
Πλήγμα από drone στη Ζαπορίζια – «Παίζει με τη φωτιά όποιος επιτίθεται σε πυρηνικούς σταθμούς», προειδοποιεί η IAEA
Ρωσία και Ουκρανία αλληλοκατηγορούνται για το περιστατικό
Πλήγμα από drone σημειώθηκε στον πυρηνικό σταθμό της Ζαπορίζια, στην κατεχόμενη από τη Ρωσία νότια Ουκρανία, σύμφωνα με ανακοίνωση της Διεθνούς Υπηρεσίας Ατομικής Ενέργειας (IAEA/ΔΟΑΕ).
Όπως αναφέρει ο διεθνής οργανισμός, το μη επανδρωμένο αεροσκάφος έπληξε κτίριο όπου στεγάζεται μία από τις τουρμπίνες του σταθμού, προκαλώντας –σύμφωνα με τις τοπικές αρχές– ζημιά και οπή σε τοίχο της εγκατάστασης.
Στην ίδια ανακοίνωση, ο γενικός διευθυντής της IAEA Ραφαέλ Γκρόσι προειδοποιεί: «Δεν θα έπρεπε να υπάρχει καμία επίθεση κανενός είδους προερχόμενη από τον σταθμό ή εναντίον του». Παράλληλα σημειώνει ότι «Οποιος επιτίθεται κατά πυρηνικών σταθμών, παίζει με την φωτιά».
Ο πυρηνικός σταθμός της Ζαπορίζια –ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη– τελεί υπό ρωσικό έλεγχο από τον Μάρτιο του 2022, ενώ βρίσκεται στη νότια όχθη του Δνείπερου, που λειτουργεί ως γραμμή του μετώπου στην περιοχή.
Από την πλευρά της, η ρωσική κρατική εταιρεία Rosatom κατηγόρησε τις ουκρανικές αρχές για στοχευμένη επίθεση, υποστηρίζοντας ότι το drone καθοδηγούνταν μέσω οπτικής ίνας, κάτι που –όπως αναφέρει– «αποκλείει το ενδεχόμενο ατυχήματος».
Ο επικεφαλής της Rosatom Αλεξέι Λιχατσόφ ανέφερε: «Σήμερα βρεθήκαμε κοντά σε ένα περιστατικό που κινδυνεύει να επηρεάσει ακόμη και όσους ζουν πέρα από τα σύνορα της Ρωσίας και της Ουκρανίας».
Το ουκρανικό υπουργείο Εξωτερικών απορρίπτει τις κατηγορίες, κάνοντας λόγο για αβάσιμους ισχυρισμούς και επισημαίνοντας: «Δεν καταλαβαίνουμε για ποιον λόγο η Ουκρανία θα έπληττε τον δικό της πυρηνικό σταθμό στο δικό της έδαφος, την κυριαρχία επί του οποίου επιδιώκει να ανακτήσει».
Παράλληλα, χαρακτηρίζει τις ρωσικές αναφορές ως προσπάθεια παραπληροφόρησης, σημειώνοντας: «Θεωρούμε τις δηλώσεις αυτές νέα επιχείρηση παραπληροφόρησης εκ μέρους του κράτους της κατοχής».