O «θιγμένος» κύριος Δούνης

 

Την προηγούμενη εβδομάδα η στήλη «Ο κοριός» της «Α» φιλοξένησε ένα θέμα που αφορούσε τον πνιγμό μιας γυναίκας στην Ακτή Βουλιαγμένης, η λειτουργία της οποίας ανήκει στη δικαιοδοσία τής Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤΑΔ).
Το ρεπορτάζ της «Α» βασίστηκε σε μία αποκλειστική είδηση του μπλογκ «tro-ma-ktiko.blogspot.com» (σ.σ.: με σαφή αναφορά στην πηγή) και σε αυτό γινόταν λόγος για τους ιατρούς της ακτής, οι οποίοι ανέστειλαν την παροχή των υπηρεσιών τους λόγω μη καταβολής των δεδουλευμένων τους. Σύμφωνα με το δημοσίευμα του μπλογκ, αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης ήταν να μείνει η ακτή χωρίς ιατρικό προσωπικό και μία λουόμενη να χάσει τη ζωή της.
Εμείς με τη σειρά μας αναδείξαμε το τραγικό περιστατικό, αναφέροντας όλα όσα υποστηρίζει το τριμελές ιατρικό προσωπικό στην επιστολή-διαμαρτυρία που οι ίδιοι απέστειλαν προς την ΕΤΑΔ, ενημερώνοντας αφενός για την κινητοποίησή τους και την αναστολή παροχής των υπηρεσιών τους, και αφετέρου ζητώντας την καταβολή των δεδουλευμένων τους. Συγκεκριμένα, οι γιατροί έστειλαν την επιστολή τους την 1η Αυγούστου στον διευθυντή, τον υποδιευθυντή, τον διαχειριστή και τον λογιστή της Ακτής Βουλιαγμένης, καθώς και στον οικονομικό διευθυντή της ΕΤΑΔ Α.Ε., για τον οποίον ισχυρίζονται ότι τους απάντησε πως «λόγω των αδειών του Αυγούστου δεν μπορεί να μας υποσχεθεί ότι θα μισθοδοτηθούμε πριν το τέλος των καλοκαιρινών διακοπών».
Ακριβώς μία ημέρα μετά, στις 2 Αυγούστου, συνέβη ο πνιγμός και με αυτήν την τραγική αφορμή η «Α» δεν έκανε τίποτα περισσότερο από το να επισημάνει το πλήθος των ερωτημάτων που προκύπτουν από το συμβάν. Λέγαμε χαρακτηριστικά ότι ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΑΔ, Γρηγόρης Δούνης, «φαίνεται πως δεν είναι σε θέση εδώ και μήνες να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις του και να καταβάλει τη μισθοδοσία του προσωπικού».
Αναρωτηθήκαμε τέλος (όχι τόσο ως δημοσιογράφοι, αλλά κυρίως ως πολίτες), αν η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη, ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ Πάνος Λειβαδάς και γενικός γραμματέας Τουρισμού Αναστάσιος Λιάσκος έχουν λάβει γνώση της υπόθεσης και φυσικά «τι προτίθενται να κάνουν για να μη θρηνήσουμε κι άλλα θύματα».

Η απάντηση του κ. Δούνη και η επιστολή Λιάσκου
Το παραπάνω ρεπορτάζ-σχόλιο της «Α» θεωρήθηκε «ανακριβές», «προσβλητικότατο» και «άκρως συκοφαντικό» από/για την ΕΤΑΔ και τη διοίκησή της, η οποία απέστειλε στην εφημερίδα μας την παρακάτω επιστολή, την οποία δημοσιεύουμε αυτούσια και χωρίς περικοπές. Λέει η ΕΤΑΔ στην επιστολή της:
«Εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας για το ανακριβές, προσβλητικό και άκρως συκοφαντικό για την ΕΤΑΔ και τη διοίκησή της, δημοσίευμά σας της 10ης Αυγούστου 2013, το οποίο ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα. Ειδικότερα:
1] Η άτυχη λουόμενη δεν “άφησε την τελευταία της πνοή πλήρως αβοήθητη” όπως ψευδώς ισχυρίζεστε. Αντιθέτως, της παρασχέθηκαν υψηλού επιπέδου πρώτες βοήθειες και από τον γιατρό βάρδιας που υπήρχε ήδη στην Ακτή σε αντικατάσταση των αποχωρησάντων και από τους τέσσερις πολύ έμπειρους ναυαγοσώστες που εργάζονταν εκείνη την ημέρα και από τους διασώστες με μηχανοκίνητα μέσα του ΕΚΑΒ, που κατέφθασαν αμέσως και ώσπου να την παραλάβει ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ.
2] Οι τρεις γιατροί, που αντιδεοντολογικά και αντισυμβατικά εγκατέλειψαν αυθημερόν τα καθήκοντά τους χωρίς καν να δώσουν το χρόνο στον εργοδότη τους να τους αντικαταστήσει –ως το ιατρικό επάγγελμα να μην θεωρείται λειτούργημα– παρείχαν υπηρεσίες στην Ακτή Βουλιαγμένης από 15/5 ο ένας και από 1/6 οι άλλοι δύο, με συμβάσεις παροχής υπηρεσιών που προέβλεπαν πληρωμή εντός 45 ημερών από την έκδοση και υποβολή των νόμιμων παραστατικών (τον τρόπο και τον χρόνο αυτό τον γνώριζαν ήδη από τις προσφορές που είχαν καταθέσει). Σημειώνεται ότι οι ίδιοι εξέδωσαν τα τιμολόγιά τους στις 30/6/13, συνεπώς θα μπορούσαν να κάνουν λόγο για καθυστέρηση εάν είχε παρέλθει η 15η Αυγούστου και όχι η 30η Ιουλίου. Οι προσπάθειες και οι συνεννοήσεις που γίνονταν από στελέχη της ΕΤΑΔ ήταν μόνο για να πληρωθούν νωρίτερα επειδή οι ίδιοι πίεζαν και όχι επειδή υπήρχε συμβατική καθυστέρηση από πλευράς ΕΤΑΔ. Το θέμα των συγκεκριμένων γιατρών όμως και της κατ’ αυτόν τον τρόπο αποχώρησής τους είναι κάτι που αφορά τους ίδιους, την Εταιρία μας, τον Ιατρικό Σύλλογο και την Ελληνική Δικαιοσύνη.
3] Παρά την αιφνίδια, αυθημερόν αποχώρησή τους, η ΕΤΑΔ βρήκε αμέσως άλλο γιατρό, που ανέλαβε βάρδια από την 2/8/13, οπότε σημειώθηκε και το ατυχές περιστατικό (στο μεταξύ έχουμε βρει και δεύτερο γιατρό). Και αυτό, επισημαίνουμε, χωρίς να υπάρχει σχετική υποχρέωση από κανένα νόμο ή κανονισμό, δεδομένου ότι η μόνη υποχρέωση για τις οργανωμένες ή/και πολυσύχναστες ακτές είναι η παροχή ναυαγοσωστικών υπηρεσιών για το τρίμηνο Ιουνίου-Αυγούστου (Π.Δ. 23/2000). Η ΕΤΑΔ και η Ακτή Βουλιαγμένης, ωστόσο, έχουν επιλέξει από το 2006 να παρέχουν συμπληρωματικά και ιατρική κάλυψη από Μάιο μέχρι και Σεπτέμβριο, δαπανώντας ετησίως περί τις 30.000€ σε εξοπλισμό ιατρείου και αμοιβές γιατρών, ενώ ναυαγοσωστική κάλυψη παρέχεται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
»Μετά τα παραπάνω, τα οποία θα γνωρίζατε εάν ο συντάκτης σας είχε κάνει τον κόπο να ρωτήσει της Εταιρία μας ή τους υπευθύνους της Ακτής αντί να μας κατηγορεί για “εγκληματική αμέλεια” και “δολοφονική αδιαφορία” και επιφυλασσόμενοι των νομίμων δικαιωμάτων μας, παρακαλούμε να επανορθώσετε άμεσα δημοσιεύοντας την παρούσα στο φύλλο της εφημερίδας σας, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Για την ΕΤΑΔ Α.Ε.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος Γ. Δούνης»

Η έκπληξή μας ήταν μεγάλη όταν από τη δημοσιογραφική μας έρευνα προέκυψε ότι την ίδια ημέρα που ο κ. Δούνης έστελνε την επιστολή του στην «Α» έλαβε κι αυτός μία επιστολή με αριθμό πρωτοκόλλου 488 με παραλήπτη τον ίδιο και αποστολέα τον γενικό γραμματέα Τουρισμού, Αναστάσιο Λιάσκο. Τι ζητάει μεταξύ άλλων από τον κ. Δούνη ο κ. Λιάσκος; Να τον ενημερώσει αναλυτικά και «με την ενδεδειγμένη ευαισθησία» για το περιστατικό και να διευθετήσει το ζήτημα «προκειμένου να μην υπάρξουν παρόμοια προβλήματα στο μέλλον στις τουριστικές εγκαταστάσεις που η ΕΤΑΔ έχει την ευθύνη για τη διαχείρισή τους».
Αναλυτικά η επιστολή του γ.γ. Τουρισμού προς τον κ. Δούνη έχει ως εξής:

«ΑΘΗΝΑ 13/8/2013
ΠΡΟΣ: Πρόεδρο ΕΤΑΔ κ. Γρηγόρη Δούνη
Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες-ρεπορτάζ που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας, γίνεται αναφορά στην απώλεια της ζωής μιας γυναίκας από πνιγμό στη θάλασσα, η οποία άφησε την τελευταία της πνοή αβοήθητη, λόγω της αποχής των γιατρών (πνευμονολόγος, εντατικολόγος, και χειρουργός) της Ακτής Βουλιαγμένης, που παραμένουν απλήρωτοι εδώ και μήνες.
»Λαμβανομένου υπόψη εξάλλου του γεγονότος πως οι γιατροί με επανειλημμένες εκκλήσεις προς την ΕΤΑΔ και τους καθ’ ύλην αρμόδιους της Ακτής Βουλιαγμένης ζητούσαν να τακτοποιηθούν οι οικονομικές εκκρεμότητες απέναντί τους, γνωστοποιώντας ταυτόχρονα αλλά και σαφέστατα την απόφασή τους –στην περίπτωση μη καταβολής των δεδουλευμένων– να αναστείλουν τη λειτουργία του Ιατρείου της Ακτής, αντιλαμβάνεσθε τη διάσταση που προσλαμβάνει, αλλά και τις παραμέτρους που απορρέουν από το ανωτέρω θλιβερό περιστατικό τόσο για τη λειτουργία των δομών και υπηρεσιών της χώρας μας, όσο και για την υποβάθμιση της τουριστικής εικόνας της Ελλάδας.
»Επειδή όπως γνωρίζετε την ευθύνη για τη διαχείριση της Ακτής Βουλιαγμένης έχει η Διοίκηση των Ελληνικών Τουριστικών Ακινήτων του Δημοσίου, παρακαλούμε όπως με την ενδεδειγμένη ευαισθησία –που επιβάλλεται για τέτοιου είδους εκκρεμότητες– να μας ενημερώσετε αναλυτικά για το περιστατικό και να διευθετήσετε το ζήτημα, προκειμένου να μην υπάρξουν παρόμοια προβλήματα στο μέλλον στις τουριστικές εγκαταστάσεις που η ΕΤΑΔ έχει την ευθύνη για τη διαχείρισή τους.

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΛΙΑΣΚΟΣ
Κοινοποίηση: Γραφείο Υπουργού Τουρισμού, Δ/ντη Ακτής Βουλιαγμένης»

Η απάντηση της «Α»

Πάγια αρχή τής «Α» από την πρώτη στιγμή της έκδοσής της μέχρι και σήμερα είναι η αποκάλυψη της αλήθειας. Αν τώρα η αλήθεια δεν ικανοποιεί τον κ. Δούνη, το θέμα αφορά τον ίδιο, τους προϊσταμένους του αλλά και τη Δικαιοσύνη. Η «Α» έχει την εντιμότητα και την υποχρέωση προς τη δημοσιογραφική δεοντολογία να δημοσιεύσει –όπως και έκανε– αυτούσια και χωρίς περικοπές την επιστολή του κ. Δούνη προς την εφημερίδα μας. Ωστόσο, από τη δική του γραπτή αφήγηση της αλήθειας για τον πνιγμό της γυναίκας στη Βουλιαγμένη, μας γεννιούνται και άλλα ερωτηματικά, τα οποία είμαστε υποχρεωμένοι να θέσουμε:

α) Υποστηρίζει ο κ. Δούνης στην επιστολή που μας έστειλε ότι οι γιατροί που αποχώρησαν από την ακτή θα έπρεπε να διαμαρτυρηθούν μετά τις 15 Αυγούστου και όχι στις 1/8/2013, καθώς σύμφωνα με τη σύμβαση έργου που έχει υπογραφεί, η πληρωμή τους προβλέπεται μετά το πέρας 45 ημερών από την έκδοση και την υποβολή των νόμιμων παραστατικών, υπογραμμίζοντας ότι αυτόν τον τρόπο και τον χρόνο πληρωμής των γνώριζαν οι γιατροί ήδη από τις προσφορές που είχαν καταθέσει. Δεν έχουμε κανένα λόγο να τον αμφισβητήσουμε, αλλά οι γιατροί στη δική τους επιστολή υποστηρίζουν ότι είναι δύο μήνες απλήρωτοι , ότι εμπαίζονται από προφορικές υποσχέσεις και δικαιολογίες περί κολλημάτων λόγω των αδειών του Αυγούστου, επισημαίνοντας δε ότι δεν έχουν καν λάβει το υπογεγραμμένο αντίγραφο της σύμβασής τους με την Ακτή. Αυτά είναι πράγματα που τα… φαντάστηκαν οι γιατροί και δεν ισχύουν;

β) Ο κ. Δούνης υποστηρίζει ότι μία ημέρα μετά τη διακοπή της λειτουργίας του ιατρείου της Ακτής (σ.σ.: 1/8/2103), δηλαδή στις 2 Αυγούστου, ημέρα όπου πνίγηκε η άτυχη γυναίκα, η ΕΤΑΔ βρήκε άλλον γιατρό που έπιασε βάρδια αυθημερόν και μαζί με τους έμπειρους ναυαγοσώστες προσέφεραν υψηλού επιπέδου πρώτες βοήθειες στην άτυχη λουόμενη. Υποστηρίζει επίσης ότι στην Ακτή έφτασαν αμέσως διασώστες του ΕΚΑΒ με μηχανοκίνητα μέσα.
Σύμφωνα, ωστόσο, με πληροφορίες, υπάρχει έγγραφη κατάθεση των ναυαγοσωστών της Ακτής στη λιμενική αστυνομία που δεν επιδέχονται αμφισβήτηση και ρίχνουν στο κενό τους ισχυρισμούς του κ. Δούνη. Ειδικότερα αναφέρουν ότι μόλις εντόπισαν το σώμα της γυναίκας να επιπλέει, την έβγαλαν στην ακτή και επί 45 λεπτά προσπαθούσαν με τεχνικές ανάνηψης να την επαναφέρουν στη ζωή, ΧΩΡΙΣ να υπάρχει γιατρός βάρδιας. Οι μόνοι που προσέτρεξαν σε βοήθεια των ναυαγοσωστών ήταν μία νοσηλεύτρια και ένας γιατρός, δηλαδή δύο λουόμενοι ιδιώτες που κατά σύμπτωση βρίσκονταν τη στιγμή του συμβάντος την παραλία. Το ΕΚΑΒ έφτασε στον τόπο του συμβάντος κατόπιν σημαντικού χρόνου καθυστέρησης, απλώς για να μεταφέρει τη σορό στο νοσοκομείο. Γιατρός της Ακτής –που όπως λέει η ΕΤΑΔ είχε προσλάβει– δεν εφάνη στον ορίζοντα. Κατά συνέπεια, ο κ. Δούνης για προφανείς λόγους –για να προστατέψει τον εαυτό του από τυχόν παραλείψεις– έχει… ξεχάσει τα πραγματικά περιστατικά, αφού η αναφορά του είναι γεμάτη ανακρίβειες.

γ) Τι νόημα έχει άραγε η επιστολή Λιάσκου προς τον κ. Δούνη, αν ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΑΔ είχε πράξει το δέον γενέσθαι; Το λέμε αυτό γιατί αν δεν μας απατούν τα… ελληνικά μας ο γ.γ. Τουρισμού δηλώνει ότι έλαβε υπόψη τις επανειλημμένες εκκλήσεις των γιατρών της Ακτής Βουλιαγμένης προς την ΕΤΑΔ, κάνει λόγο για θλιβερό περιστατικό που υποβαθμίζει την τουριστική εικόνας της Ελλάδας και ζητά –εκτός από αναλυτική ενημέρωση– διευθέτηση του ζητήματος, προκειμένου να μην υπάρξουν παρόμοια προβλήματα στο μέλλον στις τουριστικές εγκαταστάσεις που η ΕΤΑΔ έχει την ευθύνη για τη διαχείρισή τους.

 

Η καντίνα

Ανεξάρτητα των στοιχείων που συνέλεξε η «Α» για τον πνιγμό στην Ακτή Βουλιαγμένης, έφτασε στα γραφεία της εφημερίδας μας μία πληροφορία, σύμφωνα με την οποία στην Ακτή Βουλιαγμένης λειτουργεί μία καντίνα χωρίς άδεια. Όπως μαθαίνουμε, για τη διαχείριση της συγκεκριμένης καντίνας η ΕΤΑΔ έδωσε το «οκ» σε συγκεκριμένο άτομο χωρίς διαγωνισμό, που όμως δεν έχει εκδώσει τα απαιτούμενα από τον νόμο νομιμοποιητικά έγγραφα (άδειες) και για τον λόγο αυτό οι υπεύθυνοι του συγκεκριμένου κυλικείου έχουν οδηγηθεί στο αυτόφωρο περισσότερες από μία φορά. Επίσης γεννάται η απορία για το εάν η ΕΛ.ΑΣ. ενημέρωσε ως είχε υποχρέωση την Εισαγγελία, αλλά κυρίως τον Δήμο ο οποίος με βάση τις κείμενες διατάξεις έχει άμεση υποχρέωση σφραγίσματος της συγκεκριμένης υγειονομικού ενδιαφέροντος καντίνας.
Επειδή δεν είμαστε δικαστές και επειδή δεν υιοθετούμε άκριτα κάθε πληροφορία που φτάνει στα χέρια μας, θα επιθυμούσαμε να μας ενημερώσει η ΕΤΑΔ για όλα τα παραπάνω. Κάθε απάντηση δεκτή…

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα