Πυροβολούν τα πόδια τους με τις αποκρατικοποιήσεις

Σε μια απο-ιδιωτικοποίηση η οποία μπορεί να έχει σημαντικές συνέπειες για τη χώρα επέλεξε να προχωρήσει η Ελλάδα και μάλιστα την ώρα που οι ιδιωτικοποιήσεις έχουν σταματήσει, με το ΤΑΙΠΕΔ να εμποδίζεται τυπικά να προχωρήσει.

Ρεπορτάζ: Θεοδόσης Παπανδρέου

Στη μεγάλη… οικογένεια του Δημοσίου ανήκει πλέον ο ΟΑΣΘ, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Με μια κίνηση η οποία κανείς δεν γνωρίζει αν έχει την έγκριση των δανειστών οι οποίοι πιέζουν για ιδιωτικοποιήσεις –τις οποίες και έχει δεχθεί η Ελλάδα– η κυβέρνηση αλλάζει τα δεδομένα και όχι μόνο αναλαμβάνει τους 2.500 υπαλλήλους, αλλά δια του αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σπίρτζη ανακοινώνει και νέες προσλήψεις.

«Οι εργαζόμενοι περνάνε στους νέους φορείς κανονικά, δεν θα χαθεί καμία θέση εργασίας. Το ανάποδο θα έλεγα. Ότι εάν θέλουμε να βελτιστοποιήσουμε τουλάχιστον το φορέα λειτουργίας, αλλά και το φορέα σχεδιασμού τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, θα χρειαστούμε κι άλλο κόσμο. Μόνο που ο κόσμος που θα χρειαστούμε πρέπει να έχει συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Δεν μπορεί να μην υπάρχουν συγκοινωνιολόγοι σε αυτούς τους φορείς για να εξετάζουν και να μελετούν το πώς πρέπει να λειτουργούν οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης» ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ενώ αιτιολόγησε την απόφαση αυτή με σύμβαση που υπάρχει ήδη από το 2001:

«Υπήρχε μια σύμβαση το 2001, η οποία όριζε ότι το 2010 όφειλε η περιουσία του ΟΑΣΘ να περάσει στο ελληνικό Δημόσιο. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις το 2008 ανανέωσαν τη σύμβαση αυτή, που είχε υπογραφεί το 2001 και ανέλυσαν το 2010 να πάρουν την περιουσία του ΟΑΣΘ και να περάσει στο ελληνικό Δημόσιο.

»Και προφανώς πολιτικά πιστεύω ότι είναι εκτεθειμένοι και οφείλουν να δώσουν κάποιες απαντήσεις στον ελληνικό λαό. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία η επέκταση της σύμβασης που έγινε το 2008 είναι παράνομη, ή έχει λήξει στην καλύτερη γι’ αυτούς περίπτωση πριν δυο χρόνια.

»Άρα εμείς πρέπει να φτιάξουμε μια νέα σύμβαση, να πάρουμε την περιουσία του ΟΑΣΘ και να περάσει στο ελληνικό Δημόσιο και να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε δυο φορείς στο πρότυπο το ευρωπαϊκό, στο πρότυπο που θέλουμε να παίρνουμε και τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, να τελειώσει και το έργο του μετρό…».

Αγώνας δρόμου…
Όλα τα παραπάνω συμβαίνουν ενώ το ΤΑΙΠΕΔ παλεύει με τον χρόνο για να πετύχει τον στόχο της είσπραξης 5,5 δισ. ευρώ ως το 2018. Τα έσοδα αυτά θα προέλθουν κατά κύριο λόγο από την αξιοποίηση του Ελληνικού, την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, και των μετοχών σε ΕΛ.ΠΕ., ΔΕΠΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΟΤΕ κλπ το επόμενο έτος, την παραχώρηση λιμενικών εγκαταστάσεων (περιφερειακά λιμάνια), μαρίνων, και σειράς ακινήτων.

Αυτά προβλέπονται στο νέο Πρόγραμμα Ιδιωτικοποιήσεων (ADP) το οποίο επί της ουσίας είναι το ίδιο με το παλιό το οποίο όμως δεν είχε όμως πάρει ΦΕΚ, με αποτέλεσμα το ΤΑΙΠΕΔ να μην μπορεί να το αναρτήσει επίσημα. Η καθυστέρηση χρεώνεται στην κυβέρνηση και στην προσπάθεια της να κερδίσει χρόνο ώστε να αποφύγει πολιτικές με τις οποίες μπορεί να μην συμφωνεί αλλά έχει αποδεχθεί μέσω των συμφωνιών. Προτεραιότητα, λοιπόν, για το ΤΑΙΠΕΔ είναι η απεμπλοκή της επένδυσης στο Ελληνικό. Θυμίζεται ότι παρουσιάζονται εμπόδια με δικαιολογία αρχαιολογικά και δασικά επιχειρήματα.

Τα έργα δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει με αποτέλεσμα το ταμείο να μην έχει εισπράξει. Νεότερα για την επένδυση δεν αναμένονται πριν το διάστημα δύο μηνών οπότε και εκτιμάται πως θα υπάρχει απόφαση για την ένσταση κατά της απόφασης του δασαρχείου Πειραιά με την οποία χαρακτηρίστηκε ως δασική η έκταση του παλιού κολεγίου Αθηνών.

Μέχρι τότε αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και η διαβούλευση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων οπότε στο πιο αισιόδοξο σενάριο το έργο θα ξεκινήσει στο τέλος του έτους.

«Παγώνει» η πώληση του 17% της ΔΕΗ
Την ίδια ώρα, όμως, παγώνει η πώληση του 17% της ΔΕΗ σε στρατηγικό επενδυτή τουλάχιστον ως το 2018, με αιτιολογία ότι οι μεγάλες εκκρεμότητες αναδιάρθρωσης της ΔΕΗ καθιστούν αδύνατη αυτή τη στιγμή την ορθή απεικόνιση της αποτίμησης της Επιχείρησης.

Μοναδική ελπίδα για το ταμείο ώστε να έχει έσοδα είναι οι παραχωρήσεις ακινήτων όπως οι ιαματικές πηγές της Φθιώτιδας, ακινήτων στο Ναύπλιο (παραλία Καραθώνας) και στη Λυκόβρυση, αλλά και η ολοκλήρωση της παραχώρησης των ακινήτων στην Αφάντου Ρόδου όπου το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ ανέλαβε το κόστος υλοποίησης των απαιτούμενων τομών για τον εντοπισμό αρχαιολογικών ευρημάτων που αναμένεται να φτάσει τις 100.000 ευρώ.

Μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφορικά με την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ Ελευθέριος Βενιζέλος (ως το 2026). Το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι μέχρι τον Νοέμβριο θα έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες έγκρισης από την Κομισιόν και η κύρωση από τη Βουλή, ώστε να εισπραχθεί η πρώτη από τις δύο δόσεις.

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα