Όταν ανεβαίνουν οι τιμές «ξεχνάνε» να μειωθούν

Μία από τις πιο συνηθισμένες συζητήσεις μεταξύ των Ελλήνων είναι ότι όσο εύκολα και γρήγορα αυξάνουν οι τιμές στα προϊόντα και τις υπηρεσίες, τόσο δύσκολα και αργά μειώνονται.

Μάλιστα ήρθε και η επιβεβαίωση από τα πιο επίσημα χείλη, καθώς από σχετική έρευνα της Eurostat προκύπτει ότι στην Ελλάδα όταν μεταβάλλονται οι τιμές της βιομηχανίας είναι διαφορετικό το ποσοστό μετάδοσης –ή μετακύλισης- στις τιμές καταναλωτή στην περίπτωση αύξησης των τιμών απ’ ό,τι στην περίπτωση μείωσης. Όπως γράφει σε ρεπορτάζ της η «Καθημερινή», στην περίπτωση της αύξησης είναι 29,4%, ενώ στην περίπτωση της μείωσης είναι πολύ χαμηλότερο 8,1%. Δηλαδή, οι αυξήσεις μετακυλούνται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό στη λιανική, στην περίπτωση των τροφίμων πάντα, σε σύγκριση με τη μετακύλιση των μειώσεων.

Πρόκειται για ένα φαινόμενο που υπάρχει και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά υπάρχουν και κράτη όπως η Γερμανία όπου παρατηρείται σχεδόν ο ίδιος βαθμός μετάδοσης των αυξήσεων και μειώσεων στις τιμές λιανικής, αλλά και χώρες όπως η Τσεχία, η Ελβετία και η Ισπανία, όπου είναι υψηλότερος ο βαθμός μετάδοσης των μειώσεων.

Στην περίπτωση της Ελλάδας, όπως αναφέρει η εφημερίδα, ο βαθμός μετάδοσης των αυξήσεων είναι διαφορετικός σε κάθε κλάδο τροφίμων. Σε ό,τι αφορά το ψωμί και τα δημητριακά, το ποσοστό μετάδοσης της αύξησης είναι 19,7% και της μείωσης μόλις 4,9%. Από την άλλη, στην κατηγορία του κρέατος, παρατηρείται συμμετρία (ποσοστό μετάδοσης της αύξησης 19,8% και της μείωσης 19,3%).

Στο σύνολο των τροφίμων, τέλος, οι αυξήσεις στις τιμές των βασικών γεωργικών προϊόντων μεταδίδονται στις τιμές του καταναλωτή σε ποσοστό 7,5% ενώ η μείωση σε 4,1%. Στα λαχανικά ειδικά, η αύξηση περνά σε ποσοστό σχεδόν 60% στις τιμές καταναλωτή, ενώ η μείωση σε ποσοστό περίπου 35%.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα