Κεραμέως: «Ο κορωνοϊός και το κλείσιμο των σχολείων ήταν η πιο δύσκολη στιγμή μου ως υπουργός»

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε συνέντευξή της, αναφέρθηκε στις μέχρι τώρα πιο έντονες προκλήσεις που δέχτηκε στην θητεία της

Η υπουργός, στη συνέντευξη που παραχώρησε, μιλώντας στα Παραπολιτικά 90.1 Fm, στάθηκε σε ζητήματα που αφορούν τα σχολεία όπως ο εκφοβισμός και η σεξουαλική αγωγή, ενώ τοποθετήθηκε και για το θέμα της επιστροφής της μάσκας στις σχολικές αίθουσες, αποκλείοντας το ενδεχόμενο να κλείσουν ξανά τα σχολεία λόγω πανδημίας.

«Είμαστε ένας λαός που έχει παιδεία, αλλά που μπορεί να βελτιώσει πολύ την παιδεία του και για αυτό πάρα πολλές ενέργειες που κάνουμε, από κάτω προς τα πάνω, έχουν έναν στόχο πως η επόμενη γενιά θα είναι καλύτερη από εμάς» ανέφερε αρχικά στη συνέντευξη που παραχώρησε.

Αναφερόμενη στα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού, η κα. Κεραμέως, σχολίασε: «Είναι μια παγκόσμια μάστιγα, δεν αφορά μόνο τη χώρα μας και θα έλεγα ότι όσο υπάρχει έξαρση της βίας στην κοινωνία θα βλέπουμε και παραπάνω βία στα σχολεία. Τα σχολεία είναι καθρέφτης της κοινωνίας. Προφανώς το σπίτι παίζει καθοριστικό ρόλο, δεν υπάρχει αμφιβολία το σπίτι είναι καταλυτικό στη μάχη της πρόληψης, αλλά και το σχολείο μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο.

Με ποιο τρόπο; Σε δύο άξονες, με πιο άμεσα μέτρα και με πιο μακροπρόθεσμα μέτρα. Πιο άμεσα μέτρα, περισσότεροι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία. Δεύτερον, επιμορφώσεις στους εκπαιδευτικούς μας, να τους δώσουμε τα εργαλεία που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν τέτοιες καταστάσεις με τις οποίες ενδεχομένως έρχονται αντιμέτωποι. Τρίτον λεγόμενος σύμβουλος σχολικής ζωής. Ο σύμβουλος σχολικής ζωής είναι ένας εκπαιδευτικός ο οποίος αναλαμβάνει αυτή την αρμοδιότητα ο οποίος έχει μια διαφορετική οικειότητα με τα παιδιά. Πας πιο εύκολα να του εκμυστηρευτείς κάτι. Το Α και το Ω στην πρόληψη είναι το να μιλήσουν τα παιδιά. Όσο περισσότερο μιλούν, όσο περισσότερο εκμυστηρεύονται κάτι που τους απασχολεί τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να έχουμε λιγότερα τέτοια περιστατικά στο μέλλον. Αυτά είναι τα άμεσα μέτρα τα οποία δεν φτάνουνε γιατί πρέπει να σκεφτεί κανείς πιο μακροπρόθεσμα, πρέπει να σκεφτεί πως από την παιδεία που θα δώσουμε σήμερα στα νέα παιδιά θα εξαρτηθεί τι 30αρηδες-40αρηδες -50άρηδες θα έχουμε αύριο».

Συνεχίζοντας για το συγκεκριμένο θέμα, η υπουργός συμπλήρωσε: «Γι’ αυτό το λόγο έχουμε εισάγει μέσα στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα θεματικές ενότητες όπως σεβασμός των άλλων, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, πως βάζεις όρια στη δική σου συμπεριφορά σεβόμενος το ζωτικό χώρο του άλλου. Άρα δεν φτάνει μόνο παραπάνω ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κοκ, πρέπει να σκεφτείς και πιο μακροπρόθεσμα. Και το λέω αυτό έχοντας κατά νου τις τελευταίες κατηγορίες για σεξουαλική κακοποίηση …Αν αυτοί είχανε πάρει παιδεία η οποία στο σχολείο είχε τέτοια μαθήματα θα κάνανε τα ίδια σήμερα;

Η υπουργός είπε ακόμη:

Για την σεξουαλική αγωγή στα σχολεία: «Ενα θέμα ταμπού που για πάρα πολλά χρόνια δεν είχε τολμήσει να μπει στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, εμείς το τολμήσαμε τη έχουμε εισάγει ξεκινάει στην Γ Δημοτικού και πάει και στο Γυμνάσιο».

Για το πως αντιδρούν τα παιδιά όταν την βλέπουν να πηγαίνει στο σχολείο τους: «Αν μπορούσα να είμαι κάθε μέρα στα σχολεία θα ήμουνα κάθε μέρα στα σχολεία. Είναι πολύ θερμό το κλίμα. Οι μεγαλύτερες τάξεις έχουν περισσότερες ερωτήσεις και έχουν και κριτική και τη θέλω αυτή την κριτική. Όταν πας σε ένα Λύκειο θα ακούσεις πολλά σχόλια και πολλές προτάσεις επίσης και δεν σας κρύβω ότι πολλά τα οποία κάνουμε στο υπουργείο Παιδείας τα ερεθίσματα έρχονται από το σχολείο από μαθητές και από εκπαιδευτικούς. Θεωρώ μείζονος σημασίας το να παίρνεις ερεθίσματα από την ίδια την εκπαιδευτική κοινότητα. Εγώ για αυτό επί τούτου πηγαίνω στα σχολεία, πρώτα απ’ όλα γιατί θεωρώ ότι είναι καθήκον μου. Είναι καθήκον μου να είμαι κοντά στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς κάτι που δεν γινόταν στο παρελθόν. Και δεύτερον δεν σας κρύβω ότι αποκομίζω πάρα πολλά από αυτό. Μαθαίνω, παίρνω ερεθίσματα, ακούω γόνιμες προτάσεις.

Για τις αλλαγές στην σχολική ύλη: «Η κατεύθυνση είναι για μια πολύ πιο διαδραστική μάθηση, πιο βιωματική. Βγάζουμε αυτή την εποχή τα νέα προγράμματα σπουδών, τα βγάλαμε πέρυσι και ήδη δοκιμάζονται στα πρότυπα και πειραματικά. Τι θα πει πρόγραμμα σπουδών; Είναι η ύλη που διδάσκεται στο σχολείο. Η ύλη έπρεπε να αλλάξει γιατί ήταν του 1998 σε πολλά μαθήματα και ήταν σε μια προσέγγιση στείρας μετάδοσης γνώσης σε μεγάλο βαθμό. Παπαγαλία, αποστήθιση. Φεύγουμε από αυτό. Για παράδειγμα στην ιστορία αντί να μαθαίνεις απέξω τι έκανε ο Χαρίλαος Τρικούπης θα σου λέει ο δάσκαλος «είσαι ο Χαρίλαος Τρικούπης γράψε μια επιστολή ή μια ομιλία». Πιο βιωματικό, πιο διαδραστικό, περισσότερη κριτική σκέψη. Ο στόχος είναι να πάμε σε ένα πλαίσιο όπου τα παιδιά τα ίδια θα επεξεργάζονται την πληροφορία, θα συνδυάζουν πηγές και έτσι θα αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη. Η κοινωνία είναι πολύ πιο μπροστά από ότι νομίζουμε. Τα τελευταία 3,5 χρόνια έχουμε κάνει αλλαγές στην παιδεία που υπό κανονικές συνθήκες εγώ δεν θα ήμουν στη θέση μου. Βαριές αλλαγές στην παιδεία αλλά αλλαγές που τις απαιτεί η κοινωνία.

Για το ποιος είναι ο στόχος της ως υπουργός: «Ένας υπουργός Παιδείας για να κάνει σωστά τη δουλειά του δεν πρέπει να σκέφτεται πως θα είναι δημοφιλής, πρέπει να σκέφτεται πως θα είναι χρήσιμος, χρήσιμος στα παιδιά. Αν θες να κάνεις σωστά τη δουλειά σου πρέπει να πάρεις αποφάσεις που μπορεί πρόσκαιρα να φανούν σκληρές, δύσκολες αλλά γνώμονας σου πρέπει να είναι ένας πως θα ανεβάσεις τη μπάρα συνολικά, πως τα παιδιά μας θα γίνουν καλύτερα. Στόχος μου είναι να είμαι όσο πιο χρήσιμη γίνεται για τα παιδιά, αυτή είναι η κινητήριος δύναμη πίσω από κάθε απόφαση»

Για τους εκπαιδευτικούς: «Πρέπει να δείξουμε εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, να μεταφέρουμε αρμοδιότητες. Όσο μεγαλύτερη ελευθερία κίνησης έχει ο εκπαιδευτικός τόσο καλύτερη θα είναι η εκπαίδευση που θα δίνει στα παιδιά μας».

Για την πιο δύσκολη στιγμή της ως υπουργός: «Χωρίς δεύτερη σκέψη ο κορωνοϊός και το κλείσιμο των σχολείων το οποίο δεν το ήθελα καθόλου. Έδωσα μάχη για τα ανοιχτά σχολεία προφανώς με προστασία της ατομικής και της δημόσιας υγείας, αλλά τα σχολεία μας πρέπει να είναι ανοιχτά. Ήταν σίγουρα η πιο δύσκολη φάση σε αυτή την πορεία των 3,5 χρόνων.»

Για το αν θα επανέλθουν οι μάσκες στα σχολεία: «Έχει ξεκινήσει μια ολόκληρη συζήτηση σε σχέση με τις ιώσεις, δεν το μειώνω είναι σοβαρό θέμα και για αυτό το υπουργείο Υγείας κάνει πάρα πολλές ενέργειες αλλά ιώσεις είχαμε ανέκαθεν. Είναι αδιανόητο να μιλάμε για κλείσιμο σχολείων όταν ιώσεις είχαμε ανέκαθεν. Ναι μέτρα για την προστασία, για παράδειγμα βγάλαμε μια εγκύκλιο που λέει ότι εάν το παιδί σου νοσεί από εποχική γρίπη δεν προσμετρούνται οι απουσίες του. Κανονικά βγαίνει πιο αργά αυτή η εγκύκλιος τη βγάλαμε πιο νωρίς αφουγκραζόμενοι την ανησυχία των γονέων άλλο αυτό όμως, προστατευτικά μέτρα κατά των ιώσεων και άλλο να πεις “μήπως να μην ανοίξουν τα σχολεία”. Μα είναι δυνατόν»

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα