Πόλεμος στη φοροδιαφυγή με κατάργηση τεκμηρίων!

Μέγα στοίχημα για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης το πώς θα αυξηθούν –με δικαιοσύνη κατανομής βαρών– τα φορολογικά έσοδα όταν πάψουν να υφίστανται τα αντικειμενικά κριτήρια

Ένα επιτελικό πλάνο 11 σημείων, που η κυβέρνηση Μητσοτάκη το έχει ξεδιπλώσει ήδη από το φθινόπωρο του 2016 που η Ν.Δ. ήταν στην αντιπολίτευση και στο τέλος της διαδρομής του έχει ως στόχο τη σταδιακή κατάργηση των φορολογικών τεκμηρίων, προανήγγειλε στα μέσα της εβδομάδας ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας. Το αν η μεταρρύθμιση θα καταφέρει το ποθούμενο, τη μείωση δηλαδή της φοροδιαφυγής, μένει να δοκιμαστεί στη δύσκολη ελληνική πραγματικότητα…

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Για το Μέγαρο Μαξίμου και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, τα τεκμήρια ήταν ανέκαθεν ένα αναχρονιστικό μέτρο που ήταν λειτουργικό για τον καιρό που επιβλήθηκε –πριν από 40 χρόνια– αφού τότε εξέλειπαν άλλα εργαλεία ελέγχου της φορολογητέας ύλης, επιβολής και είσπραξης φόρων. Δεδομένου, όμως, ότι η Νέα Δημοκρατία διακηρύττει την πρόθεσή της να προωθήσει σύγχρονες τεχνικές, όπως η καθολικότητα των ηλεκτρονικών συναλλαγών, τα τεκμήρια υπολογίζεται να έχουν πάρει την άγουσα για τα… αποδυτήρια μέχρι το τέλος της τετραετίας.

Οι καλές προθέσεις δεν μειώνουν, φυσικά, τον συντελεστή δυσκολίας του εγχειρήματος, κι αυτό το ξέρουν καλά στην οδό Νίκης στο Σύνταγμα. Αναγνωρίζεται, για παράδειγμα, ότι η σταδιακή κατάργηση των τεκμηρίων θα γεννήσει μια επιπλέον ευθύνη για τον φορολογικό μηχανισμό να ισορροπήσει σε δύο βάρκες:

>Από τη μία πλευρά να επιβάλει (και ορθώς) την άρση των αδικιών σε πάνω από 1.000.000 πολίτες που φορολογούνταν με βάση κινητές και ακίνητες περιουσιακές αξίες, που αποκτήθηκαν σε άλλα χρόνια και δεν παράγουν εισόδημα, ούτε αποτελούν αποχρώσα ένδειξη απόκρυψης φορολογητέας ύλης. Σημειώνεται ότι την περασμένη χρονιά περίπου 3 στα 10 νοικοκυριά (1.929.180 φορολογούμενοι) φορολογήθηκαν για εισοδήματα πολύ μεγαλύτερα κατά 6,7 δισ. ευρώ από τα δηλωθέντα, με τους περισσότερους υπόχρεους να είναι μισθωτοί και συνταξιούχοι και μετά εισοδηματίες!

>Από την άλλη, να διευρύνει τη φορολογική βάση και δίχως πια την ύπαρξη αντικειμενικού κριτηρίου να εντοπίσει ποια από τα εισοδήματα ανταποκρίνονται στα πραγματικά και να τα φορολογήσει αναλόγως. Ειδικά για το τελευταίο, πάντως, η κυβέρνηση δείχνει να ποντάρει σε έναν αμφίβολης αποτελεσματικότητας συλλογισμό που υποστηρίζει ότι η μείωση των φορολογικών συντελεστών θα δώσει(;) «κίνητρο στους πολίτες να δηλώνουν τα πραγματικά τους εισοδήματα», επικαλούμενη το παράδειγμα της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση που εφάρμοσε τον Αύγουστο του 2013 η κυβέρνηση Σαμαρά.

Σημεία-κλειδιά

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός θα γίνει ορατός με την κατάθεση οσονούπω στη Βουλή του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που θα έχει 11 πεδία εφαρμογής. Για δύο από αυτά, την ηλεκτρονική τιμολόγηση και τα ηλεκτρονικά βιβλία, έχει ήδη προχωρήσει η διαδικασία καθώς θεωρούνται τα δύο σημαντικότερα εργαλεία που έχει στη διάθεσή του το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, ώστε να έρθει στην επιφάνεια φορολογητέα ύλη που μέχρι σήμερα κρυβόταν. Σε αδρές γραμμές αυτό συνεπάγεται ότι με την εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων περί τήρησης ηλεκτρονικών βιβλίων και τιμολογίων, το κράτος θα μπορεί να διασταυρώνει άμεσα τις πραγματικές συναλλαγές και τα εισοδήματα επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών, ενώ σε αντίθετη περίπτωση στους υπόχρεους δεν θα αναγνωρίζονται πλέον δαπάνες που απέφεραν έκπτωση φόρου. Η αρχή του μέτρου θα γίνει με τις μεγάλες εταιρείες, οι οποίες διαθέτουν οργανωμένα λογιστήρια και πλήρη μηχανογραφικά συστήματα και θα επεκταθεί σταδιακά τόσο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις όσο και στους ελεύθερους επαγγελματίες.

Στο πλαίσιο της καθολικότητας των ηλεκτρονικών συναλλαγών-πληρωμών εντάσσονται και υποβοηθητικές δράσεις όπως:

>>Θέσπιση οικονομικών κινήτρων για την πραγματοποίηση e-πληρωμών σε επαγγελματίες από τους οποίους οι καταναλωτές συχνά δεν ζητούν απόδειξη (βλ. (τεχνίτες, γιατροί κ.λπ.).

>>Μείωση του ορίου χρήσης μετρητών από τα €500 που είναι σήμερα στα 300, ίσως και στα €200, ώστε οι επιχειρήσεις να μην μπορούν να εγγράψουν στα βιβλία τους επαγγελματικές δαπάνες που εξοφλούνται μετρητοίς παρά μόνο αν αυτές αφορούν μικροποσά.

>>Υποχρεωτική ηλεκτρονική πληρωμή για όλους τους προμηθευτές του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

>>Κατάργηση των εξαιρέσεων για επιχειρήσεις που ακόμη και σήμερα δεν χρησιμοποιούν τερματικά POS, με παράλληλη πρόνοια αποκλιμάκωσης των τραπεζικών χρεώσεων τόσο για την προμήθεια των μηχανημάτων όσο και για τη διενέργεια των e-συναλλαγών.

Η λίστα μέτρων περιλαμβάνει επίσης:

>>Περαιτέρω ενίσχυση της λοταρίας αποδείξεων, ώστε οι συμμετέχοντες να μην έχουν να προσμένουν μόνο το… λαχείο των €1.000 που παρέχεται σήμερα στον τυχερό, αλλά να έχουν την πιθανότητα διεκδίκησης διόλου ευκαταφρόνητων δώρων όπως ένα αυτοκίνητο ή ένα σπίτι!

>>Επανεξέταση του υφιστάμενου πλαισίου λειτουργίας του «επαγγελματικού λογαριασμού», στην κατεύθυνση όμως του εν μέρει ακατάσχετου προκειμένου οι εισπράξεις-έσοδα μιας επιχείρησης να παραμένουν «ελεύθερες» αν πρόκειται με αυτές να καταβληθεί η μισθοδοσία ή οι φορολογικές/ασφαλιστικές υποχρεώσεις της επιχείρησης.

Διαβάστε επίσης