Ξανανοίγουν τα φτερά τους τα υδροπλάνα

Μετά από 10ετιες παλινωδιών ο νέος νόμος επιχειρεί την απλούστευση και επιτάχυνση των απαιτούμενων διαδικασιών

Με καθυστέρηση δεκαετιών επιτέλους ψηφίστηκε επί της αρχής προχθές Πέμπτη ο νόμος που δίνει τη δυνατότητα ίδρυσης υδατοδρομίων και σε ιδιωτικούς φορείς εκτός από τους λιμένες και τις λίμνες της χώρας, ανοίγοντας έτσι ξανά τα φτερά των παροπλισμένων υδροπλάνων, θυμάτων μιας απίστευτης γραφειοκρατίας μεταξύ συναρμόδιων υπουργείων και αλληλοσυγκρουόμενων επιχειρηματικών συμφερόντων.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Η ιστορία των υδροπλάνων ξεκινά το 1926 στον Φλοίσβο, με ειδικά υδροπλάνα που εκτελούσαν πτήσεις cargo και συνέδεαν την Ευρώπη με την Μέση και Άπω Ανατολή και την Αφρική και βάσεις στην Νέα Πέραμο, Μίκρα, Εύβοια, Σποράδες, Κύθηρα, Κρήτη, Πελοπόννησο, Μυτιλήνη, Πάτρα και Σύρο. Έπειτα από κενό δεκαετιών, το 2004 εμφανίζεται ξανά ενδιαφέρον, η εταιρεία ΑirSea Lines του Ελληνοκαναδού Μιχάλη Πατέλη από την Κάλυμνο εξασφαλίζει άδειες και δημιουργεί 10 υδατοδρόμια σε νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου, πραγματοποιώντας μέχρι το 2008 που σταμάτησε περίπου 18.500 πτήσεις μεταφέροντας 180.000 επιβάτες.

Επί υπουργίας Χρήστου Βερελή ψηφίζεται ο ν.3333/2005 που προέβλεπε τις γενικές κατευθύνσεις για την ίδρυση αεροδροµίων επί υδάτινης επιφάνειας, αλλά το προεδρικό διάταγμα με το οποίο θα ρυθμίζονταν τα επί μέρους ζητήματα ουδέποτε εκδόθηκε. Με αυτόν τον νόμο εκδόθηκαν προσωρινές άδειες λειτουργίας υδατοδρομίων σε ορισμένες περιοχές της χώρας, ωστόσο οι περιορισμοί που τέθηκαν στην λειτουργία τους ήταν υπερβολικοί με κυριότερο τον όρο που επέτρεπε μόνο τρεις πτήσεις την ημέρα, γεγονός που καθιστούσε ασύμφορη την επένδυση.

Δυσκολία να συντονιστούν στο Δημόσιο

Ο επόμενος υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Ραγκούσης, επιχείρησε να απλοποιήσει τις διαδικασίες ίδρυσης και κατασκευής των υδατοδροµίων, με στόχο την κατασκευή ενός δικτύου 40 – 50 υδατοδροµίων από δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς ή μεικτούς σχηματισμούς δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, χωρίς ωστόσο να προβεί σε σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις. Σοβαρό όμως πρόβλημα αποτέλεσε η «δυσκολία» συντονισμού του Δημοσίου (Ολυμπιακά Ακίνητα, Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης, Πολεμικό Ναυτικό κ.λπ.), για τη δημιουργία μιας κεντρικής βάσης στο Φάληρο αλλά πολλοί διαπίστωσαν ότι πίσω από αυτήν την δυσκολία βρίσκονταν τα ισχυρά ναυτιλιακά συμφέροντα, ήδη εξυπηρετούσαν τις γραμμές του Αιγαίου με τα δικά τους καράβια. Έτσι, παραχωρήθηκε τελικά τμήμα του λιμανιού του Λαυρίου για τη δημιουργία υδατοδρομίου, αλλά τόσο η δαπανηρή και χρονοβόρα πρόσβαση των επιβατών στο Λαύριο, όσο και η ακαταλληλότητα του λιμένος λόγω μελτεμιών ακύρωσε στην πράξη μια κεντρική βάση στην Αττική που θα εξυπηρετούσε χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμής. Με την άρνηση του Δημοσίου να παραχωρήσει κεντρικό χώρο με άμεση πρόσβαση στην πρωτεύουσα η εταιρεία έγραψε ζημιά 25 εκατ. ευρώ το 2009 και αποχώρησε από την Ελλάδα.

Το φιλόδοξο «υδάτινο» σχέδιο της κυβέρνησης Σαμαρά

Το πρόβλημα φάνηκε ότι θα λυθεί με τον φιλόδοξο ν. 4146/2013 για την «Διαμόρφωση Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις και άλλες διατάξεις».  Με βάση αυτόν τον νόμο της τότε κυβέρνησης Σαμαρά η Hellenic Seaplanes και Ελληνικά Υδατοδρόμια υπέγραψαν με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου συμφωνία δημιουργίας 20 υδατοδρομίων. Το μεγαλόπνοο πρόγραμμα περιελάμβανε δαπάνη €480.200 και τα ωφελούμενα νησιά ήταν η Ρόδος, η Χάλκη, η Σύμη, η Τήλος, η Κάρπαθος, το Καστελλόριζο, το Αγαθονήσι, η Νίσυρος, η Αστυπάλαια, η Κάσος, η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Κύθνος, η Κέα, η Άνδρος, η Σίκινος, η Σέριφος, η Δονούσα και η Ανάφη.

Την ίδια στιγμή βρισκόταν σε εξέλιξη η διαδικασία για 8 ακόμη υδατοδρόμια στην Κάλυμνο, την Λέρο, στους Λειψούς, στη Σύρο, στην Πάρο, στην Νάξο, στην Μήλο και στην Αμοργό, ενώ σε τελικό στάδιο βρίσκονταν τα υδατοδρόμια σε Ίο, Τήνο, Σίφνο και Πάτμο και αναμενόταν να προστεθεί άμεσα στο δίκτυο και το υδατοδρόμιο στην Κω. Και το 2015 θα ήταν η χρονιά που τα υδροπλάνα θα πετούσαν. Αλλά δεν πέταξαν.

Νέο ξεκίνημα…

Με τις εγκαταστάσεις και το πλαίσιο λειτουργίας ήδη έτοιμο βάσει του ν. 4146/2013, φτάσαμε στον ν. 4568/2018 με την… πινελιά Σπίρτζη που περιέπλεξε την κατάσταση ακόμα περισσότερο: απαγόρευε τα υδατοδρόμια σε λιμάνια που έχουν παραχωρηθεί, όπως του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, σε ιδιωτικές μαρίνες ή σε σύνθετα τουριστικά συγκροτήματα, παρότι τα Προεδρικά Διατάγματα το επέτρεπαν!

Εν έτει, πλέον, 2020 τα υδροπλάνα ξαναρίχνουν… άγκυρα και με τον νέο νόμο επιχειρείται αποφασιστικά η απλούστευση και επιτάχυνση των απαιτούμενων διαδικασιών, ώστε να αξιοποιηθούν οι δομές και το μεγάλο επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Η βασική τομή στο προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο αφορά στη δυνατότητα χορήγησης άδειας υδατοδρομίου, όχι μόνο σε δημόσιο αλλά και σε ιδιωτικό φορέα, και σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια), περιοχές ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α.) και σύνθετα τουριστικά καταλύματα, ενώ πλέον η δυνατότητα εκπαίδευσης του προσωπικού λειτουργίας του υδατοδρομίου, παρέχεται όχι μόνο στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά και σε άλλους πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού.

Σύμφωνα με την συνοδευτική έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, κάθε εταιρεία αεροσκαφών που πραγματοποιεί πτήσεις θα καταβάλλει υπέρ του Δημοσίου τέλος €10/επιβάτη, ενώ προβλέπονται συνολικά 100 υδατοδρόμια πανελλαδικά. Υπολογίζοντας ότι σε ένα κεντρικό υδατοδρόμιο πραγματοποιούνται ετησίως περίπου 3.000 πτήσεις υδροπλάνων χωρητικότητας 19 επιβατών, τα έσοδα του Δημοσίου αναμένονται σε 45 εκατ. ευρώ, με επιπλέον έσοδα €4.000 για χορήγηση αδείας και ποσού €500 για παράβολο επιθεώρησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πέραν των ελληνικών εταιρειών «Ελληνικά Υδατοδρόμια» με πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Αναστάσιο Γκόβα, στην οποία συμμετέχει με ποσοστό 55% η εταιρεία Άκτωρ Facility Management και της «Hellenic Seaplanes» με πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Νικόλα Χαραλάμπους, συμμετοχή αναμένεται να αποκτήσει και ο Ελληνομεξικάνος Ricardo Farias Nicolopoulos, που δραστηριοποιείται στην αεροπορική βιομηχανία, μέσω δικών του εταιρειών ενώ μεγάλο ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει επενδυτές από την Ιαπωνία, τον Καναδά και τις ΗΠΑ.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα