O απών Ιβάν, το μπάχαλο του ΠΑΟΚ και οι μνήμες ισχύος με το άγαλμα της Όλγας

Σχεδόν δέκα μήνες συμπληρώνει ο Ιβάν Σαββίδης στη Ρωσία. Μακριά από την αγαπημένη του Θεσσαλονίκη και τον ΠΑΟΚ. Ο 61χρονος ιδιοκτήτης του «δικέφαλου του βορρά» παραμένει στο εξοχικό του έξω από την πόλη του Ροστόφ, προκειμένου ν’ αντιμετωπίσει την πανδημία του κορωνοϊού, δίχως ρίσκο και… περιπέτειες. Ο πανίσχυρος οικονομικός παράγοντας βρίσκεται ουσιαστικά σε γυάλα και περιμένει το εμβόλιο και τις θετικές του επιπτώσεις, προκειμένου να επιστρέψει στην Ελλάδα.

Ο Ιβάν Σαββίδης έφυγε νταμπλούχος τον περασμένο Φεβρουάριο και όταν γυρίσει θα βρεθεί με άδεια χέρια. Κινεί τις επιχειρήσεις του διαδικτυακά, έχει καθημερινές επαφές με τους συνεργάτες του, αλλά η απουσία της φυσικής παρουσίας έχει τις επιπτώσεις της που έχουν φανεί και στον ΠΑΟΚ.

Ο «πάτερ φαμίλιας» έχει δει τεράστιες επενδύσεις σε παίκτες να πηγαίνουν στράφι. Ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις ο χρυσός έχει επικαλυφθεί και δεν υπάρχει το πρόσωπο να του δώσει ξανά τη λάμψη του. Παράλληλα, δημιουργούνται ζητήματα που προβληματίζουν και απασχολούν, ενώ το κυριότερο, η… επέλαση Σαββίδη στη βόρεια Ελλάδα, πάγωσε.

Μόνο το άγαλμα έμεινε να τον περιμένει. Αυτό που θα τον θυμηθεί όταν με το καλό επιστρέψει γιατί ήταν ο εμπνευστής του και ο θεμελιωτής του.

Ήταν Σεπτέμβριος του 2016, όταν ο Ιβάν Σαββίδης στην παντοκρατορία του ΣΥΡΙΖΑ, πέτυχε το… ακατόρθωτο.  Να τοποθετηθεί άγαλμα μιας βασίλισσας σε κεντρικότατο σημείο της Θεσσαλονίκης και να μην ανοίξει ρουθούνι!

Με fast track διαδικασίες το Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2016, ημέρα κατά την οποία βρίσκονταν στη Θεσσαλονίκη Ρώσοι αξιωματούχοι για τη ΔΕΘ, έγιναν επί δημαρχίας Γιάννη Μπουτάρη τα αποκαλυπτήρια της Βασίλισσας Όλγας.

Ποια ήταν η Βασίλισσα Όλγα; Γεννήθηκε στη Ρωσία το 1851 και ήταν μέλος της δυναστείας των Ρομανόφ. Στην Ελλάδα ήρθε το 1867, όταν παντρεύτηκε τον Βασιλιά Γεώργιο Α΄. Έγινε βασίλισσα της Ελλάδας και πριγκίπισσα της Δανίας. Στον ίδιο έδωσε οκτώ παιδιά και στην ελληνική κοινωνία σημαντικό φιλανθρωπικό έργο. Όταν το 1913 ο Γεώργιος δολοφονήθηκε στη Θεσσαλονίκη, η Όλγα επέστρεψε στη Ρωσία όπου βρέθηκε στη δίνη της Επανάστασης. Πήγε στην Ελβετία μαζί με την υπόλοιπη οικογένειά της και επέστρεψε στην Ελλάδα το 1920. Τότε, αναμένοντας την επάνοδο του γιου της Κωνσταντίνου Α΄, διετέλεσε και αντιβασίλισσα για διάστημα είκοσι ημερών. Η Μικρασιατική Καταστροφή οδήγησε σε νέα απομάκρυνση της βασιλικής οικογένειας. Η Όλγα πέθανε στη Ρώμη το 1926. Ετάφη στο Τατόι.

Η υπόθεση με το άγαλμα της Βασίλισσας Όλγας είναι χαρακτηριστική της επέλασης του Ιβάν Σαββίδη στη Θεσσαλονίκη. Κάποια Πανρωσική Στρατιωτική Ιστορική Ένωση έκανε δωρεά στον δήμο το άγαλμα, προκειμένου να τοποθετηθεί σε συγκεκριμένο σημείο της ομώνυμης οδού.

Μέχρι να πάρουν χαμπάρι τι γινόταν, το άγαλμα είχε ήδη τοποθετηθεί. Στο ενδιάμεσο, ο δήμος Θεσσαλονίκης είχε σπάσει κάθε ρεκόρ πάταξης γραφειοκρατίας: στις 5/8 η Πανρωσική κατέθεσε στον δήμο αίτηση για δωρεά, τις επόμενες μέρες η Οικονομική Επιτροπή την αποδέχτηκε, στις 16/8 οι Τεχνικές Υπηρεσίες γνωμοδότησαν, στις 29/8 πέρασε δημοτικό συμβούλιο, στις 5/9 μπήκε το άγαλμα, στις 10/9 αποκαλύφτηκε.

Λεπτομέρειες; Η πρώτη, πως η Επιτροπή Κρίσης Καλλιτεχνικού Έργου δεν είδε το έργο και δεν το ενέκρινε, δεν συστάθηκε καν πριν τοποθετηθεί το άγαλμα. Η δεύτερη, ότι άλλη θέση ενέκρινε το δημοτικό συμβούλιο και σε άλλη θέση μπήκε το άγαλμα. Ενώ όλο τον Αύγουστο εμφανιζόταν αυτή η Πανρωσική, στις αρχές Σεπτεμβρίου άρχισε να ακούγεται το όνομα του Ιβάν Σαββίδη. Και στις 8 Σεπτεμβρίου ήρθε η πρόσκληση: «Ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας κ. Ιβάν Σαββίδης και ο Πρόεδρος του Στρατιωτικού Ιστορικού Ιδρύματος της Ρωσίας κ. Βλαντισλάβ Κόνονοφ σας προσκαλούν κλπ».

Η Πανρωσική, που εμφανιζόταν στις αιτήσεις, εξαφανίστηκε. Η πρόσκληση ήταν σαφής: «Η ανέγερση του μνημείου έγινε δυνατή χάρη στις κοινές προσπάθειες του Δήμου Θεσσαλονίκης, του Υπουργείου Πολιτισμού της Ρωσίας, του Στρατιωτικού Ιστορικού Ιδρύματος της Ρωσίας, του Φιλανθρωπικού Ιδρύματος Ιβάν Σαββίδη και της Ομοσπονδίας Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας».

Και γιατί οι φιλάνθρωποι δώρισαν το άγαλμα; Γιατί «Η εκδήλωση έχει ως στόχο να τονίσει τους μακραίωνους πολιτιστικούς και ανθρωπιστικούς δεσμούς μεταξύ της Ελλάδας και της Ρωσίας, λαμπρό παράδειγμα των οποίων ήταν η Βασίλισσα Όλγα, η συμβολή της οποίας στην ανάπτυξη των παραδόσεων της φιλανθρωπίας και του ευεργετισμού στην Ελλάδα και στη Ρωσία, καθώς και στην ενίσχυση των δεσμών ανάμεσα στον ελληνικό και τον ρωσικό λαό υπήρξε ανεκτίμητη».

Ο Ιβάν Σαββίδης έκανε τα αποκαλυπτήρια, με όλη την ηγεσία –προοδευτική και μη– της Θεσσαλονίκης παρούσα, για να τιμήσει τη βασίλισσα. Πλέον πολλοί κοντεύουν να ξεχάσουν τον Ιβάν. Κάποιοι δεν τον γνώρισαν καν. Μόνο το άγαλμα θα μένει εκεί και θα τον θυμηθεί. Σε αυτό θα πει τον πόνο του ο Σαββίδης για τη νέα εικόνα που θα δει όταν επιστρέψει. Με τον ΠΑΟΚ, από πρωταθλητή και κυπελλούχο την περίοδο ’18-’19, πρωταγωνιστή αλλά άτιτλο.

Κι όμως ο Ιβάν ακόμη και τιμωρημένος από τα Πειθαρχικά όργανα του ποδοσφαίρου, ήθελε να είναι εκεί. Να δίνει το χέρι στον προπονητή και τους παίκτες έξω από το γήπεδο κι έπειτα να πηγαίνει στο Μακεδονία Παλλάς, να βλέπει το ματς από την τηλεόραση, καθώς η εισβολή με το όπλο στο ματς με την ΑΕΚ τού στέρησε τη δυνατότητα να ζει από κοντά τα παιγνίδια του ΠΑΟΚ.

Έφυγε ο Ιβάν και στην ΕΠΟ χάνονται τ’ αυγά και τα πασχάλια. Πάει ο δικός μας Βαγγέλης Γραμμένος και ο «δικέφαλος του βορρά» γίνεται μειοψηφία με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Με τον Γιωργάκη στο τιμόνι, δίνονται αγώνες στα… social media και όχι στον αγωνιστικό χώρο.

Στο ποδόσφαιρο υπάρχουν παιχνίδια με διαφορετική σημασία. Με ξεχωριστό ειδικό βάρος, απ’ τα οποία κρίνεται και η τύχη των μεγάλων ομάδων. Αυτών που φθάνουν σε κατακτήσεις τίτλων και διακρίσεις.

Παράλληλα, υπάρχουν και ποδοσφαιριστές με ειδικό βάρος. Αυτοί που από το πουθενά μπορούν να γυρίσουν ένα ματς και να βάλουν τα θεμέλια της επιτυχίας, όταν η ομάδα δεν… τραβάει.

Πόσους παίκτες με αυτά τα χαρακτηριστικά έχει ο ΠΑΟΚ; Και σε ποια ματς έχουν καταφέρει να βάλουν τη σφραγίδα τους, ώστε όχι απλά να κερδηθεί ένα παιχνίδι, αλλά μια «ξεχωριστή» αναμέτρηση.

Χαρακτηριστική η περίπτωση του αρχηγού Αντελίνο Βιεϊρίνια. Με τον Ιβάν στα ξένα οι χειρισμοί που έγιναν ήταν κάκιστοι. Ο ΠΑΟΚ έχασε την ευκαιρία να έχει τον Πορτογάλο σε κατάσταση ετοιμότητας και από την αρχή της σεζόν. Συνέβαλε και αυτό στους σοκαριστικούς  αποκλεισμούς από το Champions League αρχικά και το Europa League στη συνέχεια. Γιατί άλλο ειδικό βάρος έχει ο Τζόλης και ο Ζίβκοβιτς, οι δύο παίκτες που πρωταγωνιστούν φέτος στον ΠΑΟΚ, άλλο ο Βιεϊρίνια που μπορεί και τις φωνές να βάλει και να καθοδηγήσει και να φτιάξει τα αποδυτήρια.

Σε πολλές περιπτώσεις ωστόσο χάθηκε η μπάλα και μαζί οι μεγάλες επενδύσεις του Ιβάν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Λέο Ζαμπά.

Η μεταγραφή του από την Αχμάτ Γκρόζνι στον ΠΑΟΚ, το καλοκαίρι του 2018, είχε κλείσει μέσα σε λίγες ώρες. Ο Ιβάν Σαββίδης πείστηκε ότι ο Βραζιλιάνος αποτελεί ένα σπουδαίο ταλέντο και αποφάσισε να επενδύσει πάνω του. Σύμφωνα με όσα άφησαν να διαρρεύσουν οι Ρώσοι, χρειάστηκαν πέντε εκατομμύρια για να τον ντύσει στα «ασπρόμαυρα», ενώ η ενημέρωση του επίσημου ΠΑΟΚ έκανε λόγο για μεταγραφή κόστους δύο εκατομμυρίων ευρώ.

Ο 20χρονος τότε άσος υπέγραψε συμβόλαιο έως το 2023, με μπάι άουτ 20 εκατομμυρίων ευρώ και στην πρώτη σεζόν του έκανε παιχνίδια που πιστοποίησαν το ταλέντο του (με πιο χαρακτηριστικό αυτό κόντρα στην ΜΠΑΤΕ Μπορίσοφ, που είχε πετύχει δύο γκολ και μοίρασε ισάριθμες ασίστ). Τα σενάρια για ενδιαφέρον μεγάλων ευρωπαϊκών συλλόγων, όπως η Πόρτο, άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους και ο Βραζιλιάνος έκλεισε τη σεζόν με πολύ μεγάλες προσδοκίες.

Πού είναι σήμερα ο Ζαμπά; Την κοπάνησε για τη Βραζιλία, χωρίς να ενημερώσει κανέναν. Ποιος θα πίστευε ότι θα έκανε τέτοια κίνηση, αν ήταν στη Θεσσαλονίκη ο Ιβάν Σαββίδης; Δεν θα είχε φτάσει σε κατάσταση… ρήξης. Τώρα ο ΠΑΟΚ βγάζει προς τα έξω πως η παρουσία του Ζαμπά στη Βραζιλία δεν θα βοηθήσει μόνο στην αποθεραπεία του, αλλά και στο να βρει την επόμενη ομάδα του.

Ένας ακόμη πολύ καλός αποδεδειγμένα στους αγωνιστικούς χώρους παίκτης, ο Ολλανδός Ντιέγκο Μπίσεσβαρ, που έχει ανανεώσει το συμβόλαιό του μέχρι το 2022, εξαφανίστηκε. Όταν ανανέωνε ο παίκτης που από το 2016 είναι στον ΠΑΟΚ, παρουσιαζόταν ως σκόρερ και MVP στον τελικό Κυπέλλου του Βόλου και ως ο παίκτης που κέρδισε το πέναλτι και αναστάτωσε την άμυνα της ΑΕΚ στο ΟΑΚΑ στον επόμενο τελικό.

Πλέον ο Μπίσεσβαρ είναι ξένο σώμα για τον ΠΑΟΚ. Βρέθηκε εκτός αποστολής στο ματς με τον Αστέρα Τρίπολης στην Τούμπα, κάτι που δεν αποδίδεται ούτε σε τραυματισμό, αλλά ούτε και σε λόγους ροτέισον. Ο Ολλανδός –παίκτης βαρόμετρο για τον ΠΑΟΚ– τελείωσε. Πολλοί αναρωτιούνται: αν ο Ιβάν ήταν εδώ, θα έσπαγε το σχοινί; Πώς ο Ολλανδός μεσοεπιθετικός έγινε ποδοσφαιριστής χωρίς κίνητρο που δεν βγάζει στον αγωνιστικό χώρο αυτά που μπορεί;

Και φτάνουμε στον Ελ Καντουρί. Σε κομβικό σημείο του αγώνα με τον Αστέρα Τρίπολης, πάει και ρίχνει κουτουλιά σε αντίπαλο και αφήνει την ομάδα του με 10 παίκτες, ενώ δεν παίζει και στο ντέρμπι με τον Άρη.

Το ματς με τον Αστέρα δεν στράβωσε. Ήταν η ικανότητα του Τζόλη στο σκοράρισμα, ή όπως φημολογείται έντονα πρέπει να φύγει ο Ράσταβατς από τον Αστέρα; Μεγάλη μερίδα φιλάθλων του ΠΑΟΚ είναι έξαλλοι με την ενέργεια του Μαροκινού και ζητούν από την «ασπρόμαυρη» διοίκηση να επιβάλει πρόστιμο στον ποδοσφαιριστή.

Ο Ιβάν θα του είχε τραβήξει το αυτί απ’ την επόμενη μέρα; Ο Γιώργος όμως τι κάνει; Τον δικαιολογεί. Και στέλνει το μήνυμα του μπάχαλου στην ομάδα. Πρώτα είναι άνδρας, λέει, και μετά ποδοσφαιριστής!!

Ύψωσε ασπίδα προστασίας στον Καντουρί, γράφοντας χαρακτηριστικά: «Για ποιο λόγο (σ.σ. πρόστιμο); Είναι άνδρας πρώτα απ’ όλα και μετά ποδοσφαιριστής. Ο αντίπαλος τον χαστούκισε», έγραψε στα social media.

Ο Γιωργάκης ο Σαββίδης προφανώς ξέχασε πολύ γρήγορα τι είχε προηγηθεί. Το πέναλτι που έκανε στο ΓΣΠ ο Ελ Καντουρί και στέρησε από τον ΠΑΟΚ να φύγει με αποτέλεσμα από την έδρα της Ομόνοιας.

Και ο… Εσίτι; Ο Νιγηριανός μέσος  με συμβόλαιο για 4 χρόνια, ετήσιες απολαβές 700.000 ευρώ και το συνολικό ποσό μεταγραφής του στα 3,5 εκατομμύρια ευρώ, δεν ξέχασε την μπάλα που ήξερε κι έβγαζε μάτια στο Βέλγιο με τη Γάνδη. Στα 26 του χρόνια θα μπορούσε να δώσει τόσα πολλά. Δεν είναι… τελειωμένος Στοχ. Κάτι φταίει που τόσα λεφτά δεν πιάνουν τόπο. Ποιος να τον ταρακουνήσει όμως; Ποιος να ζητήσει ευθύνες και από πού;

Μάλλον ο Ιβάν πρέπει να τους στέλνει στο άγαλμα. Εκεί στη Βασιλίσσης Όλγας. Να βλέπουν τη βασίλισσα για να σέβονται και κάποιον. Να βλέπουν πως απέναντί τους είναι κάτι ισχυρό στο οποίο δεν μπορούν να αντισταθούν.

Και όταν καλοκαιρέψει ο καιρός, ο Ιβάν Σαββίδης το πρώτο πράγμα που θα κάνει είναι να πάει σε κάτι δικό του. Στο άγαλμα. Θα είναι όμως πολύ αργά. «Του ’πα για το φέρσιμό σου και για τα άλλα σου, τα ασυγχώρητα τα λάθη τα μεγάλα σου…»

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα