Καρκινοβατεί η επένδυση στο Θριάσιο

Μία από τις πολλές εκκρεμότητες που άφησε πίσω του ο Χρήστος Σπίρτζης στο υπουργείο Υποδομών είναι και οι δύο διαγωνισμοί που αφορούν την επένδυση στο εμπορευματικό συγκρότημα του ΟΣΕ στο Θριάσιο που γίνονται με τη μέθοδο της Σύμπραξης του Δημοσίου με τον Ιδιωτικό Τομέα (ΣΔΙΤ) και αφορά σε μία συνολική έκταση 2.000 στρεμμάτων.

Του Μιχάλη Κωτσάκου

Θεωρητικά ο πρώτος διαγωνισμός έχει ανάδοχο από τον Νοέμβριο του 2016, εν τούτοις είναι ουσιαστικά παγωμένος. Είναι ο διαγωνισμός που αφορά στην ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου σε τμήμα 580 στρεμμάτων της έκτασης. Ο δεύτερος διαγωνισμός για τη διαχείριση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και του Σταθμού Διαλογής για 25 χρόνια, δηλαδή της υπόλοιπης έκτασης, που προκηρύχθηκε προ μηνών όπως-όπως, εξαρτάται από τον πρώτο.

Σε ό,τι αφορά τον πρώτο διαγωνισμό η Ε.Ε. έχει θέσει μία σειρά από ερωτήματα σχετικά με τον νικητή του διαγωνισμού και το πιο σημαντικό από τα ερωτήματα είναι αυτό «της ενδεχόμενης παράνομης κρατικής ενίσχυσης» στη ΘΕΚ ΑΕ, στην οποία συμμετέχουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (κατέχει το 80%) και Goldair Cargo (20%) που υπέβαλε τη μοναδική προσφορά και ανακηρύχθηκε πλειοδότης. Ο παραχωρησιούχος ανέλαβε την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου και τη διαχείρισή του για 60 χρόνια έναντι τιμήματος 31 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων €10.000.000 είναι το εφάπαξ τίμημα και τα υπόλοιπα το ετήσιο μίσθωμα.

Λίγο πριν από τις εκλογές η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ απέστειλε απάντηση (αναλυτική , όπως υποστηρίζουν συνεργάτες του κ. Σπίρτζη) στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp). Όλα θα εξαρτηθούν από την απάντηση των Βρυξελλών. Όμως, το άσχημο για την επένδυση είναι ότι αποκλείεται η απάντηση να έρθει πριν από το τέλος του έτους, λόγω και των αλλαγών στην Κομισιόν. Οπότε όλα είναι παγωμένα.

Βέβαια, η νέα κυβέρνηση υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη παρακολουθεί με ενδιαφέρον τις συζητήσεις που έχει ξεκινήσει η Τράπεζα Πειραιώς, στην οποία ανήκει η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, ώστε να πωληθεί το ποσοστό της τελευταίας (80%, όπως προαναφέρθηκε) στη ΘΕΚ ΑΕ. Μία τέτοια εξέλιξη θεωρούν στο υπουργείο Υποδομών ότι θα βοηθήσει και την Κομισιόν να ανάψει το πράσινο φως.

Μάλιστα, πηγές της αγοράς αναφέρουν πως η επενδυτική εταιρεία H.I.G. Capital έχει προσεγγίσει την Πειραιώς, προκειμένου να εξαγοράσει την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ. Η H.I.G. Capital, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές φέρεται να διατηρεί προνομιακές σχέσεις με την κινεζική Cosco, που ελέγχει τον ΟΛΠ, και δεν διεκδίκησε το εμπορευματικό κέντρο, επειδή θεωρούσε πως έπρεπε να παραχωρηθεί με ενιαίο διαγωνισμό η συνολική έκταση των 2.000 στρεμμάτων στο Θριάσιο.

Η είσοδος ιδιώτη επενδυτή με πλειοψηφικό ποσοστό στη ΘΕΚ ΑΕ θεωρείται πλέον ως μονόδρομος. Μεταξύ των αιτιάσεων της Κομισιόν περιλαμβάνεται και το γεγονός πως στην ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ συμμετέχει, μέσω της Τράπεζας Πειραιώς, το ελληνικό Δημόσιο. Γεγονός που παραβιάζει τη συμφωνία της Ελλάδας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία προέβλεπε πως η διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου θα παραχωρηθεί σε ιδιώτη, ώστε να μην αναγκαστεί η χώρα μας να επιστρέψει κοινοτικές επιδοτήσεις 170 εκατ. ευρώ με τις οποίες είχε χρηματοδοτηθεί η ανάπτυξη του συνολικού συγκροτήματος στο Θριάσιο. Γι’ αυτό και τη σχετική συμφωνία υπάρχει ρητή αναφορά σε «Ιδιωτικό Εμπορευματικό Κέντρο».

Ο Δημήτρης Κοπελούζος μετέχει του δεύτερου διαγωνισμού για την επένδυση στο Θριάσιο

 

Ο δεύτερος διαγωνισμός

Για τον δεύτερο διαγωνισμό, που είναι πιο γνωστός ως «Θριάσιο ΙΙ», είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον από την Piraeus Europe Asia Rail Logistics (PEARL), που συνδέεται με την κινεζική Cosco, την κοινοπραξία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την ελληνική εταιρεία logistics SARMED, τον όμιλο Goldair και την κοινοπραξία της Damco του ομίλου Κοπελούζου με την FDL Group. Δυστυχώς, και αυτός ο διαγωνισμός προχώρησε βιαστικά, ώστε να καλυφθούν δεσμεύσεις απέναντι στην Κομισιόν και τους δανειστές. Για παράδειγμα, ενώ αρχικά προβλεπόταν πως ο ΟΣΕ θα έχει πλειοψηφικό ποσοστό στην εταιρεία διαχείρισης, στη συνέχεια αποφασίστηκε να έχει μειοψηφικό. Με παρέμβαση της Κομισιόν φαίνεται πως θα έχει τελικά μηδενικό ποσοστό συμμετοχής.

Ο διαγωνισμός, όπως αναφέραμε και παραπάνω, αφορά τη διαχείριση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) για 25 χρόνια. Ο ανάδοχος στην ουσία θα αναλάβει να ολοκληρώσει και να συμπληρώσει τα έργα για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής, τους χώρους εναπόθεσης φορτίων, χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και πρόσθετους χώρους αποθήκευσης.

Πρόκειται να αναλάβει την προμήθεια και εγκατάσταση των απαραίτητων γερανογεφυρών για τη φορτοεκφόρτωση των συρμών, επένδυση που υπολογίζεται στα 20 έως 25 εκατ. ευρώ. Αν δεν ξεκαθαρίσει η κατάσταση με το εμπορευματικό κέντρο, που θα αποτελεί τον πυρήνα του συγκροτήματος στο Θριάσιο, δεν μπορεί να προχωρήσει και ο δεύτερος διαγωνισμός. Ο ίδιος διαγωνισμός βρίσκεται αντιμέτωπος και με σειρά προσφυγών που έχουν καταθέσει οι υποψήφιοι επενδυτές.

 

Οι προβλέψεις

Στο άρθρο 2 της απόφασης που αφορά στη χρηματοδότηση του Εμπορευματικού Συγκροτήματος στο Θριάσιο προβλέπει ότι:

  1. Η Ελληνική Δημοκρατία υποβάλλει στην Επιτροπή έκθεση ανά εξάμηνο, αρχής γενομένης από την 31η Μαρτίου 2017, για τα μέτρα που έχουν ληφθεί προκειμένου να ολοκληρωθεί το μεγάλο έργο.
  2. Η Ελληνική Δημοκρατία υποβάλλει στην Επιτροπή, το αργότερο έως την 31η Μαρτίου 2019, τις ακόλουθες πληροφορίες σχετικά με την πρόοδο και την οριστικοποίηση του έργου:

Α. Έκδοση βεβαίωσης οριστικής παραλαβής των δημόσιων έργων που υλοποιήθηκαν στο εμπορευματικό συγκρότημα του Θριάσιου Πεδίου

Β. Επικύρωση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο της σύμβασης παραχώρησης για την κατασκευή και λειτουργία του «Ιδιωτικού Εμπορευματικού Κέντρου»

Γ. Εκθέσεις που συντάσσονται από ανεξάρτητο μηχανικό σχετικά με την πρόοδο των έργων και τους κινδύνους για την ολοκλήρωση του «Ιδιωτικού Εμπορευματικού Κέντρου»

Δ. Πιστοποιητικό ολοκλήρωσης των έργων από ανεξάρτητο μηχανικό για το «Ιδιωτικό Εμπορευματικό Κέντρο»

Ε. Υπογραφή σύμβασης ΣΔΙΤ για τη συνολική λειτουργία του εμπορευματικού συγκροτήματος του Θριάσιου Πεδίου».

Μέχρι σήμερα, δεν έχουν τηρηθεί τα χρονοδιαγράμματα για το έργο που αφορά τη συνολική λειτουργία του εμπορευματικού συγκροτήματος στο Θριάσιο. Αλλά και για τη σύμβαση παραχώρησης του «Ιδιωτικού Εμπορευματικού Κέντρου», που εγκρίθηκε εγκαίρως από τη Βουλή, υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις της Κομισιόν.

 

 

Διαβάστε επίσης