Ο επερχόμενος(;) «θάνατος» της ντιζελοκίνησης

Σε… αναμμένα κάρβουνα κάθονται οι επικεφαλής των αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς τον Απρίλιο του 2017 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ανακοινώσει αυστηρότερα όρια ρύπων (σ.σ. το Euro 7), ενώ θα αλλάξει –προς το ρεαλιστικότερο– η μέτρηση της κατανάλωσης.

Παρόμοια αγωνία μοιράζονται πλέον και οι ιδιοκτήτες diesel Ι.Χ. αυτοκινήτων, μετά και την προ 15νθημέρου απόφαση της δημοτικής αρχής του Όσλο –στην παγωμένη Νορβηγία– να απαγορεύσουν προσωρινά την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων οχημάτων επικαλούμενες περιβαλλοντικούς λόγους. Επί της ουσίας πρόκειται για υλοποίηση μιας απόφασης που ελήφθη το 2006, που όμως δημιουργεί «κακό» προηγούμενο, καθώς για τρεις ημέρες απαγορεύτηκε η κυκλοφορία των ντιζελοκίνητων Ι.Χ. αυτοκίνητων, προκειμένου να περιοριστεί η αυξημένη ατμοσφαιρική ρύπανση.

Μάλιστα, για τους παραβάτες προβλέπεται και πρόστιμο €166, κάτι που δείχνει την πρόθεση των νορβηγικών αρχών το μέτρο να τηρηθεί χωρίς παρεκκλίσεις. Αξίζει να σημειώσουμε ότι, σύμφωνα με το νορβηγικό Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας, τα αιωρούμενα σωματίδια προκαλούν τον πρόωρο θάνατο 185 ανθρώπων κάθε χρόνο στο Όσλο, χτυπώντας καμπανάκι κινδύνου για την κατάσταση που επικρατεί και στις άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις.

Οργισμένοι οι ιδιοκτήτες
Η ανάγνωση της συγκεκριμένης είδησης προκάλεσε την έκρηξη των ιδιοκτητών Ι.Χ. αυτοκινήτων με κινητήρα diesel, οι οποίοι από το 2006 παρακινούνται να προβούν σε αγορά πετρελαιοκίνητων. Μία αγορά με μεγαλύτερο –έως και 30%– κόστος σε σχέση με τους κινητήρες αμόλυβδης βενζίνης και προσδοκώμενο όφελος από τη χαμηλότερη τιμή ανά λίτρο στο καύσιμο και τη μικρότερη κατανάλωση ανά χιλιόμετρο.

Ωστόσο, όλα αυτά μπορούν ανά πάσα ώρα και στιγμή να ανατραπούν από την αναθεώρηση των ορίων ρύπων και αποφάσεις όπως αυτή της δημοτικής αρχής του Όσλο. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι μπορεί να βρεθούν με πετρελαιοκίνητα στην κατοχή τους, τα οποία όμως δεν θα μπορούν να κυκλοφορήσουν λόγω ρύπων. Όχι πως κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά πιθανό να συμβεί στην Ελλάδα, όμως ο παραλογισμός είναι κάτι που κυριαρχεί όταν οι κυβερνώντες παίρνουν αποφάσεις για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα.

Πριν από περίπου μία δεκαετία, μικρές και μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες επένδυσαν σημαντικά κεφάλαια και άπειρες εργατοώρες προκειμένου να πετύχουν τη μείωση της εκπομπής ρύπων στους βενζινοκινητήρες. Τώρα, σε συνθήκες παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και με την αγορά να συρρικνώνεται, είναι ιδιαίτερα αμφίβολο εάν μπορούν να «σηκώσουν» το κόστος μίας ανάλογης επένδυσης για τους κινητήρες diesel. Μάλιστα, οι εξελίξεις στο μέλλον προβλέπονται ακόμα πιο δυσοίωνες για τους κατασκευαστές Ι.Χ. αυτοκινήτων, καθώς από το 2021 θα μπει σε ισχύ η δεύτερη φάση, όπου το όριο για τους ρύπους NOx θα πέσει ακόμη περισσότερο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να σταματήσει η εξέλιξη και προώθηση των πετρελαιοκινητήρων, αφού δεν μπορούν να εξελίξουν νέες και φθηνές τεχνολογίες που θα μειώνουν τις εκπομπές NOx.

Ήδη ο γαλλικός κολοσσός Renault (σ.σ. που δίνει κινητήρες diesel στη Nissan και στη Mercedes) ανακοίνωσε πως με τα νέα δεδομένα εγκαταλείπει την εξέλιξη των πετρελαιοκινήτων για τα καθημερινά αυτοκίνητα (μικρά – μικρομεσαία) και πως μετά το 2020 θα έχει diesel κινητήρες μόνο στα πολύ ακριβά και στα επαγγελματικά αυτοκίνητα. «Τα αυστηρότερα στάνταρντ εκπομπών ρύπων και οι νέες δοκιμές τους σε πραγματικές συνθήκες που θα τεθούν σε ισχύ το 2018, θα αυξήσουν το κόστος εξέλιξης σε τέτοιο σημείο που οι diesel θα εκδιωχθούν από την αγορά», δήλωσε για το θέμα ο επικεφαλής Ανταγωνιστικότητας της εταιρείας, Τιερί Μπολόρ. Από την πλευρά της η Κομισιόν εμφανίζεται αποφασισμένη να τραβήξει το… σχοινί με τις αυτοκινητοβιομηχανίες, με την επίτροπο, Βέρα Γιουρόβα, να ξεκαθαρίζει ότι θα πέφτουν σκληρά πρόστιμα για τις εταιρείες που θα πιάνονται να ρυπαίνουν.

Τέλος, όσον αφορά την Ελλάδα, δεν ξέρουμε εάν η κυβέρνηση θα… μαγευτεί με αποφάσεις τύπου Όσλο, ωστόσο η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης ήταν ένα ακόμη μεγάλο πλήγμα στους ιδιοκτήτες Ι.Χ. αυτοκινήτων με κινητήρες diesel. Υπομονή μέχρι νεωτέρας λοιπόν.
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα