Λιπόθυμη η αγορά, σε απόγνωση οι έμποροι

Οι πολίτες –όπως αναδεικνύουν όλες οι έρευνες– μείωσαν τον εορταστικό προϋπολογισμό και αποταμιεύουν όσα περισσότερα χρήματα μπορούν 

Τα φετινά Χριστούγεννα και συνολικά η φετινή εορταστική περίοδος δεν συγκρίνεται με καμία στην μεταπολιτευτική ιστορία του τόπου. Ακόμη και στην περίοδο των μνημονίων, όπου κόπηκαν τα δώρα, η ανεργία είχε εκτοξευθεί στα ύψη και γενικά υπήρχε μία αναταραχή στην κοινωνία δεν είχε παρουσιαστεί τόσο μεγάλη ύφεση. Και ούτε ο τζίρος κυμάνθηκε σε τόσο χαμηλά επίπεδα.

Του Μ.Κ.E.

Βέβαια για να πούμε και του στραβού το δίκιο η αγορά είναι κλειστή. Και αυτό διότι μόνο τα σούπερ μάρκετ λειτουργούν με κανόνες αγοράς. Οι υπόλοιποι που εμπορεύονται τα προϊόντα τους είτε μέσω διαδικτύου, είτε με τη μέθοδο του click away σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εξισορροπήσουν την κατάσταση. Όχι μόνο για να ισοφαρίσουν την χασούρα των προηγούμενων μηνών, αλλά ούτε καν να έχουν έσοδα ικανά να πληρώσουν τα τρέχοντα μειωμένα ενοίκια. Όπως αναφέρουν οι έμποροι, η μείωση του τζίρου θα κλείσει στην καλύτερη περίπτωση στο -25% σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ δεν είναι λίγοι που εκτιμούν ότι ο τζίρος της επιχείρησης του θα φτάσει να είναι μέχρι και 40% κάτω από τέτοιες ημέρες τον τελευταίο μήνα του 2019.

Βέβαια κάποιοι θα ισχυριστούν ότι μείωση αυτή μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι τα φυσικά δίκτυα παραμένουν κλειστά, με βάση τα όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα, αλλά αυτός δεν είναι ο μοναδικός λόγος.  Αφενός μεν λόγω των περιοριστικών μέτρων οι πολίτες ανησυχούν, οπότε αποφασίζουν να κινηθούν στην αγορά για τα απολύτως απαραίτητα, αφετέρου δε αποταμιεύουν όσα περισσότερα μπορούν ανησυχώντας για την επόμενη ημέρα, στην μετά πανδημία εποχή.

ΑΠΟ ΤΩΡΑ ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΝΑ ΖΗΤΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗΣ ΤΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ ΓΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ

Πρόσφατη έρευνα αναδεικνύει πως 4 στους 10 καταναλωτές παγκοσμίως έχουν δει τα εισοδήματά τους να μειώνονται, ενώ η πλειοψηφία (60%) είναι πιο προσεκτικοί στο πώς ξοδεύει τα χρήματά της. Ήδη 41% των καταναλωτών έχουν μειώσει τις δαπάνες για μη βασικά προϊόντα, ενώ το 46% αναβάλλει την αγορά ή την αντικατάσταση προϊόντων υψηλής αξίας. Αυτές οι τάσεις καταδεικνύουν μια –δυνητικά– πιο υποτονική περίοδο εορταστικών αγορών στο τέλος του 2020, αφού το 42% των καταναλωτών, παγκοσμίως, σχεδιάζει να δαπανήσει λιγότερα χρήματα κατά τη διάρκεια της φετινής εορταστικής περιόδου από ό,τι πριν από έναν χρόνο.

Ακόμη πιο προσεκτικοί οι Έλληνες

Στην Ελλάδα τα παραπάνω ποσοστά ανεβαίνουν. Έτσι, 7 στους 10 Έλληνες ανέφεραν πως ο φετινός εορταστικός προϋπολογισμός θα είναι λιτός και θα αρκεστούν στα απαραίτητα έξοδα, με την πλειοψηφία των χρημάτων να κατευθύνεται για το εορταστικό τραπέζι. Έτσι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων ισχυρίστηκε ότι έχουν προϋπολογίσει έξοδα της τάξης των 200 ευρώ, όταν την περίοδο των μνημονίων ο εορταστικός προϋπολογισμός για τα δώρα και το τραπέζι ήταν στα 450 ευρώ. Αντίστοιχα, ως 400 ευρώ θα ξοδέψει φέτος μόνο ένας στους 4 Έλληνες (25%), έως 600 ευρώ  θα ξοδέψει το 5% και μόλις 1 στους 100 ανέφερε ότι θα ξοδέψει πάνω από 600 ευρώ.

Το 38% των καταναλωτών που θα διαθέσει μικρότερο budget συγκριτικά με πέρυσι δήλωσε πως το μειωμένο εισόδημα είναι ο πρωτεύων λόγος γι’ αυτή του την απόφαση. Ένας στους τρεις (ποσοστό 33%) ανέφερε ότι θα μειώσει τον προϋπολογισμό γιατί είναι απαισιόδοξος και προβληματισμένος για το μέλλον της οικονομίας.

Απαισιοδοξία για το μέλλον, η οποία επιβεβαιώνεται και από την έρευνα της  Ira Media, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της οποίας, παρά τα αισιόδοξα μηνύματα από το μέτωπο των εμβολίων που επηρεάζουν θετικά την ψυχολογία, η ανησυχία για την οικονομική κατάσταση της χώρας παραμένει, με τους καταναλωτές να εμφανίζονται διστακτικοί να πραγματοποιήσουν αγορές. Τάση η οποία δεν αποκλείεται να διατηρηθεί και το 2021. Και αυτό γιατί 4 στους 10 καταναλωτές (ποσοστό 37%) σε παγκόσμιο επίπεδο θεωρούν ότι η πανδημία θα συνεχίσει να επηρεάζει τη ζωή τους για τουλάχιστον έναν ακόμα χρόνο. Το ποσοστό αυτό εκτοξεύεται στο 43% στην Ευρώπη και στο 66% στην Ιαπωνία, με τους καταναλωτές στην Ινδία (19%) και την Κίνα (18%) να εμφανίζονται αισθητά πιο αισιόδοξοι, αναφέρει η έρευνα της ΕΥ.

Παράταση πληρωμών

Πριν καν εκπνεύσει το 2020 οι άνθρωποι της αγορά σκέφτονται τις πληρωμές του Απριλίου του 2021, καθώς έχουν συσσωρευτεί ένα σωρό υποχρεώσεις. Ήδη ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του ΕΒΕΠ, μέσω τηλεοπτικής εκπομπής ζήτησε από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Θόδωρο Σκυλακάκη, (βρέθηκαν στο ίδιο πάνελ) να εξετάσει η κυβέρνηση παράταση για τουλάχιστον 4 μήνες των μέτρων στήριξης σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις, παράταση της μείωσης του ΦΠΑ σε πληττόμενους κλάδους και κυρίως ένα «μορατόριουμ» σε ό,τι αφορά τις οφειλές και τις υποχρεώσεις που έχουν δημιουργηθεί, με ένα «κούρεμα» των χρεών και διακανονισμό τους σε 120 δόσεις και δη με κλιμακωτή αναλογία στο ύψος των δόσεων. Ακόμη, ζήτησε να υπάρξει μέριμνα ώστε να ισχύσει και για την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 1, 2 και 3 το μέτρο της μη επιστροφής του 50% στο Δημόσιο από τους δικαιούχους.

Στο ίδιο πάνελ και ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΒΕ, Γιώργος Καββαθάς, συμφώνησε με τον κ. Κορκίδη, λέγοντας ότι μία στις τρεις επιχειρήσεις είναι αντιμέτωπη με λουκέτο, υπερθεματίζοντας για αναγκαίο κούρεμα οφειλών από επιχειρήσεις, χρηματοδότηση της αγοράς και στήριξη της απασχόλησης, με πρόγραμμα για 100.000 θέσεις εργασίας. Όμως η απάντηση που έλαβαν δεν πρέπει να τους ικανοποίησε, καθώς ο κ. Σκυλάκακης αρνήθηκε με εύσχημο τρόπο, υποστηρίζοντας ότι «η κατανομή των περιορισμένων κονδυλίων στήριξης, πρέπει να γίνεται με βάση τις ανάγκες που υπάρχουν και προς στήριξη επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας. Σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις που έχουν δημιουργηθεί θα πρέπει να δούμε: πόσες δημιουργήθηκαν από την κρίση, τι χαρακτήρα και τι διάρκεια έχουν και ποιες δυνατότητες έχουν οι επιχειρήσεις για να τις αποπληρώσουν. Πρέπει να γίνει μια εξατομικευμένη διαχείριση, ώστε να σωθούν οι επιχειρήσεις που κινδυνεύουν. Οποιαδήποτε παρέμβαση δεν θα έχει γενικό χαρακτήρα, αυτό είναι σίγουρο».

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα