Πατούν γκάζι τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα!

Η Ευρώπη αλλάζει σελίδα με την ηλεκτροκίνηση να παίζει σημαντικό ρόλο στα αυτοκινητιστικά ευρωπαϊκά δρώμενα. Η προσπάθεια μείωσης των ρύπων αποτελεί πρωταρχικό πλάνο όλων των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, αφού υπάρχουν σήμερα πόλεις που έχουν μεγάλο πρόβλημα ρύπανσης.

Η Γερμανία δείχνει στη νέα τάση διστακτική και κινείται με αργούς ρυθμούς σε σχέση με την Αγγλία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία, που… πατούν γκάζι και δίνουν προτεραιότητα στα ηλεκτρικά οχήματα και στις υποδομές γρήγορης φόρτισης.

Στη Γερμανία η καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ το 2010 είχε θέσει ως στόχο στο τέλος της δεκαετίας που διανύουμε, να διατεθούν ένα εκατομμύριο ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Αν και μέχρι στιγμής οι πωλήσεις δεν αφήνουν ικανοποιημένους τους επικεφαλής της κυβέρνησης, εντούτοις αρκετοί αναφέρουν ότι ο αρχικός στόχος μπορεί να υλοποιηθεί με καθυστέρηση ενός ή δύο ετών.

Για να ενθαρρύνει τη ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η κυβέρνηση εισήγαγε τον Ιούλιο του 2016 ένα κίνητρο αγοράς, όπου κάθε ηλεκτρικό όχημα που πληροί τις προϋποθέσεις έχει επιδότηση 2.000 ευρώ, ενώ τα υβριδικά οχήματα που εκπέμπουν λιγότερο από 50 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο δικαιούνται επιδότηση ύψους 1.500 ευρώ. Βασική προϋπόθεση είναι ότι η βασική τιμή του μοντέλου δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 60.000 ευρώ.

Σήμερα η υποδομή στη Γερμανία μπορεί να θεωρηθεί αρκετά καλή, καθώς σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο από την ευρωπαϊκή ένωση αυτοκινήτων ACEA, υπάρχουν 25.241 σημεία φόρτισης που αντιπροσωπεύουν το 21,6% του συνόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από την άλλη οι Όμιλοι Volkswagen, Daimler, BMW και Ford σχεδιάζουν σύντομα να κατασκευάσουν το δικό τους δίκτυο 400 υπερσύγχρονων σταθμών επαναφόρτισης σε ευρωπαϊκές αυτοκινητοδρόμους μέσω της κοινής επιχείρησης Ionity.

Η Νορβηγία διαθέτει εδώ και πολλά χρόνια παιδεία που τάσσεται υπέρ της ηλεκτροκίνησης. Η πλούσια σε πετρέλαιο χώρα ήταν από τις πρώτες χώρες που επιδοτούσαν την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Τα κίνητρα που δίνει η κυβέρνηση είναι υψηλά, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξαιρούνται από φόρους. Ωστόσο, η Νορβηγία προσφέρει πολλά άλλα κίνητρα για να ενθαρρύνει τους πολίτες της να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα, καθώς απαλλάσσονται από τα τέλη για πάντα, από τα διόδια, ενώ θα μπορούν να χρησιμοποιούν και τους λεωφορειοδρόμους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι το τέλος του 2016, υπήρχαν στη χώρα σχεδόν 100.000 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα η Νορβηγία να βρίσκεται στην τρίτη θέση παγκοσμίως πίσω από την Κίνα και τις ΗΠΑ, παρά το μικρό μέγεθος του πληθυσμού της.

Η Μεγ. Βρετανία αποτελέσει σημαντική δύναμη στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Κύριος στόχος του κυβερνητικού πλάνου είναι το 50% των αυτοκινήτων που θα πωλούνται το 2030 να είναι ηλεκτρικά, με στόχο τη μεγάλη μείωση των ρύπων, ενώ η κυβέρνηση σκοπεύει να απαγορεύσει την πώληση καινούριων αυτοκινήτων με μηχανές εσωτερικής καύσης μέχρι το 2040.

Σήμερα η χώρα διαθέτει 16.657 δημόσια σημεία φόρτισης ή περίπου 1 για κάθε 9 αυτοκίνητα plug-in στο δρόμο, ενώ έχει δημιουργήσει ένα ταμείο ύψους 400 εκατομμυρίων λιρών (450 εκατομμυρίων ευρώ) για τη χρηματοδότηση επέκτασης του δικτύου.

Στην Γαλλία η ηλεκτροκίνηση αποτελεί προτεραιότητα, καθώς υπάρχει ο στόχος αύξησης των πωλήσεων έως το 2020. Παράλληλα, το Παρίσι σχεδιάζει τη σταδιακή κατάργηση κινητήρων εσωτερικής καύσης μέχρι το 2030. Η Γαλλία έχει μια σειρά κινήτρων για την απόκτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων και η κυβέρνηση σχεδιάζει να τα διατηρήσει τουλάχιστον μέχρι το 2022. Η επιδότηση για την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων είναι 6.000 ευρώ για οχήματα που εκπέμπουν μέχρι 20 γρ. CO2 ανά χλμ και 1.000 ευρώ για οχήματα που εκπέμπουν 21- 60 γρ/χλμ. Υπάρχουν επίσης και κίνητρα 4.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος και 2.500 ευρώ για ένα plug-in υβρίδιο.

Η ισπανική κυβέρνηση προώθησε την εναλλακτική κινητικότητα, η οποία έχει προϋπολογισμό 20 εκατομμυρίων ευρώ για να βοηθήσει τις πωλήσεις διαφόρων τύπων οχημάτων εναλλακτικού καυσίμου, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που κινούνται με προπάνιο και φυσικό αέριο. Ωστόσο υπάρχουν αρκετά κίνητρα για την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος. Στο πρώτο εξάμηνο πωλήθηκαν στην Ισπανία 5.906 ηλεκτροκίνητα οχήματα, σχεδόν διπλάσια από τα 2.962 που είχαν ταξινομηθεί κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017. Σήμερα η Ισπανία διαθέτει 5.089 σταθμούς φόρτισης, με τους 777 σταθμούς να είναι γρήγορης φόρτισης. Επίσης, υπάρχει ένα σχέδιο για την εγκατάσταση 25.000 σημείων χρέωσης μέχρι το 2021, εκ των οποίων 16.000 είναι ιδιωτικές κατοικίες και 9.000 εταιρείες.

Η Ιταλία -τέλος- προωθεί και αυτή την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Ήδη οι Ιταλοί αγόρασαν 2.249 νέα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα κατά το πρώτο εξάμηνο, με αποτέλεσμα το μερίδιο αγοράς να αυξηθεί από το 0,1% στο 0,2%. Αντίθετα οι πωλήσεις υβριδικών αυξήθηκαν κατά 60% σε 2.119 μονάδες. Σήμερα η Ιταλία έχει 3.124 σταθμούς φόρτισης, με το 15% των σταθμών να είναι γρήγορης φόρτισης. Η ελεγχόμενη από το κράτος επιχείρηση Enel σχεδιάζει να επενδύσει 100-300 εκατομμύρια ευρώ για να εγκαταστήσει μέχρι το έτος 2022 έως και 14.000 σταθμούς φόρτισης στην Ιταλία.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα