ΝΕΟ ΕΣΠΑ: Γαλαντόμο και με έμφαση στην ανάπτυξη της περιφέρειας

Το Εταιρικό Σύμφωνο Περιφερειακής Ανάπτυξης, όπως πλέον ονομάζεται, έχει συνολικό προϋπολογισμό 26,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων μόνο τα 5,3 δισ. είναι η εθνική συνεισφορά, ενώ τα υπόλοιπα 20,9 δισ. ευρώ είναι η ευρωενωσιακή «προικοδότηση»

Μπορεί οι περισσότεροι στο ευρύτερο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης να ζουν και να αναπνέουν για τη στιγμή που θα εισρεύσουν στην ελληνική οικονομία τα κονδύλια του ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης, ωστόσο η Ελλάδα έχει στη φαρέτρα της ακόμη ένα πολλά υποσχόμενο χρηματοδοτικό εργαλείο.

Επιμέλεια: Νίκος Τσαγκατάκης

Ο λόγος για το νέο ΕΣΠΑ ή Εταιρικό Σύμφωνο Περιφερειακής Ανάπτυξης, όπως πλέον ονομάζεται, το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει ως επιταχυντής της αναπτυξιακής ανάκαμψης της χώρας μετά την επέλαση της πανδημίας.

Το νέο ΕΣΠΑ έχει συνολικό προϋπολογισμό 26,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων μόνο τα 5,3 δισ. είναι η εθνική συνεισφορά, ενώ τα υπόλοιπα 20,9 δισ. ευρώ είναι η ευρωενωσιακή «προικοδότηση». Το Εταιρικό Σύμφωνο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, διακριτά προγράμματα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό με ενισχυμένους πόρους, για την πολιτική προστασία, τη δίκαιη ενεργειακή μετάβαση (αφορά τις λιγνιτικές περιοχές), το πρόγραμμα Περιβάλλον, Κλιματική Αλλαγή και Ενέργεια, καθώς και νέο Πρόγραμμα για την Ανταγωνιστικότητα με δράσεις ενίσχυσης των επιχειρήσεων.

Αν για κάτι ξεχωρίζει η νέα εκδοχή του ΕΣΠΑ είναι αυτό που καταδεικνύει και η ίδια η ονομασία του, δηλαδή η έμφαση που δίνεται στην περιφερειακή ανάπτυξη. Χαρακτηριστική είναι, για παράδειγμα, η χρηματοδοτική ενίσχυση των δεκατριών Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΠΕΠ), στα οποία κατανέμονται πόροι ύψους 8,1 δισ. ευρώ (από 5,9 δισ. ευρώ στην τρέχουσα περίοδο).

Ωστόσο, πέρα από τα 13 ΠΕΠ, στο νέο ΕΣΠΑ προβλέπονται σημαντικές επενδύσεις με κοινοτική χρηματοδότηση σε κομβικά τομεακά προγράμματα, με τα προϋπολογιζόμενα κονδύλια να κατανέμονται ως εξής:

>>Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή: €4,1 δισ.

>> Ανταγωνιστικότητα: €3,8 δισ.

>> Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή: €3,6 δισ.

>> Μεταφορές: €2,2 δισ.

>> Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση: €1,6 δισ.

>> Ψηφιακός Μετασχηματισμός: €943 εκατ.

>> Πολιτική Προστασία: €714 εκατ.

>> Αλιεία, Υδατοκαλλιέργεια και Θάλασσα: €455 εκατ.

Οικονομική ανάταξη και στοχοθεσία

Αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα μας ήταν η πρώτη μεταξύ των κρατών-μελών τής Ε.Ε., που υπέβαλε πρώτη στην Κομισιόν το σχέδιό της και σύμφωνα με τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη η έγκαιρη έγκριση του Εταιρικού Συμφώνου και των τομεακών και περιφερειακών προγραμμάτων που θα ακολουθήσουν, θα επιτρέψουν την απρόσκοπτη συνέχιση της χρηματοδότησης της οικονομίας χωρίς κενά ανάμεσα στις δύο διαδοχικές προγραμματικές περιόδους, ενισχύοντας έτσι τη δυναμική ανάταξη της ελληνικής οικονομίας μετά την πανδημία.

Μία ανάταξη που στοχεύεται να έρθει μέσω του οικονομικού μετασχηματισμό της χώρας, επενδύοντας στην ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων, την «πράσινη μετάβαση», τις πολυτροπικές υποδομές μεταφορών, την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, τις χωρικές πολιτικές.

Σε αδρές γραμμές, οι επιμέρους στόχοι του νέου ΕΣΠΑ αφορούν:

1] Την ενίσχυση της επιχειρηματικής καινοτομίας με την παροχή κινήτρων για αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων και νέων ιδεών από υφιστάμενες και νεοφυείς επιχειρήσεις.

2] Την επένδυση στο τουριστικό οικοσύστημα.

3] Την ενίσχυση παραγωγικών επενδύσεων με έμφαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό (Industry 4.0) και σε φιλικές προς το περιβάλλον διαδικασίες και προϊόντα.

4] Την ενίσχυση της συνδεσιμότητας με ευρυζωνική πρόσβαση υψηλών ταχυτήτων.

5] Την προσαρμογή δεξιοτήτων ανθρώπινου δυναμικού.

6] Την προώθηση της αυτονομίας με χρήση των ΑΠΕ για αυτοπαραγωγή και συστημάτων αποθήκευσης.

7] Την μετάβαση των νησιών σε καθαρές μορφές ενέργειας.

8] Την αντιμετώπιση κινδύνων και καταστροφών, προστασία του περιβάλλοντος.

9] Την επεξεργασία αποβλήτων, ενημέρωση των πολιτών για τη διαλογή στην πηγή, για την ανακύκλωση, για την κυκλική οικονομία και τον περιορισμό της χρήσης πλαστικών.

10] Την εξοικονόμηση, επανάχρηση νερού.

11] Την ολοκλήρωση/αναβάθμιση υποδομών οδικών μεταφορών στην ηπειρωτική και νησιωτική χώρα.

12] Τις σιδηροδρομικές μεταφορές και ειδικότερα την ηλεκτροκίνηση, καθώς και την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου και διασυνοριακών συνδέσεων.

13] Τις θαλάσσιες μεταφορές, εν προκειμένω την εξασφάλιση σταθερών, διαρκών και αξιόπιστων συνδέσεων για τις άγονες γραμμές, τη χρήση καθαρών καυσίμων.

14] Τις επενδύσεις σε συστήματα διαχείρισης ασφάλειας στην εναέρια κυκλοφορία.

15] Την αύξηση της απασχόλησης του ανθρώπινου δυναμικού και βελτίωση της απασχολησιμότητας, παρεμβάσεις για τη διευκόλυνση της πρόσβασης στην αγορά εργασίας με έμφαση σε ανέργους, ΑμεΑ κ.ά.

16] Τη βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών και της ποιότητας των προγραμμάτων σπουδών, αύξηση της συμμετοχής των ενηλίκων στη μαθησιακή διαδικασία.

17] Τη μείωση της παιδικής φτώχειας, μετάβαση από την ιδρυματική φροντίδα στη φροντίδα σε επίπεδο κοινότητας, κοινωνική ένταξη για περιθωριοποιημένους πολίτες.

18] Την υγειονομική κάλυψη, με έμφαση στην πρόληψη, την ψυχική υγεία και τη μακροχρόνια φροντίδα.

19] Τις ολοκληρωμένες παρεμβάσεις στις αγροτικές περιοχές, με έμφαση σε ορεινές, νησιωτικές και παράκτιες περιοχές.

Επί των διαδικαστικών, τώρα, από το περιβάλλον του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «έρχεται» η πληροφόρηση ότι η διαβούλευση Αθήνας-Βρυξελλών προβλέπεται να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο, ώστε τον Οκτώβριο να ακολουθήσει η επίσημη υποβολή των προγραμμάτων.

Αυτό που σε κάθε περίπτωση μένει ως απόσταγμα είναι η πολυποικιλότητα των προγραμμάτων που δικαιολογεί και την αισιοδοξία αλλά και την πρόσφατη ατάκα του γενικού γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Δημήτρη Σκάλκου, ότι «το νέο ΕΣΠΑ είναι εδώ για όλους».

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα