ΟΛΠ: Από λιμάνι των στεναγμών, λιμάνι των κερδών  

Πυξίδα ανάπτυξης τα οικονομικά αποτελέσματα του 2022 όπου καταγράφεται ιστορικό υψηλό σε κέρδη και τζίρο

Ήταν Αύγουστος του 2016 όταν έπεφταν οι υπογραφές στη σύμβαση για την αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς  ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και της China Cosco Shipping Corporation, με τον κινεζικό κολοσσό να αποκτά έναντι 368,5 εκατ. ευρώ το 51%+16% –και υπό προϋποθέσεις– του ΟΛΠ.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Σχεδόν επτά χρόνια έχουν μεσολαβήσει από τότε και το επίνειο της ελληνικής πρωτεύσας μετεξελίχθηκε σε λιμάνι των κερδών και των υψηλών εσόδων από λιμάνι των… στεναγμών που ήταν μέχρι τότε. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα οικονομικά αποτελέσματα για το έτος 2022 που δημοσιοποιήθηκαν πριν από μερικές ημέρες και τα οποία μαρτυρούν του λόγου το αληθές. Συγκεκριμένα, τη χρονιά που πέρασε ο ΟΛΠ κατέγραψε ιστορικά υψηλές επιδόσεις κερδοφορίας, αφού τα προ φόρων κέρδη του 2022 αναρριχήθηκαν στα 74,7 εκατ. ευρώ έναντι 49,2 εκατ. ευρώ που ήταν το αμέσως προηγούμενο δωδεκάμηνο, «γράφοντας» αύξηση της τάξης του 51,7%. Σημαντικά αυξημένα στο +43,9% ήταν στο εξεταζόμενο διάστημα και τα κέρδη μετά από φόρους που ανήλθαν σε 52,9 εκατ. ευρώ έναντι 36,8 εκατομμυρίων το 2021.

Πρωταθληματική χρονιά έκανε στο μεγάλο λιμάνι και ο τζίρος του ΟΛΠ, με τον κύκλο εργασιών του Οργανισμού το 2022 να ανέρχεται σε 194,6 εκατ. ευρώ έναντι 154,2 εκατ. ευρώ που ήταν η αντίστοιχη επίδοση του 2021 παρουσιάζοντας αύξηση 26,2% (+40,4 εκατομμύρια).

«Έτρεξαν» καλά η κρουαζιέρα και οι αφίξεις αποεπιβίβασης

Στις επιμέρους βασικές δραστηριότητες του ΟΛΠ, η κρουαζιέρα και οι αφίξεις αποεπιβίβασης ήταν οι τομείς που «έτρεξαν» για τα καλά. Ειδικότερα, ο κλάδος της κρουαζιέρας εν συγκρίσει με το 2021, σημείωσε το 2022 σημαντική άνοδο, τόσο σε επίπεδο προσεγγίσεων του λιμένα όσο και σε επίπεδο επιβατικής κίνησης. Η συνολική διακίνηση επιβατών την περασμένη χρονιά ανήλθε σε 880.416 επιβάτες έναντι 303.665 το 2021 καταγράφοντας αύξηση ποσοστού 190%. Αυξημένοι κατά 79% ήταν και οι κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων, με 677 κατάπλους έναντι 379 το προηγούμενο έτος, αριθμός ο οποίος ξεπερνά κατά πολύ ακόμη και τα επίπεδα της προ κορωνοϊού περιόδου, δηλαδή πριν από το πανδημικό 2020. Συμπληρωματικά αξίζει να αναφερθεί ότι οι αφίξεις αποεπιβίβασης (Homeporting) κατέγραψαν αύξηση κατά 100,5% σε σχέση με το 2021.

Αύξηση κατέγραψε και η δραστηριότητα της ακτοπλοΐας, με τη συνολική διακίνηση επιβατών να παρουσιάζει το 2022 θετική μεταβολή τής τάξης του 26%, με 14.976.394 επιβάτες έναντι 11.896.187 επιβάτες το 2021. Τέλος, ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων διατήρησε την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών και το 2022. Πιο συγκεκριμένα, η συνολική διακίνηση του Προβλήτα Ι σημείωσε αύξηση 5,4%.

Κλείνοντας το κομμάτι των οικονομικών αποτελεσμάτων του ’22 σημειώνεται ότι την… ανιούσα έχει πάρει και το προτεινόμενο μέρισμα ανά μετοχή καθώς από τα €0,63/μετοχή του 2021 φτάνουμε το 2022 στο €1,04/μετοχή (+65%).

Επιτυχημένη η συνταγή

Το γεγονός ότι το 2015, δηλαδή τη χρονιά πριν από την αποκρατικοποίηση, τα προ φόρων κέρδη του ΟΛΠ δεν άγγιξαν ούτε τα 10 εκατ. ευρώ (|έναντι σχεδόν 75 εκατ. το ’22) και τα συνολικά έσοδα της ίδιας οικονομικής χρήσης πλησίασαν μεν πολύ αλλά δεν κατάφεραν να πιάσουν τα 100 εκατομμύρια (έναντι σχεδόν 195 εκατ. σήμερα) επιβεβαιώνει τα λόγια της σημερινής διοίκησης του Οργανισμού υπό την προεδρία του Yu Zenggang ότι οι οικονομικές επιδόσεις του Οργανισμού το έτος που πέρασε δικαιώνουν το εφαρμοζόμενο στρατηγικό πλάνο για υψηλής ποιότητας ανάπτυξη.

Δεν είναι μυστικό ότι από την πρώτη στιγμή που οι Κινέζοι αποβιβάστηκαν στην Ελλάδα στόχος του ήταν το extreme make over του λιμανιού του Πειραιά σε ένα μεγάλο hub στη Μεσόγειο, που θα παρέχει μια μεγάλη βεντάλια υπηρεσιών που θα «ανοίγει» από την κρουαζιέρα και την ακτοπλοΐα έως τα εμπορευτοκιβώτια και τα car terminals. Ειδικά για το τελευταίο, από τις αρχές του 2023 ο ΟΛΠ «τρέχει» μια νέα υπηρεσία μεταφοράς αυτοκινήτων που αξιοποιεί το πλεονέκτημα της θέσης του λιμένα Πειραιά και προσφέρει έναν καινοτόμο τρόπο μεταφοράς οχημάτων με πλοία πολλαπλών χρήσεων, έχοντας στόχο την παροχή υπηρεσιών logistics αυτοκινήτων υψηλής ποιότητας στην ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής.

Η νέα υπηρεσία αφορά τη μεταφορά σε ειδικά κοντέινερ, χωρητικότητας τριών οχημάτων, που ονομάζεται Flat Rack, εξοπλισμένα με ενσωματωμένες ράμπες για ευκολότερη μεταφορά και τοποθέτηση των οχημάτων. Αυτές οι πλατφόρμες έχουν πιστοποιηθεί και μπορούν να στοιβάζονται σε ύψος 3 κοντέινερ.

Η στρατηγική θέση του λιμένα ανάμεσα στις τρεις ηπείρους και συνεπώς ανάμεσα σε πολλαπλές αγορές, οι ολοκληρωμένες παρεχόμενες υπηρεσίες και κυρίως η υψηλή ποιότητα υπηρεσιών των τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και η παρουσία του ομίλου COSCO SHIPPING ήταν οι κύριοι παράγοντες που συνέβαλαν καθοριστικά ώστε να επιλεγεί το λιμάνι Πειραιά ως βασικός διαμετακομιστικός κόμβος σε αυτό το μεγάλο επιχειρηματικό πρότζεκτ.

Σημειώνεται ότι λίγες ημέρες πριν αποχαιρετίσουμε το 2022 κατέφθασε στον Πειραιά το πρώτο καράβι αυτοκινήτων, τα οποία εκφορτώθηκαν στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων για να μεταφερθούν στη συνέχεια στον τερματικό σταθμό αυτοκινήτων προκειμένου να οδηγηθούν στους τελικούς προορισμούς τους.

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα