Μεγάλο το δίχτυ της προστασίας των πυρόπληκτων (…αλλά και με μεγάλες «τρύπες»)

Στο μικροσκόπιο της «Α» η βασική πεντάδα  μέτρων οικονομικής στήριξης που αποφάσισε η κυβέρνηση για όσους επλήγησαν από την πύρινη λαίλαπα

Με τις πυρκαγιές να συνεχίζουν το καταστροφικό έργο τους σε όλη την επικράτεια, το Μέγαρο Μαξίμου διά των αρμόδιων υπουργείων άνοιξε ήδη τη βεντάλια των μέτρων στήριξης προκειμένου να βοηθήσει την αναγέννηση, κυριολεκτικά από τις στάχτες τους, των τοπικών κοινωνιών και των ανθρώπων που είδαν τις περιουσίες τους να γίνονται βορά της πύρινης λαίλαπας.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Διαβάζοντας κάποιος την ομολογουμένως μακρά λίστα των δράσεων και των χρηματοδοτικών εργαλείων (βλ. Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ΕΛΓΑ, ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, «πράσινο κρατικό ομόλογο» κ.ά.), που επιστρατεύτηκαν για την ανακούφιση των πυρόπληκτων, θα διαπιστώσει ότι το κυβερνητικό «πνεύμα» είναι πρόθυμο. Δεν λείπουν, ωστόσο, οι αστερίσκοι για το κρίσιμο μέγεθος, για το αν δηλαδή η… σαρξ του κρατικού προϋπολογισμού είναι δυνατή να «σηκώσει» το δημοσιονομικό βάρος που η φυσική καταστροφή δημιούργησε.

Θυμίζεται ότι από τα μέτρα που αποφασίστηκαν για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων των περιοχών που πλήττονται από τις πυρκαγιές ξεχωρίζουν:

1] H καταβολή ακατάσχετων αποζημιώσεων για τις πρώτες ανάγκες των νοικοκυριών και για οικοσκευή που έχει καθοριστεί ως ακολούθως:  α) στα €600 για κάθε νοικοκυριό που έχει πληγεί η κύρια κατοικία του, β) σε επιπλέον της προηγούμενης ενίσχυση €600 αν οι πληττόμενες οικογένειες είναι πολύτεκνες, γ) σε επιπλέον €600 τα οποία θα λάβουν οι πληγείσες οικογένειες για κάθε μέλος τους που είναι άτομο με ειδικές ανάγκες, δ) σε οικονομική ενίσχυση μέχρι €6.000 ανά νοικοκυριό, για την επισκευή ή την αντικατάσταση οικοσκευής της κύριας πληγείσας οικίας, και ε) σε οικονομική ενίσχυση €4.500 σε άτομα που υπέστησαν αναπηρία από τραυματισμό στη φυσική καταστροφή.

2] Η παροχή στεγαστικής συνδρομής σε φυσικά και νομικά πρόσωπα για την αποκατάσταση κτιρίων και κτιριακών εγκαταστάσεων εντός της οριοθετημένης περιοχής μέχρι του ποσού των €150.000, η οποία συνίσταται σε ένα μίγμα 80% δωρεάν κρατικής αρωγής + 20% άτοκου δανείου με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.

3] Η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ του έτους κατά τη διάρκεια του οποίου επήλθε η καταστροφή για εκείνα τα κτίσματα μετά του αναλογούντος σε αυτά οικοπέδου που αποδεδειγμένα έχουν ολοσχερώς καταστραφεί ή υποστεί λειτουργικές ζημιές που τα καθιστούν μη κατοικήσιμα.

4] Η αναστολή πληρωμής για έξι μήνες όλων των εκκρεμών, βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων φορολογικών υποχρεώσεων, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τα φυσικά πρόσωπα που πλήττονται.

5] Η ρύθμιση και αναστολή ασφαλιστικών εισφορών των πληττόμενων επιχειρήσεων με πρόβλεψη α) κεφαλαιοποίησης των καθυστερούμενων μέχρι το τέλος του προηγούμενου της φυσικής καταστροφής μήνα ασφαλιστικών εισφορών (μετά των προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων), β) αναστολής καταβολής των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών για 6 μήνες, αρχής γενομένης από την 1η του μήνα κατά τον οποίο συνέβη η φυσική καταστροφή (χωρίς υπολογισμό κατά το διάστημα αυτό προσθέτων τελών ή άλλων προσαυξήσεων), και γ) δοσοποίησης των οφειλομένων μετά το 6μηνο σε 12-24 μηνιαίες δόσεις.

Η ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΚΑΝΑΛΙ, ΑΛΛΑ ΑΥΤΟ ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΤΟΥ ΘΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΜΙΑ ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ ΟΧΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΩΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΠΙΣΤΟΛΗΠΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Ο ΕΓΓΥΗΤΗΣ 

Αρκούν;

Εύκολη απάντηση στο ερώτημα αν όλα τα παραπάνω αρκούν για να επουλώσουν τις πληγές των πυρόπληκτων κι αν τελικά παρέχουν ένα επαρκές δίχτυ προϋποθέσεων ώστε αυτοί άνθρωποι να ξαναρχίσουν τη ζωή τους δεν υπάρχει. Η δυσκολία δεν αφορά μόνο το μέχρι ποιου σημείου μπορεί να υπερβάλει τον δημοσιονομικό εαυτό της η πολιτεία, αλλά και την αδυναμία προσδιορισμού μίας εύλογης ανά περίσταση αποζημίωσης. Κι αυτά ακριβώς είναι τα σημεία όπου μπαίνουν οι όποιοι αστερίσκοι κριτικής για το αναγγελθέν κυβερνητικό πακέτο μέτρων.

Ένας τέτοιος αστερίσκος είναι κατ’ αρχάς το αν αρκούν τα πρώτα €600 σε ένα νοικοκυριό π.χ. τριών ατόμων που πρέπει να αγοράσει τα χρειώδη των πρώτων ημερών όχι μόνο σε επίπεδο σίτισης αλλά και σε επίπεδο ένδυσης/υπόδησης  απλώς και μόνο για να μην κυκλοφορούν τα πυρόπληκτα μέλη του εν λόγω τυχαίου νοικοκυριού ρακένδυτα.

Αντίστοιχος αστερίσκος μπαίνει και στο μέτρο που αφορά την παροχή στεγαστικής συνδρομής στους πληγέντες από τις πυρκαγιές. Εδώ οι αιτιάσεις επικεντρώνονται σε δύο σημεία. Το πρώτο είναι το όριο των €150.000 που θέτει το μέτρο και το οποίο θεωρείται κατά κάποιους σχετικά χαμηλό υπό το πρίσμα της σύμμετρης αποζημίωσης της αξίας κάποιων από τα κατεστραμμένα οικήματα και κτιριακές εγκαταστάσεις που υπερβαίνει το πλαφόν.

Το δεύτερο σημείο είναι ότι η στεγαστική συνδρομή θα περάσει αναγκαστικά από το τραπεζικό κανάλι, αλλά αυτό με τη σειρά του θα δημιουργήσει μία νέα γενιά δανειοληπτών όχι απαραιτήτως με την αντίστοιχη πιστοληπτική ικανότητα.

Αυτό βέβαια δεν… πολυκαίει τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, καθώς το 20% του εκάστοτε δανείου θα δίνεται με την εγγύηση του δημοσίου, αλλά δεν αναιρεί και το δανειακό βάρος του πυρόπληκτων που θα βρεθούν να χρωστούν στον… κύριο Πιτσιλή (σ.σ. ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων) μέχρι και €30.000 κατά ανώτατο όριο.

Μπαίνει, τέλος, ο μεγάλος αστερίσκος της χρονικής διάρκειας των απαλλαγών των αποδεδειγμένα πυρόπληκτων από την υποχρέωση πληρωμής των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεών τους.

Εδώ, το ερώτημα είναι ένα, σαφές και εύλογο: μετά την πάροδο της περιόδου «χάριτος» των έξι μηνών που προβλέπουν τα μέτρα, οι πυρόπληκτοι θα πάψουν να είναι πυρόπληκτοι και θα έχουν ανακτήσει τα εισοδήματά τους, ώστε να παραμείνουν φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμεροι; Η απάντηση είναι εξαιρετικά ασαφής…

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα