Κόλλησε… κορωνοϊό ο τουρισμός

Οι κινέζικες αεροπορικές εταιρείες αυξάνουν τις απευθείας πτήσεις από Πεκίνο και Σαγκάη, αλλά οι Σίνες ακυρώνουν τις κρατήσεις στα ξενοδοχεία

Μέχρι σήμερα στη χώρα μας δεν έχει καταγραφεί ούτε ένα κρούσμα από τον κορωνοϊό που πλήττει την Κίνα και άλλες χώρες της Ανατολικής Ασίας. Όμως, όπως δείχνουν τα πράγματα, και η χώρα μας θα πληγεί από τη βουλιμία και τη συνήθεια των Κινέζων να τρώνε πράγματα που για τους Ευρωπαίους χαρακτηρίζονται ως μιάσματα. Όπως τον σπάνιο φολιδωτό μυρμηγκοφάγο, τον Παγκολίνο, που φέρεται να είναι ο ύποπτος ξενιστής από τον οποίο μεταδόθηκε σε ανθρώπους ο φονικός κορωνοϊός.

Του Μιχάλη Κωτσάκου

Ήδη ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, παραδέχθηκε δημοσίως ότι λόγω του φονικού ιού θα υπάρξουν επιπτώσεις στον κλάδο της κρουαζιέρας, ενώ «σε δεύτερο επίπεδο οι επιπτώσεις αφορούν στους ανθρώπους που επισκέπτονται τη χώρα μας από την Κίνα, καθώς ήδη υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός ακυρώσεων από ταξιδιώτες που έρχονται από τη χώρα αυτή». Κάτι απόλυτα φυσιολογικό, καθώς κάθε ταξιδιώτης που προέρχεται από την Κίνα μπαίνει τουλάχιστον για ένα τριήμερο σε καραντίνα για ιατρική παρακολούθηση. Οπότε, ποιος λογικός άνθρωπος θα χαραμίσει τρεις ημέρες από τις διακοπές του για να μείνει σε ένα νοσοκομείο;

Μέχρι πριν από λίγο καιρό, η έννοια του Κινέζου τουρίστα αποτελούσε δυσεύρετο είδος για τον ελληνικό τουρισμό. Σπάνιοι και περιζήτητοι, σχεδόν όσο και ο μυρμηγκοφάγος Παγκολίνος (είδος προς εξαφάνιση που το φολιδωτό δέρμα του κοστίζει πανάκριβα) στην αχανή Κίνα. Όπως υπολογίζουν οι φορείς του τουρισμού, οι Κινέζοι τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα υπολογίζονται περί των 500.000. Όμως όλοι ήλπιζαν ότι θα υπάρξει ραγδαία αύξηση. Κι αυτό διότι πλέον υπάρχει η απευθείας αεροπορική σύνδεση Αθήνα-Πεκίνο μέσω της Air China. Η κινεζική εταιρεία πετούσε μέχρι το 2017 στην ελληνική πρωτεύουσα μέσω Γερμανίας, με το δρομολόγιο Πεκίνο-Μόναχο-Αθήνα. Οι απευθείας πτήσεις Πεκίνο-Αθήνα ξεκίνησαν στις 30 Σεπτεμβρίου 2017, με δύο εβδομαδιαία δρομολόγια στα οποία πολύ γρήγορα προστέθηκε ένα τρίτο (Απρίλιος 2018). Οι απευθείας πτήσεις συνέδεσαν ουσιαστικά για πρώτη φορά τον ελληνικό τουρισμό με τη μεγαλύτερη αγορά εξερχόμενου τουρισμού του πλανήτη.

Οι Κινέζοι ακυρώνουν τα ταξίδια τους στην Ευρώπη και φυσικά και στην Ελλάδα

Αλλαγή δεδομένων

Κάπως έτσι, λοιπόν, Κινέζοι τουρίστες άρχισαν να εμφανίζονται στο κέντρο της Αθήνας, να κυκλοφορούν στο μετρό, να ανεβαίνουν στα κρουαζιερόπλοια που αναχωρούσαν από τον Πειραιά, να ταξιδεύουν στα νησιά με πλοίο. Έγιναν βασικοί πελάτες των ξενοδοχείων στο κέντρο της Αθήνας, ενώ προορισμοί όπως η Σαντορίνη εξελίχθηκαν σε Γη της Επαγγελίας για τα γαμήλια ταξίδια τους. Σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, το 81% των Κινέζων έρχεται στην Ελλάδα για λόγους αναψυχής και το 16% για επαγγελματικούς λόγους. Όπως προκύπτει από ανεπίσημα στοιχεία, οι Κινέζοι που ήρθαν στην πρωτεύουσα το 2019 απευθείας μέσω Πεκίνου έφθασαν τις 62.000 (+22%) ενώ ξεπέρασαν τις 150.000 (+21%) οι Κινέζοι που ήρθαν μέσω άλλων χωρών. Η συνολική αύξηση των Κινέζων που ήρθαν στην Αθήνα το 2019 σε σύγκριση με το 2018 έφθασε το 31%.

Οι προοπτικές για το 2020 εμφανίζονταν εξαιρετικές. Η Air China είχε ανακοινώσει πως θα έκανε τέσσερις τις εβδομαδιαίες πτήσεις της, ενώ από τις 23 Ιουνίου έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει η απευθείας σύνδεση της Σαγκάης με την Αθήνα, με τρεις εβδομαδιαίες πτήσεις της κινεζικής αεροπορικής εταιρείας Juneyao Airlines. Ο κορωνοϊός, ωστόσο, και η διακοπή των ομαδικών ταξιδιών Κινέζων στο εξωτερικό άλλαξε άρδην τα φετινά δεδομένα για τον ελληνικό τουρισμό, όπως και όλους τους άλλους προορισμούς που επισκέπτονταν οι Κινέζοι.

Τα ξενοδοχεία δέχονται τα πρώτα ωστικά κύματα των αναταράξεων, καθώς υπάρχουν αρκετές ακυρώσεις. Στη Σαντορίνη, μάλιστα, όπως αναφέρουν οι τουριστικοί φορείς, έχουν ακυρωθεί όλες οι κρατήσεις για τον Φεβρουάριο, ενώ έχουν «παγώσει» οι νέες κρατήσεις. Προεξοφλούν, ωστόσο, πως οι κρατήσεις θα ανακάμψουν ταχύτατα «με συμπεριφορά συμπιεσμένου ελατηρίου», αμέσως μόλις ελεγχθεί η κατάσταση από τις κινεζικές αρχές, καθώς η ζήτηση για την Ελλάδα είναι πολύ μεγάλη. Όμως τα όσα αναφέρουν οι ειδικοί λοιμοξιωλόγοι του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας δεν επιτρέπουν και μεγάλη αισιοδοξία, καθώς κάνουν λόγο για παγκόσμια επιδημία.

Ο κορωνοϊός θα πλήξει περισσότερο από όλα την κρουαζιέρα εκτιμούν οι παράγοντες του τουρισμού

 

Χαμένη σεζόν

Ένας κλάδος που θα επηρεαστεί από την εξάπλωση του ιού είναι και αυτός της κρουαζιέρας. Τα τελευταία χρόνια υπήρξαν σημαντικές προσπάθειες για διείσδυση στην Κίνα, με μεγάλες προοπτικές και τα επόμενα χρόνια λόγω του μεγέθους της αγοράς.

Η επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά με την επέκταση του τμήματος του λιμανιού κρουαζιέρας ήταν το πρώτο σημαντικό βήμα για το επιχειρούμενο άνοιγμα της Ελλάδας στη χώρα του «μεταξιού». Οι προσπάθειες για ισχυροποίηση του τουριστικού ρεύματος από την Κίνα εντάθηκαν τις σεζόν που ακολούθησαν.

Η Celestyal Cruises χαρακτηριστικά έχει ξεκινήσει από το 2017 προγράμματα κρουαζιέρας με Κινέζους τουρίστες. Μέχρι και πέρσι υπήρχε εξέλιξη της αγοράς, όμως σε αργούς ρυθμούς. Τα κρούσματα του ιού εντούτοις έφεραν φέτος ακυρώσεις γκρουπ και για το επόμενο εξάμηνο τουλάχιστον η συγκεκριμένη αγορά εκτιμάται πως θα είναι μηδενική. Όπως τονίζουν πηγές της εταιρείας, οι προσπάθειες για ενίσχυση της κινεζικής αγοράς θα ξεκινήσουν και πάλι από τον Σεπτέμβριο.

Η ανησυχία παραγόντων του Τουρισμού, και πανευρωπαϊκά και φυσικά στην Ελλάδα, προκύπτει από το γεγονός πως η Κίνα έχει τα τελευταία χρόνια εξελιχθεί σε ένα πανίσχυρο ταξιδιωτικό κολοσσό. Σύμφωνα με στοιχεία της China Tourism Academy, το 2018 οι Κινέζοι δαπάνησαν 130 δισ. δολάρια για ταξίδια στο εξωτερικό, με το ποσό να είναι αυξημένο κατά 13% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στην Ευρώπη η Ιταλία (με 5,3 εκατ. διανυκτερεύσεις), η Γαλλία (4 εκατ. διανυκτερεύσεις), η Γερμανία (3 εκατ.) και η Ισπανία (2,5 εκατ.).

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα