Μεταναστευτικό: Αποτελέσματα, αλλά και “σκιές” για τη Frontex

Εκτός από τα καλά νέα της αποτελεσματικότερης φύλαξης των θαλασσιών συνόρων, υπάρχουν και οι καταγγελίες για τη λειτουργία της FRONTEX που αφορά το ζήτημα των φερόμενων push-backs

Με τον ίδιο τρόπο που η κυβέρνηση Μητσοτάκη χρεώνεται συγκεκριμένες παλινωδίες στη διαχείριση του μεταναστευτικού, ειδικά στην αρχή της «γαλάζιας» διακυβέρνησης (βλ. κατάργηση του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής που είχε συσταθεί το 2016, μεταφορά αρμοδιοτήτων στο Προστασίας του Πολίτη, επανασύσταση ως αυτόνομο υπουργικό χαρτοφυλάκιο το 2020, αγορά πλωτού φράγματος που δεν βοήθησε κ.λπ.), θα πρέπει να της πιστωθεί ότι έκανε πράξη μια βασική προτεραιότητα του προγράμματός της για το καυτό ζήτημα.

Κι αυτή ήταν η ενίσχυση της φύλαξης των ελληνικών –ταυτόχρονα και ευρωπαϊκών– συνόρων, ιδίως των θαλασσίων, με ένα νέο ολοκληρωμένο σχέδιο που θα έθετε την ευρωπαϊκή δύναμη υπό ελληνική διοίκηση με ξεκάθαρους επιχειρησιακούς κανόνες δράσης. Συγκεκριμένα, το σχέδιο περιελάμβανε την καλύτερη αξιοποίηση των δυνάμεων της Frontex, δηλαδή του Οργανισμού Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής, την εντατικοποίηση των περιπολιών του λιμενικού σώματος με παράλληλη αναβάθμιση του υλικοτεχνικού του εξοπλισμού, και την πλήρη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων με απόλυτη διαφάνεια.

Η δουλειά που εν τέλει έγινε αποτυπώνεται στην κατακόρυφη πτώση των μεταναστευτικών ροών στη χώρα μας το δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου του 2020. Σύμφωνα με τις στατιστικές καταγραφές των υπηρεσιών της Frontex, το εξεταζόμενο διάστημα σημειώθηκαν περί τις 17.000 παράνομες διελεύσεις, αριθμός μειωμένος σε ποσοστό 74% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Μόνο τον Οκτώβριο καταγράφηκαν περίπου 1.050 διελεύσεις και η αντίστοιχη μείωση συγκριτικά με τον Σεπτέμβριο ανέρχεται στο 25%. Μάλιστα, οι περισσότερες από αυτές έγιναν στο έδαφος και όχι στη θάλασσα και προέρχονται από το Αφγανιστάν, τη Συρία και την Τουρκία και καταγράφονται στις πύλες της Ανατολικής Μεσογείου – μεταξύ των οποίων ασφαλώς και η Ελλάδα.

Αντίστοιχα μειωμένες αλλά όχι σε τόσο θεαματικό ποσοστό είναι οι παράνομες διελεύσεις και στη Δυτική Μεσόγειο (13.309 «περάσματα», -36%). Η μείωση αυτή είχε ως αποτέλεσμα την υποχώρηση των συνολικών ροών στην Ευρώπη κατά 21%, ωστόσο το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι την ίδια περίοδο (Ιανουάριος-Οκτώβριος) εκτοξεύεται η αύξηση των ροών στην Κεντρική Μεσόγειο (28.424 διελεύσεις, +137%) και τα Δυτικά Βαλκάνια (19.707 διελεύσεις, +122%).

Αυτά είναι τα καλά νέα, διότι εσχάτως προέκυψαν και σκιές για τη λειτουργία της FRONTEX που αφορά το ζήτημα των φερόμενων push-backs, δηλαδή των παράνομων κατά το διεθνές δίκαιο επαναπροωθήσεων στο Αιγαίο. Το θέμα ήρθε στην επιφάνεια έπειτα από ένα ρεπορτάζ του γερμανικού περιοδικού «Der Spiegel», που ισχυρίζεται ότι το ελληνικό λιμενικό έχει πραγματοποιήσει αρκετές επιχειρήσεις «αναχαίτισης» λέμβων στις οποίες επιβαίνουν πρόσφυγες και μετανάστες, υπό την ανοχή –σε κάποιες περιπτώσεις και με τη συμμετοχή–  του ευρω-οργανισμού Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής.

Τα ερωτηματικά που, ωστόσο, γεννιούνται αφορούν και την ουσία και το τυπικό, το «γράμμα» του διεθνούς δικαίου. Στο αν, δηλαδή, μία χώρα έχει δικαίωμα να αποτρέπει την παραβίαση των θαλασσίων συνόρων της, αλλά και το αν ένας ευρωπαϊκός φορέας που συγκροτήθηκε για να κάνει ακριβώς αυτήν τη δουλειά παρανομεί απροκάλυπτα, όπως λένε οι Γερμανοί του «Der Spiegel».

Το σίγουρο είναι ότι το θέμα έχει ουρά, καθώς το θέμα συζητιέται έντονα στο Ευρωκοινοβούλιο, με τον επικεφαλής της Frontex, Φαμπρίς Λετζέρι, να εμφανίζεται άλλοτε να αρνείται τα καταγγελλόμενα κι άλλοτε να τα παραδέχεται εμμέσως ρίχνοντας όμως την ευθύνη στην Ελλάδα.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα