«Πνίγουν» την Ελευσίνα ανενόχλητα

Τα καυσαέρια και η δυσοσμία πνίγουν τους κατοίκους της περιοχής, αλλά η επιχείρηση πέφτει «στα μαλακά» από το ΥΠΕΚΑ και την Περιφέρεια Αττικής

Του Γιάννη Συμεωνίδη

Το διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ. στην Ελευσίνα εξακολουθεί να μολύνει νύχτα-ημέρα την ατμόσφαιρα, προκαλώντας σοβαρούς κινδύνους δημόσιας υγείας για τους κατοίκους υπό την ανοχή τής πολιτείας. Κι αυτό παρ’ ότι τέθηκαν με σχετική καθυστέρηση σε λειτουργία και οι νέες μονάδες, κόστους περίπου 1,2 δισ. ευρώ, που θα έπρεπε να είναι πολύ πιο περιβαλλοντικά φιλικές από τις παλαιότερες. Τουλάχιστον αυτά καταγγέλλουν φορείς και κάτοικοι της περιοχής, οι οποίοι θεωρούν τους εαυτούς τους θύματα της τακτικής που φέρεται πως ακολουθεί η επιχείρηση που ανήκει κατά 42,6% στον Όμιλο Λάτση και κατά 35,5% στο Ελληνικό Δημόσιο. «Δεν είμαστε πειραματόζωα», λένε οι ίδιοι με νόημα…

Η «Α», μάλιστα, είναι σε θέση να γνωρίζει ότι τα ΕΛ.ΠΕ. έχουν απενταχθεί λόγω των επανειλημμένων περιβαλλοντικών τους παραβάσεων από το EMAS, το ευρωπαϊκό Σύστημα Οικολογικής Διαχείρισης κι Ελέγχου, το οποίο επιβραβεύει ή «τιμωρεί» τους οργανισμούς που βελτιώνουν ή υποβαθμίζουν αντιστοίχως τις περιβαλλοντικές επιδόσεις τους σε διαρκή βάση. Το εύλογο ερώτημα που τίθεται, επομένως, είναι αν οι αρμόδιες Αρχές έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη, ζητώντας να επιληφθεί της σοβαρής αυτής υπόθεσης…

Την ίδια ώρα, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ,Σταύρος Καλαφάτης, η Περιφέρεια Αττικής και η δημοτική Αρχή της Ελευσίνας κατηγορούνται πως ποιούν τη νήσσα, επιβάλλοντας στην ουσία πρόστιμα για τα μάτια τού κόσμου, για τα οποία δεν ενδιαφέρονται καν να πληροφορηθούν για το αν έχουν εισπραχθεί. Είναι ενδεικτικό ότι η αρμόδια Αντιπεριφέρεια Δυτικής Αττικής επέβαλε στα ΕΛ.ΠΕ. τη «θηριώδη» συνολική χρηματική ποινή για την τριετία 2011-2013 των 66.000 ευρώ, η οποία εξειδικεύεται στα 10.000 ευρώ για το 2011, στα 37.500 ευρώ για το 2012 και στα 18.500 ευρώ για το 2013! Η επιχείρηση είχε τζίρο 4,8 δισ. ευρώ μόνο για το πρώτο εξάμηνο του 2013…

Η μόλυνση έγινε ερώτηση στη Βουλή

Το περασμένο καλοκαίρι δέκα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν ερώτηση με κύριο αποδέκτη τον κ. Μανιάτη. Με αυτή ζητούσαν να πληροφορηθούν αν ελέγχεται από τη διορισμένη από το ΥΠΕΚΑ διοίκηση των ΕΛ.ΠΕ. το κατά πόσο τηρούνται οι περιβαλλοντικοί όροι και οι συνθήκες ασφαλούς λειτουργίας των μονάδων της Ελευσίνας, αν ο υπουργός υιοθετεί τη στάση της διοίκησης που απαξιωτικά και διχαστικά αντιμετωπίζει τις τοπικές Αρχές και τους δημότες θυμίζοντας άλλες εποχές, αν ο κ. Μανιάτης δεσμεύεται στην παροχή όλων των δελτίων έρευνας περιστατικών ατυχημάτων ή ρύπανσης προς τις Τοπικές Αρχές. Επιπλέον, ρωτήθηκε ο υπουργός ΠΕΚΑ από τους βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης αν είναι όλο το προσωπικό των ΕΛ.ΠΕ. κατάλληλα καταρτισμένο και εκπαιδευμένο ώστε να αποφευχθούν κίνδυνοι από λειτουργικές αστοχίες κι επεισόδια ρύπανσης, αν παρακολουθούνται τα αποθέματα ασφαλείας όπως ορίζονται από τον νόμο και αν επιτρέπει ο κ. Μανιάτης το πλήρες άδειασμα των δεξαμενών από προϊόντα και αργό πετρέλαιο με κίνδυνο πρόκλησης μεγάλου ατυχήματος…

Δύο άτομα για να ελέγχουν όλη τη Δυτική Αττική!

Η Κίνηση Πολιτών ECOELEUSIS έχει παραδώσει επανειλημμένως στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές καταγεγραμμένα επεισόδια ρύπανσης προερχόμενα από τις εγκαταστάσεις τού διυλιστηρίου των ΕΛ.ΠΕ. στην Ελευσίνα. Αυτά αφορούν κυρίως εκπομπές καυσαερίων από τις καμινάδες, καπνού από τους πυρσούς, έντονη δυσοσμία αλλά κι ατυχήματα, όπως αυτό που συνέβη στη Μονάδα 32 τον περασμένο Ιούνιο κατά το οποίο τραυματίστηκε σοβαρά ένας εργαζόμενος στο πρόσωπο, στο λαιμό και στα χέρια. Οι πολίτες, εξάλλου, επισημαίνουν στην «Α» πως ο κατάλογος είναι ενδεικτικός, μέμφονται τους επιθεωρητές Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ για το ότι δεν πραγματοποιούν ούτε τους εκ του νόμου επιβαλλόμενους τακτικούς ελέγχους και τον δήμο Ελευσίνας πως δεν λέει κουβέντα γιατί έχει «μπουκώσει» από τα χορηγικά προγράμματα που του προσφέρουν αφειδώς τα ΕΛ.ΠΕ. Γι’ αυτό και ζητούν τη θέσπιση ειδικής ανεξάρτητης επιτροπής ελέγχου…

Από την πλευρά του, πάντως, ο γενικός επιθεωρητής Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ, Παναγιώτης Μέρκος, υπερασπίζεται στην «Α» την τιμή της υπηρεσίας του, αλλά περιέργως πώς και των ΕΛ.ΠΕ., μολονότι είναι από τον θεσμικό του ρόλο κριτής τους, ισχυριζόμενος πως τα τελευταία χρόνια έχουν επιβληθεί πρόστιμα εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ στην επιχείρηση, τα οποία έχουν γνωστοποιηθεί στις εισαγγελικές αρχές, και πως πριν από τρεις εβδομάδες περίπου κλιμάκιο Επιθεωρητών επισκέφτηκε την καινούρια μονάδα στην Ελευσίνα για νέο έλεγχο, το πόρισμα του οποίου ακόμα εκκρεμεί. Ο ίδιος, επίσης, πληροφορεί τους αναγνώστες μας πως το ύψος τού εκάστοτε προστίμου είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων, όπως η ένταση της ρύπανσης και το αν η επιχείρηση είναι υπότροπη, στους οποίους δεν συμπεριλαμβάνεται πάντως ο ετήσιος τζίρος της…

Ο κ. Μέρκος ωστόσο, ο οποίος υπάγεται στον αναπληρωτή υπουργό ΠΕΚΑ Σταύρο Καλαφάτη, δεν μας απάντησε για το ποιες είναι οι συνέπειες στην υγεία των πολιτών από τις περιβαλλοντικές παραβάσεις των ΕΛ.ΠΕ., ενώ δεν κρίνεται πειστική και η εξήγησή του πως φταίει ο φόρτος εργασίας των δικαστικών Αρχών για το ότι δεν έχουν κινηθεί ποινικές διαδικασίες σε βάρος της επιχείρησης. Ο κοινός νους, άλλωστε, αρκεί για να κατανοήσει κάποιος ότι αν το ΥΠΕΚΑ κατέθετε έστω μία αναφορά στην Εισαγγελία η γραφειοκρατία τής Ευελπίδων θα πήγαινε περίπατο…

Ταυτοχρόνως, προκαλεί ερωτηματικά η στάση της πολιτείας και των εκλεγμένων και μη εκπροσώπων της να αποκαλούν τα ΕΛ.ΠΕ. δημόσια ή ιδιωτική επιχείρηση αναλόγως με το τι συμφέρει την επιχειρηματολογία τους. Ένα είναι βέβαιο πάντως, ότι όποια κι αν είναι η νομική μορφή μιας βιομηχανίας, αυτή δεν δικαιούται να παίζει με τη δημόσια υγεία, αντιθέτως οφείλει να την προστατεύει σαν κόρη οφθαλμού…

Εν τω μεταξύ, πηγές προσκείμενες στα ΕΛ.ΠΕ. αναφέρουν στην «Α» πως κατά τους πολλαπλούς περιβαλλοντικούς ελέγχους που έγιναν στο διυλιστήριο της επιχείρησης στην Ελευσίνα εντός του 2013 από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, της περιφέρειας και του δήμου, δεν επιβλήθηκε κανένα πρόστιμο, εκτός από μία περίπτωση στην αρχή του περασμένου έτους για το οποίο έχει ήδη γίνει προσφυγή στο Διοικητικό Πρωτοδικείο με βάσιμους λόγους. «Τα ΕΛ.ΠΕ. βρίσκονται σε συνεχή εποικοδομητικό διάλογο με τους θεσμικούς φορείς των τοπικών κοινωνιών στους τόπους δραστηριοποίησής τους, ώστε να αντιμετωπίζουν με τον αποτελεσματικότερο για το κοινωνικό σύνολο τρόπο όλα τα ανακύπτοντα θέματα», προσθέτουν οι ίδιοι κύκλοι.

Κώστας Διάκος (Περιφερειακός σύμβουλος Αττικής): «Είναι αδύνατο να επιβληθεί ο νόμος»

 

Ο περιφερειακός σύμβουλος Αττικής, Κώστας Διάκος, είχε υποβάλει επερώτηση για τη ρυπογόνο λειτουργία τού διυλιστηρίου στο Περιφερειακό Συμβούλιο πριν από ακριβώς ένα χρόνο, αλλά από τότε δεν έχει αλλάξει σχεδόν τίποτα στην περιοχή. Είναι χαρακτηριστικό πως τα καυσαέρια, οι ρύποι και η δυσοσμία δεν είχαν προβλεφθεί στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου τής επέκτασης του διυλιστηρίου…

«Είναι αδύνατο να επιβληθεί ο νόμος, μολονότι τα ΕΛ.ΠΕ. λειτουργούν χωρίς να τηρούν τις προβλεπόμενες από αυτόν προδιαγραφές. Ούτε οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ ούτε η Περιφέρεια Αττικής έχουν σαφείς εντολές για το πώς πρέπει να λειτουργήσουν σε περίπτωση που παραστεί ανάγκη διακοπής λειτουργίας τού διυλιστηρίου. Γι’ αυτό και στην ουσία δεν μπορούν να επιβάλλουν τίποτα άλλο πέρα από πρόστιμα, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε άλλες χώρες. Αυτές οι ποινές, ωστόσο, καταβάλλονται πολύ αργά, αν καταβάλλονται ποτέ ή αν δεν περιορίζονται στο ελάχιστο. Οι επιχειρηματίες, γενικότερα, υπολογίζουν τα πρόστιμα ως μέρος τού κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεών τους, αφού είναι πολύ μικρότερα από τα κέρδη που αποκομίζουν από τις παρανομίες τους», υπογραμμίζει στην «Α» ο κ. Διάκος…

Γιώργος Τσουκαλάς (Δήμαρχος Ελευσίνας): «Αντιδράσαμε στην επέκταση του διυλιστηρίου»

Ακόμα και ο δήμος Ελευσίνας εξανέστη το περασμένο καλοκαίρι με αφορμή περιστατικό έντονης δυσοσμίας, για το οποίο είχε εκδώσει ένα ειρωνικό δελτίο Τύπου: «Αν δεν επισκεπτόμασταν τα ΕΛ.ΠΕ. για να διαμαρτυρηθούμε, πόσες ώρες αργότερα θα εντοπιζόταν το πρόβλημα; Κι αν επρόκειτο για κάτι σοβαρότερο, ποιες θα ήταν οι συνέπειες του μη έγκαιρου εντοπισμού;»…

Ο δήμαρχος Ελευσίνας, Γιώργος Τσουκαλάς, παραδέχεται στην «Α» ότι η πρόσφατη επέκταση του διυλιστηρίου των ΕΛ.ΠΕ. προχώρησε παρά την αντίδραση της πλειονότητας της τοπικής κοινωνίας, καθώς και το ότι η ίδια επέκταση χειροτερεύει την ήδη επιβαρυμένη ατμόσφαιρα της περιοχής. Ο τοπικός άρχοντας σημειώνει, επίσης, πως το ότι ο δήμος δέχεται δωρεές κι από τη συγκεκριμένη επιχείρηση είναι ανεξάρτητο από τον σεβασμό που πρέπει να δείχνει το κάθε εργοστάσιο στους εργαζομένους του, στο περιβάλλον και στους δημότες. Σπεύδει, πάντως, ο κ. Τσουκαλάς να υπενθυμίσει πως η αρμοδιότητα για τους ελέγχους δεν ανήκει στον δήμο.

«Παίρνουμε δωρεές κι από τις υπόλοιπες μεγάλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Αυτή είναι, άλλωστε, η πάγια τακτική όλων των δημοτικών αρχών τής Ελευσίνας από το 1974 έως και σήμερα. Βρισκόμαστε σε καθημερινή επαφή με την επιχείρηση. Αν συμβεί κάτι, μπαίνουμε αμέσως στο διυλιστήριο εγώ προσωπικώς και οι υπεύθυνοι αντιδήμαρχοι. Προσπαθούμε να επιβάλλουμε τρόπον τινά έναν καθημερινό έλεγχο. Έχουμε κατορθώσει οι πύλες τού εργοστασίου να παραμένουν ανοιχτές», δικαιολογείται ο δήμαρχος Ελευσίνας.

Σταυρούλα Δήμου (Αντιπεριπεριφερειάρχης Δ. Αττικης): «Δεν ξέρω αν έχουν εισπραχθεί τα πρόστιμα»

Η αρμόδια Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Αττικής είναι, με τον πιο επιεική χαρακτηρισμό, υποστελεχωμένη και δίχως επαρκή μέσα στη διάθεσή της. Σε αυτήν απασχολούνται μόνο δύο άτομα, στα οποία προστέθηκε μόλις πρόσφατα ένας ακόμα. Η αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Αττικής, Σταυρούλα Δήμου, ομολογεί στην «Α» ότι από τους τέσσερις συνολικώς ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν στο διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ. στην Ελευσίνα εντός τού 2013 έχουν επιβληθεί πρόστιμα συνολικού ύψους 18.500 ευρώ, τα οποία μόνο η Eφορία μπορεί να επιβεβαιώσει αν έχουν εισπραχθεί ή όχι. Από τον νόμο, εξάλλου, η Περιφέρεια δεν είναι σε θέση να επιβάλλει χρηματικές ποινές άνω των 50.000 ευρώ. Για όλα αυτά η κα Δήμου πετά το «μπαλάκι» στην Κεντρική Περιφέρεια Αττικής, η οποία όμως δηλώνει στην «Α» αναρμόδια, καθώς και στο υπουργείο Περιβάλλοντος, δίχως όμως να εξειδικεύσει αν έχει καταθέσει αναφορές, για παράδειγμα, στην αρμόδια Εισαγγελία ώστε να ασχοληθεί ενδελεχέστερα η Δικαιοσύνη με το ζήτημα…

Διαβάστε επίσης