ΛΙΝΑ ΜΕΝΔΩΝΗ: Τα στοιχήματα της «σιδηράς» κυρίας του Πολιτισμού

Η αξιοποίηση του Τατοΐου, το ΤΑΠ, αλλά και η συλλειτουργία του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με το ΕΜΠ

Δεν έχουν άδικο όσοι την αποκαλούν «σιδηρά» κυρία του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς έχει διατελέσει γενική γραμματέας επί δέκα ολόκληρα χρόνια στο υπουργείο, του οποίου σήμερα πλέον ηγείται ως υπουργός.

Η αρχαιολόγος Λίνα Μενδώνη είναι η μία από τις δύο εξωκοινοβουλευτικές επιλογές του Κυριάκου Μητσοτάκη μαζί με τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη προς υπουργοποίηση – και εδώ να σημειώσουμε ότι και οι δύο προέρχονται από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ, και μετά την υπουργοποίησή τους από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας η κα Φώφη Γεννηματά προχώρησε στη διαγραφή τους.

Χαρακτηριστικός ο τίτλος που έδωσε στο σχετικό ρεπορτάζ της η «Καθημερινή» αμέσως μετά την υπουργοποίησή της: «Στα ίδια μέρη θα ξαναβρεθούμε». Και αυτό καθώς τη βρίσκουμε αμετακίνητη στην οδό Μπουμπουλίνας διαρκώς κάτω από διάφορους τίτλους και επί θητείας οκτώ υπουργών, οι οποίοι μονίμως ζητούσαν τη γνώμη της σε ειδικά ζητήματα για τα οποία οι ίδιοι δεν είχαν την απαιτούμενη γνώση.

Στο ευρύ κοινό έγινε γνωστή από την υπόθεση της ανασκαφής στην Αμφίπολη, για την οποία κατηγορήθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ ότι «εργαλειοποίησε» το ταφικό μνημείο στον βωμό του successes story τού τότε πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά.

Σε συνέντευξή της που είχε παραχωρήσει στη «Lifo»στις 30/1/2017, είχε διαψεύσει τις εικασίες του ΣΥΡΙΖΑ, διευκρινίζοντας: «Όταν ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς επισκέφθηκε την Αμφίπολη, στις 12 Αυγούστου 2014, η τότε αξιωματική αντιπολίτευση έδωσε στο θέμα πολιτική διάσταση. Επρόκειτο για μια απλή επίσκεψη την ημέρα που ξεκινούσαν οι διακοπές του. Θεωρήθηκε ότι η αποκάλυψη του μνημείου ήταν μέρος του successstory Σαμαρά». Και συμπληρώνοντας στο ίδιο θέμα ανέφερε: «Το υπουργείο Πολιτισμού δεν έχει δώσει ώθηση ούτε στην έρευνα ούτε στην ανάδειξη του μνημείου, όχι για να γίνει επισκέψιμο αλλά ούτε και για την ουσιαστική προστασία του. Περάσανε από το ΚΑΣ δύο μελέτες, το 2015 και το 2016, που είχαμε δρομολογήσει εμείς ήδη από το 2014. Τον Νοέμβριο-Δεκέμβριο του 2015 εφαρμόστηκε μόλις το 30% της μίας μελέτης, που αφορούσε άμεσα σωστικά μέτρα, προκειμένου να μη σκεπαστεί ξανά το μνημείο με υπερκείμενα χώματα».Σήμερα ωστόσο είναι η ίδια υπουργός στο εν λόγω υπουργείο και περιμένουμε πολλά από έναν άνθρωπο που το γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα.

Η κα Μενδώνη είναι γεγονός ότι από τις πρώτες ημέρες που ανέλαβε τα ηνία του υπουργείου Πολιτισμού έδειξε τη δυναμική της, εστιάζοντας το ενδιαφέρον της σε κάθε θέμα σχετικό με τα νέα της καθήκοντα, από την αξιοποίηση του βασιλικού κτήματος του Τατοΐου, τον ανελκυστήρα της Ακρόπολης, το ΤΑΠ, αλλά και το μεγάλο στοίχημα της συλλειτουργίας (σ.σ. και όχι της ενοποίησης όπως λανθασμένα κυκλοφόρησε τις πρώτες ημέρες της θητείας) του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ώστε να δημιουργηθεί στην «πολυτάραχη» περιοχή ένας υπερτοπικός πολιτιστικός πόλος. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενέταξε το υπουργείο Πολιτισμού στις πρώτες επαφές-επισκέψεις του και ενημερώθηκε από την κα Μενδώνη για θέματα που αφορούν τον τομέα της, αποδεικνύοντας έτσι τη σημασία που αποδίδει ως  πρωθυπουργός στα θέματα του Πολιτισμού, για τον οποίο η χώρα μας πρέπει να είναι περήφανη.

Το who is who της νέας ΥΠ.ΠΟ.

Η Λίνα Μενδώνη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960. Είναι απόφοιτος του Αρσακείου Ψυχικού και πτυχιούχος των Τμημάτων Κλασικής Φιλολογίας, Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1988 αναγορεύθηκε με άριστα διδάκτωρ Αρχαιολογίας του ιδίου Πανεπιστημίου. Το 1987, παρακολούθησε ως υπότροφος του C.N.R.S. προδιδακτορικό κύκλο σπουδών στη Maisondel’Orient, στη Λυών. Το 1988, παρακολούθησε κύκλο μεταδιδακτορικών σεμιναρίων σε θέματα αρχαίας ελληνικής ονομαστικής στην Οξφόρδη με υποτροφία της Βρετανικής Αρχαιολογικής Σχολής της Αθήνας.

Το 1989 εντάχθηκε στο ερευνητικό δυναμικό του Κέντρου Ελληνικής και Ρωμαϊκής Αρχαιότητας του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, στο οποίο υπηρετεί μέχρι σήμερα σε θέση  Κυρίου Ερευνητή.

Είναι μέλος πολλών ελληνικών και διεθνών επιστημονικών οργανισμών, εταιρειών και ενώσεων. Διατελεί επικεφαλής και μέλος σε επιστημονικές ομάδες ευρωπαϊκών και διεθνών προγραμμάτων.

Πεδία των επιστημονικών της ενδιαφερόντων είναι η αρχαία ελληνική επιγραφική, η ιστορία και η τοπογραφία, η μελέτη του τοπίου ως πολιτιστικού αγαθού, η προστασία, ανάδειξη και διαχείριση του πολιτιστικού αποθέματος, η θεωρία και η πολιτική του Πολιτισμού.

Συγγραφέας μονογραφιών και μεγάλου αριθμού άρθρων σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων και συλλογικούς τόμους.  Συνεκδότρια πέντε συλλογικών τόμων.

Διετέλεσε Ειδική Επιστημονική Σύμβουλος στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, από το 1994 έως 1997, και στο Υπουργείο Αιγαίου, από το 1997 έως το 1999.

Από τον Μάρτιο 1999 έως τον Μάρτιο 2004 υπηρέτησε ως Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού. Από τον Νοέμβριο 2009 έως τον Ιανουάριο 2015, υπηρέτησε ως Γενική Γραμματέας των Υπουργείων Πολιτισμού και Τουρισμού και Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Είναι παντρεμένη με τον καθηγητή Παναγιώτη Δουκέλλη. Ο γιος τους, Νικόλας Δουκέλλης, είναι νομικός με εξειδίκευση στο οικονομικό έγκλημα.

Έχει τιμηθεί:

⇒Για τη συμβολή της στις πολιτιστικές σχέσεις Ελλάδος και Ιταλίας, από τον Πρόεδρο της Ιταλικής Δημοκρατίας με το παράσημο Commendatore (II Clase), OrdinedellaStelladellaSolidarietàItaliana (2003).

⇒Για τη συμβολή της στην προστασία του πολιτιστικού αποθέματος της Μονής του Σινά, από τον Αρχιεπίσκοπο Σιναίου με το παράσημο του τάγματος της Αγίας Αικατερίνης (2010).

⇒Για τη διαρκή στήριξη και βοήθειά της στον θρόνο του Αγίου Μάρκου, από τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας με το οφφίκιο της Αρχόντισσας Θησαυροφύλακος (2014).

⇒Για τη συμβολή της στην προστασία του πολιτιστικού αποθέματος της Μεσσηνίας, από τον Μητροπολίτη Μεσσηνίας με τον μεγαλόσταυρο της Ιεράς Μητροπόλεως (2016).

Διαβάστε επίσης