Κυρανάκης: Σε τροχιά υλοποίησης το σχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες – Προχωρά η προμήθεια 125 ηλεκτρικών λεωφορείων
Ο αναπληρωτής υπουργός δεσμεύθηκε ότι το επόμενο καλοκαίρι «κανένα λεωφορείο στην Αθήνα δεν θα κυκλοφορεί χωρίς κλιματισμό»
Περισσότερα λεωφορεία, ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, νέα ψηφιακά εργαλεία και αυστηρότερη επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων περιλαμβάνει ο στρατηγικός σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως τον παρουσίασε ο αναπληρωτής υπουργός, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Η ενημέρωση αφορούσε τη σύμβαση για την προμήθεια 125 νέων ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων 12 μέτρων, τα οποία θα ενταχθούν στο στόλο της ΟΣΥ, στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού διαγωνισμού (Διακήρυξη υπ’ αρ. 21540/06.02.2025).
Νέα εποχή για τον στόλο – Από τα λεωφορεία του ’90 στα ηλεκτρικά οχήματα
Όπως ανέφερε ο κ. Κυρανάκης, η προμήθεια εντάσσεται στη συνολική προσπάθεια ανανέωσης του στόλου που ξεκίνησε το 2019, καθώς τότε «η πλειοψηφία των λεωφορείων ήταν κατασκευής της δεκαετίας του 1990».
Σήμερα, στην Αττική κυκλοφορούν ήδη 640 νέα οχήματα, μεταξύ των οποίων 100 λεωφορεία φυσικού αερίου Iveco 18 μέτρων, 200 Menarini, 140 ηλεκτρικά λεωφορεία, 100 Midi και 100 οχήματα 12 μέτρων.
Στη Θεσσαλονίκη, ο αριθμός των λεωφορείων έχει υπερδιπλασιαστεί, από 240 το 2019 σε 500 σήμερα, εκ των οποίων πάνω από το 50% είναι καινούρια.
Με την προσθήκη των 125 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων και επιπλέον 200 λεωφορείων της Κοινοπραξίας, ο συνολικός αριθμός νέων οχημάτων στην Αττική θα φθάσει τα 1.050, «όσα δηλαδή κυκλοφορούν καθημερινά στις ώρες αιχμής», όπως είπε ο υπουργός.
«Το καλοκαίρι του 2026 κανένα λεωφορείο χωρίς air condition»
Ο κ. Κυρανάκης δεσμεύθηκε ότι το επόμενο καλοκαίρι «κανένα λεωφορείο στην Αθήνα δεν θα κυκλοφορεί χωρίς κλιματισμό», ενώ έθεσε ως στόχο έως το 2027 η πρωτεύουσα να διαθέτει 1.500 νέας τεχνολογίας λεωφορεία και 3.200 οδηγούς.
Αναφορικά με τον διαγωνισμό των 125 οχημάτων, δήλωσε ότι εφόσον η σύμβαση υπογραφεί έως το τέλος Νοεμβρίου, η παράδοση θα γίνει έως το Πάσχα του 2026, ενώ σε περίπτωση καθυστέρησης «θα ενεργοποιηθούν οι προβλεπόμενες ρήτρες».
Ενίσχυση οδηγών – Προσλήψεις και νέα σχολή εκπαίδευσης
Το ενεργό δυναμικό της ΟΣΥ ανέρχεται σήμερα σε περίπου 3.100 οδηγούς, εκ των οποίων 390 έχουν τεθεί σε αδυναμία οδήγησης για λόγους υγείας.
Ο αναπληρωτής υπουργός ανακοίνωσε ότι εντός των επόμενων ημερών θα προκηρυχθεί μέσω ΑΣΕΠ διαγωνισμός για 300 νέους οδηγούς, ενώ για το 2026 προβλέπεται πρόσληψη επιπλέον 418 οδηγών.
Παράλληλα, η ΟΣΥ θα καλύπτει το σύνολο της δαπάνης εκπαίδευσης των νέων οδηγών μέσω δικής της σχολής, με ρήτρα παραμονής για πέντε έτη. «Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό ευρωπαϊκό πρόγραμμα», είπε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι εξετάζεται και αύξηση μισθών για την προσέλκυση προσωπικού.
Υποδομές φόρτισης και συντήρηση στόλου
Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, ο κ. Κυρανάκης τόνισε ότι οι υποδομές φόρτισης επαρκούν: λειτουργούν ήδη 120 φορτιστές (70+50) και θα προστεθούν άλλοι 50.
Πέντε αμαξοστάσια διαθέτουν ή θα αποκτήσουν σταθμούς φόρτισης, ενώ υπάρχει ήδη εκπαιδευμένο προσωπικό για τη συντήρηση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι μπαταρίες των νέων λεωφορείων θα καλύπτονται από εγγύηση αντικατάστασης 99 μηνών, ενώ η υφιστάμενη μίσθωση μέσω leasing «οδεύει προς ολοκλήρωση».
Τρόλεϊ: Μελέτη κόστους και σχέδιο σταδιακής αντικατάστασης
Ο αναπληρωτής υπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει σχέδιο πλήρους κατάργησης των τρόλεϊ, αλλά αναδιάρθρωση του δικτύου με βάση το κόστος και την αποδοτικότητα.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΑΣΑ, το κόστος λειτουργίας τρόλεϊ ανέρχεται σε 5,5 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο, έναντι 2,5 ευρώ για τα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Το υπουργείο προχωρά σε αποξήλωση παλαιών καλωδίων στο κέντρο Αθήνας και Πειραιά, με διατήρηση των δικτύων σε βασικούς άξονες (Συγγρού, Κηφισίας, Πατησίων).
Από τα 198 τρόλεϊ, όσα έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους θα αποσυρθούν, ενώ τα νεότερα θα συνεχίσουν να εξυπηρετούν γραμμές σε συνδυασμό με ηλεκτρικά λεωφορεία.
«Δεν θα υπάρξει μείωση δρομολογίων, αντίθετα θα έχουμε περισσότερα και με μικρότερο κόστος», διαβεβαίωσε ο υπουργός.
Νέα τηλεματική και αυστηρότερη επιτήρηση λεωφορειολωρίδων
Για την ενίσχυση της κυκλοφοριακής τάξης, έχουν ήδη τοποθετηθεί οι πρώτες 10 κάμερες στις λεωφορειολωρίδες, με ηλεκτρονική βεβαίωση παραβάσεων, ενώ προκηρύσσεται διαγωνισμός για 600 κάμερες εντός των λεωφορείων.
Παράλληλα, θα τεθεί σε λειτουργία ανανεωμένη εφαρμογή Τηλεματικής, με ακριβέστερη ενημέρωση για τις αφίξεις λεωφορείων, ώστε να μειωθεί ο χρόνος αναμονής των επιβατών.
Κριτική από την Αντιπολίτευση
Από τη συνεδρίαση της Επιτροπής δεν έλειψαν οι αντιπαραθέσεις.
Βουλευτές της Αντιπολίτευσης έθεσαν ερωτήματα για την επαρκή προετοιμασία των υποδομών φόρτισης, την οικονομική αποδοτικότητα των συμβάσεων και την έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδίου για τις αστικές συγκοινωνίες.
Η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα, έκανε λόγο για «πρόχειρο και αποσπασματικό σχεδιασμό», ενώ ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Αναστάσιος Νικολαΐδης, ζήτησε «σχέδιο που να υπερβαίνει τον κυβερνητικό κύκλο».
Από την πλευρά του ΚΚΕ, ο Χρήστος Κατσώτης, κατήγγειλε «εξοντωτικές βάρδιες» οδηγών και «συνεχή υποβάθμιση των συγκοινωνιών».
Το επόμενο βήμα
Η σύμβαση για την προμήθεια των 125 ηλεκτρικών λεωφορείων αναμένεται να υπογραφεί εντός του Νοεμβρίου, σηματοδοτώντας το επόμενο βήμα στον εκσυγχρονισμό του δικτύου αστικών συγκοινωνιών της χώρας.
Η παράδοση των οχημάτων, σύμφωνα με το υπουργείο, προγραμματίζεται έως το Πάσχα του 2026.
