Με το… ρόπαλο του «ΗΡΑΚΛΗ» η ρευστότητα στην αγορά

Τι φέρνει το κυβερνητικό σχέδιο για την απομείωση των «κόκκινων» δανείων επιχειρήσεων και νοικοκυριών και πού βάζει αστερίσκους η ΕΚΤ

Έστω κι αν το κυβερνητικό σχέδιο «ΗΡΑΚΛΗΣ» για την αναδιάρθρωση των «κόκκινων» δανείων δεν προκάλεσε τη… γενναιότητα που έδειξαν τα αντιπολιτευόμενα κόμματα στην περίπτωση του νομοσχεδίου για την ψήφο των αποδήμων, η ψήφιση του νομοθετήματος την Πέμπτη στη Βουλή έκανε πράξη ακόμη μία προεκλογική δέσμευσή της για θεραπεία της μακροχρόνιας παθογένειας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.

Του Δημήτρη Τζιβελέκη

Με τον νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών «Πρόγραμμα παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων» εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν επιτέλους οι προϋποθέσεις, ώστε οι επιχειρήσεις να μπορέσουν να χρηματοδοτήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια, δημιουργώντας δουλειές και σταθερά εισοδήματα στην εγχώρια οικονομία, ενώ τα νοικοκυριά θα βρουν ρευστότητα για να χρηματοδοτήσουν τις ανάγκες τους, αφού σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών το σχέδιο βασίζεται στους επενδυτές και δεν επιβαρύνει τον φορολογούμενο.

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι ξένοι επενδυτές και γενικότερα οι αγορές, οι οποίοι εκτιμούν ότι μέσα από το σχέδιο θα ανοίξει ο δρόμος για χορήγηση ρευστότητας στην αγορά και την πραγματική οικονομία, έτσι ώστε η Ελλάδα να πετύχει υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης.

Εκτός ισολογισμών 30 δισ. ευρώ 

Μέσω των κρατικών εγγυήσεων που ανέρχονται σε 12 δισ. ευρώ, οι τράπεζες, τους επόμενους 18 μήνες, θα βγάλουν από τους ισολογισμούς τους μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα συνολικού ύψους τουλάχιστον 30 δισ. ευρώ. Μέσω αυτών των συναλλαγών οι δείκτες καθυστερήσεων μέσα στο επόμενο 12μηνο εκτιμάται πως θα υποχωρήσουν κατά 50%, από τα σημερινά επίπεδα του 43%.

Η Alpha Bank θα συμμετάσχει στο «ΗΡΑΚΛΗΣ» με την τιτλοποίηση προβληματικών χορηγήσεων ύψους 12 δισ. ευρώ που έχει ανακοινώσει, η Eurobank με 7,3 δισ. ευρώ, η Εθνική Τράπεζα με 6 δισ. ευρώ το λιγότερο, και η Τράπεζα Πειραιώς με τουλάχιστον 4 δισ. ευρώ σε πρώτη φάση.

Στην προκειμένη περίπτωση, τα επισφαλή στοιχεία του ενεργητικού των τραπεζών μεταφέρονται σε ένα όχημα ειδικού σκοπού, το οποίο εκδίδει τρεις σειρές τίτλων, που αποπληρώνονται από τις ανακτήσεις:

>>Τα senior ομόλογα, που αναμένεται να αντιπροσωπεύουν περί το 30% του τιτλοποιημένου χρέους, το οποίο είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα ανακτηθεί από την ανεξάρτητη εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείρισή του. Οι τίτλοι αυτοί θα είναι εγγυημένοι από το ελληνικό Δημόσιο και θα παραμείνουν στα βιβλία των τραπεζών. Μέσω της κρατικής εγγύησης όμως θα απελευθερωθούν δεσμευμένα σήμερα κεφάλαια, καθώς θα θεωρούνται από τον επόπτη ως στοιχεία μηδενικού κινδύνου.

>>Τους mezzanine τίτλους, μεγάλο μέρος των οποίων θα πρέπει να πουληθεί σε επενδυτές ή να διανεμηθεί δωρεάν σε μετόχους. Τα ομόλογα αυτά θα αποπληρώνονται από τις ανακτήσεις μετά την εξόφληση των senior τίτλων.

>>Τους junior τίτλους, το 50%+1 των οποίων θα πρέπει να διατεθεί σε τρίτους. Αποτελούν τις προβλέψεις που έχουν ήδη σχηματίσει οι τράπεζες για τα δάνεια.

Το νομοσχέδιο προβλέπει την πληρωμή προμήθειας από τις ελληνικές τράπεζες, στη βάση των ασφαλίστρων κινδύνου (CDS) των εγχώριων ομολόγων, ενώ θέτει αυστηρά κριτήρια για την επιλογή και την αξιολόγηση των διαχειριστών, οι οποίοι θα κινδυνεύουν με έξωση από το σχήμα αν οι ανακτήσεις τους δεν είναι οι αναμενόμενες.

Μέσω των κρατικών εγγυήσεων που ανέρχονται σε 12 δισ. ευρώ, τους επόμενους 18 μήνες οι τράπεζες θα βγάλουν από τους ισολογισμούς τους μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα συνολικού ύψους τουλάχιστον 30 δισ. ευρώ

Ναι με αστερίσκους από την ΕΚΤ

Σημειώνεται πως η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έκανε δεκτό το πρόγραμμα «ΗΡΑΚΛΗΣ», αλλά με κάποιες υποσημειώσεις. Στη γνωμοδότηση που εξέδωσε η ΕΚΤ εκτιμά ότι ορισμένες διατάξεις του σχεδίου νόμου ενδέχεται να δημιουργήσουν νομική αβεβαιότητα και θα μπορούσαν να αναδιατυπωθούν αποτελεσματικά προς ενίσχυση της σαφήνειας και μείωση των κινδύνων.

Είναι ιδιαιτέρως σημαντικό να περιγραφούν με επαρκή σαφήνεια στο σχέδιο νόμου ή στη δευτερογενή νομοθεσία που πρόκειται να εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότησή του οι ακόλουθες πτυχές του, καθώς όλες τους θα επηρεάζουν την ικανότητα εκτέλεσης της εγγύησης του Δημοσίου και, συνεπώς, και την εν γένει αποτελεσματικότητα του προγράμματος: α) οι ημερομηνίες θέσης σε ισχύ και λήξης της εγγύησης του Δημοσίου, και β) οι ειδικότεροι κανόνες υποβολής αιτημάτων για χορήγηση εγγύησης του Δημοσίου.

Ειδικότερα, η ΕΚΤ θεωρεί κομβικό σημείο την αποσαφήνιση της ακριβούς διαδικασίας που θα ακολουθείται από την υποβολή αιτήματος κατάπτωσης της εγγύησης ως την καταβολή του ποσού της, κατά τρόπο που θα διασφαλίζει την ιδιότητα της εγγύησης ως καταβλητέας «σε πρώτη ζήτηση» κατά τα οριζόμενα στο σχέδιο νόμου. Περαιτέρω αποσαφήνιση ζητά η ΕΚΤ και στους ειδικότερους κανόνες που αφορούν την παρακολούθηση των τιτλοποιήσεων που λαμβάνουν χώρα βάσει των διατάξεων του ψηφισθέντος νόμου, τα συναφή απαιτούμενα έγγραφα και τη συχνότητα της παρακολούθησης.

Η ΕΚΤ συνιστά να δημιουργηθεί ειδική ανεξάρτητη οντότητα αξιολόγησης για να παρακολουθεί τη συμμόρφωση της εγγύησης με τους προβλεπόμενους όρους έκδοσής της, τις ενέργειες του διαχειριστή και τα γεγονότα που θα προκαλούν κατάπτωση της εγγύησης.

Τέλος, η ΕΚΤ ζητεί να γίνει σαφέστερη αναδιατύπωση της διάταξης περί ολοσχερούς εξόφλησης του κεφαλαίου των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας πριν από την εξόφληση του τόκου των ομολογιών μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας στο πλαίσιο της προτεραιότητας πληρωμών (waterfall structure).

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα