Πεπραγμένα Σπίρτζη και… πράσινα άλογα

Οι διαγωνισμοί που εξήγγειλε ακυρώνονται ο ένας μετά τον άλλο, και η κατάσταση για τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών συνεχώς περιπλέκεται

Του Μιχάλη Κωτσάκου

Πολλάκις έχουμε αναφερθεί στο «πράσινο» παρελθόν του Χρήστου Σπίρτζη και πώς από υμνητής του Γιώργου Παπανδρέου και μεταξύ των πρωτοπαλίκαρων για την επανεκλογή του ΓΑΠ στην προεδρία του ΠΑΣΟΚ σε βάρος του Ευάγγελου Βενιζέλου βρέθηκε στην απέναντι όχθη. Όπως επίσης έχουμε αναφερθεί και στο πώς, όταν η χώρα εισήλθε σε μνημόνιο, από υμνητής του Γιώργου εξελίχθηκε σε υβριστή δημιουργώντας τη Ριζοσπαστική Αριστερή Σοσιαλιστική Κίνηση (ΡΑΣΚ) μαζί με άλλους «πράσινους» συνδικαλιστές. Μία κίνηση που τη χρησιμοποίησε ως την ανεμόσκαλα για σκαρφαλώσει στο πλοίο του ΣΥΡΙΖΑ και να φθάσει σε υπουργικό θώκο.

Όλα αυτά φυσικά τα έχουμε αναφέρει, όπως επίσης έχουμε πολλάκις σχολιάσει το γοερό κλάμα από του βήματος του Κοινοβουλίου, όταν υπέγραφε την παραχώρηση των αεροδρομίων.

Όμως ο κ. Σπίρτζης στην κυριολεξία έφυγε μαζί με τον ΣΥΡΙΖΑ από τη διακυβέρνηση της χώρας αφήνοντας πίσω του ένα κανονικό ναρκοπέδιο, που πρέπει όχι μόνο να διαβεί, αλλά και να απενεργοποιήσει ο Κώστας Καραμανλής. Διότι δεν είναι μόνο το πολύπαθο κομμάτι Πατρών-Πύργου, το οποίο το είχε κατατμήσει προκειμένου να κερδίσει το έργο ο Καλογρίτσας. Και φυσικά το συγκεκριμένο τμήμα εξακολουθεί να μοιάζει με χωράφι και ουδείς είναι σε θέση να πει πότε θα ολοκληρωθεί.

Πάνε και τα ηλεκτρονικά διόδια

Λίγες ημέρες πριν αποχωρήσει ο ΣΥΡΙΖΑ από την εξουσία, σε ένα φόρουμ ο κ. Σπίρτζης ως υπουργός Υποδομών είχε πει ότι τα μεγάλα δημόσια έργα δεν ανήκουν σε κανέναν υπουργό και σε καμία κυβέρνηση, αλλά μόνο στον ελληνικό λαό. Βέβαια, ο ελληνικός λαός, όταν ολοκληρώνονται  τα έργα τα χαίρεται, αλλά πληρώνει και τις υπερβάσεις και τους φίλους. Και φυσικά πάντοτε πληρώνει τις αστοχίες. Και αυτές επί Σπίρτζη ήταν πολλές.

Τελευταία αστοχία ήταν η απόφαση του ΣτΕ που ακύρωσε τον περίφημο διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια, για τα οποία ο Σπίρτζης και οι συν αυτώ πανηγύριζαν σαν μικρά παιδιά. Το project για το οποίο καμάρωνε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ως ένα νέο πρωτοποριακό σύστημα δορυφορικών-ηλεκτρονικών διοδίων, είχε άδοξο τέλος λόγω ΣτΕ. Ο διαγωνισμός είχε κολλήσει από προσφυγή στο ΣτΕ τής Μυτιληναίος (μία από τις συμμετέχουσες), η οποία και έγινε δεκτή, στέλνοντας τον διαγωνισμό στον κάλαθο των αχρήστων.

Η προσφυγή έχει ως κύριο αντικείμενο την αμφισβήτηση του τρόπου αξιολόγησης της τεχνικής προσφοράς, σημειώνοντας μάλιστα ότι η προσφοράς της (της Μυτιληναίος) ήταν κατά 70 εκατ. ευρώ φθηνότερη, αλλά δεν προτιμήθηκε. Να θυμίσουμε ότι από τη σχετική διαδικασία μειοδότρια είναι η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι για τον διαγωνισμό οι παραχωρησιούχοι ήταν ιδιαίτερα επιφυλακτικοί από την αρχή της διαδικασίας, καθώς ήταν περίπλοκος. Για να μπορούσε να εφαρμοστεί θα έπρεπε να τροποποιηθούν στο σύνολό τους οι συμβάσεις παραχώρησης, πράγμα όχι και τόσο εύκολο. Επίσης, θα πρέπει να επανακριθούν τόσο από τις τράπεζες, όσο και από τις αρμόδιες διευθύνσεις της Κομισιόν, δηλαδή ακόμα μία χρονοβόρα διαδικασία.

Όμως, μετά την ακύρωση του διαγωνισμού, η νέα ηγεσία του υπουργείου πρέπει να προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό και μπορεί ο Κώστας Καραμανλής να διαβεβαιώνει ότι αυτό θα συμβεί το επόμενο εξάμηνο. Μάλιστα, ο νέος υπουργός ισχυρίζεται ότι ο διαγωνισμός θα είναι πιο ολοκληρωμένος και πιο αξιόπιστος, λαμβάνοντας υπόψη το τι ισχύει στις άλλες χώρες της ΕΕ.

Το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε ότι σε συνεργασία με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη, βρήκαν λύση για τη διασυνδεσιμότητα όλων των διοδίων, ώστε να χρησιμοποιείται το ίδιο e-pas σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους συμπεριλαμβανομένης και της Αττικής Οδού.

Τα έργα και τις ημέρες του Χρήστου Σπίρτζη θα τα πληρώνει η χώρα για χρόνια

 

Γονατογραφήματα

Βέβαια η… βαριά κληρονομιά του Χρήστου Σπίρτζη δεν σταματά εκεί. Ας μην ξεχνάμε και τον βιαστικό διαγωνισμό για την προμήθεια 750 αστικών λεωφορείων, που κι αυτός ακυρώθηκε από την αρμόδια αρχή και θα επαναπροκηρυχθεί. Όπως επίσης και η μη λύση για τον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό της Θεσσαλονίκης.

Όμως αυτή την εποχή προτεραιότητα για το υπουργείο Υποδομών είναι η Πατρών-Πύργου. Κι αυτό διότι χρειάζεται ένας αγώνας δρόμου. Κατ’ αρχάς, για να διασωθεί η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση του έργου, καθώς θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2023, διαφορετικά δεν θα χρηματοδοτηθεί. Η πιο συμφέρουσα λύση είναι να ενσωματωθεί η Πατρών-Πύργου στην υπάρχουσα παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, γιατί πέραν των άλλων θα ολοκληρωθεί μέσα σε 30 μήνες. Όπως εξηγούν από το υπουργείο, «η Κοινοπραξία αυτή δέχεται να πάρει το έργο δεδομένου, υποστηρίζοντας βέβαια ότι θα χρειαστεί να βάλει και βαθιά το χέρι στην τσέπη».

Ήδη το υπουργείο Υποδομών έχει ενημερώσει τον Επίτροπο Μεταφορών και αναμένει την απόφαση της Ε.Ε.

Στην Κομισιόν έχουν υποβληθεί άλλα δύο εναλλακτικά σενάρια. Το ένα αφορά νέο διαγωνισμό για ενιαίο έργο και το δεύτερο  είναι η κατάτμηση σε τέσσερα ζευγάρια εταιρειών. Σε κάθε περίπτωση, πρόσθεσε, στα τέλη του έτους θα υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για το τι θα γίνει με την Πατρών-Πύργου.

Αναζητεί μελέτες για όλα τα μεγάλα έργα ο Κώστας Καραμανλής

Για την Κρήτη
Ζήτημα υπάρχει και με τον ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης), τον οποίο ο Σπίρτζης καλούσε τον Τσίπρα για να τον εγκαινιάσει. Ο Κώστας Καραμανλής, προ ημερών μιλώντας σε δημοσιογράφους, εξήγησε ότι σε τρεις μήνες θα βρεθεί λύση, διότι «μελετάμε από την αρχή τα σχέδια και όλα τα δεδομένα για τον ΒΟΑΚ δεδομένου ότι δεν βρήκαμε τίποτα».

Ανέφερε επίσης ότι «βρήκε στοιχεία και έγγραφα στο υπουργείο σύμφωνα με τα οποία η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε συμφωνήσει για διόδια στον ΒΟΑΚ ασχέτως τι έλεγε δημόσια».

Για τις επεκτάσεις της Αττικής οδού ο κ. Καραμανλής είπε ότι θα πρέπει να αποφασίσουμε πρώτα τι θα κάνουμε με το λιμάνι του Λαυρίου για να ξεκαθαριστεί και αν είναι βιώσιμο το έργο των επεκτάσεων, δεδομένου ότι το κόστος της επεκτάσεων αυτών προς Λαύριο και Ραφήνα φτάνει τα 400 εκατομμύρια ευρώ.

Αναφερόμενος τέλος στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, είπε ότι ίδιος είναι θετικός αλλά θα πρέπει να προχωρήσουμε με προσοχή διασφαλίζοντας τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου.

Διαβάστε επίσης