Ο «δρόμος του μεταξιού» κρύβει θησαυρούς

Από το 130 π.Χ. και για πολλούς αιώνες, ο «Δρόμος του Μεταξιού» ήταν ένα τεράστιο δίκτυο εμπορικών διαδρομών μέσα από ερήμους, κινούμενες αμμοθίνες, στέπες, πόλεις και δύσβατα μονοπάτια που είχαν χαραχθεί σε μερικά από τα πιο αδιάβατα βουνά του κόσμου, το Παμίρ, το Ινδοκούς και το Καρακορούμ. Η εμπορική αυτή αρτηρία ήταν μία από τις σημαντικότερες του κόσμου, καθώς συνέδεε την Κίνα, την Ινδία, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη. Από τον δρόμο αυτό, δεν διακινήθηκαν μόνο μετάξι, χρυσός, πολύτιμες πέτρες και άλλα αγαθά, αλλά και γνώσεις, εμπειρίες, πολιτισμοί, θρησκείες.

Στο διάβα του χρόνου, ο «Δρόμος του Μεταξιού» έγινε σύμβολο επαφής Ανατολής – Δύσης. Από τον δρόμο αυτό έφτασε ο βουδισμός στην Κίνα. Τον ίδιο δρόμο ακολούθησαν αιώνες αργότερα οι νεστοριανοί μοναχοί, οι οποίοι αποκάλυψαν στον Ιουστινιανό ένα από τα πιο «προστατευμένα μυστικά» της ιστορίας, την παραγωγή του μεταξιού. Από τον ίδιο δρόμο κι ο Βενετός Μάρκο Πόλο πραγματοποίησε το ταξίδι του στην Ανατολή. Ακολουθώντας τα μισοσβησμένα ίχνη των εμπορικών καραβανιών στην Κίνα, που για αιώνες μετέφεραν εμπορεύματα, κουλτούρες και ιδέες, θα συναντήσετε μοναδικά μνημεία, φαντασμαγορικά τοπία και ατμόσφαιρα περασμένων εποχών. Το πολύτιμο προϊόν που εδραίωσε τις σχέσεις Κίνας – Ευρώπης και ο δρόμος που τις ένωσε φαίνεται πως δεν θα πάψουν ποτέ να διατηρούν τη φήμη και τη σπουδαιότητά τους.

Σύμφωνα με τους ιστορικούς, η σταθερή και μόνιμη εμπορική σχέση της αυτοκρατορικής Κίνας με τη «γηραιά ήπειρο» διήρκεσε για περισσότερο από δύο χιλιετίες. Ο «Δρόμος του Μεταξιού» όμως δεν εξυπηρετούσε αποκλειστικά εμπορικούς σκοπούς, αλλά στήριξε, κατά τρόπο άμεσο, μια μακραίωνη πολιτιστική διακίνηση: θρησκείες, γλώσσες, παραδόσεις, ήθη, έθιμα, ιδέες και ανακαλύψεις μεταφέρονταν μαζί με τα εμπορεύματα στη μακρινή Δύση μέσω των καραβανιών, τα οποία διέσχιζαν ερήμους, βουνά, δάση και στέπες.

Αυτόν, λοιπόν, τον δρόμο θα διανύσει ο Αντώνης Σαμαράς την ερχόμενη εβδομάδα, επισκεπτόμενος την Κίνα από τις 15-19 Μαΐου. Φυσικά δεν πρόκειται να διανύσει αυτά τα 6.400 χλμ, αλλά θα έχει την ευκαιρία σε Πεκίνο και Σαγκάη να ενισχύσει τις ελληνοκινεζικές σχέσεις και να πετύχει μεγαλύτερες σινικές επενδύσεις στη χώρα μας. Ο Αντ. Σαμαράς συνεχίζει την παράδοση, που θέλει τους περισσότερους Έλληνες πρωθυπουργούς να έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον ένα ταξίδι στην Κίνα. Ο πρώτος πρωθυπουργός που διένυσε τον δρόμο του… μεταξιού ήταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο οποίος εν μέσω Ψυχρού Πολέμου επισκέφθηκε το φθινόπωρο του 1979 πρώτα το Πεκίνο και μετά τη Μόσχα. Ο πρωθυπουργός δίνει μεγάλη σημασία στο συγκεκριμένο ταξίδι. Και αυτό, διότι θεωρεί ότι η Κίνα, η οποία σε λίγα χρόνια προβλέπεται να είναι η πρώτη οικονομία στον κόσμο, μπορεί να βοηθήσει την προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης για να ορθοποδήσει.

Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο ότι στην ελληνική αποστολή θα μετάσχουν και περισσότεροι από 40 Έλληνες επιχειρηματίες, αφού στόχος του πρωθυπουργού είναι να υπάρξει τόνωση του ενδιαφέροντος της κινεζικής πλευράς για να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, ενώ επιδίωξη είναι να αυξηθούν και οι ελληνικές εξαγωγές στην Κίνα.

Η σύσκεψη

Όπως λένε πηγές του Μαξίμου, το ταξίδι έχει προετοιμαστεί με τη δέουσα προσοχή και γι’ αυτόν τον λόγο πραγματοποιήθηκε και ειδική σύσκεψη την Τρίτη με τη συμμετοχή των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης. Στο Πεκίνο και τη Σαγκάη τον πρωθυπουργό θα συνοδεύουν ο υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστής Χατζηδάκης, η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κώστας Μουσουρούλης, ο υφυπουργός Εξωτερικών Δ. Κούρκουλας, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης, καθώς επίσης ο διπλωματικός σύμβουλος του πρωθυπουργού Σταύρος Παπασταύρου, ο βουλευτής Επικρατείας Χρύσανθος Λαζαρίδης, ο διευθυντής του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού Γιώργος Μουρούτης και δεκάδες Έλληνες επιχειρηματίες, οι οποίοι θα συζητήσουν με Κινέζους συναδέλφους τους για το άνοιγμα των οικονομικών σχέσεων των δύο χωρών.

Κωδικός «business»!

Ο Έλληνας πρωθυπουργός θα είναι ο δεύτερος Ευρωπαίος ηγέτης που θα επισκεφθεί τη Χώρα του Κίτρινου Δράκου –προηγήθηκε ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ– και θα συναντηθεί με τη νέα ηγεσία, τον πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ και τον πρωθυπουργό Λι Κεκιάνγκ.
Η ελληνική πλευρά επενδύει πάρα πολλά σε αυτή την επίσκεψη που έχει τον κωδικό «business», αφού ο Αντ. Σαμαράς δεν επιδιώκει απλά να υπογραφούν μια-δυο συμφωνίες περιορισμένου και συνήθους βεληνεκούς, αλλά επιθυμεί να υπάρξει η επισημοποίηση της συνεργασίας με την Κίνα σε συγκεκριμένα πεδία, που θα καταστήσουν την Ελλάδα στις διεθνείς αγορές ως χώρα-κόμβο για την ευρύτερη περιοχή.
Οι Κινέζοι επιθυμούν επέκταση της επένδυσής τους στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς θεωρούν επιτυχημένη την κίνηση με την Cosco. Επίσης εξετάζουν την επένδυση σε λιμάνια, περιφερειακά αεροδρόμια και στους σιδηρόδρομους, ενώ και οι δύο πλευρές θέλουν να ενισχυθεί η συνεργασία και σε άλλους τομείς, όπως, π.χ. ο τουρισμός και η αγροτική παραγωγή.

Για το Μπακού

Όλα, λοιπόν, είναι έτοιμα για τη μετάβαση στην Κίνα. Αυτό που εξετάζουν ακόμη στο διπλωματικό γραφείο του πρωθυπουργού είναι να υπάρξει μία στάση στην επιστροφή στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, καθώς ο πρωθυπουργός δίνει ιδιαίτερη σημασία στα θέματα ενεργειακής πολιτικής.
Το ταξίδι-αστραπή του Σαμαρά στο Μπακού, εάν φυσικά πραγματοποιηθεί, είναι εξόχως σημαντικό, καθώς εντός του Ιουνίου αναμένεται να «κλείσει» η εκκρεμότητα που αφορά στην επιλογή του αγωγού που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη – με την Ελλάδα να προωθεί τον TAP έναντι του Nabucco.
Φυσικά, τα ταξίδια για τον Έλληνα πρωθυπουργό δεν σταματούν εκεί. Στη συνέχεια θα μεταβεί στις Βρυξέλλες για την κρίσιμη Σύνοδο Κορυφής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, ενώ για τις αρχές ή τα μέσα Ιουνίου προγραμματίζεται και η επίσκεψη στις Ηνωμένες Πολιτείες. Επίσης, συζητείται και το ταξίδι στη Μόσχα, την οποία ο Αντ. Σαμαράς είχε επισκεφθεί πέρυσι τον Φεβρουάριο, ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης τότε, όπου είχε συναντηθεί και με τον Βλάντιμιρ Πούτιν.
Στόχος του πρωθυπουργού μετά την αλλαγή του κλίματος για τη χώρα –και εκεί θα φανεί αν η κυβέρνηση έχει κερδίσει το στοίχημα– είναι η Ελλάδα να επιστρέψει σύντομα στις αγορές και να σταθεί μόνη της στα πόδια της πάνω σε ένα ισχυρό οικονομικό αναπτυξιακό υπόβαθρο.

Του Μιχάλη Κωτσάκου

Διαβάστε επίσης