Με μυστρί και με σκαμνί…

«Έτσι όπως πάνε τα πράγματα, βλέπω τούνελ στο βάθος του τούνελ», προφήτευε κάποτε ως «Τραμπάκουλας» ο Χάρρυ Κλυνν, αλλά μάλλον δεν φανταζόταν ποτέ ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα αποφάσιζε να βγει από το δικό της πολιτικό τούνελ εγκαινιάζοντας αυτοκινητόδρομους και οδικές σήραγγες, χρησιμοποιώντας ταυτόχρονα το δόρυ των εξεταστικών επιτροπών.

Με τις δημοσκοπήσεις να δείχνουν ότι το κυβερνών κόμμα έχει χάσει περίπου τη μισή δύναμή του, το Μέγαρο Μαξίμου πολιτεύεται σε έναν δρόμο που έχει δύο βασικές «παρόδους»: Από τη μία εγκαινιάζει έργα υποδομών που δεν είναι ιδιοκτησία μόνο της δικής του διακυβέρνησης προκειμένου να καλύψει τη γύμνια να παράξει ουσιαστικό έργο στους 30 μήνες που βρίσκεται στην εξουσία. Αφετέρου προκαλεί τη σύσταση πληθώρας εξεταστικών επιτροπών που –κατά τη γνώμη του– μπορούν να πλήξουν την αντιπολίτευση, αναδεικνύοντας ενδεχόμενα λάθη του παρελθόντος και να περάσουν στη λήθη οι σοβαρές στραβοτιμονιές του παρόντος.

Αυτές τις «στραβοτιμονιές» βλέπουν και οι ξένοι συνομιλητές της ελληνικής κυβέρνησης και με κάθε ευκαιρία αποδομούν τους κυβερνητικούς πανηγυρισμούς. Για παράδειγμα, την ώρα που ο Δημήτρης Τζανακόπουλος επαναλαμβάνει μονότονα τις τελευταίες ημέρες το αφήγημα της δήθεν συμφωνίας της Μάλτας λέγοντας ότι «προϋπόθεση για την εφαρμογή των μέτρων το 2019 είναι να έχουν συμφωνηθεί τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος», τα μαντάτα από την… Εσπερία αποπνέουν εντελώς διαφορετική αίσθηση.

Η Κριστίν Λαγκάρντ από τις Βρυξέλλες σε ομιλία της στο ινστιτούτο Bruegel είπε ότι «το Ταμείο δεν ζητά περισσότερη λιτότητα από την Ελλάδα, αλλά ζητά να εφαρμοσθούν τα μέτρα που έχουν αποφασισθεί από το 2016». Από την άλλη, η «Frankfurter Allgemeine Zeitung» ασκεί δριμεία κριτική στην ελληνική κυβέρνηση. Σε άρθρο της με τίτλο «Η Αθήνα παραπλανά τους δανειστές», η εφημερίδα της Φραγκφούρτης εκτιμά ότι «επειδή η κυβέρνηση στην Ελλάδα αναβάλλει τις εδώ και καιρό υπεσχημένες μεταρρυθμίσεις, υπάρχει ο κίνδυνος ανώμαλης προσγείωσης. Διότι το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης και δανεισμού για την Ελλάδα εκπνέει το 2018. Η χώρα απέχει ακόμη πολύ από έναν ελάχιστο βαθμό οικονομικής εξυγίανσης», σημειώνει η «FAZ», εκτιμώντας ότι σήμερα είναι αμφίβολο ότι το ελληνικό κράτος θα μπορεί να αναλάβει ξανά την πλήρη διαχείριση της οικονομίας μετά το τέλος του τρέχοντος προγράμματος.

 

Οι 6 αλήθειες για τα έργα

Στα κόμματα της αντιπολίτευσης και ειδικότερα στη Νέα Δημοκρατία, δεν κρύβουν την ενόχλησή τους για τον τρόπο με τον οποίο ο Αλέξης Τσίπρας «πουλάει» στους πολίτες την ολοκλήρωση των ζωτικών έργων υποδομής. Αυτό, μάλιστα, που λέγεται έντονα στην οδό Πειραιώς είναι ότι ο Αλ. Τσίπρας δείχνει πόσο «κακομαθημένο παιδαρέλι είναι και χωρίς σεβασμό στους προκατόχους του».

Η συγκυρία είναι τέτοια που τομεάρχης υποδομών της Ν.Δ. είναι ο Κώστας Καραμανλής, ανιψιός του πρώην πρωθυπουργού, που η συμβολή του και στα δύο έργα δεν αμφισβητείται. Επίσης κανείς δεν παραβλέπει το γεγονός ότι ανάμεσα σε Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ όσον αφορά στην πατρότητα των έργων υπήρχε σεβασμός και κρατούσαν τα προσχήματα ακόμα και σε περιόδους απόλυτης πολιτικής πόλωσης…

Η ιστορική σύγκριση…

Μοιραία γίνεται η σύγκριση των σημερινών φανφαρονισμών με αντίστοιχα γεγονότα του παρελθόντος, που όμως είχαν κι ένα μίνιμουμ στοιχείο εθνικής συναίνεσης και αποδοχής των πεπραγμένων των προκατόχων. Στα εγκαίνια, λ.χ., της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου το 2004, ο Κώστας Καραμανλής και ο Γιώργος Σουφλιάς είχαν προσκαλέσει τον Κώστα Σημίτη και τους πρώην υπουργούς του ΠΑΣΟΚ, και μάλιστα Σουφλιάς Λαλιώτης έκοψαν μαζί τις κορδέλες. Τελικά ο Κώστας Καραμανλής απουσίαζε και θεωρήθηκε από πολλούς ότι ήταν μία κίνηση αβρότητας απέναντι στον πρώην πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη.

Στο ίδιο μήκος κύματος ο Κώστας Λαλιώτης κατά τη διάρκεια των εγκαινίων του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» έκανε υπόμνηση (σ.σ. «για ιστορικής, πολιτικής και ηθικής τάξης», όπως είπε) στην προκήρυξη του διαγωνισμού για το νέο αεροδρόμιο που έγινε το 1991 και τον Σεπτέμβριο του 1993 είχε διαμορφωθεί και ουσιαστικά μονογραφηθεί από την κυβέρνηση της Ν.Δ. η Σύμβαση Παραχώρησης και Κατασκευής. Έκανε μάλιστα ο «πράσινος» υπουργός ιδιαίτερη μνεία «στη συμβολή του τότε πρωθυπουργού κ. Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, του αντιπροέδρου κ. Τζανή Τζανετάκη και των Υπουργών Στέφανου Μάνου και Αχιλλέα Καραμανλή».

Αλλά και στα εγκαίνια της Αττικής Οδού, ο Κ. Λαλιώτης ευχαρίστησε τους προκατόχους του στο ΥΠΕΧΩΔΕ, πρώην υπουργούς της Ν.Δ. Στέφανο Μάνο και Αχιλλέα Καραμανλή.

«Αλέξη, τα έργα δεν είναι δικά σου…»

Στη Ν.Δ. υπενθυμίζουν διά στόματος του τομεάρχη Κ. Καραμανλή πως αντιδρούσε ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση στα έργα που σήμερα με υπερηφάνεια εγκαινιάζει: «Καλό είναι να γνωρίζουμε πως τα έργα αυτά όταν ήρθαν στη Βουλή το 2007, και ιδίως το συγκεκριμένο έργο ο ΣΥΡΙΖΑ τότε, δυστυχώς, το καταψήφισε για περιβαλλοντολογικούς λόγους», δηλώνει ο κ. Καραμανλής και σκιαγραφούν 6 μεγάλες αλήθειες για τα έργα.

1] Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ διοργανώνει κομματικές φιέστες για τα εγκαίνια των 4 αυτοκινητόδρομων στην προσπάθειά της να οικειοποιηθεί τα μεγάλα έργα. Ξεχνά, όμως, πρώτα απ’ όλα, το προφανές: ότι τέτοιας κλίμακας έργα ο χρόνος δημιουργίας τους υπερβαίνει κατά πολύ τον χρόνο διάρκειας μιας κυβέρνησης. Συνήθως, ένα μεγάλο έργο άλλοι το σχεδιάζουν, άλλοι το δημοπρατούν, άλλοι το κατασκευάζουν και άλλοι το εγκαινιάζουν.

2] Οι 4 μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι ξεκίνησαν το 2008 από την κυβέρνηση Καραμανλή. Σταμάτησαν το 2011, λόγω της οικονομικής κρίσης. Η κυβέρνηση Σαμαρά επανεκκίνησε τα έργα το 2013, μετά από πολύμηνες και εξαιρετικά δύσκολες διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους και τις 43 εμπλεκόμενες τράπεζες.

3] Ο ΣΥΡΙΖΑ, ως αξιωματική αντιπολίτευση, δεν ψήφισε τις συμβάσεις παραχώρησης στη Βουλή. Πολέμησε, μάλιστα, για πολλά χρόνια, αυτά τα έργα (βλ. κίνημα «Δεν Πληρώνω»), τα οποία τώρα με κομματικά πανηγύρια εγκαινιάζει.

4] Με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και τη διαπραγμάτευση Βαρουφάκη τα έργα ουσιαστικά ξανασταμάτησαν το πρώτο εξάμηνο του 2015, λόγω της στάσης πληρωμών του Δημοσίου, των capital controls και της συνδεόμενης με αυτές τις εξελίξεις κατάρρευσης των εισροών κοινοτικών κονδυλίων από το ΕΣΠΑ.

5] Μετά τις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015, η κυβέρνηση προσπάθησε, μέσω του ΕΣΠΑ, να δώσει κάποιες ενέσεις ρευστότητας στις κοινοπραξίες. Όμως, τα χρονοδιαγράμματα είχαν εκτροχιαστεί και δεν μπορούσε να καλυφθεί το χαμένο έδαφος. Βασιζόμενοι σε όλες αυτές τις καθυστερήσεις και επικαλούμενοι ότι τα έργα θα βγουν εκτός χρονοδιαγράμματος, οι εργολάβοι ζήτησαν από το Δημόσιο αποζημιώσεις. Το υπουργείο Υποδομών έδωσε στις κοινοπραξίες περίπου €500.000.000 ως αποζημιώσεις και πριμ επιτάχυνσης για να παραδοθούν τα έργα εντός του νέου χρονοδιαγράμματος. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών, στην Ολυμπία Οδό δόθηκαν €215.000.000, στην Ιόνια Οδό €174.000.000 και στον Ε-65 €67.500.000.

6] Το θράσος της κυβέρνησης είναι τέτοιο ώστε επικαλείται ότι οι εργολάβοι είχαν ζητήσει στο πλαίσιο της τελευταίας διαπραγμάτευσης ακόμα μεγαλύτερες αποζημιώσεις (1,2 δισ. ευρώ) και ξεχνώντας αυτό το πανωπροίκι των 500.000.000 ευρώ κάνει λόγο για δήθεν εξοικονόμηση(!) πόρων.

Σε κάθε περίπτωση, από τη Ν.Δ. ξεκαθαρίζουν ότι δεν χαρίζουν σε κανέναν –και προπάντων στον ΣΥΡΙΖΑ– την πατρότητα των 4 αυτοκινητοδρόμων. Είναι έργα που όπως λένε σχεδιάστηκαν και ξεκίνησαν από την κυβέρνηση Καραμανλή και επανεκκίνησαν με την κυβέρνηση Σαμαρά και πως εντέλει τα έργα ανήκουν στους Έλληνες, και η Νέα Δημοκρατία χαίρεται που, παρά τις καθυστερήσεις και τα εμπόδια, τα έργα αυτά παραδίδονται τελικά προς χρήση.

Τα άλλα κόμματα

Θέση στα εγκαίνια των οδικών αξόνων από τον Αλ. Τσίπρα και την προσπάθεια να οικειοποιηθεί η κυβέρνηση τα έργα πήραν και τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης. Εκ μέρους της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και ως υπεύθυνος της Κ.Ο. του κόμματος για Ενέργεια, Περιβάλλον και Υποδομές ο Γιάννης Μανιάτης δήλωσε ότι η Ολυμπία Οδός που εγκαινιάστηκε ανήκει στον ελληνικό λαό και πως οι οδικοί άξονες για τους οποίους κόπηκαν κορδέλες «σχεδιάστηκαν και προκηρύχτηκαν με διεθνείς διαγωνισμούς ως συγχρηματοδοτούμενα έργα από τις αρχές του 2001».

Στο γεγονός ότι οι οδικοί άξονες κόστισαν επιπλέον 4 δισ. ευρώ από το προϋπολογισθέν ποσό επικεντρώνεται η κριτική του Σταύρου Θεοδωράκη. «Οι τέσσερις νέοι οδικοί άξονες που εγκαινιάζονται αυτές τις μέρες», δήλωσε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του Ποταμιού, «είχαν πει ότι θα μας στοιχίσουν 1,8 δισ. και τελικά το κόστος τους ξεπέρασε τα 6 δισ.! Σχεδόν 2 ΕΝΦΙΑ επιπλέον!».

Ο Στ. Θεοδωράκης συμπληρώνει ότι το κόστος εκτοξεύτηκε και λόγω της ανικανότητας και της αργοπορίας του… Δημοσίου, προβλέποντας ωστόσο πως «όπως και σε κάθε άλλη σπατάλη και κακοδιαχείριση δημόσιου χρήματος, δεν θα ψάξουμε για ευθύνες», ούτε για τις καθυστερήσεις (Μαλιακός – Κλειδί και Κόρινθος – Καλαμάτα θα έπρεπε να ήταν έτοιμοι το 2012, ο Ε65 και η Ιονία Οδός το 2013 και Ελευσίνα – Πάτρα το 2014)  θα τιμωρηθεί κανείς.

Πασχαλινό βαρελότο αποπροσανατολισμού οι εξεταστικές

Αφού οι επικοινωνιακές παραστάσεις εγκαινίων στην περιφέρεια έλαβαν τέλος, στον ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζουν την αντεπίθεσή τους στη μεγάλη σκηνή της Βουλής για τη συζήτηση ακόμη μίας εξεταστικής, αυτήν τη φορά για την υγεία. Είναι προφανές ότι αναζητείτο ένα πασχαλινό βαρελότο αποπροσανατολισμού της κοινής  γνώμης από τη φοροκαταιγίδα και τα διαρκή μέτρα λιτότητας. Επομένως, η δοκιμασμένη «φάμπρικα» των εξεταστικών όπου πολύς ντόρος γίνεται (βλ. δάνεια κομμάτων και ΜΜΕ) αλλά το αποτέλεσμα είναι μηδέν εις το πηλίκο επαναλαμβάνεται συχνά-πυκνά. Η αρχή για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ. έγινε, όπως προαναφέρθηκε, με τις δανειοδοτήσεις των κομμάτων και συνεχίστηκε με την υπόθεση του Γιάννου Παπαντωνίου. Συγκεκριμένα, η εξεταστική για τους εξοπλισμούς της περιόδου του πρώην υπουργού Οικονομικών και Άμυνας του ΠΑΣΟΚ ήδη ξεκίνησε τις εργασίες της υπό την προεδρία του πρώην υπουργού Δικαιοσύνης Νίκου Παρασκευόπουλου και, με βάση το χρονοδιάγραμμα, μέχρι το τέλος Ιουνίου θα πρέπει να έχει καταλήξει σε συμπέρασμα. Με βάση την περιρρέουσα ατμόσφαιρα είναι πολύ πιθανό η εξεταστική για τους εξοπλισμούς να καταλήξει σε παραπομπή του κ. Παπαντωνίου, κάτι που θα βοηθήσει την κυβέρνηση να πανηγυρίσει ότι κυνηγά τη διαπλοκή.

Η τελευταία εξεταστική που πέρασε από τη Βουλή ήταν αυτή για τα πεπραγμένα στον χώρο της υγείας από το 1997 έως το 2014. Η κυβέρνηση Τσίπρα ζητά να ερευνηθούν οι πολιτικές ευθύνες για τις δαπάνες στον χώρο της υγείας, για την πώληση του «Ερρίκος Ντυνάν», για τα χρήματα του ΚΕΕΛΠΝΟ και ό,τι άλλο μπορεί να σκεφθεί ο συριζαϊκός νους. Όμως όλως τυχαίως εξαιρεί το 1996, όπως επίσης και τα τελευταία δύο χρόνια. Το 1996 γραμματέας στο υπουργείο Υγείας ήταν ο Παναγιώτης Κουρουμπλής, ενώ υπουργός Υγείας στην πρώτη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν το ίδιο πρόσωπο.

Λάβρος για το «Ντυνάν» ο Αλέξης

Χαρακτηριστικό της σημασίας που δίνει ο ΣΥΡΙΖΑ και ιδιαίτερα ο πρωθυπουργός στις εξεταστικές επιτροπές ήταν ο χρόνος που αφιέρωσε κατά τη συζήτηση στη Βουλή, για την υπόθεση του «Ερρίκος Ντυνάν».

«Δημόσιο νοσοκομείο πέρασε στα χέρια ιδιωτών», τόνισε με στόμφο ο Αλέξης Τσίπρας.

Το γεγονός ότι το νοσοκομείο πέρασε στα χέρια της Τράπεζας Πειραιώς, που με τη σειρά της κληρονόμησε χρέος του νοσοκομείο από τη Marfin ύψους 80 εκατ. ευρώ –χρέος το οποίο προφανώς έβαλε στην τσέπη ο «εγκέφαλος» του «Ερρίκος Ντυνάν», Ανδρέας Μαρτίνης, και για τον λόγο αυτό… σιτίζεται στις φυλακές Κορυδαλλού– δεν αναφέρθηκε από τον πρωθυπουργό. Ξέχασε επίσης να πει ότι η όλη διαδικασία έγινε με αποφάσεις δικαστηρίων και είχε ως αποτέλεσμα αυτό το νοσοκομείο, αντί να βάλει λουκέτο, να βρίσκεται εν ζωή παρέχοντας υπηρεσίες υγείας.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα