Νέα σελίδα για τη Θέμιδα με τα e-δικόγραφα

Ένα αίτημα ετών έγινε πραγματικότητα, καθώς από τη Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2016 άρχισε η λειτουργία του «Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων για τη Διοικητική Δικαιοσύνη» (ΟΣΔΔΥΔΔ) στο Διοικητικό Πρωτοδικείο της Αθήνας και τα άλλα διοικητικά δικαστήρια της επικράτειας.

Ρεπορτάζ: Πωλίνα Βασιλοπούλου

Πρόκειται για μία «επανάσταση» στη λειτουργία των διοικητικών δικαστηρίων της χώρας. Κι αυτό διότι αλλάζει και διαμορφώνεται βάσει συγκεκριμένων προτύπων ο τρόπος καταχώρισης των δικογράφων. Συγκεκριμένα αλλάζει εκ διαμέτρου και προς το καλύτερο η τυποποίησης των βιβλίων, των κατηγοριών εγγράφων και των επιμέρους αντικειμένων όλων των διοικητικών δικαστηρίων της επικράτειας. Στόχος του νέου συστήματος μέσω αυτής της τυποποίησης είναι ο ταχύτερος προσδιορισμός των δικογράφων και εν τέλει μια συνολική πιο ολοκληρωμένη διαχείριση των δικαστικών υποθέσεων. Οι αρμόδιοι των διοικητικών δικαστηρίων ευελπιστούν ότι με τη λειτουργία του νέου συστήματος θα επιταχυνθεί κατά πολύ η απονομή της διοικητικής δικαιοσύνης.

Στο έγγραφο του Διοικητικού Πρωτοδικείου προς τον Δικηγορικό Σύλλογο της Αθήνας, με την οποία γνωστοποιείται η λειτουργία του συστήματος, ζητείται η κατανόηση για τυχόν δυσλειτουργίες και επισημαίνεται πως το αποτέλεσμα του έργου αυτού θα έχει άμεσο αντίκτυπο στη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας των δικηγόρων. Πλέον λόγω της ηλεκτρονικής κατάθεσης των δικογράφων οι δικηγόροι υποχρεούνται να αναγράφουν την ηλεκτρονική τους διεύθυνση (e-mail), και επιπλέον ένα από τα παρακάτω στοιχεία, ΑΦΜ/ΔΟΥ, ΑΜΚΑ, Αριθμό Ταυτότητας, Αριθμό Διαβατηρίου, όσον αφορά φυσικά πρόσωπα, σύνδικους πτώχευσης, εκκαθαριστές κ.λπ., ενώ, όταν πρόκειται για εταιρείες θα πρέπει να αναγράφουν μόνο ΑΦΜ/ΔΟΥ.

Επιπλέον, οι δικηγόροι θα πρέπει να ενσωματώνουν στο δικόγραφο συνοπτική έκθεση στην οποία να αναγράφονται εκτός των προβλεπόμενων (περ. δ΄ 1 αρθ. 45 ΚΔΔ) και τα εξής στοιχεία: η γενική κατηγορία (π.χ. ν. 702/77: λοιπές διαφορές) και το ειδικό αντικείμενο (π.χ. διαγραφή από τα μητρώα ασφαλισμένων) του δικογράφου, όπως αναφέρονται στη λίστα «αντικείμενα διοικητικών πρωτοδικείων», η οποία είναι αναρτημένη στον διαδικτυακό τόπο: www.adjusitice.gr/webcenter/portal/dprotodikeioath. Επίσης, πρέπει να περιλαμβάνουν στις χρηματικές διαφορές το ακριβές ποσό το οποίο αποτελεί το αντικείμενο της ένδικης διαφοράς και συγκεκριμένα στις φορολογικές/τελωνειακές και δημοτικής φορολογίας διαφορές το ποσό του κύριου φόρου, δασμού, προστίμου κ.λπ., βάσει του οποίου προσδιορίζεται η αρμοδιότητα.

Παράλληλα, λόγω του νέου συστήματος θα πρέπει οι δικηγόροι μαζί με κάθε δικόγραφο να προσκομίζουν πλέον και ένα αντίγραφο της προσβαλλόμενης πράξης, ενώ θα μπορούν να ενημερώνονται για την πορεία των υποθέσεων και από τον διαδικτυακό τόπο: www.adjusitice.gr/webcenter/portal/dprotodikeioath, πηγαίνοντας στην «παρακολούθηση υπόθεσης» και πληκτρολογώντας τον «αριθμό εισαγωγικού δικογράφου» και τον «κωδικό».

Εκκρεμούν χιλιάδες υποθέσεις
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα διοικητικά δικαστήρια της χώρας είναι πολλά και έχουν οδηγήσει (αν και τα τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί) να εκκρεμούν χιλιάδες υποθέσεις ενώπιον της Διοικητικής Δικαιοσύνης. Συνολικά δηλαδή οι εκκρεμότητες στα διοικητικά δικαστήρια πρώτου και δεύτερου βαθμού αγγίζουν τις 300.000 υποθέσεις.

Συγκεκριμένα, εκκρεμούν στα διοικητικά πρωτοδικεία 269.935 υποθέσεις από τις οποίες 51.138 έχουν προσδιοριστεί να δικαστούν τους επόμενους μήνες, για 197.691 δεν έχει προσδιοριστεί δικάσιμος, ενώ για 21.106 αναμένεται η έκδοση απόφασης. Στα εφετεία η συνολική εκκρεμότητα ανέρχεται σε 39.952 από τις οποίες 18.551 έχουν ήδη προσδιοριστεί να δικαστούν, 15.517 δεν έχουν προσδιοριστεί ακόμη, ενώ εκκρεμούν στα χέρια των δικαστών 5.884 υποθέσεις.

Ωστόσο, πέραν από τη λειτουργία του νέου συστήματος, που σίγουρα θα δώσει «ανάσα» στη λειτουργία των διοικητικών δικαστηρίων, για να λυθεί το πρόβλημα και να αρχίσουν να «τρέχουν» οι υποθέσεις πρέπει να υπάρξουν και προσλήψεις δικαστικών υπαλλήλων καθώς τα κενά ανέρχονται περίπου στα 400! Επιπλέον, για να βελτιωθεί η απόδοση της ελληνικής διοικητικής δικαιοσύνης θα πρέπει να βρεθούν λύσεις και για την άθλια κατάσταση που επικρατεί στις κτιριακές υποδομές καθώς τα διοικητικά δικαστήρια της χώρας στεγάζονται σε επί το πλείστον άθλια κτίρια.

Συγκεκριμένα, τα κτίρια που στεγάζουν τα διοικητικά δικαστήρια της χώρας (30 στον αριθμό) έχουν σοβαρά ζητήματα ασφάλειας με αποτέλεσμα να είναι επικίνδυνα για τους δικαστές, τους δικαστικούς υπαλλήλους και τους πολίτες, που καθημερινά προσέρχονται σε αυτά. Στην πλειοψηφία τους τα διοικητικά δικαστήρια στεγάζονται σε… πολυκατοικίες, με αποτέλεσμα να μην είναι εύκολο να αναγνωριστούν από τους πολίτες, ενώ ουδέποτε έχει γίνει από τους αρμόδιους καταγραφή και αξιολόγησή τους από πλευράς τεχνικής, οικονομικής και λειτουργικής των κτιρίων.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα