«Κουμπαράς» 3 προτεραιοτήτων στην Παιδεία για το 2021  

Κατά 142 εκατ. ευρώ αυξάνονται οι προς διάθεση πόροι του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, όπως δείχνει ο προϋπολογισμός για τον νέο έτος

Πολλές σοφίες άφησε πίσω του ο συγγραφέας τού «Πόλεμος και Ειρήνη», Λέων Τολστόι, κι ανάμεσά τους μία που αφορά τα ελληνικά γράμματα. «Χωρίς ελληνομάθεια», υποστήριξε κάποτε ο Ρώσος μυθιστοριογράφος, «δεν υπάρχει παιδεία». Αυτό που παρέλειψε να προσθέσει ήταν πως ούτε χωρίς επαρκείς πόρους υπάρχει παιδεία.

Το δύσκολο του εγχειρήματος αντιλαμβάνονται όλοι οι σύγχρονοι υπουργοί Παιδείας και Οικονομικών σε όλο τον κόσμο, που προσπαθούν να εξασφαλίσουν ικανά κονδύλια προκειμένου η παρεχόμενη από την πολιτεία εκπαιδευτική υπηρεσία να εξυπηρετεί τις ανάγκες των καιρών. Το έργο γίνεται, δε, ακόμη δυσκολότερο ειδικά σε περιόδους όπως αυτή της υγειονομικής κρίσης που διανύουμε και η οποία με τη σειρά της «ταΐζει» τη δημοσιονομική στενότητα.

Έστω κι έτσι, η Ελληνίδα υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, ανακοίνωσε ότι το επόμενο έτος ο προϋπολογισμός του υπουργείου θα είναι αυξημένος κατά 142.000.000 ευρώ, επιβεβαιώνοντας στην πράξη, όπως είπε, την πρόθεση της κυβέρνησης να επενδύει στην εκπαίδευση.

Οι σχετικές ανακοινώσεις έγιναν από την ίδια την υπουργό στο πλαίσιο της ομιλίας της στη Βουλή κατά τη διάρκεια της πενθήμερης κοινοβουλευτικής συζήτησης για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2021. Σύμφωνα με αυτές, το ποσοστό αύξησης των δαπανών για την Παιδεία θα είναι το 2021 στο +2,5% συγκριτικά με αυτές του 2020, καθώς τη χρονιά που έρχεται σε λίγες ημέρες προϋπολογίζεται ότι θα δαπανηθούν για την Παιδεία 5,605 δισ. ευρώ έναντι 5,463 δισ. ευρώ το 2020. Από αυτά, τα €4.895.100.000 θα αντληθούν από τον τακτικό κρατικό προϋπολογισμό και τα 710 εκατ. € από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Ο ΜΟΝΙΜΟΣ ΔΙΟΡΙΣΜΟΣ 10.500 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΧΟΜΕΝΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Προτεραιότητες τριών κατευθύνσεων

Σκιαγραφώντας τα βασικά μεγέθη του προϋπολογισμού του υπουργείου Παιδείας για την επόμενη χρονιά, η κα Κεραμέως διαχώρισε σε 3 κατευθύνσεις τον σχεδιασμό και τις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας, οι οποίες αφορούν:

α) Τους μόνιμους διορισμούς: Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, το 2021 προβλέπεται ο μόνιμος διορισμός 10.500 εκπαιδευτικών στη γενική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γεγονός που χαρακτηρίζεται καινοτομία για τα εκπαιδευτικά δεδομένα της χώρας κατά την τελευταία δεκαετία.

Όπως εξήγησε η κα Κεραμέως, οι εν λόγω μόνιμοι διορισμοί θα καλύψουν σημαντικές ανάγκες του εκπαιδευτικού συστήματος και έρχονται να αθροιστούν στους 4.500 μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, που για πρώτη φορά στα ελληνικά εκπαιδευτικά πράγματα υλοποιήθηκαν τη χρονιά που διανύουμε.

β) Τις στοχευμένες αυξήσεις σε σημαντικά κονδύλια του τακτικού προϋπολογισμού του ΥΠΑΙΘ: Κατ’ αρχάς, αυξάνονται κατά €5.780.000 οι επιχορηγήσεις προς τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα για λειτουργικές δαπάνες, ενώ στο άμεσο προσεχές διάστημα αναμένεται να εγκριθεί επιπλέον έκτακτη επιχορήγηση για τα πανεπιστήμια ύψους €16.000.000 και βάσει αντικειμενικών κριτηρίων.

Αύξηση κατά €3.000.000 προβλέπεται, εξάλλου, στο κονδύλι για την εισοδηματική ενίσχυση οικογενειών με παιδιά που σπουδάζουν μακριά από τη μόνιμη κατοικία τους, με τη συγκεκριμένη προνοιακή μέριμνα να συνδυάζεται με εξορθολογισμό του συστήματος μετεγγραφών.

Στα συν θα είναι και η χρηματοδότηση του στεγαστικού επιδόματος που παρέχεται στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα, με παράλληλη κάλυψη της επιδότησης εισιτηρίου που καθιστά δωρεάν τη μεταφορά εκπαιδευομένων στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας από την κατοικία τους στην έδρα της εκπαιδευτικής δομής.

Επαυξημένα κονδύλια θα απορροφήσει, μεταξύ άλλων, το πρόγραμμα για την ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, της υποστήριξης σχολικών μονάδων από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, της πληρωμής αναπληρωτών εκπαιδευτικών, καθώς και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού για την κάλυψη έκτακτων αναγκών λόγω κορωνοϊού, της υποστήριξης των σχολικών μονάδων και πανεπιστημίων με ηλεκτρονικό εξοπλισμό, έργα στα πανεπιστήμια για τον COVID-19 και για κτιριακές εγκαταστάσεις, έργα των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας όπως εξοπλισμοί, ερευνητικά προγράμματα, πρακτικές ασκήσεις, ακαδημαϊκή εμπειρία, και εθνική συμμετοχή σε λοιπά ευρωπαϊκά προγράμματα.

Μεταξύ των κατηγοριών του τακτικού προϋπολογισμού στις οποίες αυξάνεται η χρηματοδότηση είναι, τέλος, ο Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ) που, σύμφωνα με την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, συνιστά έναν πολύτιμο φορέα στην υπηρεσία της εκπαίδευσης, αλλά και ένα καίριο εργαλείο ανάσχεσης του brain drain.

γ) Στις αυξήσεις στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων: Συγκριτικά με το προϋπολογισθέν ΠΔΕ 2020, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για το 2021 θα είναι αυξημένο κατά €200.000.000, μέσω εξασφάλισης πιστώσεων για δαπάνες εφαρμογής εμβληματικών δράσεων και προγραμμάτων του ΥΠΑΙΘ, σε συνδυασμό με κοινοτικούς πόρους από το ΕΣΠΑ.

Ενδεικτικά, η Ν. Κεραμέως ανέφερε τα 100,6 εκατ. ευρώ για την Ανώτατη Εκπαίδευση, τα 561,2 εκατ. ευρώ για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια, Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, καθώς και την ενίσχυση, σε επίπεδο δράσεων, του ενιαίου τύπου ολοήμερου δημοτικού σχολείου, της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης, της ενισχυτικής διδασκαλίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, της ένταξης ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και προσφυγοπαίδων στο εκπαιδευτικό σύστημα, της μαθητεία ΕΠΑΛ, ΣΕΚ και ΙΕΚ.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα