Ο… πεντάψαλμος των καταναλωτών στις μετά COVID αγορές

Ποια στοιχειά θα καθορίσουν τη ζήτηση όταν περάσει η πανδημία και θα κάνουν τον αγοραστή να ανοίξει το… πορτοφόλι

Ο κορωνοϊός που ήρθε στη ζωή μας πριν από ένα χρόνο δεν άλλαξε απλώς την καθημερινότητα των ανθρώπων σε ολόκληρο τον κόσμο, αλλά όπως φαίνεται θα καθορίσει και τη μετέπειτα συμπεριφορά μας ακόμη κι όταν ο SARS-coV-2 θα έχει νικηθεί.

Επιμέλεια: Ν.ΤΕ.

Τον γύρο του κόσμου έκανε πρίν από κα΄μποσο καιρό η «προφητεία» του Ελληνο-αμερικανού καθηγητή, Νικόλα Χρηστάκη, ότι μετά την πανδημία οι άνθρωποι θα αποζητούν απεγνωσμένα περισσότερο… sex και λιγότερη θρησκευτικότητα. Ωστόσο, αυτά εμπίπτουν στη σφαίρα των προσωπικών δεδομένων όπου όσα λιγότερα ξέρεις (ως… σύντροφος) τόσο καλύτερα κοιμάσαι το βράδυ.

Και εν πάση περιπτώσει περισσότερο καίγονται οι αγορές για την έτερη πρόβλεψη του επικεφαλής του Εργαστηρίου Ανθρώπινης Φύσης στο Πανεπιστήμιο του Γέιλ ότι ο κόσμος που θα αναδυθεί μετά την πανδημία θα επιδείξει μια χαλάρωση στην καταναλωτική συμπεριφορά του, παρά για τα νυχτοπερπατήματα και τις προσευχές!!! Είναι, όμως, έτσι; Όντως οι καταναλωτές θα ακολουθήσουν τα μοτίβα του παρελθόντος και από την αβεβαιότητα της πανδημίας θα εξωθηθούν σε shopping therapy; Ή μήπως ακριβώς λόγω της αβεβαιότητας που γέννησε η πανδημία (σ.σ. μόλις τη δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων ο ΠΟΥ έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου ότι η υγειονομική κρίση του κορωνοϊού δεν θα είναι η τελευταία) οι καταναλωτές γίνουν περισσότερο σφιχτοχέρηδες;

Δεν πάει πολύς καιρός που η Ernst & Young (ΕΥ) καταπιάστηκε με το παραπάνω θέμα. Μάλιστα, τα αποτελέσματα σχετικής έρευνάς της έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον όχι μόνο για τους οικονομικούς αναλυτές, αλλά και για τις κυβερνήσεις που προσδοκούν γρήγορο αναπτυξιακό ριμπάουντ στην παγκόσμια οικονομία. Ο λόγος; Οι καταναλωτές δηλώνουν ότι επιζητούν μεν την επιστροφή τους σε συνθήκες κανονικότητας, αλλά ξεκαθαρίζουν ταυτόχρονα ότι η πανδημία επαναπροσδιόρισε σε καινούργιο επίπεδο τις προτεραιότητές τους.

Πιο συγκεκριμένα, με βάση την τρίτη έκδοση του EY Future Consumer Index, μίας μελέτης που ο γνωστός πολυεθνικός όμιλος παροχής ελεγκτικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών «τρέχει» σε μηνιαία βάση και στην οποία παρακολουθείται η καταναλωτική διάθεση και συμπεριφορά 14.074 ατόμων σε 18 χώρες, το 40% των καταναλωτών που ρωτήθηκαν επιθυμούν δίχως άλλο να επανέλθουν στην «κανονικότητα». Ωστόσο, το 50% αυτών των καταναλωτών εξακολουθούν να αναμένουν ότι μακροπρόθεσμα η ζωή τους θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό, ενώ το 53% δηλώνουν ότι η εμπειρία της πανδημίας τούς οδήγησε σε επανεκτίμηση των αξιών τους.

Το νέο top-5 των καταναλωτικών συμπεριφορών

Από τα ποιοτικά στοιχεία της ίδιας μηνιαίας έρευνας που διενήργησε η ΕΥ σκιαγραφούνται οι εξής νέες κατηγορίες καταναλωτών τους οποίους θα κληθούν να ικανοποιήσουν οι επιχειρήσεις:

>>ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 1η «Πρώτα η ευχέρεια» (Affordability first): Πρόκειται για τους καταναλωτές που επιζητούν να ζήσουν εντός των ορίων που τους θέτουν τα οικονομικά τους και αντιπροσωπεύουν το 30% του δείγματος. Περισσότεροι από τους μισούς απάντησαν ότι η τιμή ενός προϊόντος αποτελεί αυξημένης σημασίας κριτήριο επιλογής για το τι θα καταναλώσουν. Είναι εμφανώς η πλέον απαισιόδοξη κατηγορία καταναλωτών αναφορικά με την εκτίμησή της για το πόσο χρονικό διάστημα θα χρειαστεί η χώρα τους να ανακάμψει και να επιστρέψει σε συνθήκες οικονομικής σταθερότητας.

>>ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 2η «Πρώτα η υγεία» (Health first): Οι καταναλωτές αυτής της κατηγορίας αντιπροσωπεύουν το 26% του δείγματος και προτιμούν εκείνα τα προϊόντα και τις αντίστοιχες μάρκες που τους δημιουργούν την αίσθηση της υγειονομικής ασφάλειας και ελαχιστοποιούν τους περιττούς κινδύνους. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 57% της συγκεκριμένης κατηγορίας δηλώνουν ότι, πλέον, δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στο πόσο υγιεινά είναι τα προϊόντα που αγοράζουν.

>>ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3η «Πρώτα ο πλανήτης» (Planet first): Οι με τη διασταλτική έννοια του όρου «οικολόγοι» καταναλωτές αντιπροσωπεύουν το 17% του δείγματος και δηλώνουν ότι διατίθενται να πληρώσουν περισσότερα χρήματα αν πρόκειται να αγοράσουν προϊόντα υψηλής ποιότητας και βιωσιμότητας, τα οποία ταυτόχρονα πληρούν ηθικές προδιαγραφές. Το 59% σκοπεύουν μακροπρόθεσμα να ψωνίζουν από τοπικές αγορές.

>>ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 4η «Πρώτα η κοινωνία» (Society first): Οι καταναλωτές τής εν λόγω κατηγορίας αντιπροσωπεύουν το 16% του δείγματος και ασπάζονται την άποψη ότι θα πρέπει όλοι να συνεργάζονται με στόχο το απώτερο καλό. Μάλιστα, στη μεγάλη τους πλειοψηφία που φτάνει το 73% οι «society first» καταναλωτές δηλώνουν έτοιμοι να αλλάξουν τις καταναλωτικές συνήθειές τους, προς όφελος του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου. Προτιμούν να αγοράζουν από οργανισμούς που είναι ειλικρινείς και διαφανείς για το τι κάνουν.

>>ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 5η «Πρώτα η καταναλωτική εμπειρία» (Experience first): Οι συγκεκριμένοι καταναλωτές είναι οι λιγότεροι του στατιστικού δείγματος (11%) και ξεκάθαρα οι λιγότερο ανήσυχοι για την υγεία και την οικονομική τους κατάσταση. Για παράδειγμα, τα 2/3 εξ αυτών δηλώνουν ότι σε ελάχιστο χρόνο από την εξομάλυνση της υγειονομικής κρίσης στη χώρα τους (λίγες μέρες ή λίγες εβδομάδες) δεν θα είχαν πρόβλημα να επισκεφτούν και να κάνουν τις αγορές τους σε ένα πολυσύχναστο εμπορικό κέντρο.

 

Κ2—————–

 

Υγεία και value for money θα κυριαρχήσουν στη μετά COVID καταναλωτική εποχή

 

Σύμφωνα, πάντα, με την τρίτη έκδοση του EY Future Consumer Index, οι καταναλωτές αναμένεται να προβούν σε δραματικές και μόνιμες αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά τους. Ειδικότερα, το 62% δηλώνουν ότι σκοπεύουν να είναι πιο ενημερωμένοι και προσεκτικοί όσον αφορά τη σωματική τους υγεία και το 58% να δίνουν όλο και μεγαλύτερη έμφαση στη σχέση τιμής/ποιότητας προϊόντος  («value for money») στο μέλλον.

Παρ’ ότι τα παραπάνω ευρήματα δεν αναμένεται να αποτελέσουν τις νέες κινητήριες δυνάμεις διαμόρφωσης καταναλωτικών συμπεριφορών και προτιμήσεων στο εγγύς μέλλον, η έρευνα της ΕΥ υπογραμμίζει ότι οι καταναλωτές θα επικεντρωθούν πολύ περισσότερο στις αξίες τους.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα