“Πάρτε δρόμο από ‘δω”

Την προηγούμενη Πέμπτη 22 Ιουλίου, έφτανε στα δημοσιογραφικά γραφεία μία ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας της κυβέρνησης που αφορούσε στην αναδιάρθρωση της Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) και της ΛΑΡΚΟ.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση αυτή, γινόταν γνωστό ότι αποφασίστηκε να ζητηθεί η βοήθεια εξειδικευμένων ανεξάρτητων συμβούλων για να προχωρήσει η ριζική αναδιάρθρωση των επί σειρά ετών ζημιογόνων κρατικών εταιρειών ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ. Μάλιστα υποσημειώνεται ότι θα διερευνηθούν τα όποια υλοποιήσιμα σχέδια αναδιάρθρωσης και αυτό θα γίνει με τη βοήθεια των συμβούλων και κυρίως τη συνεργασία με τη διοίκηση και τους εργαζόμενους των εταιρειών.

«Τα σχέδια αυτά», σύμφωνα πάντα με την κυβερνητική ανακοίνωση, «θα περιλαμβάνουν την αναγκαία αναδιάρθρωση και προσαρμογή των εταιρειών προκειμένου να καταστούν βιώσιμες με στόχο την ιδιωτικοποίησή τους εντός του 2014 ή/και να διευκολύνουν την πώληση επιμέρους στοιχείων του ενεργητικού τους». Βασική προϋπόθεση-στόχευση του κυβερνητικού σχεδιασμού είναι ότι η όποια αναδιάρθρωση θα πρέπει να ελαχιστοποιεί το κόστος των συγκεκριμένων ζημιογόνων εταιρειών για τους Έλληνες φορολογούμενους και φυσικά να είναι συμβατή με τους κανόνες της Ε.Ε. περί κρατικών ενισχύσεων.

«Τα αποτελέσματα του πορίσματος των συμβούλων θα οδηγήσουν σε οριστικές αποφάσεις της κυβέρνησης έως το τέλος Αυγούστου και την υλοποίησή τους έως το τέλος του τρέχοντος έτους», κατέληγε η ανακοίνωση.

Αυτά επί των προθέσεων, γιατί η πραγματικότητα –τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη βιωσιμότητα της ΕΛΒΟ– είναι εντελώς διαφορετική και όπως φαίνεται δεν θα χρειαστεί να εκπνεύσει ο Αύγουστος για βγει η διάγνωση για την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με εξακριβωμένες πληροφορίες που έχει στη διάθεσή της η «Α», το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη βγάλει την ετυμηγορία του για την ΕΛΒΟ η οποία είναι αποστομωτική. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά…

Επί τη ουσίας το ΤΑΙΠΕΔ «πέταξε» από πάνω του το… βαρίδι που λέγεται ΕΛΒΟ, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «οι πιθανότητες αποκρατικοποίησης της ΕΛΒΟ είναι… 0%! Η ΕΛΒΟ κουβαλάει τόσο απίστευτες “αμαρτίες”, που κανείς δεν θα μπει στον κόπο να την αγοράσει και να επενδύσει σε αυτήν».

Ποιοι είναι, όμως, οι βασικοί σκόπελοι που το ΤΑΙΠΕΔ εντοπίζει ως αξεπέραστους στην προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της ΕΛΒΟ; Ο πρώτος έχει να κάνει με τα χρέη της εταιρείας, τα οποία παρεμπιπτόντως δεν είναι εξαιρετικά μεγάλα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία που στις αρχές Ιουλίου παρουσίασε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, οι ελληνικές αμυντικές βιομηχανικές (ΕΑΣ, ΕΛΒΟ, ΕΑΒ) έχουν συσσωρευμένα χρέη άνω των 2 δισ. ευρώ. Από αυτά, ωστόσο, μόλις τα 54,7 εκατομμύρια βαρύνουν την ΕΛΒΟ και αναλύονται ως εξής:

# Τραπεζικός δανεισμός (μακροπρόθεσμος): 11 εκατ. ευρώ.

# Τραπεζικός δανεισμός (βραχυπρόθεσμος) και λοιπές βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις: 22 εκατ. ευρώ.

# Προμηθευτές: 5,6 εκατ. ευρώ.

# Προκαταβολές πελατών: 9,5 εκατ. ευρώ.

# Φόροι και ασφαλιστικοί οργανισμοί: 3 εκατ. ευρώ.

# Διάφοροι πιστωτές (περιλαμβάνει αποζημιώσεις που δεν έχουν καταβληθεί σε προσωπικό που έχει αποχωρήσει 2011-2012): 3,3 εκατ. ευρώ.

 

Οι κρατικές ενισχύσεις

Το θέμα είναι όμως γιατί ένα υποψήφιος επενδυτής να αγοράσει έστω κι ένα ευρώ χρέους, χωρίς να υπάρχει προοπτική βιωσιμότητας της εταιρείας. Και αυτό περί «βιωσιμότητας» μας πηγαίνει στον επόμενο μεγάλο σκόπελο, που ακούει στο όνομα Ευρωπαϊκή Ένωση.

Για όσους δεν γνωρίζουν, η Ε.Ε. έχει απευθύνει ερώτημα στη διοίκηση της ΕΛΒΟ σχετικά με το αν η εταιρεία έχει λάβει ή όχι κρατικές ενισχύσεις, μέσω των συμβάσεων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας επί εποχής Τσοχατζόπουλου και όχι μόνο. Και εδώ αρχίζει ο γρίφος, η απάντηση του οποίου μοιάζει με το «μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα».

Αν για παράδειγμα η ΕΛΒΟ απαντήσει ότι είναι αμυντική βιομηχανία, αυτομάτως δεν μπορεί να ιδιωτικοποιηθεί!  Τόσο απλά… Αν, πάλι, η ΕΛΒΟ απαντήσει ότι δεν είναι αμυντική βιομηχανία, τότε θα πρέπει να επιστρέψει τις κρατικές ενισχύσεις που τυχόν έχει λάβει! Μονά-ζυγά, χαμένη…

Το αυθόρμητο ερώτημα, λοιπόν, που προκύπτει είναι το αν υπάρχει λύση για την περίπτωση της ΕΛΒΟ και ποια είναι αυτή. Στο σημείο αυτό, θα πρέπει να υπογραμμιστεί πως οι ασκούντες το management της ΕΛΒΟ μεταφέρουν στο ΤΑΙΠΕΔ ότι έχουν στα σκαριά μια συμφωνία της εταιρείας με το Ιράκ για την κατασκευή οχημάτων Hummer, ύψους 200 εκατ. ευρώ! Αλλά το ΤΑΙΠΕΔ επιμένει –και δικαίως– να απαντάει με τη σειρά του ότι, ακόμα κι έτσι να είναι τα πράγματα, το πρόβλημα με τα χρέη δεν εξαλείφεται. Επί του πρακτέου η λύση είναι η εξής: Εκκαθάριση της ΕΛΒΟ εν λειτουργία και από ’κεί και πέρα ενσωμάτωσης τμήματος στη εταιρείας είτε στην ΕΑΣ είτε στην ΕΑΒ.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα