Με έργο του Αθανασίου, διαφημίζεται ο Κοντονής

Η «ακριβοθώρητη» Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη είναι έργο που παρέλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σχεδόν έτοιμο και με την υπογραφή του πρώην υπουργού Δικαιοσύνης της Ν.Δ. και σχεδόν τρία χρόνια μετά δεν το έχει ολοκληρώσει!

Δεν πέρασε ούτε μία εβδομάδα από τη συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Δικαιοσύνης κ. Κοντονή, όπου με περίσσεια σοβαρότητα μέμφθηκε τους δικηγόρους για το «βάλτωμα» της Ηλεκτρονικής Δικαιοσύνης –αφού δήθεν αυτοί δεν τη χρησιμοποιούν– και με την υπ’ αριθμ. 190/16-7-2018 πράξη του ο Πρόεδρος του Αρείου Πάγου όρισε την έναρξη της ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφων στα Ειρηνοδικεία Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Πειραιώς και άλλα περιφερειακά Ειρηνοδικεία της Αττικής.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Ανατρέχοντας, όμως, στις διατάξεις που αφορούν την Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη, διαπιστώνουμε ότι το πολυδιαφημιζόμενο έργο του κ. Κοντονή είναι ένα έργο που παρέλαβε η κυβέρνηση στην οποία συμμετέχει λίγους μήνες πριν ολοκληρωθεί και σχεδόν τρία χρόνια μετά δεν το έχει ολοκληρώσει!

Το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης είναι ένα έργο του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με προϋπολογισμό €10.973.450 και αντικείμενο την ανάπτυξη, εγκατάσταση, εφαρμογή και διαχείριση της ροής ποινικής και πολιτικής διαδικασίας, τον εμπλουτισμό των υπηρεσιών προς το κοινό και την υποβοήθηση των υποστηρικτικών λειτουργιών των δικαστηρίων.

Το 2014 η τελική σύμβαση

Το νομοθετικό πλαίσιο (ΠΔ 25/2012, ΠΔ 40/2013, ΠΔ 150/2013, ΠΔ 95/2014) και οι κατάλληλες ψηφιακές υποδομές υπήρχαν ήδη από το μακρινό 2012, αλλά η υποστήριξη της διαδικασίας από την πολιτεία και τις δικαστικές υπηρεσίες δεν ήταν η αναμενόμενη. Έτσι, την 21η Ιουλίου 2014 ο τότε υπουργός Δικαιοσύνης κ. Χαράλαμπος Αθανασίου υπέγραψε την τελική σύμβαση με την ανάδοχο του έργου Intrasoft International-Altec Integration, με καταληκτική ημερομηνία παράδοσης την 21 Οκτωβρίου 2015, και με βαριές ποινικές ρήτρες σε βάρος των αναδόχων σε περίπτωση καθυστέρησης.

Η παρούσα κυβέρνηση παρέλαβε το έργο στα μισά του, με τη χρηματοδότηση ήδη να «τρέχει» από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, ενώ λίγους μήνες πριν συνδυάστηκε μέσω του Μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του κ. Κοντονή, και του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκου Παππά, με άλλη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2010 ύψους 24,1 εκατ. ευρώ, που η α΄ φάση του αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2018 ενώ η β’ φάση του, προϋπολογισμού 19,5 εκατ. ευρώ, θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.

Σήμερα στο μεγαλύτερο Πρωτοδικείο της χώρας, στο Πρωτοδικείο Αθηνών, για να καταθέσει ένας δικηγόρος μια αγωγή θα πρέπει να πάει αξημέρωτα στο Κτίριο 2 και να πάρει το μαγικό «χαρτάκι» με τον αριθμό σειράς, να περιμένει να ανοίξει το αρμόδιο τμήμα στις 9 και να ολοκληρώσει την εργασία του έπειτα από 2-3 ώρες αναμονής, διαδικασία που φυσικά δεν θα επέλεγε εάν λειτουργούσε το σύστημα που ο υπουργός τον εγκαλεί ότι σαμποτάρει. Καλό θα ήταν λοιπόν ο κ. Κοντονής, στην επόμενη συνέντευξή του, να ενημερώσει για το ποιος τελικά ευθύνεται για τη μη ολοκλήρωση του έργου, για το εάν καταβλήθηκαν ποινικές ρήτρες σε περίπτωση που ευθύνεται ο ανάδοχος και για το εάν τελικά η λύση στην επιτάχυνση απονομής της δικαιοσύνης βρίσκεται στην τριχοτόμηση του Πρωτοδικείου και όχι στην εφαρμογή των ήδη ψηφισμένων νόμων, για τη μερική υλοποίηση των οποίων ο Στ. Κοντονής καμαρώνει.

Ο… καημός με τα νέα πρωτοδικεία

Αυτά όμως είναι ψιλά γράμματα για τον κύριο υπουργό, ο οποίος στο σχέδιο νόμου που κατέθεσε την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή αρχίζει να υλοποιεί την ίδρυση των δύο νέων πρωτοδικείων στην Αττική, που βρίσκει αντίθετο όλο τον νομικό κόσμο. Με τα άρθρα 1 και 5 του Ν. 1183/1981 (τα οποία και τροποποιούνται) προβλέπεται ότι συνιστώνται: α) Πρωτοδικείο Ανατολικής Αττικής, υπαγόμενο στο Εφετείο Αθηνών με έδρα το Χαλάνδρι και αρμοδιότητα στις περιφέρειες των Ειρηνοδικείων Χαλανδρίου, Αμαρουσίου, Κρωπίας, Μαραθώνος και Λαυρίου, και β) Πρωτοδικείο Δυτικής Αττικής, υπαγόμενο στο Εφετείο Αθηνών με έδρα το Περιστέρι και αρμοδιότητα στις περιφέρειες των Ειρηνοδικείων Περιστερίου, Ελευσίνος και Μεγάρων. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, σε ό,τι αφορά την έδρα των πρωτοδικείων, ο καθορισμός της συναρτάται με δεδομένα πραγματικά (ιδίως την ύπαρξη κατάλληλων κτηρίων που να μπορούν να στεγάσουν δικαστικές αίθουσες), τα οποία δεν είχε υπόψη του ο νομοθέτης κατά την ψήφιση του ν. 1183/1981 και τα οποία σαφώς έχουν μεταβληθεί μετά την πάροδο σχεδόν σαράντα ετών από τη θέση σε ισχύ του επίμαχου νόμου.

Σύμφωνα με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις, η έδρα των νέων πρωτοδικείων καθώς και κάθε άλλο διαδικαστικό θέμα θα καθοριστεί με προεδρικό διάταγμα, μετά από πρόταση του υπουργού Δικαιοσύνης, και όχι με υπουργική απόφαση, όπως προβλέπει ο σχετικός νόμος μέχρι σήμερα.

Οι διατάξεις αυτές δεν ήρθαν ποτέ σε δημόσια διαβούλευση, όπως διατείνονται όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, οι δικαστικές ενώσεις, οι δικηγορικοί σύλλογοι και οι σύλλογοι δικαστικών υπαλλήλων, αφήνοντας ευθέως αιχμές κατά του υπουργού για τη σπουδή που δείχνει να τριχοτομήσει την Ευελπίδων.

Παρά τις διεθνείς στατιστικές που καταδεικνύουν την ανάγκη «συμμαζέματος», τακτική που άλλωστε ακολουθήθηκε σφιχτά στη χώρα μας κατά τα τελευταία χρόνια με τις συγχωνεύσεις νοσοκομείων, σχολείων και λοιπών δημόσιων υπηρεσιών, ο υπουργός επιμένει να αγνοεί τις ανάγκες του σήμερα για να αφήσει το στίγμα του στο αύριο, εγκαταλείποντας το Πρωτοδικείο Αθηνών στη μοίρα του «ελλείψει κονδυλίων».

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα