Και τώρα τρέχουμε για την πώληση του Ελληνικού

Μέχρι τις 20 Ιουνίου αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές για την παραχώρηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και να κυρωθεί η σύμβαση από την ελληνική Βουλή. Κι αυτό διότι η ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης είναι μεταξύ των προαπαιτούμενων για την πρώτη δόση, με βάση τη συμφωνία στο Eurogroup της 24ης Μαΐου.

Της Ευαγγελίας Τζαβάρα

Το μαχαίρι που έβαλαν οι δανειστές στον λαιμό της κυβέρνησης την έθεσε σε συναγερμό, καθώς –προκειμένου να εκταμιευτεί η δόση– η ελληνική κυβέρνηση έδωσε το πράσινο φως για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση που έγινε ποτέ, μια επένδυση που μπορεί να φτάσει τα 8 δισ. ευρώ και να δώσει περί τις 50.000 νέες θέσεις εργασίας.

Οι δανειστές αδιαφορούν για τις αντιδράσεις, ζητώντας εδώ και τώρα να προχωρήσει η σύμβαση με την κοινοπραξία της οποίας ηγείται η Lamda Development. Παρά το γεγονός ότι η κατάσταση στο πρώην αεροδρόμιο είναι δραματική εξαιτίας και της «φαβέλας» με πρόσφυγες που έχει δημιουργηθεί, εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του έτους θα μπορούσαν να γίνουν οι πρώτες εργασίες και να ξεκινήσει η επένδυση, σχεδόν τρία χρόνια από την ολοκλήρωση του διαγωνισμού. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πάντως, αναμένεται η αντίδραση που θα υπάρξει στο εσωτερικό του κυβερνώντος κόμματος, καθώς και ο πρωθυπουργός και νυν βουλευτές είχαν αντιδράσει σφόδρα στην αξιοποίηση της έκτασης των 6.000 και πλέον στρεμμάτων, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στην αντιπολίτευση.

Θυμίζεται ότι τότε ο ΣΥΡΙΖΑ στήριξε την πολεμική του για το Ελληνικό στη μελέτη του ΤΕΕ, επικεφαλής του οποίου ήταν ο νυν υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης. Τώρα βέβαια ο Αλέξης Τσίπρας φαίνεται να παίρνει πάνω του την υπόθεση, ώστε να αλλάξει κάποιους από τους όρους της αρχικής συμφωνίας και να «πουλήσει» καλύτερα τη συμφωνία. Γι’ αυτό και επικοινωνιακά έχει στηθεί μία προσπάθεια «ωραιοποίησης» της κατάστασης και εσχάτως υπουργοί και βουλευτές επιρρίπτουν όλες τις ευθύνες στην προηγούμενη κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου και στην πρώην διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.

Εντός Ιουνίου…
Ο Στέργιος Πιτσιόρλας προ ημερών είπε πως μέσα στον Ιούνιο αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την παραχώρηση του Ελληνικού, ώστε να ξεκινήσει η επένδυση. Ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε πως τα ουσιώδη ζητήματα της σύμβασης και το τίμημά της δεν είναι δυνατό να αλλάξουν, εξηγώντας ότι το ζητούμενο από την πλευρά της κυβέρνησης είναι να υπάρξουν ορισμένες βελτιώσεις. Διευκρίνισε πάντως ότι το ζητούμενο είναι να υπάρξει συναίνεση και των τοπικών κοινωνιών, επισημαίνοντας παράλληλα ότι οι ενστάσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα έπρεπε να είχαν λυθεί πριν από την υπογραφή της σύμβασης και όχι εκ των υστέρων.

Ανοιχτά ζητήματα
Παρά την πρόοδο για την οποία έκανε λόγο ο κ. Πιτσιόρλας, στην υπόθεση του Ελληνικού υπάρχουν ανοιχτά ζητήματα, τα οποία έπρεπε να είχαν επιλυθεί, αλλά επί τόσο καιρό η κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα και τώρα πρέπει να τρέξει με αστρικές ταχύτητες. Τα ανοιχτά ζητήματα είναι:

# Δόμηση: Η πλευρά της κυβέρνησης έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, ζητήσει από το επενδυτικό σχήμα να περιορίσει τη δόμηση, και από τα 3,4 εκατ. τ.μ. του αρχικού master plan, να τη μειώσει σε 3,1-3,2 εκατ. τ.μ. Σημειωτέον ότι ο συντελεστής δόμησης στην περιοχή είναι 0,45%.

# Συντήρηση του Μητροπολιτικού Πάρκου: Παραμένει ανοικτό το ποιος θα αναλάβει το κόστος συντήρησης των 2.000 στρεμμάτων του πάρκου (επί ενός συνόλου 6.200 στρεμμάτων), το οποίο εκτιμάται σε 8-10 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Αν και αρχικά τα δύο μέρη είχαν συμφωνήσει να στηθεί ένα κοινοπρακτικό σχήμα ανάμεσα στους οικείους δήμους και το επενδυτικό σχήμα. Συζητείται επίσης να αυξηθούν οι χώροι πρασίνου.

# Πρόσβαση κοινού σε παραλία, πάρκο: Έχει ζητηθεί από την κοινοπραξία να βεβαιώσει στη σύμβαση που θα επικυρωθεί από τη Βουλή ότι το κοινό θα έχει ελεύθερη πρόσβαση στην παραλία και στο πάρκο. Κι αυτό διότι υπάρχουν πληροφορίες ότι στόχος είναι να δημιουργηθεί μία κλειστή πολιτεία. Κάτι που δεν το θέλουν οι τρεις όμοροι δήμοι και μάλιστα ο δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, ξεκαθάρισε ότι εάν ισχύσει αυτό, τότε ο Άλιμος θα ξεκινήσει κινητοποιήσεις.

# Κάλυψη με κατοικίες, εμπορικά κέντρα: Λέγεται ότι η κυβέρνηση ζητά από τον επενδυτή να περιορίσει το ποσοστό κάλυψης της έκτασης, από το 33% του αρχικού πλάνου, στο 26%-27%.

# Μετεγκατάσταση φορέων: Δυστοκία υπάρχει με τη μεταφορά του κεντρικού αμαξοστασίου της ΕΘΕΛ, που φιλοξενεί 400 λεωφορεία. Τον κατάλληλο χώρο αναζητά η υφυπουργός Μεταφορών, Μαρίνα Χρυσοβελώνη, και σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες τον έχει ήδη βρει. Ζητείται επίσης από το επενδυτικό σχήμα να παραμείνει στην έκταση ένα ιστορικό κτίριο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, και συγκεκριμένα ο Πύργος Ελέγχου.

# Άδεια Καζίνο: Απαράβατος όρος της αρχικής σύμβασης με το ΤΑΙΠΕΔ είναι η προκήρυξη από το υπουργείο Οικονομικών διεθνούς διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνο.

# Μεταβίβαση μετοχών της Ελληνικόν Α.Ε. στην κοινοπραξία: Προβλέπεται να γίνει αμέσως μόλις κλείσει η συμφωνία και ψηφιστεί από τη Βουλή. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση φέρεται να ζητά η μεταβίβαση των μετοχών να γίνει σταδιακά, ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών.

# Εμπροσθοβαρής καταβολή του τιμήματος: Η κυβέρνηση προτίθεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να ζητήσει από το επενδυτικό σχήμα να καταβάλει νωρίτερα απ’ ό,τι προέβλεπε η αρχική συμφωνία το τίμημα των 915 εκατ. ευρώ. Η συμφωνία έλεγε ότι τα 300 εκατ. ευρώ θα καταβληθούν ως προκαταβολή αμέσως μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασης των μετοχών τής Ελληνικόν Α.Ε, και το υπόλοιπο ποσό «σπαστά» σε βάθος 10ετίας. Γίνεται προσπάθεια τα 10 χρόνια να μειωθούν στα 7-8.

# Επίσπευση επενδύσεων: Το αρχικό πλάνο των επενδυτών προέβλεπε επενδύσεις ύψους 7 δισ. ευρώ σε βάθος 20ετίας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η κυβέρνηση ζητά το χρονοδιάγραμμα των επενδύσεων να μειωθεί στα 15-17 χρόνια. Σημειωτέον ότι το μεγαλύτερο σκέλος των επενδύσεων, γύρω στα 4 δισ. ευρώ που αφορούν υποδομές, προβλέπεται να υλοποιηθούν στα πρώτα 5-6 χρόνια. Από εκεί και πέρα, οι επενδύσεις που θα γίνουν σε δεύτερη φάση θα αφορούν στο οικιστικό κομμάτι, δηλαδή στη δημιουργία περίπου 1.000.000 τ.μ. κατοικιών, προϋπολογισμού γύρω στα 2 δισ. ευρώ. Η ανέγερση των κατοικιών έχει δρομολογηθεί να γίνει σε δεύτερη φάση, καθώς εξαρτάται από τη ζήτηση που θα υπάρξει εντός και κυρίως εκτός Ελλάδας.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα