ΝΙΚΟΣ ΜΠΕΛΑΒΙΛΑΣ: «Ναι στις επενδύσεις, αλλά υπέρ του Πειραιά και των δημοτών του»

Καθημερινότητα, οικονομία και εγκατάλειψη τα τρία βασικά προβλήματα του Πειραιά, σύμφωνα με τον υποψήφιο δήμαρχο του ΣΥΡΙΖΑ στο μεγάλο λιμάνι

Η κάθοδός του στην εκλογική αυτοδιοικητική μάχη του Πειραιά εκπλήσσει μόνο τους μη Πειραιώτες. Γιατί ο Νίκος Μπελαβίλας –περί ου ο λόγος– δεν είναι… χθεσινός στο μεγάλο λιμάνι.

Εμπλέκεται με τα κοινά της πόλης του από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 και τώρα διεκδικεί την ψήφο των συμπολιτών του για να δώσει λύση στα βασικά αλλά χρονίζοντα προβλήματα, που όπως λέει απαιτούν απλώς ιεράρχηση και όχι την ανακάλυψη της… πυρίτιδας!

Συνέντευξη στον Νίκο Τσαγκατάκη

Κύριε Μπελαβίλα, θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω… προβοκατόρικα. Κάποιοι σας ήθελαν ως υποψήφιο του ΣΥΡΙΖΑ στην Αθήνα, ισχυριζόμενοι ότι υπήρχε ένδεια υποψηφίων. Τελικά, ριχτήκατε στον αυτοδιοικητικό αγώνα του Πειραιά. Κομματική λύση ανάγκης ή στρατηγική επιλογή;

«Κύριε Τσαγκατάκη, να σας απαντήσω μόνο για το θέμα τις υποψηφιότητάς μου στον Πειραιά και να σας παραπέμψω στον γραμματέα της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνο Σκουρλέτη, και τον πρωθυπουργό για τα θέματα της στρατηγικής επιλογής. Προτάθηκα ως υποψήφιος για την Αθήνα, αλλά από όσους είχαν την ιδέα διέφευγε το πιο απλό: ακόμη και αν ήθελα, δεν θα μπορούσα καθώς μόλις το φθινόπωρο ανέλαβα το τιμόνι της “Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.”.

»Δεοντολογικά, επιχειρησιακά, αλλά και νομικά ασυμβίβαστη θέση με τη θέση του υποψηφίου δημάρχου. Σε αυτό μπορείτε να προσθέσετε και το γεγονός ότι δεν ήθελα και θα έχετε την ολόκληρη εικόνα.

»Όσον αφορά την υποψηφιότητά μου στον Πειραιά, αυτή δεν μπορεί να ξαφνιάζει παρά μόνο όσους δεν με γνωρίζουν. Έχω μεγαλώσει στον Πειραιά, γέννημα-θρέμμα Πασαλιμανιώτης, και εμπλέκομαι με τα κοινά της πόλης μου ήδη από το 1998. Γνωρίζω γειτονιά-γειτονιά και τα προβλήματά τους και το κυριότερο γνωρίζω πώς να τα αντιμετωπίσω. Γι’ αυτό και με τιμά αφενός η πρόταση του πρωθυπουργού και αφετέρου η έγκριση της υποψηφιότητάς μου τόσο από τον ΣΥΡΙΖΑ όσο και από το “Λιμάνι της Αγωνίας”.

»Σε κάθε όμως περίπτωση, ένδεια υποψηφίων δεν υπήρξε ούτε στον Πειραιά ούτε στην Αθήνα. Γιατί αν θυμάστε καλά, τότε που κάποιοι ανέφεραν το όνομά μου, ταυτόχρονα ανέφεραν –μεταξύ άλλων– και του καλού φίλου και συνεργάτη, τέως υπουργού με εξαιρετικό αθόρυβο έργο, του Νάσου Ηλιόπουλου. Η εγκυρότητα των ισχυρισμών τους είναι αντίστοιχη με τις δημοσκοπήσεις που δημοσιεύονται».

«Διαχρονικά οι δημοτικές αρχές αδιαφόρησαν για τον πλούτο που μπορεί να παράξει το λιμάνι»  

Ποιο είναι το top-3 των προβλημάτων του μεγάλου λιμανιού που θα κληθεί να λύσει η επόμενη δημοτική αρχή;

«Μιλάμε για την πόλη των ανθρώπων που βρίσκεται πίσω από τα “φράγματα” του λιμανιού. Καθημερινότητα, με ό,τι αυτό εσωκλείει, οικονομία και εγκατάλειψη! Αυτές είναι και οι μεγάλες μας προτεραιότητες μόλις αναλάβουμε τη διοίκηση.

»Για τα προβλήματα καθημερινότητας, είτε αυτά είναι τα σκουπίδια που πνίγουν την πόλη, η ανακύκλωση που λείπει, οι κατεστραμμένοι και σκοτεινοί δρόμοι, μπορούμε να παρέμβουμε την πρώτη μέρα. Δεν θα ανακαλύψουμε την πυρίτιδα ούτε απαιτείται κάποιο εξειδικευμένο σχέδιο.

»Χρειάζεται η υιοθέτηση πετυχημένων μοντέλων του εξωτερικού και ιεράρχηση. Για την οικονομία, σας λέω πως ο δήμος Πειραιά δεν μπορεί να είναι από τους ακριβότερους δήμους της χώρας. Κάτι λάθος κάνουμε και μάλιστα σε βάρος των δημοτών, αλλά και σε βάρος της ανάπτυξης. Για την εγκατάλειψη, έχουμε το πετυχημένο πρόγραμμα του υπουργείου Εργασίας με την αξιοποίηση των εγκαταλελειμμένων κτιρίων, το οποίο θα αξιοποιηθεί στον Πειραιά με στόχο και να αλλάξει η εικόνα της πόλης και να έρθουν επενδύσεις.

»Για τις χρηματοδοτήσεις έχουμε την ΟΧΕ της Περιφέρειας Αττικής, 80 εκατ. ευρώ στα συρτάρια με σχεδόν μηδενική απορρόφηση».

Έχετε εκφράσει τις επιφυλάξεις σας για το master plan της Cosco (mall, επέκταση της προβλήτας για την κρουαζιέρα κ.λπ.). Δεν τις έχει ανάγκη τέτοιου μεγέθους επενδύσεις ο Πειραιάς;

«Ο Πειραιάς έχει ανάγκη από πολλές επενδύσεις. Και κάθε μία αξιολογείται διαφορετικά. Υπάρχει κάποιος λόγος για μια προβλήτα κρουαζιέρας χιλιάδων κυβικών μέτρων τσιμέντου αν θα μείνει αναξιοποίητη; Δηλαδή θα πρέπει η πόλη να αποκτήσει και νέα φαντάσματα τύπου Ραλλείου και Πύργου;

»Όσον αφορά το master plan της Cosco, αποδείξαμε τόσο προσωπικά όσο και οι δημοτικοί μας σύμβουλοι τι ήταν απαραίτητο και τι όχι.

»Αν δεν κάνω λάθος, είστε Πειραιώτης και γνωρίζετε την πόλη. Πώς θα σας φαινόταν να μπαίνετε στο λιμάνι επιστρέφοντας από τις διακοπές σας και να βλέπετε τσιμεντένια θηρία αντί της πόλης ή του Κάβου Θεμιστοκλή και της δαντέλας της Πειραϊκής;

»Ακόμα και η Cosco συμφώνησε με τις αλλαγές και αντιλήφθηκε τις ενστάσεις μας όταν “μεσίτες” αλυχτούσαν σαν άγρια σκυλιά για τα οφέλη που έχαναν. Και για να κλείσουμε αυτήν τη συζήτηση, λέμε ναι στις επενδύσεις, αλλά στις επενδύσεις υπέρ του Πειραιά και των δημοτών του».

Τι χρειάζεται η πόλη για να μοιάσει στα αντίστοιχα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια όπως αυτά της Γένοβας, της Βαρκελώνης ή του Ρότερνταμ;

«Όραμα. Και μια δημοτική διοίκηση η οποία θα γίνει ισότιμος συνομιλητής της Cosco. Δεν μπορεί ο δήμαρχος να πληρώνεται από τους Κινέζους με πρωτοφανείς αμοιβές και να υποστηρίζει ό,τι διεκδικεί για την πόλη. Ας είμαστε λίγο σοβαροί. Χρειάζονται διακριτές σχέσεις, ώστε ο δήμαρχος να διεκδικεί και να κερδίσει για τους δημότες.

»Αλλά για να φτάσει μέχρι εκεί, πρέπει να έχει σχέδιο. Και στο σχέδιό του να συμπεριλαμβάνει τα πραγματικά γεγονότα. Δεν μπορεί να διαμαρτύρεται για πράγματα που δεν υπάρχουν ή να σιωπά στα πραγματικά προβλήματα. Το δυστύχημα είναι πως διαχρονικά οι δημοτικές αρχές αδιαφόρησαν για τον πλούτο που μπορεί να παράξει το λιμάνι».

«Τόσο προσωπικά όσο και οι δημοτικοί μας σύμβουλοι αποδείξαμε τι ήταν απαραίτητο και τι όχι στο master plan της Cosco. Ακόμα κι αυτοί συμφώνησαν με τις αλλαγές και αντιλήφθηκαν τις ενστάσεις μας» 

Σας άκουσα πρόσφατα να αναφέρεστε στο συζυγές δίπολο Αθήνας-Πειραιά. Πώς μπορεί να κερδηθεί το στοίχημα να μετεξελιχθεί ο Πειραιάς σε έναν ισότιμο με την πρωτεύουσα μητροπολιτικό και παραγωγικό δήμο;

«Αυτό το διπλό win-win σχέδιο για την Αθήνα και τον Πειραιά, υπάρχει ήδη “στα χαρτιά” από το 2014 και ουδείς ασχολήθηκε να το εφαρμόσει. Είναι νόμος του κράτους, και τμήματα του σχεδίου τα έχω από τότε, προ της σημερινής κυβέρνησης, σχεδιάσει με το χέρι μου μαζί με άλλους πολύ πιο σημαντικούς από εμένα πολεοδόμους και δασκάλους μου. Μιλώ για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής.

»Ως τώρα ο Πειραιάς βυθιζόταν σε έναν μίζερο επαρχιώτικο, ανταγωνισμό. Χάνοντας διαρκώς. Οι ρόλοι λοιπόν της πρωτεύουσας με το επίνειο είναι συμπληρωματικοί – το διπλό μητροπολιτικό κέντρο της χώρας.

»Μία χαρακτηριστική δράση σε αυτή την κατεύθυνση που προγραμματίσαμε, υπό την επιστημονική μου ευθύνη με την Περιφέρεια Αττικής, είναι η αναβίωση της Οδού Πειραιώς, ως άξονας πολιτισμού και καινοτόμου παραγωγής σε όλο το μήκος. Και γι’ αυτό είναι μεγάλης κλίμακας η μάχη αυτή που δίνουμε.

»Είναι κρίσιμη η στροφή που πρέπει να συντελεστεί άμεσα».

 

Διαβάστε επίσης