σημαντικότερο τέτοιες παρακολουθήσεις είναι αντίθετες με το Σύνταγμα που κατοχυρώνει τα δικαιώματα των πολιτών.

Όπως είναι αναμενόμενο το πολιτικό θερμόμετρο έχει χτυπήσει κόκκινο, όμως αυτή η μονοσήμαντη προσέγγιση των κομμάτων της αντιπολίτευσης κουράζει, καθώς οι πολίτες αντιμετωπίζουν πλείστα προβλήματα λόγω της τεράστιας ενεργειακής κρίσης που έχει φέρει σε αδιέξοδο το σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών. Τελευταίες μελέτες σημαντικών φορέων όπως το Ινστιτούτο της ΓΣΕΕ και του Εμπορικού Επιμελητηρίου, το καλάθι της νοικοκυράς και οι καταναλωτικές συνήθειες, καλούνται για μία ακόμη φορά να αναδιαμορφωθούν, μπροστά στις έντονες πληθωριστικές πιέσεις και την ακρίβεια.

Έτσι εν μέσω θέρους είδαμε για μία ακόμη φορά την τελευταία δωδεκαετία οι καταναλωτές να αλλάζουν τις αγοραστικές τους συνήθειες, προκειμένου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί. Όπως προκύπτει, οι Έλληνες στην πλειονότητά τους δηλώνουν ότι προχωρούν σε μείωση των δαπανών τους προκειμένου να αντιμετωπίσουν το συνεχιζόμενο κύμα ακρίβειας σε προϊόντα και υπηρεσίες.

Τους πρώτους μήνες, η περικοπή των εξόδων, αφορούσε κυρίως σε δευτερεύουσες ανάγκες και αγορές καταναλωτικών αγαθών. Όμως, όσο οι πληθωριστικές πιέσεις συνεχίζονται, και οι τιμές διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα, τόσο το «ψαλίδι» στα έξοδα μεγαλώνει. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, πάνω από 8 στους 10 Έλληνες δηλώνουν ότι μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας, το ίδιο ποσοστό τις αγορές καταναλωτικών προϊόντων, το 66,4% τις μετακινήσεις με αυτοκίνητο και το 66% τις μέρες των διακοπών.

Κόφτης παντού

«Κόφτης» μπαίνει ακόμη και στις αγορές στο καλάθι του σούπερ μάρκετ όπως προκύπτει από τα στοιχεία για τη μείωση του όγκου πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο αλλά και στις μεμονωμένες επιχειρήσεις τροφίμων. Επίσης ημέρα με την ημέρα οι καταναλωτές καταφεύγουν στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο σούπερ μάρκετ, ή σε απομιμήσεις σε ό,τι αφορά ένδυση και υπόδηση, προκειμένου να ανταπεξέλθουν των εξόδων. Κάτι που σημαίνει ότι αφήνουν στην άκρη τις μάρκες και προτιμούν τις λαϊκές αγορές. Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλοί καταναλωτές το τελευταίο διάστημα έχουν διαπιστώσει ελλείψεις σε πολυκαταστήματα που πωλούν μάρκες, καθώς και οι επιχειρηματίες βλέποντας την μείωση του αγοραστικού ενδιαφέροντος προχωρούν σε προμήθειες με μέτρο.

Εξάλλου σε όλες τις μελέτες το 47% των καταναλωτών δηλώνει ότι οι μάρκες αποτελούν σήμερα λιγότερο σημαντικό κριτήριο κατά τις αγοραστικές τους αποφάσεις. Παράλληλα το 56% αναφέρει ότι έχει αλλάξει τα brands που αγοράζει, είτε για να μειώσει τα έξοδά του, είτε γιατί επιλέγει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, είτε για να υποστηρίξει την τοπική οικονομία ή καταστήματα της γειτονιάς τους. Επιπλέον, μόλις το 17% των καταναλωτών δηλώνει διατεθειμένο να πληρώσει περισσότερα χρήματα για brands που εμπιστεύεται.

Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει και την εστίαση. Διότι ναι μεν λόγω των διακοπών και του όγκου των τουριστών οι ταβέρνες είναι γεμάτες, όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Έτσι, λοιπόν, όλο και περισσότεροι είναι οι εργαζόμενοι που παίρνουν φαγητό από το σπίτι στην δουλειά, ενώ μειώνονται και αυτοί που παραγγέλνουν φαγητό, προτιμώντας το οικιακό μαγείρεμα. Μάλιστα το Ινστιτούτο μελετών της ΓΣΕΒΕΕ επιβεβαιώνει την έρευνα τονίζοντας ότι το πρώτο εξάμηνο του 2022, ο αριθμός των πελατών μειώθηκε στο 52,9% των καταστημάτων εστίασης.

Συμπερασματικά, λοιπόν, η οικονομία και η τσέπη είναι το πιο σημαντικό κριτήριο για την επιλογή των ψηφοφόρων. Κι όπως αντιλαμβάνεται και ο καθένας όποιος καταθέσει στον δημόσιο διάλογο ρεαλιστικές προτάσεις για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης θα έχει και τον πρώτο λόγο. Διότι η τσέπη, όπως συμβαίνει σε όλες τις εκλογικές αναμετρήσεις έχει κυρίαρχο ρόλο.

 

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα