Μελέτη SAS: Το αλμανάκ των τάσεων που θα κυριαρχήσουν στην αγορά το 2022

Η υιοθέτηση ηθικών κανόνων στη συνεχώς αυξανόμενη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης θα αποτελέσει μεταξύ άλλων το φετινό επιτακτικό αίτημα των κοινωνιών και των καταναλωτών προς τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις

Με την έλευση κάθε καινούργιου έτους κυρίαρχη ευχή είναι να αποδειχτεί ο… ερχόμενος καλύτερος από αυτόν που έφυγε. Δεδομένου ότι το 2022 έχει να «συναγωνιστεί» τα δυστοπικά –ελεώ κορωνοϊού– 2020 και 2021, η «δουλειά» του φαντάζει ευκολότερη αλλά δεν είναι. Κι αυτό διότι οι κυβερνήσεις παγκοσμίως θα πρέπει και φέτος να στύψουν τα μυαλά τους για το πώς θα αντιμετωπίσουν όχι μόνο τις αναζωπυρώσεις της πανδημίας αλλά και σοβαρότατες προκλήσεις όπως η κλιματική αλλαγή, ο έλεγχος της τεχνητής νοημοσύνης και οι κίνδυνοι που «γεννιούνται» από τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Επιμέλεια: Νίκος Τσαγκατάκης

Την σκιαγράφηση αυτών των παγκόσμιας κλίμακας προκλήσεων αποπειράθηκε στη τελευταία έκθεσή της η SAS, μία από τις πλέον γνωστές πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των analytics και της Τεχνητής Νοημοσύνης. Στο ιδιότυπο αλμανάκ που φιλοτέχνησαν οι αναλυτές της SAS για το πώς θα επηρεαστούν οι επιχειρηματικοί και κοινωνικοί ιστοί ανά τον κόσμο από την επιδραστικότητα των αλμάτων της τεχνολογίας και της μετάλλαξης του κλίματος, αναφέρονται χαρακτηριστικά τα εξής:

1] Η ευσυνειδησία της τεχνητής νοημοσύνης

Η τεχνητή νοημοσύνης αποτελεί πλέον κομμάτι της καθημερινότητας και το αποτύπωμά της σε αυτήν θα μεγεθύνεται όσο περνούν τα χρόνια. Στο περιθώριο ωστόσο αυτής της εξέλιξης θα αποτελεί παράλληλη αναγκαιότητα η ύπαρξη ευσυνειδησίας στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ώστε να απαντώνται με επάρκεια τα ηθικά ζητήματα που απορρέουν από την ανάπτυξή της, όπως είναι ο κίνδυνος ενσωμάτωσης φυλετικών και σεξιστικών προκαταλήψεων (biases) στους αλγόριθμους αλλά και η αναγνώριση προσώπου. Σύμφωνα με τη μελέτη της SAS, η ρύθμιση της τεχνητής νοημοσύνης αποτελεί μια ευκαιρία για την Ε.Ε. να προωθήσει τη δίκη της ατζέντα για την κατοχύρωση ηγετικής θέσης στην παγκόσμια ψηφιακή αγορά και να θέσει ένα ακόμη παγκόσμιο πρότυπο, όπως έκανε με επιτυχία μέσω του GDPR. Νέοι κανονισμοί όπως αυτοί που προωθεί η ΕΕ μετουσιώνουν την έννοια της ηθικής τεχνητής νοημοσύνης από ένα πλαίσιο κανονισμών σε δημιουργία αξιόπιστων και «διαφανών» (transparent) επιχειρηματικών μοντέλων. Κατά τη διάρκεια του 2022, η υιοθέτηση πιο υπεύθυνων πρακτικών τεχνητής νοημοσύνης θα αποτελέσει κύριο μέρος της στρατηγικής και των προγραμμάτων καινοτομίας πολλών εταιρειών και το σημαντικότερο θέμα συζήτησης με τους πελάτες. Οι εταιρείες που έχουν ήδη υιοθετήσει πιο υπεύθυνες διαδικασίες θα αποκτήσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, η τεχνητή νοημοσύνη δίνει τη δυνατότητα για μεγαλύτερη εξατομίκευση σε πολλαπλά επίπεδα, από τη διαμόρφωση προσωποποιημένων προσφορών για τον πελάτη μέχρι εξατομικευμένη θεραπεία ασθενών βασισμένη σε παράγοντες όπως τα γονίδια, το περιβάλλον και ο τρόπος ζωής. Αυτό όμως προϋποθέτει τη διάδοση των Model Ops, έτσι ώστε οι επιχειρήσεις να αναπτύσσουν και να παρακολουθούν αποτελεσματικά τα μοντέλα μηχανικής μάθησης, με το κατάλληλο πλαίσιο διακυβέρνησης.

2] Οι προκλήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας

Η εκτίμηση που κυριαρχεί είναι ότι καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022 το λιανεμπόριο θα «δει» ακόμη μεγαλύτερη μείωση των αποθεμάτων, υψηλή ζήτηση και «out-of-stocks. Και αυτό αποτελεί την τοπ πρόκληση για τους εμπόρους που αν θέλουν να κρατηθούν στην επιχειρηματική ζωή θα πρέπει να ανταποκριθούν γρήγορα στις δυσλειτουργίες της εφοδιαστικής αλυσίδας και στις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των πελατών. Πώς μπροέι να επιτευχθεί αυτό; Σύμφωνα με τη SAS, αν αξιοποιηθούν σωστά οι πληροφορίες από τα analytics που προέρχονται από την εφοδιαστική αλυσίδα και την καταναλωτική ζήτηση.

3] Η διαχείριση κινδύνου στην εφοδιαστική αλυσίδα

Αν και η απάτη στην εφοδιαστική αλυσίδα δεν είναι κάτι καινούργιο, το 2022 το ζήτημα αυτό θα αποτελέσει μια μεγάλη πρόκληση σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι γεγονός ότι η COVID έχει οδηγήσει σε αύξηση των φαινομένων απάτης, καθώς υπάρχουν πολύ λιγότεροι φυσικοί έλεγχοι των αποθεμάτων και των καταστημάτων. Οι επιχειρήσεις έχουν σταματήσει να δίνουν την ίδια βαρύτητα στη διαχείριση κινδύνου στην εφοδιαστική αλυσίδα και οι απατεώνες και τα κυκλώματα δεν χάνουν την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν αυτή την κατάσταση. Τα analytics καθοδηγούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς δίνουν έμφαση στις διαδικασίες των προμηθειών, όπως είναι ο εντοπισμός της νοθείας προσφορών και η τήρηση των όρων των συμβάσεων.

4] Η κλιματική αλλαγή και το ντόμινο μια πιθανής κατάρρευσης

Πέρα από το προφανές των αλλεπάλληλων φυσικών καταστροφών που είδαμε το 2021 (βλ. πλημμύρες στη Γερμανία, πυρκαγιές στην Ελλάδα, χιονοθύελλες στην Ισπανία), η κλιματική αλλαγή έχει σημαντικό αντίκτυπο ακόμη και στη χορήγηση δανείων και τις επενδύσεις. Θυμίζεται ότι τον περασμένο Σεπτέμβρη η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δημοσίευσε τα σαφή και αδιαμφισβήτητα αποτελέσματα ενός climate stress test, που διενεργήθηκε για πρώτη φορά για το σύνολο της ευρωπαϊκής οικονομίας και αφορούσε κυρίως τραπεζικά ιδρύματα. Το συμπέρασμα αυτού του τεστ αντοχής ήταν αποκαρδιωτικό καθώς υπογράμμιζε ότι η κλιματική αλλαγή μπορεί να προκαλέσει πιθανή κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού συστήματος, δημιουργώντας «ντόμινο» εάν ένας σημαντικός τραπεζικός παράγοντας χρεοκοπήσει.

Υπό αυτό το πρίσμα το 2022 θα είναι έτος δράσης για τις περισσότερες επιχειρήσεις και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στην Γηραιά Ήπειρο, καθώς θα τεθούν σε εφαρμογή οι νέες απαιτήσεις δημοσιοποίησης στοιχείων για το κλίμα και τη βιωσιμότητα. Παράλληλα θα οριστούν ειδικοί κανονισμοί για τους τραπεζικούς φορείς και τον κλιματικό κίνδυνο, συμπεριλαμβανομένων ακόμη και των climate stress tests σε επίπεδο Ε.Ε.. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα πρέπει να ενισχύσουν σημαντικά τις διαδικασίες analyticsγια να αντιμετωπίσουν όλα τα παραπάνω ζητήματα. Η εξασφάλιση πολλών νέων δεδομένων, η ανάπτυξη νέων μοντέλων, η παραγωγή νέων αναφορών και η εφαρμογή νέων προσομοιώσεων για νέα, μελλοντικά σενάρια είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που απαιτούνται για να στηρίξουν τις διαδικασίες συμμόρφωσης και στρατηγικού σχεδιασμού.

5] Η εμπειρία του χρήστη και ένας κόσμος χωρίς cookies

Όπως εξηγούν οι άνθρωποι της SAS, το 2021 η επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού οδήγησε σε ένα υβριδικό μοντέλο διάδρασης με τους πελάτες, και ακολούθως, σε επαναπροσδιορισμό της διαμόρφωσης, διαχείρισης και βελτιστοποίησης εμπειρίας πελάτης για τις επιχειρήσεις. Καθώς τα third-party cookies δεν υπάρχουν πια, οι marketers πρέπει πλέον να βασιστούν στα δεδομένα που διαθέτουν: τα δικά τους πρωτογενή δεδομένα. Είναι πλέον σίγουρο ότι οι φιλόδοξες στρατηγικές δεδομένων θα επικρατήσουν.

«Έξυπνες» τεχνολογίες, δυνατές εμπειρίες, ψηφιακή εμπιστοσύνη, αυτοματοποίηση και παραδόσεις. Η COVID επιτάχυνε τις αλλαγές προς μια digital-first οικονομία, όπου οι καταναλωτές αναμένουν πραγματικά εξατομικευμένες εμπειρίες – όλες τροφοδοτούμενες από τα δεδομένα καταναλωτών. Το 2022, τα προηγμένα analytics (όπως η τεχνητή νοημοσύνη) και η αυτοματοποιημένη λήψη αποφάσεων στο μάρκετινγκ θα παίζουν ακόμη πιο σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση προδραστικής και όχι αντιδραστικής πελατοκεντρικής στρατηγικής, ενώ όσες εταιρείες δεν έχουν κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση, έως το 2030, θα μείνουν πίσω.

6] Η… περιέργεια στο εργασιακό περιβάλλον

Είναι πια δεδομένο ότι το 2022, το εργασιακό περιβάλλον θα είναι πιο ευέλικτο από ποτέ. Μετράμε ήδη δύο χρόνια σε αυτόν τον νέο τρόπο εργασίας, και είναι φυσικό να υπάρχουν νέες προσδοκίες. Η ευελιξία είναι η νόρμα. Επίσης, μια νέα αξία έκανε την εμφάνισή της και ήρθε για να μείνει: Η περιέργεια.

Η περιέργεια βοηθά τις επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν κρίσιμες προκλήσεις – από τη βελτίωση της εργασιακής εμπειρίας έως τη δημιουργία χώρων εργασίας που προωθούν την καινοτομία. Η περιέργεια θα είναι η πιο περιζήτητη επαγγελματική δεξιότητα το 2022, επειδή οι εργαζόμενοι με περιέργεια συμβάλλουν ενισχύουν τη διακράτηση εργαζομένων, ακόμα και στο σύγχρονο περίπλοκο εργασιακό περιβάλλον

Οι εταιρείες θα πρέπει να είναι έτοιμες να αξιοποιήσουν πλήρως τις ευκαιρίες του ευέλικτου εργασιακού περιβάλλοντος και να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους που ελλοχεύουν σε αυτό, όπως είναι η κόπωση των εργαζομένων και η αποστασιοποίηση αυτών. Θα πρέπει να προετοιμαστούν και μετασχηματίσουν τις διαδικασίες τους σε ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας, να καλλιεργήσουν την ανθεκτικότητα του προσωπικού μακροπρόθεσμα, με παροχές που σχετίζονται με την υγεία τους και όχι μόνο την απόδοσή τους, να επιδιώξουν την ταχύτερη επίτευξη των στόχων διαφορετικότητας και συμπερίληψης μέσω υποχρέωσης λογοδοσίας για τους στόχους αυτών και να υποστηρίξουν την ανάπτυξη ενός υβριδικού, ανθρωποκεντρικού, μοντέλου εργασίας που θα προωθεί την συνεργατικότητα.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα