Ο τυφλός μαθητής και η… τύφλα του ΑΠΘ

Είναι γνωστή στο πανελλήνιο η περιπέτεια του Αργύρη Κουμτζή, αριστούχου απόφοιτου του Λυκείου από τη Θεσσαλονίκη, ο οποίος δεν μπορεί να εισαχθεί στο τμήμα φυσικής του ΑΠΘ επειδή είναι τυφλός – παρά το γεγονός ότι με βάση τον νόμο 3794-09 στο άρθρο 35, παράγραφος 1 υπάρχει πρόβλεψη για την είσοδο στα ΑΕΙ και ΤΕΙ μαθητών ΑΜεΑ και μάλιστα ορίζεται ποιες είναι οι παθήσεις αυτές για τις οποίες οι μαθητές δεν είναι υποχρεωμένοι να δώσουν εξετάσεις.

Του Αλέξανδρου Μιχαήλ

Το εντυπωσιακό με τον τυφλό εκ γενετής μαθητή είναι ότι τελείωσε με άριστα το λύκειο και μέχρι τώρα διακρίνεται για το μυαλό του, καθώς έχει κερδίσει κύπελλα και βραβεία στο σκάκι και στη φυσική, όπου είναι η μεγάλη αγάπη του. Όμως το ΑΠΘ και συγκεκριμένα το τμήμα Φυσικής δεν τον δέχεται, με τη δικαιολογία ότι λόγω της πάθησής του δεν δύναται να παρακολουθεί τα εργαστήρια, που είναι απαραίτητα στο συγκεκριμένο μάθημα.

Εδώ και μήνες σέρνεται η ιστορία και οι πρυτανικές αρχές κρύβονται πίσω από το γράμμα του νόμου, αγνοώντας το δικαίωμα στη μάθηση ακόμη και για τα ΑΜεΑ. Και το εντυπωσιακό είναι ότι οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, οι οποίοι ξεσηκώνονται για ψύλλου πήδημα, δεν δίνουν μία λύση. Ή πιο σωστά δεν προτείνουν τίποτε. Άραγε, γιατί σιωπά ο λαλίστατος πρύτανης του ΑΠΘ, Γιάννης Μυλόπουλος, ο οποίος έχει τοποθετηθεί επί όλων των θεμάτων που απασχολούν τη χώρα και όχι μόνο την εκπαίδευση;

 

Παλεύει για τα αυτονόητα

Ο Αργύρης Κουρτζής είχε δηλώσει πριν από λίγο καιρό ότι «δεν έχουμε περιθώριο να νιώσουμε ούτε απογοήτευση, ούτε πικρία, γιατί τόσα χρόνια σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης αν δίναμε αυτό το περιθώριο στον εαυτό μας δεν θα μπορούσαμε να αντέξουμε. Αυτό που έχουμε μάθει είναι δυστυχώς να παλεύουμε για τα αυτονόητα».

Από την πλευρά του πανεπιστημίου ο πρόεδρος του τμήματος Φυσικής, Κωνσταντίνος Χρυσάφης, υποστηρίζει πως στη σχολή δεν γίνονται δεκτοί υποψήφιοι με αναπηρία που έχουν ολική τύφλωση και ολική αναπηρία άνω άκρων, εκτιμώντας πως δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο 30% των μαθημάτων της σχολής που είναι εργαστηριακά. «Πρέπει ο ίδιος μόνος του να κάνει το εργαστήριο αλλιώς δεν μπορεί να το περάσει, να πάρει βαθμό, και στα πειραματικά μαθήματα ακόμα δεν υπάρχει τεχνολογία, δεν υπάρχουν όργανα ειδικά για τους τυφλούς», υποστηρίζει.

«Πρακτικές δυσκολίες πιστεύω ότι δεν υπάρχουν σε όλα τα εργαστήρια, ακόμα και εκεί που υπάρχουν πιστεύω ότι λύνονται με τη βοήθεια κάποιοι τρίτου που μπορεί να βλέπει και να μου περιγράφει τι γίνεται», ήταν η απάντηση του Αργύρη.

Το οξύμωρο στην όλη υπόθεση είναι ότι ο Αρ. Κουμτζής έχει πολλές διακρίσεις σε σχολικούς διαγωνισμούς της ελληνικής μαθηματικής εταιρίας και της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών.

Βέβαια το συγκεκριμένο τμήμα, αλλά και συνολικά τα ανώτατα ιδρύματα κρύβονται πίσω από τον ίδιο νόμο, ο οποίος επιτρέπει στους μαθητές ΑΜεΑ την είσοδό τους στα πανεπιστήμια. Κι αυτό διότι στον νόμο 3794/09 ο διάβολος κρύβεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 35, όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται: «Οι πάσχοντες από τις αναφερόμενες παθήσεις δεν εισάγονται σε τμήματα, όπου λόγω της φύσης της επιστήμης είναι δυσχερής γι’ αυτούς η παρακολούθηση σύμφωνα με αιτιολογημένη απόφαση του τμήματος που εγκρίνεται από την σύγκλητο και ανακοινώνεται πριν από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους για το οποίο γίνεται η επιλογή».

 

Λύση από Λοβέρδο

Το θέμα σέρνεται εδώ και μήνες και ο πρώην υπουργός Παιδείας, Κώστας Αρβανιτόπουλος δεν το έλυσε. Ο Ανδρέας Λοβέρδος όταν το θέμα επανήλθε απέστειλε επιστολή στους πρυτάνεις των ΑΕΙ και στους προέδρους των ΤΕΙ με στόχο τη συνολική αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές με αναπηρίες μετά την περίπτωση του τυφλού μαθητή Αργ. Κουμτζή, που αντιμετώπισε προβλήματα στην εγγραφή του σε τμήμα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). «Με αφορμή την άρνηση συγκεκριμένου τμήματος του ΑΠΘ να εγγράψει επιτυχόντα φοιτητή με αναπηρία, παρακαλώ να φροντίσετε να αρθούν οποιεσδήποτε διατάξεις που υπάρχουν σε εσωτερικούς κανονισμούς λειτουργίας τμημάτων και σχολών ή απορρέουν από συγκεκριμένες αποφάσεις οργάνων, οι οποίες παραβιάζουν την αρχή της ισότητας στην πρόσβασή στην ανώτατη εκπαίδευση, η οποία παρέχεται από την ελληνική πολιτεία», ανέφερε στην επιστολή του ο υπουργός Παιδείας. Για την περίπτωση του τυφλού φοιτητή αποφασίστηκε με εντολή του νυν υπουργού Παιδείας, και μέχρι να λυθεί θεσμικά το θέμα αντίστοιχων περιπτώσεων φοιτητών, ο Αργ. Κουμτζής να έχει μαζί του ειδικό συνοδό κατά τη διάρκεια που θα βρίσκεται στα μαθήματα εργαστηρίων στο τμήμα του. Ο συνοδός θα είναι υπάλληλος του πανεπιστημίου, ώστε να μπορέσει ο νεαρός φοιτητής να ολοκληρώσει σωστά την πρώτη του ακαδημαϊκή χρονιά στο Τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ.

Όμως για να λυθεί οριστικά το θέμα στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που θα κατατεθεί εντός του Αυγούστου προς ψήφιση στη Βουλή και θα έχει άμεση ισχύ με την ψήφισή του περί τα τέλη του ερχόμενου μήνα για το νέο ακαδημαϊκό έτος, θα διαγραφεί η παράγραφος 2 του άρθρου 35 στον νόμο 3794/09 και πλέον θα είναι στη διακριτική ευχέρεια των γονιών και των ίδιων των μαθητών ΑΜεΑ ποιο τμήμα να ακολουθήσουν, που να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των μαθημάτων. Μάλιστα, όπως λένε συνεργάτες του Ανδ. Λοβέρδου, από τη στιγμή που και νομοθετικά δίνεται αυτή η λύση, δεν θα μπορεί κανένα τμήμα να αρνηθεί την εγγραφή ενός μαθητή ΑΜεΑ.

 

Για την πιστοποίηση

Ταυτόχρονα ο Ανδ. Λοβέρδος στο διάστημα που έχει αναλάβει την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας πέραν αυτή της πρωτοβουλίας, που λύνει τα χέρια και στις οικογένειες μαθητών ΑΜεΑ, αλλά και στα ανώτατα ιδρύματα, προσπαθεί να επιλύσει διάφορα ζητήματα, που μάλλον ταλαιπωρούν, παρά προσφέρουν λύσεις.

H διαδικασία ECDL Update είναι η διαδικασία ανανέωσης των πιστοποιητικών ECDL ώστε να αποδεικνύεται ότι οι γνώσεις και δεξιότητες για τις οποίες έχει πιστοποιηθεί ένας κάτοχος Πιστοποιητικού ECDL εξακολουθούν να είναι επίκαιρες σύμφωνα με την ισχύουσα εξεταστέα ύλη (syllabus). Αποτελεί μια εξέταση η οποία βασίζεται στο ισχύον syllabus των ενοτήτων ECDL και καλύπτει εκτός άλλων τις νέες γνώσεις και δεξιότητες σε σχέση με τα προγενέστερα Syllabi και την λειτουργικότητα των νεότερων τρεχουσών εκδόσεων λογισμικού.

Σύμφωνα με προηγούμενη απόφαση, η διάρκεια ισχύος των πιστοποιητικών ήταν τριετής και οι κάτοχοι έπρεπε να κάνουν νέα μαθήματα κι εν συνεχεία να δώσουν πάλι εξετάσεις. Με νέα απόφαση του Λοβέρδου καταργήθηκε η ανά τριετία εξέταση και άπαξ κάποιος λάβει την άδεια δεν χρειάζεται να δώσει πάλι εξετάσεις.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα